Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Kilowatt »

KnightRider skrev:
dstr skrev:
Kilowatt skrev:
dstr skrev:

Runt tusenlappen under Teslan, ca 27k/år.
Du menar väl inte på allvar att du betaalar 28k per år för teslan!?
Jo. Bor väl för nära ett miljonprogramsområde. Vad får du om du klickar ditt personnummer och EOD448 på trygghansa.se?

edit: 26k ferrari, 27k tesla.

edit2: borde fan köpa en ny för att få vangskadegaranti och lägre ränta....

edit3: och min är reggad med 90hk.
Jag får 501kr/mån på if.se, Stor Bilförsäkring. Över 40 och bor i Karlstad.
Jag får 22k utan att ändra några parametrar i formuläret. Flippat ju!

Som referens; jag betalade knappt 8k hos watercircles för helförs, 2500mil på min P85D...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av DanPerFer »

Off topic... Men lite märkligt är det att premierna diffar så mycket över landet. Jag betalade 20’ för helförsäkring på min gamla P85DL. Med min nya P100DL ligger halvförsäkringen på under 10’
Då bor jag lantligt norr om Göteborg, båda priserna gäller LF.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av KnightRider »

Kilowatt skrev:
KnightRider skrev:
dstr skrev:
Kilowatt skrev:
dstr skrev:

Runt tusenlappen under Teslan, ca 27k/år.
Du menar väl inte på allvar att du betaalar 28k per år för teslan!?
Jo. Bor väl för nära ett miljonprogramsområde. Vad får du om du klickar ditt personnummer och EOD448 på trygghansa.se?

edit: 26k ferrari, 27k tesla.

edit2: borde fan köpa en ny för att få vangskadegaranti och lägre ränta....

edit3: och min är reggad med 90hk.
Jag får 501kr/mån på if.se, Stor Bilförsäkring. Över 40 och bor i Karlstad.
Jag får 22k utan att ändra några parametrar i formuläret. Flippat ju!

Som referens; jag betalade knappt 8k hos watercircles för helförs, 2500mil på min P85D...
Det blev 580kr/mån när jag valde 2000-2500mil/år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

På en P85DL med låg registrerad effekt vill Trygg Hansa ha 20 000:-/år av mig. Så 28k är väl inte helt orimligt även om det låter som att det borde gå att hitta billigare försäkring.
Byt bolag eller ort. Jag betalar strax under 11k per år för min Model X P90D med 772hk I registret för helförsäkring fria mil... Vill man ha ba försäkring kan jag tänka mig högre pris men det har man väl inte normalt till Tesla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av selfish »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

På en P85DL med låg registrerad effekt vill Trygg Hansa ha 20 000:-/år av mig. Så 28k är väl inte helt orimligt även om det låter som att det borde gå att hitta billigare försäkring.
Byt bolag eller ort. Jag betalar strax under 11k per år för min Model X P90D med 772hk I registret för helförsäkring fria mil... Vill man ha ba försäkring kan jag tänka mig högre pris men det har man väl inte normalt till Tesla?
Vilket bolag? Privat eller företag?

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av frippan »

Nu har 2019.32 börjat rulla ut. Den har säkerhetsfixar för model s keyfob. Får se om det hjälper något. Man behöver uppdatera mjukvaran i nyckeln också.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Svenssons »

selfish skrev:
Vilket bolag? Privat eller företag?

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk
Privat via LF Kalmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av TechNerd »

frippan skrev:
Nu har 2019.32 börjat rulla ut. Den har säkerhetsfixar för model s keyfob. Får se om det hjälper något. Man behöver uppdatera mjukvaran i nyckeln också.
Vore kul om de berättade mer vad den säkerhetsuppdateringen innebär...
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av kikat »

TechNerd skrev:
frippan skrev:
Nu har 2019.32 börjat rulla ut. Den har säkerhetsfixar för model s keyfob. Får se om det hjälper något. Man behöver uppdatera mjukvaran i nyckeln också.
Vore kul om de berättade mer vad den säkerhetsuppdateringen innebär...
Inte så bra att berätta ingående om säkerhetsuppdateringar. Då vet ju hackarna vad de ska leta efter.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av frippan »

Här står det lite om den senaste fixen

https://www.engadget.com/2019/08/28/tes ... fob-clone/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Stevvee »

tobwet skrev:
Har någon av dessa bilar stått i garage?

Jag förstår att alla inte kan skaffa garage helt plötsligt, men om jag ser till min egen sits så känns det väldigt tryggt. Bilen står i garaget, som sitter ihop med huset och går under husets larm. Öppnas en port så börjar det pipa...
Är larmet kopplat via tråd till huset ?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av dstr »

Stevvee skrev:
tobwet skrev:
Har någon av dessa bilar stått i garage?

