A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Ampera skrev:
takarlsson skrev:
Hade lite problem på Balkan att internet inte fungera. Finns det något sätt att spara routen så den går att se offline?
Screenshot?
Routen finns kvar så länge du inte planerar en ny, det funkar även om du är offline eller startar om appen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare

Inlägg av takarlsson »

Ok. Skärmen fylldes med felmeddelande. Tog ingen screenshot. Sorry.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare

Inlägg av thogr »

Screenshot 2019-08-12 at 11.09.26.png
Varför syns inte Norrköping SuC?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

thogr skrev:
Det var en bra fråga, nu syns den där (och används i planer). Funkar det för dig igen?
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare

Inlägg av thogr »

blincoln skrev:
thogr skrev:
Det var en bra fråga, nu syns den där (och används i planer). Funkar det för dig igen?
Aha. Den dyker inte upp om jag bara checkar "Tesla CCS" i settings. Har för vana att göra det efter att jag råkade ut för en SuC som inte var konverterad till CCS i Tyskland på min semesterresa i juli. Men Norrköping måste väl vara konverterad, så den borde ju dyka upp.
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare

Inlägg av Ulfie2 »

Nu har jag beställt en Model 3 och jag använde referralkoden från a better route planners hemsida för att det är en grym tjänst!

Tack för en riktigt bra sida!
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Skaulo finns inte med i planeringen om man väljer Tesla CCS, men dyker upp om man även väljer Supercharger".
Är det 2 eller 4 platser?
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

När en kör i bilen med ABRP så visade vyn med höjdskillnad och uppskattad batterinivå även ett grönt streck med nuvarande position. På strecket stod det konstant 65% oavsett hur långt in på streckan vi kommit. Vad betyder den siffran?
Model S85D -15, "Voltaire"
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Seregon skrev:
När en kör i bilen med ABRP så visade vyn med höjdskillnad och uppskattad batterinivå även ett grönt streck med nuvarande position. På strecket stod det konstant 65% oavsett hur långt in på streckan vi kommit. Vad betyder den siffran?
Den siffran ska beskriva din nuvarande soc, så den borde sakta men säkert sjunka såvida du inte lyckats köpa en evighetsmaskin. Våra bilar är väldigt moderna men några evighetsmaskiner är de ännu inte. Så det måste varit en tillfällig bug.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Jag funderar lite här på om det är en feature som jag skulle tycka var värdefull eller om jag är den enda som tänker såhär, eller om jag missar något så det redan går. Ska försöka förklara hur jag tänker, så får vi se:

Jag är på plats A och jag har ingen tillgång till laddning på platsen, så jag har X SoC, sen behöver jag köra till plats B, så långt är allt som "vanligt", jag slår in A -> B, nuvarande charge osv och får reda på om jag behöver ladda. Men jag har inte laddning på plats B heller så jag måste ta höjd för hur mycket laddning jag behöver komma fram med i min goal SoC. Men jag vet inte riktigt hur mycket jag behöver för jag är inte helt säker på hur färden dagen efter kommer se ut. Så då tänker jag att ett sätt att "säkra den osäkerheten" är att inkludera så att jag alltid kommer till närmsta Supercharger utöver min destination. Typ en checkbox vid goal chargen "Include charge to nearest SuC".

Dock, nu när jag försöker konkretisera det mer, så inser jag att det jag frågar om kanske är bara att titta på kartan, klicka på närmsta supercharger och lägga till den som en waypoint? Så jag inser nu att det kanske var en helt meningslös feature. Jag väljer att lämna detta här ändå för om inte annat kanske det är av något värde för någon. :)
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Hertsh skrev:
Seregon skrev:
Den siffran ska beskriva din nuvarande soc, så den borde sakta men säkert sjunka såvida du inte lyckats köpa en evighetsmaskin. Våra bilar är väldigt moderna men några evighetsmaskiner är de ännu inte. Så det måste varit en tillfällig bug.
Det var ett lodrätt grönt streck och det stod 65% på den oavsett vilken etapp vi körde. Ett grått streck följde däremot uppskattad batterinivå och minskade över tid fram till nästa laddstopp.
Hittade en bild på hur det antagligen borde se ut //uploads.tapatalk-cdn.com/201906 ... 9aae97.jpg, men mitt gröna streck var som sagt helt lodrätt.
Model S85D -15, "Voltaire"
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Lite sen kanske.. Men riktigt kul att se dig i Bjørns video från roadtripen där han sprang på dig vid en SuC. :D
Bra pratat också..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

kenny skrev:

Jag är på plats A och jag har ingen tillgång till laddning på platsen, så jag har X SoC, sen behöver jag köra till plats B, så långt är allt som "vanligt", jag slår in A -> B, nuvarande charge osv och får reda på om jag behöver ladda. Men jag har inte laddning på plats B heller så jag måste ta höjd för hur mycket laddning jag behöver komma fram med i min goal SoC.

Dock, nu när jag försöker konkretisera det mer, så inser jag att det jag frågar om kanske är bara att titta på kartan, klicka på närmsta supercharger och lägga till den som en waypoint? Så jag inser nu att det kanske var en helt meningslös feature. Jag väljer att lämna detta här ändå för om inte annat kanske det är av något värde för någon. :)
Precis som du är inne på. Sätt punkt B som en waypoint. Jag gjorde så när jag körde Ängelholm-Borås-SuC Falkenberg. Jag behövde ju veta hur mycket som krävdes att ta mig tillbaka till Falkenberg. Men jag kunde ju lika gärna ha planerat Ängelholm-Borås-Ängelholm, så hade ABRP räknat ut vilka SuC jag skulle använt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Då besöksantalet ökat ordentligt i sommar på ABRP (kul!) och vår kartleverantör hittat en bugg i sin prisberäkning (så att det nu är 10 gånger dyrare, inte så kul) så fick vi en rätt saftig räkning för kartor i ABRP igår.

Vi tänkte utvärdera lite olika möjligheter, först har jag testat att byta till vektorkartor istället för färdiga rasterbilder. Det ser snyggare ut och har lite fler möjligheter till vridning och perspektiv, men går samtidigt långsammare att rita.

Jag skulle behöva lite feedback: Testa https://beta.abetterrouteplanner.com på din dator/mobil och gärna i Teslabrowsern i bilen. Funkar det som det ska? Är det acceptabelt snabbt? Speciellt, på Model 3/MCU2, orkar den rita kartorna?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Då besöksantalet ökat ordentligt i sommar på ABRP (kul!) och vår kartleverantör hittat en bugg i sin prisberäkning (så att det nu är 10 gånger dyrare, inte så kul) så fick vi en rätt saftig räkning för kartor i ABRP igår.

Vi tänkte utvärdera lite olika möjligheter, först har jag testat att byta till vektorkartor istället för färdiga rasterbilder. Det ser snyggare ut och har lite fler möjligheter till vridning och perspektiv, men går samtidigt långsammare att rita.

Jag skulle behöva lite feedback: Testa https://beta.abetterrouteplanner.com på din dator/mobil och gärna i Teslabrowsern i bilen. Funkar det som det ska? Är det acceptabelt snabbt? Speciellt, på Model 3/MCU2, orkar den rita kartorna?
Vektor-betan är för mig betydligt snabbare att rita kartor, både på PC och på telefon (iPhone 8 Plus).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare

Inlägg av Ulfie2 »

blincoln skrev:

Betan är betydligt snabbare att rita upp på Win 10 i5 laptop. Speciellt städer.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Betan funkar super på min PC. Ska testa i MCU1-Tesla eftermiddag. Använder dock aldrig kartan i bilen...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Funkar bra på IPhone XS också
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Är det jag som har världens långsammaste laptop? :lol: Kanske bra som utvecklarlaptop då :-)

Hursomhelst, om någon vill testa i MCU2 är jag mycket nyfiken på hur det funkar. I MCU1 kommer den gå tillbaka till de gamla rasterkartorna om det funkar som det ska.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Vektorversionen funkar alldeles utmärkt i min enkla android-lur också (med 1,4 GHz A53).
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

En annan fördel med vektor-betan är att det går att zooma in mycket längre än raster-versionen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
En annan fördel med vektor-betan är att det går att zooma in mycket längre än raster-versionen.
För att studera vektoriserade gruskorn på bakgården? ;)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Provade i min model 3 nu. är tyvärr lite segare. På datorn gick det fortare med den nya.

Spelade in en kort video
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Tack för jättebra feedback! Jag har releasat vektorkartor för alla WebGL-kapabla browsers, men inte för Teslabrowsers nu. Om ni hittar fler problem eller fördelar är det bara att dela med sig :-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Model X med MCU1 gick på de gamla kartorna.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar