Har du haft problem med MCUn?
Moderator: Redaktion
- Mister Gray
- Teslaägare
Har du haft problem med MCUn?
MCUn har ju ett tillverkningsfel med minneskortet.
Jag med flera är intreserade av att veta hur utbrett fenomenet är, så startar den här omröstningen.
Jag med flera är intreserade av att veta hur utbrett fenomenet är, så startar den här omröstningen.
Re: Har du haft problem med MCUn?
Inga problem än. Har dock nästan två år garanti kvar så får hoppas att den hinner bli utbytt inom garantitiden. Jag får dock starta om både instrumentklustret och stora skärmen ett par gånger i månaden, en gång i veckan om jag kör mycket.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Antar att gul ram runt inte räknas utan bara större fel? 

Model S 90D -17
- Gustafsson
- Teslaägare
Vad beror den gula ramen på ? Har den också. Borde gå att kalibrera bort av TeslaWir skrev:Antar att gul ram runt inte räknas utan bara större fel?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
http://teslaclubsweden.se/fix-for-gula-kanter/Gustafsson skrev:Vad beror den gula ramen på ? Har den också. Borde gå att kalibrera bort av TeslaWir skrev:Antar att gul ram runt inte räknas utan bara större fel?
- Gustafsson
- Teslaägare
Är forumet fantastiskt eller bara underbart ? Tack för länk...TiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/fix-for-gula-kanter/Gustafsson skrev:Vad beror den gula ramen på ? Har den också. Borde gå att kalibrera bort av TeslaWir skrev:Antar att gul ram runt inte räknas utan bara större fel?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Mister Gray
- Teslaägare
Den visar rätt men som sagt i Mph istället. Går tiłlbaks till factory default inställlningar.Mister Gray skrev:Så här fel visar mätaren när MCUn är död.
70D'n jag körde i helgen funkade navigationen inte i. Oavsett hur länge man väntade, startade om/resettade etc, stod det bara "navigation system is initializing". Enligt Google verkade andra som fått det problemet tvingats byta MCU.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Jag har en 90D från 2016-06-22, har precis passerat 10.000 mil och MCU:n har tappat kartorna pga fel på minneshanteringen.
Enligt Tesla så gäller inte garantin och jag ska betala en ny MCU för 35.000:-
Fy så tråkigt! Ska bli intressant att höra hur det går... Eftersom detta är ett fel som uppstår på grund av Tesla loggar överdrivet mycket data som skriver sönder minnet så tycker jag att de borde ha någon form av goodwill för detta. Det är ju ett konstruktionsfel, antingen i att det loggas för mycket eller i val av medium att lagra data på eftersom det inte tål att logga så mycket som sker.liedholmmattias skrev:Jag har en 90D från 2016-06-22, har precis passerat 10.000 mil och MCU:n har tappat kartorna pga fel på minneshanteringen.
-
Jag har begärt att min servicekontakt ska lyfta ärendet högre upp eftersom det knappast kan vara ett fel relaterat till att jag kört 10.000 mil.
Har också alternativt begärt att de byter in bilen mot en ny och ger mig ett vettigt inbytespris (den har stått på service 4 mån senaste 7 månaderna).
Har också alternativt begärt att de byter in bilen mot en ny och ger mig ett vettigt inbytespris (den har stått på service 4 mån senaste 7 månaderna).
Är det ett tecken på att MCU börjar rasa om menytexterna börjar bli obegripliga? Om jag startar om den så rättar det till sig ibland.... Känns så där bra.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Så blir det på min också emellanåt. Själv hoppas jag att min MCU ska rasa innan maj 2021, så jag får en ny på garantin...Hedman skrev:Är det ett tecken på att MCU börjar rasa om menytexterna börjar bli obegripliga? Om jag startar om den så rättar det till sig ibland.... Känns så där bra.
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Är det månne dags för drabbade att stämma Tesla för bedrägeri?
