Teslas överlägsna affärsmodell.
Moderator: Redaktion
Teslas överlägsna affärsmodell.
Tesla tjänar stora pengar på att inte ha reklam och utdelning till aktieägare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Intressant logik.
Antar att dom även tjänar pengar på att inte ha ett fungerande servicenätverk, men dock ett väldigt kortsiktigt sätt att se på det.
Antar att dom även tjänar pengar på att inte ha ett fungerande servicenätverk, men dock ett väldigt kortsiktigt sätt att se på det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Aktieutdelning är ju pengar man redan tjänat (eller bör vara det) så man tjänar ju inte direkt pengar på att inte ha aktieutdelning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
För att kalla sig teslastockchannel är detta en otroligt tunn analys. Att Teslas konto för marknadsföring är noll är fel, tex kostar referral-programmet. Visst, man spenderar inte på annonsering som andra, men noll är det inte. Sen att jämföra och påstå att noll utdelning är en stor fördel med företag som går med vinst och därmed kan dela ut. Dessutom bara för ett år, det måste analyseras över tid.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Att inte ge utdelning till aktieägarna kan man ju inte kalla en affärsmodell? Det är ju aktieägarna själva som bestämmer om utdelning till sig själva??
Utdelning förutsätter ju att dessutom att bolaget gör vinst, vilket knappast Teslas aktieägare är bortkämda med.

Utdelning förutsätter ju att dessutom att bolaget gör vinst, vilket knappast Teslas aktieägare är bortkämda med.


Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Det är ju mycket bättre att investera i att bygga nya elbils fabriker än att ge aktieutdelning.GreenMachine skrev:Att inte ge utdelning till aktieägarna kan man ju inte kalla en affärsmodell? Det är ju aktieägarna själva som bestämmer om utdelning till sig själva??
Utdelning förutsätter ju att dessutom att bolaget gör vinst, vilket knappast Teslas aktieägare är bortkämda med.![]()
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Ford hade ju 110% i utdelning vilket inte känns särskilt hållbart.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Som jag skrev högre upp i tråden, att bara titta på ett år når det gäller analys är inte seriöst. Kan finnas många anledningar till att under ett enskilt år dela ut mer än årets vinst. Utdelningen kan ju under flera år hållits låg, men till slut kräver aktieägarna högre utdelning när ackumulerade vinster finns.SR-71-BlackBird skrev:Ford hade ju 110% i utdelning vilket inte känns särskilt hållbart.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Tesla gör rätt i mycket.
Men de största misstagen är service och information.
Service är en jättestor inkomstkälla som man tjänar pengar på om man gör rätt.
Information är en utgift men man slipper kostnader och extra arbete om man informerar rätt och effektivt, samt får nöjda kunder och bra rykte istället för dåligt...
Men de största misstagen är service och information.
Service är en jättestor inkomstkälla som man tjänar pengar på om man gör rätt.
Information är en utgift men man slipper kostnader och extra arbete om man informerar rätt och effektivt, samt får nöjda kunder och bra rykte istället för dåligt...
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Ett företag kan ju välja att göra vinst också. Bara att minska investeringarna. I Teslas fall känns det absurt att dela ut pengar när man kan välja att ivestera i nya modeller, Superchargers, självkörande teknik, solceller etc. Bolag av mer förvaltande karaktär kan göra vinst och dela ut vansinniga belopp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Tyvärr måste jag hålla med till 100%...Black skrev:Tesla gör rätt i mycket.
Men de största misstagen är service och information.
Service är en jättestor inkomstkälla som man tjänar pengar på om man gör rätt.
Information är en utgift men man slipper kostnader och extra arbete om man informerar rätt och effektivt, samt får nöjda kunder och bra rykte istället för dåligt...
Just nu har jag slutat rekommendera Tesla, åtminstone utan att förklara situationen just nu så att
köparen förstår läget innan dom bestämmer sig...
Det är väl störst problem för oss som har en bit till närmsta SC, men icke desto
mindre något Tesla absolut måste ta tag i och förbättra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Zalman! Det finns såklart många intressanta saker att diskutera omkring Teslas sätt att driva sin verksamhet, men killen i videon gör ju en analys på åk 3-nivå som möjligtvis skulle platsa på roliga timmen.Zalman3 skrev:Det är ju mycket bättre att investera i att bygga nya elbils fabriker än att ge aktieutdelning.GreenMachine skrev:Att inte ge utdelning till aktieägarna kan man ju inte kalla en affärsmodell? Det är ju aktieägarna själva som bestämmer om utdelning till sig själva??
Utdelning förutsätter ju att dessutom att bolaget gör vinst, vilket knappast Teslas aktieägare är bortkämda med.![]()



Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Tycker visst att Tesla har en stor fördel gentemot tex Ford.GreenMachine skrev:Zalman! Det finns såklart många intressanta saker att diskutera omkring Teslas sätt att driva sin verksamhet, men killen i videon gör ju en analys på åk 3-nivå som möjligtvis skulle platsa på roliga timmen.Zalman3 skrev:Det är ju mycket bättre att investera i att bygga nya elbils fabriker än att ge aktieutdelning.GreenMachine skrev:Att inte ge utdelning till aktieägarna kan man ju inte kalla en affärsmodell? Det är ju aktieägarna själva som bestämmer om utdelning till sig själva??
Utdelning förutsätter ju att dessutom att bolaget gör vinst, vilket knappast Teslas aktieägare är bortkämda med.![]()
![]()
Förstår om det kanske låter ”ballt” med alla dom där konstiga orden, graferna, tabellerna och grejorna men de slutsatser som killen i videon gör, går ju inte ens att ta seriöst om man så var aspackad.
Ford betalar ca 80 miljarder kr varje år i reklam och utdelning.
Utgår ifrån att de också betalar mijarder för utsläppsrätter.
Kan ju inte hålla särskilt länge att Ford blöder så stora pengar varje år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Zalman3 skrev:Tesla tjänar stora pengar på att inte ha reklam och utdelning till aktieägare.
Tjänar de stora pengar?
Herregud.
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
https://seekingalpha.com/article/428899 ... nificantlyVerdi skrev:Zalman3 skrev:Tesla tjänar stora pengar på att inte ha reklam och utdelning till aktieägare.
Tjänar de stora pengar?
Herregud.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Njae. Vore väl trevligt om det blev så men dett där är ju en riktig fanboy-analys.Zalman3 skrev:https://seekingalpha.com/article/428899 ... nificantlyVerdi skrev:Zalman3 skrev:Tesla tjänar stora pengar på att inte ha reklam och utdelning till aktieägare.
Tjänar de stora pengar?
Herregud.
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Tesla kan tjäna stora pengar på försäkringar.Verdi skrev:Njae. Vore väl trevligt om det blev så men dett där är ju en riktig fanboy-analys.Zalman3 skrev:https://seekingalpha.com/article/428899 ... nificantlyVerdi skrev:Zalman3 skrev:Tesla tjänar stora pengar på att inte ha reklam och utdelning till aktieägare.
Tjänar de stora pengar?
Herregud.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Tesla sitter i en guldsits i Kina.
De slipper höjda tullar, vilket retar gallfeber på konkurrenterna.
De slipper höjda tullar, vilket retar gallfeber på konkurrenterna.
https://www.di.se/nyheter/tesla-undanta ... orhandeln/Elbilstillverkaren Tesla kommer att undantas från Kinas bilskatter, rapporterar Bloomberg med hänvisning till ett uttalande från Kinas industridepartement.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Ja dom har lyckats med förvånansvärt stora grejer där på kort tid.Zalman3 skrev:Tesla sitter i en guldsits i Kina.
De slipper höjda tullar, vilket retar gallfeber på konkurrenterna.
1) Fått stora lån till en fabrik med riktigt bra villkor.
2) Fabriken byggs rekordsnabbt.
3) Höga Kinesiska politiker besöker fabriken.
4) Området där fabriken ligger görs om till free-trade zone.
5) De får ännu fler tull-fördelar.
Känns som de får betydligt mer hjälp av Kina än USA. Kina är nog bra sugna på att bli Teslas nya HQ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Du försvarar en fanboy-analys med att posta en video på en annan fanboy-analys?Zalman3 skrev:Tesla kan tjäna stora pengar på försäkringar.Verdi skrev:Njae. Vore väl trevligt om det blev så men dett där är ju en riktig fanboy-analys.Zalman3 skrev:https://seekingalpha.com/article/428899 ... nificantlyVerdi skrev:Zalman3 skrev:Tesla tjänar stora pengar på att inte ha reklam och utdelning till aktieägare.
Tjänar de stora pengar?
Herregud.

Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Det där är positiva nyheter på riktigt. Bra!taliz skrev:Ja dom har lyckats med förvånansvärt stora grejer där på kort tid.Zalman3 skrev:Tesla sitter i en guldsits i Kina.
De slipper höjda tullar, vilket retar gallfeber på konkurrenterna.
1) Fått stora lån till en fabrik med riktigt bra villkor.
2) Fabriken byggs rekordsnabbt.
3) Höga Kinesiska politiker besöker fabriken.
4) Området där fabriken ligger görs om till free-trade zone.
5) De får ännu fler tull-fördelar.
Känns som de får betydligt mer hjälp av Kina än USA. Kina är nog bra sugna på att bli Teslas nya HQ...

Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Det är rätt sjukt vad lite uppmärksamhet detta fått i svensk media. Det är verkligen en jättegrej för Tesla.Zalman3 skrev:Tesla sitter i en guldsits i Kina.
De slipper höjda tullar, vilket retar gallfeber på konkurrenterna.
https://www.di.se/nyheter/tesla-undanta ... orhandeln/Elbilstillverkaren Tesla kommer att undantas från Kinas bilskatter, rapporterar Bloomberg med hänvisning till ett uttalande från Kinas industridepartement.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Elon Musk hyllas som en rockstjärna i Kina enligt Munro.Verdi skrev:Det där är positiva nyheter på riktigt. Bra!taliz skrev:Ja dom har lyckats med förvånansvärt stora grejer där på kort tid.Zalman3 skrev:Tesla sitter i en guldsits i Kina.
De slipper höjda tullar, vilket retar gallfeber på konkurrenterna.
1) Fått stora lån till en fabrik med riktigt bra villkor.
2) Fabriken byggs rekordsnabbt.
3) Höga Kinesiska politiker besöker fabriken.
4) Området där fabriken ligger görs om till free-trade zone.
5) De får ännu fler tull-fördelar.
Känns som de får betydligt mer hjälp av Kina än USA. Kina är nog bra sugna på att bli Teslas nya HQ...
Trump däremot hatar ju elbilar.
Kan mycket väl tänka mig att Tesla bygger fler fabriker i Kina och exporterar dessa bilar till stora delar av världen.
Med kinesiska staten i ryggen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Zalman3 skrev:Elon Musk hyllas som en rockstjärna i Kina enligt Munro.Verdi skrev:Det där är positiva nyheter på riktigt. Bra!taliz skrev:Ja dom har lyckats med förvånansvärt stora grejer där på kort tid.Zalman3 skrev:Tesla sitter i en guldsits i Kina.
De slipper höjda tullar, vilket retar gallfeber på konkurrenterna.
1) Fått stora lån till en fabrik med riktigt bra villkor.
2) Fabriken byggs rekordsnabbt.
3) Höga Kinesiska politiker besöker fabriken.
4) Området där fabriken ligger görs om till free-trade zone.
5) De får ännu fler tull-fördelar.
Känns som de får betydligt mer hjälp av Kina än USA. Kina är nog bra sugna på att bli Teslas nya HQ...
Trump däremot hatar ju elbilar.
Kan mycket väl tänka mig att Tesla bygger fler fabriker i Kina och exporterar dessa bilar till stora delar av världen.
Med kinesiska staten i ryggen.
Fast då bestämmer inte Kina över tullarna. Blir jobbigt att exportera till Europa och USA. Vilket ju är stor del av marknaden för Tesla. (Kolla SuC-kartan)
Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Mer om vad Tesla gör rätt.
Sandy Munro, Maxwell & Being A TeslaTuber w/ Sean Mitchell
Sandy Munro, Maxwell & Being A TeslaTuber w/ Sean Mitchell
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension