


Moderator: Redaktion
Kan du tänka dig att åka Mercedes så kanske EQA är intressant.Swede1 skrev:Två suv modeller , id2, id4 med fyrhjulsdrift, bingo! Bara priset blir lägre än model Ys 600-700 k så är det intressant. Undrar när man kan få en. Också, seat och Skoda med egna varianter. Dragkrok kan självklart väljas till.... Hallå VW , här har ni en kund!![]()
![]()
Troligen ingen bra idé. Tyska bilar saknar ju vagnskadegaranti, vilket är en av anledningarna till det lägre priset. Dessutom - och det är kanske än viktigare - är de väldigt skralt utrustade. Rumpvärme och annan vinterrelaterad utrustning brukar inte ingå i tyska bilar medan det är standard på svenska marknaden. Man kan således utgå ifrån att en tysk ID3 inte heller har någon värmepump som standard, vilket den högst sannolikt har i Sverige.Henrik Torphammar skrev:Eller köper i tyskland?
Men är det värt 50.000kr extra för Värmepump, vinterpaket, komfortpaket och vagnskadegaranti?Leo skrev:Värmepump, vinterpaket, komfortpaket och vagnskadegaranti blir std i Sverige vad jag förstått.
Tror inget av det är std i Tyskland på enklaste instegsmodellen.
Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Hur tar man sig då hem? Bil på släp?bylund skrev:Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Eller kanske på export-/importskyltar? Osäker på om det räknas som i trafik.taliz skrev:Hur tar man sig då hem? Bil på släp?bylund skrev:Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Utan att ha googlat vill jag minnas att det finns en massa krav för få privatimportera en bil. Har för mig de ska ha rullat X mil annars måste man krångla med Y och Z.bylund skrev:Eller kanske på export-/importskyltar? Osäker på om det räknas som i trafik.taliz skrev:Hur tar man sig då hem? Bil på släp?bylund skrev:Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Jag hade rätt mycket korrespondens med Transportstyrelsen om privatimport av nya bilar när det var fråga om att Sono Sion skulle hämtas i Bremerhaven. Det är inga problem att privatimportera nya bilar annat än att den måste registreringsbesiktigas och lite annat pappersarbete. Den kan inregistreras i annat land men får inte ha körts mer än några få mil, ett tal som jag inte minns nu, för att få räknas som ny. Om den inte har inregistrerats i tillverkningslandet så måste den köras på trailer hit för registreringsbesiktning.taliz skrev:Utan att ha googlat vill jag minnas att det finns en massa krav för få privatimportera en bil. Har för mig de ska ha rullat X mil annars måste man krångla med Y och Z.bylund skrev:Eller kanske på export-/importskyltar? Osäker på om det räknas som i trafik.taliz skrev:Hur tar man sig då hem? Bil på släp?bylund skrev:Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Just privatimport av helt nya bilar är väl extremt ovanligt av en anledning....
Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.
Trodde vi pratade Sverige.Zalman3 skrev:Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.
Vet dom i Danmark som köper en husvagn och hämtar den i Tyskland och betalar 19% i moms.
Men inte tillräckligt. Det skiljer mer och olika mellan sr, lr, p.Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.
Det är nog mer rättvist att räkna procentuell skillnad, eftersom det är olika valutor.Black skrev:Men inte tillräckligt. Det skiljer mer och olika mellan sr, lr, p.Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.
Sr mot lr skiljer ca 90k i Tyskland och 110k i Sverige som utmärker sig som det land som har mest prisskillnad just när det gäller sr-lr.
Du glömmer vagnskadegarantin som vi har i Sverige. Den är också kostsammare för en dyrare bil med bättre prestanda.Black skrev:Men inte tillräckligt. Det skiljer mer och olika mellan sr, lr, p.Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.
Sr mot lr skiljer ca 90k i Tyskland och 110k i Sverige som utmärker sig som det land som har mest prisskillnad just när det gäller sr-lr.
Har visserligen bestämt att inte köpa en ID.3 men har kvar bokningen. Lär ju iaf. titta på eventet för lite nyfiken är man ju...Zalman3 skrev:Den 9/9 kl 19.45 börjar livestreamen för VW ID.
Edit:
https://volkswagen-newsroom.gomexlive.com/?lang=en
Hoppas på du.Zalman3 skrev:Opel Corsa sålde 1.191 Corsa senaste året, och tror att de kan sälja 1.500 Corsa-e under 2020 i Sverige.
VW sålde 15.516 VW Golf senaste året. Hoppas att de säljer +15.000 ID3 under 2020 i Sverige.