Att byta hela MCUn när det är fel på en komponent dvs ett undermåligt minneskort som dessutom är fastlött direkt på kortet (designfel) och som går sönder långt före bilens beräknade livslängd (är inte en traditionell slitdel direkt) och då ta betalt för hela enheten är ju inget annat än rent bedrägeri/bondfångeri.
Tesla borde ju om de hade den minsta anständighet kvar i kroppen göra en recall och åtgärda sin designmiss på samtliga fordon med denna design, eller i vart fall byta utan knot oavsett garantistatus. Detta är ju ett klart fabrikationsfel.
För det är inte en fråga om minneskortet går sönder, det är en fråga om när det går sönder och då skall det vara lätt att byta till ett nytt för dom som drabbas.
Här är några som gett sig på att byta emmc:n (minneskortet) i förebyggande syfte till ett med bättre kvalitet:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... u1.152489/
...det hintas i tråden ovan att från någon MCU version så har de börjat med emmc hållare, någon som vet något?
Vad värre är, Tesla själva har ju bidragit till problemet med att skriva onödigt ofta till emmc:
"Especially older cars (like yours) did lots of logfile writing to the SD-cards. SD-cards have a limited write cycle count. Because of the extensive logging, some MCUs, especially those that stay on (Always-On, TeslaLog/TeslaFi frequent polling, etc, etc) run through their SD-card write cycles. When that happens, strange things occur, such as random lockups, reboots, failures and what not.
This logging issue has been fixed in later firmware. The MCU now log considerably less data, which in turns means the SD-card will last longer.
Unfortunatly the SD-card (or actually, the memory chip) is soldered on the MCU and cannot be field replaced. Thus you indeed need a new MCU. I don't know if they replace the memory card at Tesla to restore this MCU as a remanufactured unit.
So chances this will happen another time are small. The issue (too much writing to the card) has been fixed for quite some time now.
Ofcourse, all this only holds up if you have indeed a faulty memory chip and its not something else. "
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3021379
Att byta hela MCUn när det är fel på en komponent dvs ett undermåligt minneskort som dessutom är fastlött direkt på kortet (designfel) och som går sönder långt före bilens beräknade livslängd (är inte en traditionell slitdel direkt) och då ta betalt för hela enheten är ju inget annat än rent bedrägeri/bondfångeri.
Tesla borde ju om de hade den minsta anständighet kvar i kroppen göra en recall och åtgärda sin designmiss på samtliga fordon med denna design, eller i vart fall byta utan knot oavsett garantistatus. Detta är ju ett klart fabrikationsfel.
För det är inte en fråga om minneskortet går sönder, det är en fråga om när det går sönder och då skall det vara lätt att byta till ett nytt för dom som drabbas.
Här är några som gett sig på att byta emmc:n (minneskortet) i förebyggande syfte till ett med bättre kvalitet:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... u1.152489/
...det hintas i tråden ovan att från någon MCU version så har de börjat med emmc hållare, någon som vet något?
Vad värre är, Tesla själva har ju bidragit till problemet med att skriva onödigt ofta till emmc:
"Especially older cars (like yours) did lots of logfile writing to the SD-cards. SD-cards have a limited write cycle count. Because of the extensive logging, some MCUs, especially those that stay on (Always-On, TeslaLog/TeslaFi frequent polling, etc, etc) run through their SD-card write cycles. When that happens, strange things occur, such as random lockups, reboots, failures and what not.
This logging issue has been fixed in later firmware. The MCU now log considerably less data, which in turns means the SD-card will last longer.
Unfortunatly the SD-card (or actually, the memory chip) is soldered on the MCU and cannot be field replaced. Thus you indeed need a new MCU. I don't know if they replace the memory card at Tesla to restore this MCU as a remanufactured unit.
So chances this will happen another time are small. The issue (too much writing to the card) has been fixed for quite some time now.
Ofcourse, all this only holds up if you have indeed a faulty memory chip and its not something else. "
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3021379
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC