Fortum Charge n Drive
Moderator: Redaktion
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Fortum Charge n Drive
jag var igår på en längre roadtrip och behövde toppa upp batteriet lite i Jönköping Fortum charge n drive. jag fick inte mer än 41 kw av utlovade 50 kw CCS. Då dom tar betalt per minut och inte för vad man faktiskt får levererat så mailade jag kundtjänst och reklamerade. Det är ju 20% under utlovat.
Till svar fick jag följande:
På laddstationer är det olika kW som vi erbjuder, just på denna laddstation erbjuder vi 50 kW. Sen är det din bil/batteri som styr hur mycket den kan ta emot. Vi kan aldrig lova att du får 50 kW när det är bilen/batteriet som styr det.
Att tillägga. jag kör en MX P100 årsmodell -19 batteriet var uppvärmt efter 50 mil på vägen
De här är inte en fråga om pengar utan principen
Till svar fick jag följande:
På laddstationer är det olika kW som vi erbjuder, just på denna laddstation erbjuder vi 50 kW. Sen är det din bil/batteri som styr hur mycket den kan ta emot. Vi kan aldrig lova att du får 50 kW när det är bilen/batteriet som styr det.
Att tillägga. jag kör en MX P100 årsmodell -19 batteriet var uppvärmt efter 50 mil på vägen
De här är inte en fråga om pengar utan principen
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Fortum Charge n Drive
Skulle du fått minst 50kW på en annan laddplats, tex teslas egna? Isåfall är det snålt av fortum att inte kompensera. Och lite fult att inte informera innan att de själva inte alltid levererar max ut till kund heller.
Annars är det väl som fortum svarade att bilen begränsar och inte deras fel.
Mvh PP
Annars är det väl som fortum svarade att bilen begränsar och inte deras fel.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Re: Fortum Charge n Drive
PeppeBjork skrev:jag var igår på en längre roadtrip och behövde toppa upp batteriet lite i Jönköping Fortum charge n drive. jag fick inte mer än 41 kw av utlovade 50 kw CCS. Då dom tar betalt per minut och inte för vad man faktiskt får levererat så mailade jag kundtjänst och reklamerade. Det är ju 20% under utlovat.
Till svar fick jag följande:
På laddstationer är det olika kW som vi erbjuder, just på denna laddstation erbjuder vi 50 kW. Sen är det din bil/batteri som styr hur mycket den kan ta emot. Vi kan aldrig lova att du får 50 kW när det är bilen/batteriet som styr det.
Att tillägga. jag kör en MX P100 årsmodell -19 batteriet var uppvärmt efter 50 mil på vägen
De här är inte en fråga om pengar utan principen
What he said....Remuz skrev:Vilken SoC hade du vid laddningen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Fortum Charge n Drive
Nu kan inte jag laddkurvan för din MX100 utantill, men låter på.dig som om du inte var nära fullt iaf. Vid nära fullt så får man ju inte alls så många kW. Nåja låter som om fortum vill ha 100% betalt för 80% av den levererade varan.
Om du är på resande fot fortfarande (som det verkar iaf) och vill driva lite lagom seriöst med dom så kan du ju ringa el maila in till deras kundservice och fråga efter den resterande delen av din el. Säg att du är (latitud & longitud) samt att du vill ha det leveterat i bilen. Har de ingen kabel i närheten så går det bra med ett laddat batteri till din position.
Annars är det nog läge att via denna och andra sidor kolla upp om det är en unik händelse du drabbats av aller om det är satt i system av fortum att leverera under 100% av varan, dvs elen i ditt fall. Beroende på vilket lite olika åtgärder är lämpligt.
Mvh PP.
Om du är på resande fot fortfarande (som det verkar iaf) och vill driva lite lagom seriöst med dom så kan du ju ringa el maila in till deras kundservice och fråga efter den resterande delen av din el. Säg att du är (latitud & longitud) samt att du vill ha det leveterat i bilen. Har de ingen kabel i närheten så går det bra med ett laddat batteri till din position.
Annars är det nog läge att via denna och andra sidor kolla upp om det är en unik händelse du drabbats av aller om det är satt i system av fortum att leverera under 100% av varan, dvs elen i ditt fall. Beroende på vilket lite olika åtgärder är lämpligt.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5560
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Fortum Charge n Drive
Det ligger väl inom det man brukar få ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Fortum Charge n Drive
Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.
Re: Fortum Charge n Drive
Nånstans mellan 40 och 50kW anser jag som normalt. 41 är visserligen i underkant, men inget ovanligt enligt min erfarenhet. Det är i själva verket ganska sällan jag verkligen har fått 50kW.
Det är precis därför jag inte gillar minutdebitering.
Det är precis därför jag inte gillar minutdebitering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5560
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Fortum Charge n Drive
F.ö. inte specifikt för Fortums laddare, alla Chademo ( borde vara samma med ”gamla CCS”) ger liknade effekt. På snabbladdaren i Kristinehamn får jag dock 49kW.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Fortum Charge n Drive
Vid låg spänning får du lägre effekt tyvärr. Så frågan är om du toppade upp från 70% eller 10%. Vid 10% på Chademo får jag runt 40kW. Vid 70% ligger det på 47-48kW.
P85D svart/svart med gratis SuC
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Fortum Charge n Drive
50, 40 eller 20 spelar ju kanske mindre roll men om man som i detta fall tar betalt för 50, om då i synnerhet om det nu är så att det i praktiken av olika skäl dessutom aldrig är/blir 50 kw så är det ren bluff.mati skrev:Nånstans mellan 40 och 50kW anser jag som normalt. 41 är visserligen i underkant, men inget ovanligt enligt min erfarenhet. Det är i själva verket ganska sällan jag verkligen har fått 50kW.
Det är precis därför jag inte gillar minutdebitering.
Re: Fortum Charge n Drive
Eftersom jag numer kör Tesla är det för mig en principsak. Jag stödjer inte alla dessa bluffande elbolag med hycklade utfästelser om en bättre och fossilfri värld och med en högst tveksam teknisk utrustning (som under min tid med Golfen strulade i ca 40% av fallen)
Jag laddar till 100 % på SuC när jag är på resande fot. Dels för att jag vet att det funkar, dels för att jag vet vad det kostar och dels för att visa min uppskattning för att Tesla (faktiskt som ENDA biltillverkare) förser sina produkter med en infrastruktur.
Jag laddar till 100 % på SuC när jag är på resande fot. Dels för att jag vet att det funkar, dels för att jag vet vad det kostar och dels för att visa min uppskattning för att Tesla (faktiskt som ENDA biltillverkare) förser sina produkter med en infrastruktur.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- PeppeBjork
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
- Ort: Lidingö
Re: Fortum Charge n Drive
Tack för alla svar!
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
Re: Fortum Charge n Drive
Bevisligen lurad av Fortum m a o.PeppeBjork skrev:Tack för alla svar!
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Fortum Charge n Drive
Fossil pumparna kontrolleras med jämna mellanrum så en liter är just 1L. Borde finnas en sådan kontroll på laddstationer också. Tänk vilket väsen det skulle bli om man får 10% mindre fossilt än man betalar för.JFAH skrev:Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Fortum Charge n Drive
...för att inte tala om 20%!Lophornis skrev:Fossil pumparna kontrolleras med jämna mellanrum så en liter är just 1L. Borde finnas en sådan kontroll på laddstationer också. Tänk vilket väsen det skulle bli om man får 10% mindre fossilt än man betalar för.JFAH skrev:Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Fortum Charge n Drive
När det handlar om att man bara får 45 eller 48 kW från 50 kW Chademo/CCS så är det ju endast hastigheten på laddning som detta styr. Hur många kWh man sedan får är ju en annan fråga. Där är ju bilen med och kommunicerar hur mycket som har laddats.
Jag var förut väldigt på om att betalning skall ske per laddad kWh och inte per minut, just för att man inte vet vad för laddhastighet man får. Är ju lite märkligt att få betala mer för att man får en sämre service när laddaren i te klarar av att leverera det den ska. Dock så tycker jag nu också att det är fel att en bil kan komma till en snabbladdare som kan ladda i 250kW och där står en bil och tar upp laddaren vars maxladdhastighet är 25kW eller ännu värre att laddaren är upptagen i timmar för att ägaren ligger och sover på hotellet eller liknande. Minut pris lär också behövas för att motverka missbruk.
Jag var förut väldigt på om att betalning skall ske per laddad kWh och inte per minut, just för att man inte vet vad för laddhastighet man får. Är ju lite märkligt att få betala mer för att man får en sämre service när laddaren i te klarar av att leverera det den ska. Dock så tycker jag nu också att det är fel att en bil kan komma till en snabbladdare som kan ladda i 250kW och där står en bil och tar upp laddaren vars maxladdhastighet är 25kW eller ännu värre att laddaren är upptagen i timmar för att ägaren ligger och sover på hotellet eller liknande. Minut pris lär också behövas för att motverka missbruk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fortum Charge n Drive
Kanske har du redan förklaringen då. Batterispänningen är lägre vid låg SOC, och om laddaren är begränsad till en viss strömstyrka, vilket den troligen är, så blir laddeffekten lägre än 50kW.PeppeBjork skrev:Tack för alla svar!
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
Effekt = ström × spänning
Jag har svårt att se lurendrejeriet i det det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Fortum Charge n Drive
Går inte att ladda Tesla hos Fortum Charge & Drive
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Fortum Charge n Drive
Jag anmälde något av dessa företag med minutpriser till Konsumentverket men de var inte intresserade då. De svarade att de oftast bara utreder sådant som är av allmänintresse eller något sånt. Jag hävdade och hävdar fortfarande att det är olagligt att sälja el på annat sätt än öre/kWh, de hävdar att de säljer en tjänst.
Kan man lägga upp det lite snyggt genom att visa att de inte levererar vad de tar betalt för.
Kan man lägga upp det lite snyggt genom att visa att de inte levererar vad de tar betalt för.
Re: Fortum Charge n Drive
Senaste två veckorna har jag laddat 7ggr på ccs fortum med model 3. Har testat alla viktiga kombinationer tror jag: kommit fram med varmt tomt batteri o laddat nästan fullt. Kommit fram med tomt kallt batteri o laddat fullt. Kommit fram med halvfullt varmt batteri o laddat fullt. Kommit fram med halvfullt kallt batteri o laddat fullt. Dock får jag aldrig mer än 42kw o normalt ligger jag på 40. Som lägst ligger jag på ca 36kw.
Snackat med fortum om det o de säger att man aldrig kan få 50kw, men de kunde se att just den laddaren jag pratade om då (har testa olika laddare btw) hade som max någonsin levererat 45kw till någon annan kund.
De sa jag skulle kontakta tesla för det var deras fel
Snackat med fortum om det o de säger att man aldrig kan få 50kw, men de kunde se att just den laddaren jag pratade om då (har testa olika laddare btw) hade som max någonsin levererat 45kw till någon annan kund.
De sa jag skulle kontakta tesla för det var deras fel
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5560
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Fortum Charge n Drive
Jag får inte heller mer än så på de vanliga laddarna. Tror inte det är teslas fel då jag får över 100kW på laddaren i Kristinehamn. Får någon 50 kW med någon bil ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Fortum Charge n Drive
InCharge 50kW Chademo
05/10/2019 12:46:27 - 05/10/2019 13:26:59
30.609kWh
Det ger ett snitt på 45.9kW. Nu var detta en model X med Chademo dock... (kostnaden landade på 3.17kr/kWh vilket jag tycker är klart överkommligt för att få snabbladda).
05/10/2019 12:46:27 - 05/10/2019 13:26:59
30.609kWh
Det ger ett snitt på 45.9kW. Nu var detta en model X med Chademo dock... (kostnaden landade på 3.17kr/kWh vilket jag tycker är klart överkommligt för att få snabbladda).
P85D svart/svart med gratis SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19601
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fortum Charge n Drive
Dom där laddarna ger normalt max 120A i ström och effekten blir ström x spänning, där spänningen är batterispänningen i bilen,
så vid 400 Volt så får man 48kW (120x400) och när man väl kommit upp i ca 400Volt så har bilen (tyvärr) börjat begränsa laddströmmen
(för att skydda batteriet) så i en Tesla når man sällan upp till ens 48kW.
Så lite beroende på vilket batteri man har i bilen så får man lite olika max-värden på effekten, tyvärr är det ju så att när batteriet
har ganska låg laddnivå och kan ta emot mycket ström så är samtidigt spänningen låg vilket alltså leder till lägre laddeffekt eftersom laddaren
inte kan leverera högst 120A ström.
Har man tex ett 75-batteri med ännu lägre system-spänning i batteriet så blir det än värre, typ max 40kW (ibland lite mer).
Har man däremot ett 100-batteri så kan man få ut nära 50kW (då krävs det 120 A vid ca 417V)...
så vid 400 Volt så får man 48kW (120x400) och när man väl kommit upp i ca 400Volt så har bilen (tyvärr) börjat begränsa laddströmmen
(för att skydda batteriet) så i en Tesla når man sällan upp till ens 48kW.
Så lite beroende på vilket batteri man har i bilen så får man lite olika max-värden på effekten, tyvärr är det ju så att när batteriet
har ganska låg laddnivå och kan ta emot mycket ström så är samtidigt spänningen låg vilket alltså leder till lägre laddeffekt eftersom laddaren
inte kan leverera högst 120A ström.
Har man tex ett 75-batteri med ännu lägre system-spänning i batteriet så blir det än värre, typ max 40kW (ibland lite mer).
Har man däremot ett 100-batteri så kan man få ut nära 50kW (då krävs det 120 A vid ca 417V)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19