Annan laddbox än Teslas WC
Moderator: Redaktion
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
Annan laddbox än Teslas WC
Hej!
Här kommer ytterligare ett inlägg om laddboxar, om mina frågor redan finns besvarade i någon annan tråd för ni gärna länka dit. Jag lyckades dock inte hitta alla svar i andra trådar.
Leveransen av vår Tesla Model 3 närmar sig och vi håller på att kolla på förutsättningarna för att installera en laddbox. Vi ha fått en offert på ca 34 700 kr för en Garo laddbox (ink. lastbalansering) med installation. Vi blev dock tvungna att gräva ner en kabel till laddboxen ca 45 m så det är därav kostnaden är lite högre (fast det blev lite dyrare än väntat). Hur mycket har ni gett för era installationer och vad tycker ni om Garo:s laddboxar? Hur pålitliga är dem? Jag har även hört att Tesla kan vägra att fixa problem med laddningen på garanti om man inte använder deras egna laddbox. Stämmer verkligen detta? Det är ju lite som att man bara får tanka hos sin bilhandlare för att dem har det enda godkända bränslet för motorn. Jag har även hört att det har varit en del problem med Teslas WC då vissa har gått sönder efter något år, eller har kvalitén förbättrats?
Här kommer ytterligare ett inlägg om laddboxar, om mina frågor redan finns besvarade i någon annan tråd för ni gärna länka dit. Jag lyckades dock inte hitta alla svar i andra trådar.
Leveransen av vår Tesla Model 3 närmar sig och vi håller på att kolla på förutsättningarna för att installera en laddbox. Vi ha fått en offert på ca 34 700 kr för en Garo laddbox (ink. lastbalansering) med installation. Vi blev dock tvungna att gräva ner en kabel till laddboxen ca 45 m så det är därav kostnaden är lite högre (fast det blev lite dyrare än väntat). Hur mycket har ni gett för era installationer och vad tycker ni om Garo:s laddboxar? Hur pålitliga är dem? Jag har även hört att Tesla kan vägra att fixa problem med laddningen på garanti om man inte använder deras egna laddbox. Stämmer verkligen detta? Det är ju lite som att man bara får tanka hos sin bilhandlare för att dem har det enda godkända bränslet för motorn. Jag har även hört att det har varit en del problem med Teslas WC då vissa har gått sönder efter något år, eller har kvalitén förbättrats?
Re: Annan laddbox än Teslas WC
Det var tal om att Tesla inte längre byter trasiga ombordladdare på garanti om bilen har laddats med tredjeparts laddkablar eller -boxar. Oklart dock om detta verkligen stämmer, det är ju i princip omöjligt att bevisa det ena eller det andra. Jag har haft en kvaddad ombordladdare tre gånger, och det var aldrig tal om att jag har laddat "fel". Men det har ju hänt en del på den fronten de senaste åren, de är kanske mer restriktiva nu att byta laddaren på garanti. Men som sagt, går laddaren sönder trots att du har laddat med Teslas egna grejer så tror jag ändå inte att du kan bevisa att det är så, ifall de hävdar motsatsen.
Det borde dessutom räcka att du skaffar en laddbox utan fast kabel. Då använder du dig av Teslas egna typ2 kabel och så är du på den säkra sidan. Kanske.
Historiskt sett har Teslas WC inte varit särskilt långlivade. Min första WC har gått sönder efter ett år, min andra har jag haft i två år nu och den lever än. Hållbarheten har tydligen blivit bättre. Men jag har en i reserv, bara så att man inte står utan helt plötsligt.
Det borde dessutom räcka att du skaffar en laddbox utan fast kabel. Då använder du dig av Teslas egna typ2 kabel och så är du på den säkra sidan. Kanske.
Historiskt sett har Teslas WC inte varit särskilt långlivade. Min första WC har gått sönder efter ett år, min andra har jag haft i två år nu och den lever än. Hållbarheten har tydligen blivit bättre. Men jag har en i reserv, bara så att man inte står utan helt plötsligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att de skulle vägra garanti för att ombordladdaren har gått sönder för man använt annan laddbox låter helt orimligt, det är fortfarande bara vanlig 230V AC rakt in i bilen mer eller mindre.
Att de skulle vägra byta ombordladdaren för att den inte vill ta laddning från din laddare (men fungerar från andra) - DET är en annan historia.
(Jag kör med annat märke på laddare)
Att de skulle vägra byta ombordladdaren för att den inte vill ta laddning från din laddare (men fungerar från andra) - DET är en annan historia.
(Jag kör med annat märke på laddare)
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Har inte installerat ännu, men har kommit överens med elfirma om 25000 kr för en Garo inkl. 5m fast laddsladd, extra energimätare, jfb. och lastbalansering. Installationen kräver mindre än 5m kabeldragning och plats för jfb mm finns i elcentral)
Vad är det som kostar så mycket?Timpa skrev:Har inte installerat ännu, men har kommit överens med elfirma om 25000 kr för en Garo inkl. 5m fast laddsladd, extra energimätare, jfb. och lastbalansering. Installationen kräver mindre än 5m kabeldragning och plats för jfb mm finns i elcentral)
Laddare 3000kr
Energimätare 1000kr
Jfb 1000kr
Lastbalans 1000kr
Jobb 2000kr
Totalt 8.000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Köpt laddare Easee 6500 kr
Kommer köpa kabel med Teslaknapp för 2500 kr
Räkningen från elektriker har inte kommit än, men max 4000 kr med inkoppling till central i huset. Två meter rör hade jag själv förberett i backen.
Återstår om jag behöver köpa till lastbalansering för 2000 kr, ska testa först och se hur det fungerar utan, om jag nu får bilen nån gång...
Räkningen från elektriker har inte kommit än, men max 4000 kr med inkoppling till central i huset. Två meter rör hade jag själv förberett i backen.
Återstår om jag behöver köpa till lastbalansering för 2000 kr, ska testa först och se hur det fungerar utan, om jag nu får bilen nån gång...
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
Vår elektriker gav oss följande priser:Zalman3 skrev:Vad är det som kostar så mycket?Timpa skrev:Har inte installerat ännu, men har kommit överens med elfirma om 25000 kr för en Garo inkl. 5m fast laddsladd, extra energimätare, jfb. och lastbalansering. Installationen kräver mindre än 5m kabeldragning och plats för jfb mm finns i elcentral)
Laddare 3000kr
Energimätare 1000kr
Jfb 1000kr
Lastbalans 1000kr
Jobb 2000kr
Totalt 8.000kr
Garo laddbox med fast kabel med energimätare för lastbalansering: 15 000:-
Material och ny elcentral: 9000:-
Arbete: 10 700:-
Kan nämna att de skulle lägga ner en lite kraftigare kabel då vi planerar att bygga ett garage där vi ska sätta upp laddboxen.
Ca: 8000:- utan rotavdrag (söker ladda-hemma bidraget) inkl. jordfelsbrytare och ca 7m kabel, men då var det Teslas WC 5200:- han installerade
Bara jordfelsbrytaren var halva kostnaden
Bara jordfelsbrytaren var halva kostnaden
Jävligt skönt att man har bra kontakt med elektriker. Jag fick en egen separat central uppsatt i förrådet, blev en dragning på ca 5 meter till wc. Jag betalade 5200 kr för jobb o central.Jonathanerik_77 skrev:Vår elektriker gav oss följande priser:Zalman3 skrev:Vad är det som kostar så mycket?Timpa skrev:Har inte installerat ännu, men har kommit överens med elfirma om 25000 kr för en Garo inkl. 5m fast laddsladd, extra energimätare, jfb. och lastbalansering. Installationen kräver mindre än 5m kabeldragning och plats för jfb mm finns i elcentral)
Laddare 3000kr
Energimätare 1000kr
Jfb 1000kr
Lastbalans 1000kr
Jobb 2000kr
Totalt 8.000kr
Garo laddbox med fast kabel med energimätare för lastbalansering: 15 000:-
Material och ny elcentral: 9000:-
Arbete: 10 700:-
Kan nämna att de skulle lägga ner en lite kraftigare kabel då vi planerar att bygga ett garage där vi ska sätta upp laddboxen.
Också köpt Easee och Watty med referensrabatt på 500 kr så om fler köper det så glöm inte ha en kompis kod till hands (kan skickas via PM så klart).Pall skrev:Köpt laddare Easee 6500 kr
Funderar också på kabel med knapp men tycker dom blå är så fula, varför säljer inte Tesla en egen kabel som ser mer ut som UMC eller SC-kablarna? Priset från elektrikern återstår att se.
- Doktor Sol
- Teslaägare
Har använt Garo i två månader utan problem. Lite enklare installation än det du beskriver dock. De satte helt enkelt boxen på befintliga kablar till garageplats/förråd då jag nöjer mig med 10A enfas, vilket visat sig fungera alldeles tillräckligt bra. Ingen lastbalansering heller eftersom det är separat el till det samfällda garaget och jag ännu är ensam elbilist, och ensam mångdubblar årsförbrukningen på föreningens elabonnemang
.
Garobox utan fast kabel (eftersom den hade blivit för kort) och installation via lokalt bolag 14100 kr. Separat kabel ca 1800 kr.

Garobox utan fast kabel (eftersom den hade blivit för kort) och installation via lokalt bolag 14100 kr. Separat kabel ca 1800 kr.
Model 3 LR AWD
34700!!!!!
Ingår guldpläterad laddare och besök av kronprisessan i det priset?
4000kr för en ny WC på forumet
1600kr för JFB
Kablar + Säkring mm typ 500kr
Installera själv 0kr
1600kr för JFB
Installera själv 0kr
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Stämmer bra med vad jag pyntade, dock är grannen elektriker så vart inget på egen hand.[JM] skrev:34700!!!!!
1600kr för JFB
Installera själv 0kr
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Har fått en Garobox utan fast kabel installerad. Verkar bra hittills! Vill minnas att det inte var så dyrt (skillde kanske en tusenlapp emot en Teslabox, men vår är nu lastbalanserad emot huset). Har en del grävjobb att göra dock, men det hade varit detsamma oavsett vilken box.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
[JM] skrev:34700!!!!!
1600kr för JFB
Installera själv 0kr
Underbart med förenklingar av verkligheten

45m NX1V kostar 2700 kr. Eller du tänkte att det räckte med en lampsladd?

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nja.... inte heeeelt lagligt om du inte har behörighet. Det handlar om liiiite mer än att bara byta ett uttag/brytare.[JM] skrev:34700!!!!!
1600kr för JFB
Installera själv 0kr
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Gustafsson
- Teslaägare
Låter som man bör kunna komma undan med 1/3 av det priset, kanske ngt mer pga lång kabeldragning. Lastbalansering har jag inte. Visst, några proppar gick innan jag lärde mig ”ladda rätt”. Men med trefas ( ingen idé att bara dra fram enfas) kan man ju ladda med rätt låg strömstyrka och ändå få hög effekt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Laddare, 12995 krZalman3 skrev:Vad är det som kostar så mycket?Timpa skrev:Har inte installerat ännu, men har kommit överens med elfirma om 25000 kr för en Garo inkl. 5m fast laddsladd, extra energimätare, jfb. och lastbalansering. Installationen kräver mindre än 5m kabeldragning och plats för jfb mm finns i elcentral)
Laddare 3000kr
Energimätare 1000kr
Jfb 1000kr
Lastbalans 1000kr
Jobb 2000kr
Totalt 8.000kr
Lastbalansering 2495 kr
Wifi 2495 kr
Extra energimätare (eftersom den inbyggda kan nollställa sig själv i vissa situationer) ca 500
Jfb 1000
Installation 5500 kr
Ok miss av mig gällande kabelpris. Men du landar iaf inte på 34700 eller hur?Jeppe_E skrev:[JM] skrev:34700!!!!!
1600kr för JFB
Installera själv 0kr
Underbart med förenklingar av verkligheten![]()
45m NX1V kostar 2700 kr. Eller du tänkte att det räckte med en lampsladd?
Ge mig 5min med vilken fackman som helst och jag kan hitta fel i det de så kallade proffsen gör.Walker skrev:Nja.... inte heeeelt lagligt om du inte har behörighet. Det handlar om liiiite mer än att bara byta ett uttag/brytare.[JM] skrev:34700!!!!!
1600kr för JFB
Installera själv 0kr
Enda skillnaden mellan dom och oss "amatörer" är att dom fuskar snabbare och tar betalt för det....
Och de har en behörighet som är det som räknas om nåt skiter sig av någon anledning.[JM] skrev:Ge mig 5min med vilken fackman som helst och jag kan hitta fel i det de så kallade proffsen gör.
Enda skillnaden mellan dom och oss "amatörer" är att dom fuskar snabbare och tar betalt för det....
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Aha. Så elchocken du får av en felaktigt men behörigt istallallerad pryl dödar dig på ett bättre sätt?mwest skrev:Och de har en behörighet som är det som räknas om nåt skiter sig av någon anledning.[JM] skrev:Ge mig 5min med vilken fackman som helst och jag kan hitta fel i det de så kallade proffsen gör.
Korrekt.[JM] skrev:Aha. Så elchocken du får av en felaktigt men behörigt istallallerad pryl dödar dig på ett bättre sätt?mwest skrev:Och de har en behörighet som är det som räknas om nåt skiter sig av någon anledning.[JM] skrev:Ge mig 5min med vilken fackman som helst och jag kan hitta fel i det de så kallade proffsen gör.
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Fick hem laddboxen idag åtminstone och att Watty var restad visste jag ju men man fick med klämmorna så elektrikern kan sätta det på rätt ställe så kan man själv bara koppla in själva lådan sen så det var ju lite smart.SALVETA skrev:Också köpt Easee och Watty med referensrabatt på 500 kr så om fler köper det så glöm inte ha en kompis kod till hands (kan skickas via PM så klart).Pall skrev:Köpt laddare Easee 6500 kr
Funderar också på kabel med knapp men tycker dom blå är så fula, varför säljer inte Tesla en egen kabel som ser mer ut som UMC eller SC-kablarna? Priset från elektrikern återstår att se.
Det finns väl ingen anledning att sätta lägre säkringar på laddboxen än huvudsäkringen? Att säkringen inte ska gå ska ju watty hålla koll på.
Om du ska dra ledningar så är det ju onödigt att överdimensionera dem och då måste du kanske ha en lägre säkring. Dessutom ska ju säkringen vara anpassad till belastningen så att den löser ut tidigare om något går fel.SALVETA skrev:Det finns väl ingen anledning att sätta lägre säkringar på laddboxen än huvudsäkringen? Att säkringen inte ska gå ska ju watty hålla koll på.