Jag förstår att alla inte kan skaffa garage helt plötsligt, men om jag ser till min egen sits så känns det väldigt tryggt. Bilen står i garaget, som sitter ihop med huset och går under husets larm. Öppnas en port så börjar det pipa...
Är larmet kopplat via tråd till huset ?
Trådar klipps, radio störs ut.

Så länge objektet är stöldbegärligt så kvarstår problemet.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Tars »

dstr skrev:
Stevvee skrev:
tobwet skrev:
Har någon av dessa bilar stått i garage?

Jag förstår att alla inte kan skaffa garage helt plötsligt, men om jag ser till min egen sits så känns det väldigt tryggt. Bilen står i garaget, som sitter ihop med huset och går under husets larm. Öppnas en port så börjar det pipa...
Är larmet kopplat via tråd till huset ?
Trådar klipps, radio störs ut.

Så länge objektet är stöldbegärligt så kvarstår problemet.
Så kan det såklart va, men kablar till larm är, om det är seriöst gjort, balanserat med motstånd och oftast så skickar larmet på två separata linjer (ethernet+GSM), så ur störningssynpunkt har man ett bra skydd om man har det på detta vis dvs.

Man kan skydda sig, men det är tyvärr initialt dyrt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Stevvee »

Tars skrev:
dstr skrev:
Stevvee skrev:
tobwet skrev:
Har någon av dessa bilar stått i garage?

Jag förstår att alla inte kan skaffa garage helt plötsligt, men om jag ser till min egen sits så känns det väldigt tryggt. Bilen står i garaget, som sitter ihop med huset och går under husets larm. Öppnas en port så börjar det pipa...
Är larmet kopplat via tråd till huset ?
Trådar klipps, radio störs ut.

Så länge objektet är stöldbegärligt så kvarstår problemet.
Så kan det såklart va, men kablar till larm är, om det är seriöst gjort, balanserat med motstånd och oftast så skickar larmet på två separata linjer (ethernet+GSM), så ur störningssynpunkt har man ett bra skydd om man har det på detta vis dvs.

Man kan skydda sig, men det är tyvärr initialt dyrt.
Precis det jag menade. Larm ger många en falsk trygghet där proffesionella tjuvar med enkelhet stör ut det. Jobbade på Bmw förut där kunder som haft larm,hundar,garage m.m aldrig trodde deras bil eller delar utav bilen skulle bli stulna men ack så fel dom hade.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av jonsalgerier »

Stevvee skrev:
Precis det jag menade. Larm ger många en falsk trygghet där proffesionella tjuvar med enkelhet stör ut det. Jobbade på Bmw förut där kunder som haft larm,hundar,garage m.m aldrig trodde deras bil eller delar utav bilen skulle bli stulna men ack så fel dom hade.
Borde inte en rätt hyfsad modell vara något i den här stilen?

Man skapar en larmdosa som i princip bara är en sändare. Man bör därför kunna göra den väldigt liten. Man ser till att den sitter med samma klister som de där vignette-lapparna från Schweiz så att det tar en eventuell tjuv ett par timmar att få bort den om denne faktiskt skulle hitta den. Eller så ser man till att den sitter på en plats som inte är enkelt åtkomlig för en tjuv med tidsbrist.. T.ex. på insidan av däck, eller något liknande (som kanske inte innebär att tjuven snor allt utom däcken)

När man larmar på sitt villa-larm etableras en länk med sändaren som kommer att sätta igång larmet om signalen tappas (kanske med en grace-period på ett litet tag så att man inte drabbas av för många false-positives).

Larmet går alltså när sändaren (dvs bilen) rör sig utanför sändarens gräns. Så man får reda på inom någon minut från stölden vad som hänt (eller redan i pågående om de aktiverar störsändare). Det borde ge rätt hyfsade möjligheter att plocka tjuvarna i bilen eftersom det ju kommer att vara ett tyst larm ur deras perspektiv. Jag menar, förutsatt att detta sker mitt i natten, så borde polisen kunna göra en ganska bra riktad insats mot troliga flyktvägar (om resurser finns).
Var det inte dessutom så (eller det kanske bara var ett rykte) att i någon av smålandsstölderna körde de utan störsändare 6 mil innan bilen försvann från kartan.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av dstr »

Jag skulle vilja kunna konfigurera olika tillträdesscheman (som man gör i ett normalt passer-system för en dörr) för bilen.

vardagar:
07.10-07.30 passive entry (när jag åker till jobbet)
07.30-17.00 nyckel+pin
17.00-17.20 nyckel (när jag åker hem från jobbet)
17.20-20.00 nyckel+pin (när man åker och handlar och skjutsar barn
20.00-07.10 2-faktors app på telefonen (helt död på signal från nyckel, när bilen står parkerad över natten)

helger:
dagtid: nyckel+pin
natt: 2-faktors app på telefonen (helt död på signal från nyckel, när bilen står parkerad över natten)

"inte många rader kod" för att göra det knepigare för tjuvarna.

edit: och så länge som bilen rapporterar den statusen live till trygg hansa så vill jag ha halva priset på halvförsäkringen.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av TeslaM3 »

Apropå försäkring; hoppas det kommer till Sverige också

https://www.tesla.com/blog/introducing-tesla-insurance
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av GreenMachine »

dstr skrev:
Jag skulle vilja kunna konfigurera olika tillträdesscheman (som man gör i ett normalt passer-system för en dörr) för bilen.

vardagar:
07.10-07.30 passive entry (när jag åker till jobbet)
07.30-17.00 nyckel+pin
17.00-17.20 nyckel (när jag åker hem från jobbet)
17.20-20.00 nyckel+pin (när man åker och handlar och skjutsar barn
20.00-07.10 2-faktors app på telefonen (helt död på signal från nyckel, när bilen står parkerad över natten)

helger:
dagtid: nyckel+pin
natt: 2-faktors app på telefonen (helt död på signal från nyckel, när bilen står parkerad över natten)

"inte många rader kod" för att göra det knepigare för tjuvarna.

edit: och så länge som bilen rapporterar den statusen live till trygg hansa så vill jag ha halva priset på halvförsäkringen.
I dom här fallen så hade det ju räckt om fobben inte sänder om det ligger stilla.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Kommer denna uppdatering att räcka tro?

https://www.teslarati.com/tesla-key-fob ... -software/
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av TechNerd »

Om jag förstått uppdateringen rätt så är det inget skydd mot en sk "relay attack" utan mer ett skydd så att ingen kan knäcka och kopiera nyckeln.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av oscfor »

TechNerd skrev:
Om jag förstått uppdateringen rätt så är det inget skydd mot en sk "relay attack" utan mer ett skydd så att ingen kan knäcka och kopiera nyckeln.
Precis!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Kommer denna uppdatering att räcka tro?

https://www.teslarati.com/tesla-key-fob ... -software/
Nej.
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av MEK »

Det var visst ett fel ( :twisted: ) i fixen till key fob'en som resulterade i att det inte är så mycket svårare att hacka den nya 80 bitars nyckeln än den gamla 40 bitars nyckeln.
Skall tydligen vara en enkel sak att fixa så snart kan det (förhoppningsvis!) vara slut på alla Model S stölder. "De" verkar i alla fall ha koll på hur tjuvarna
går tillväga nu. Vi bör använda pin2drive ett tag till för att vara på den säkra sidan. Läs mer här : https://www.nyteknik.se/sakerhet/de-hac ... en-6969515
Model S P100D Raven, lev 201909
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av oscfor »

MEK skrev:
Det var visst ett fel ( :twisted: ) i fixen till key fob'en som resulterade i att det inte är så mycket svårare att hacka den nya 80 bitars nyckeln än den gamla 40 bitars nyckeln.
Skall tydligen vara en enkel sak att fixa så snart kan det (förhoppningsvis!) vara slut på alla Model S stölder. "De" verkar i alla fall ha koll på hur tjuvarna
går tillväga nu. Vi bör använda pin2drive ett tag till för att vara på den säkra sidan. Läs mer här : https://www.nyteknik.se/sakerhet/de-hac ... en-6969515
Nu sker ju dessa stölder med nyckelförlängning, så det är inget som påverkas av uppdateringen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av GreenMachine »

MEK skrev:
Det var visst ett fel ( :twisted: ) i fixen till key fob'en som resulterade i att det inte är så mycket svårare att hacka den nya 80 bitars nyckeln än den gamla 40 bitars nyckeln.
Skall tydligen vara en enkel sak att fixa så snart kan det (förhoppningsvis!) vara slut på alla Model S stölder. "De" verkar i alla fall ha koll på hur tjuvarna
går tillväga nu. Vi bör använda pin2drive ett tag till för att vara på den säkra sidan. Läs mer här : https://www.nyteknik.se/sakerhet/de-hac ... en-6969515
Man kan ju kryptera hur mycket som helst, men så länge som det räcker med att man bara förstärker den krypterade signalen för att få igång bilen så spelar det ju ingen som helst roll.

Om istället gick att stänga av fobben så att den inte sänder signal hela tiden, eller helst av allt, själv stänger av sig när den ligger stilla och endast blir aktiv vid rörelse så vore detta inget problem.
Skriv svar