VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Nu har bilen ett par år på nacken men kul att det konstant kommer nya idéer och funktioner, för mig är det definitivt något som ger en känsla av att det är ett premiumvarumärke.
Det kommer något nytt när modellen uppdateras möjligen. Men när du väl köpt en får du sen inget nytt.
Tesla har tagit det ett steg längre och uppdaterar kontinuerligt levererade bilar. Borde vara überpremium då? Bild
Som nedgradering av batterier och laddhastighet, nya buggar och funktioner som försämras mot tidigare?

Verkligen ett mynt med två sidor.
Du uppgraderar aldrig din mobil eller dator då eller? Är ju samma "problem" där.
För mig är bil och mobil två helt olika saker.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Nu har bilen ett par år på nacken men kul att det konstant kommer nya idéer och funktioner, för mig är det definitivt något som ger en känsla av att det är ett premiumvarumärke.
Det kommer något nytt när modellen uppdateras möjligen. Men när du väl köpt en får du sen inget nytt.
Tesla har tagit det ett steg längre och uppdaterar kontinuerligt levererade bilar. Borde vara überpremium då? Bild
Som nedgradering av batterier och laddhastighet, nya buggar och funktioner som försämras mot tidigare?

Verkligen ett mynt med två sidor.
Du uppgraderar aldrig din mobil eller dator då eller? Är ju samma "problem" där.
För mig är bil och mobil två helt olika saker.
Va? Slänger du inte bilen om det kommer en ny bättre model som taliz gör med sina telefoner? Fan nu blir jag besviken på dig :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:

För mig är bil och mobil två helt olika saker.
Där ligger Teslas stora fördel. De har förstått att bilen är mjukvara som ska uppdateras konstant under dess livstid.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Bara cellerna kanske de kan få för <100k. Men allt runtikring för att få ett komplett batteripaket med värme, kylning, alla styrsystem etc kostar en bra slant till. Tre gånger mer för hela drivlinan är min gissning. Minst. De räknar ju inte med att gå med vinst på flera år, dvs bilen kostar mer än 40k euro att producera, och drivlinan är förstås en väldigt stor del av det.
Du glömde momsen. En ID.3 1st ska kosta ~€39 000 inkl Tysk moms, drar man bort momsen har vi €32 800 kvar till VW. Klart att en BEV-drivlina står för en väldigt stor del av bilens kostnader, ingen påstår något annat.

Blir väldigt förvånad om cellerna till 62 kWh-packet (58 kWh användbart) ligger så högt som €10 000. Då ingen av oss har tillgång till biltillverkarnas leverantörsavtal är det förstås väldigt svårt att gissa vad de betalar för sina battericeller. Men om vi tar den tillgängliga information som ligger närmast någon form av fakta:

- Kostnaden för _battericellerna_ i den i övrigt svindyra (och nu ganska gamla) LG-drivlinan som sitter i GM Bolt ska enligt uppgift vara $145/kWh.
- Audis utvecklingschef Peter Mertens uppgav 2017 att de skulle betala LG €100/kWh för battericellerna till e-tron när det var dags att producera. Idag vet vi att det blev en del bråk kring den upphandlingen men eftersom Audi levererar bilar idag blev det ju någon form av överenskommelse till slut. För att vara lite pessimistisk kan vi säga att Audi till slut fick betala €120/kWh för cellerna, dvs 20% mer vilket är en rejäl höjning.
- Panasonic/Tesla uppgav under 2018 att de skulle nå $100/kWh i cellproduktionen till årsskiftet 2018/2019. Hur det gick med det har jag inte sett någon info om, kanske har missat det. Men låt säga att de har nått det målet idag i alla fall.

Med den bakgrunden har jag väldigt svårt att se att VW betalar mer än €100/kWh för cellerna till MEB. Det handlar ju om en ofantligt mycket större upphandling än t.ex. till e-tron (dessutom ny celldesign som rimligtvis har kostnadsoptimerats mer) med mycket större skalfördelar.

Så jag vill fortfarande hävda ~€6000 för cellerna, och ytterligare €1000 för resten av prylarna som packet består av. För att avrunda "lite" uppåt säger vi €8000 för batteripacket. Övriga drivlinekomponenter för en 2WD (elmaskin, inverter, kablage, ombordladdare, transmission) handlar om ungefär €2000-3000.

Då har vi en komplett drivlina för €10 000-11 000, där någonstans bedömer jag att den ligger. Det skulle göra att resten av bilen får kosta €15 000 att tillverka inklusive allt som typiskt ingår i COGS, om de vill ha en bruttomarginal på 20%. En möjlig anledning till att ID.3 totalt sett kommer vara en förlustaffär i början är att de lägger mycket av avskrivningarna för utveckling och investeringar av hela MEB-plattformen på den första bilmodellen den introduceras i, det är inte helt ovanligt att göra så.

Men sitter du inne på någon information om att det är helt uppåt väggarna så får du gärna dela med dig av den. Du har tidigare hävdat att vissa inte lyssnar på dina logiska förklaringar utan bara är sura och vill ha bekräftelse, men kommer du med ett logiskt resonemang så är jag rätt säker på att de flesta är intresserade av det. ;)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Nu har bilen ett par år på nacken men kul att det konstant kommer nya idéer och funktioner, för mig är det definitivt något som ger en känsla av att det är ett premiumvarumärke.
Det kommer något nytt när modellen uppdateras möjligen. Men när du väl köpt en får du sen inget nytt.
Tesla har tagit det ett steg längre och uppdaterar kontinuerligt levererade bilar. Borde vara überpremium då? Bild
Som nedgradering av batterier och laddhastighet, nya buggar och funktioner som försämras mot tidigare?

Verkligen ett mynt med två sidor.
Du uppgraderar aldrig din mobil eller dator då eller? Är ju samma "problem" där.
För mig är bil och mobil två helt olika saker.
Jag har alltid tyckt att uppdatera bara för sakens skull medför en onödig risk. Never fix what ain't broken, lärde vi oss redan på universitetet. Automatiska uppdateringar i mobilen och datorn är ett elände, och jag har slutat med det för länge sedan. Det finns inget värre än att på morgonem behöva upptäcka att datorjäveln har tankat ner någon skum uppdatering för nånting och allting har slutat fungera. Sen sitter man halva dagem och försöker få ordning på det igen. Onödigt.
Jag jobbar själv som mjukvaruutvecklare, men jag är ytterst återhållsam med uppdateringar, både för egen del och för mina kunder. Det är bra att det går att uppdatera OTA, och naturligtvis gör jag det när det behövs, men jag försöker alltid att skriva min egen kod som om det inte fanns den möjligheten. Då minskar nämligen förhoppningsvis behovet av att ständigt trycka ut nya versioner som fixar buggar som har introducerats vid förra uppdateringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Bara cellerna kanske de kan få för <100k. Men allt runtikring för att få ett komplett batteripaket med värme, kylning, alla styrsystem etc kostar en bra slant till. Tre gånger mer för hela drivlinan är min gissning. Minst. De räknar ju inte med att gå med vinst på flera år, dvs bilen kostar mer än 40k euro att producera, och drivlinan är förstås en väldigt stor del av det.
Du glömde momsen. En ID.3 1st ska kosta ~€39 000 inkl Tysk moms, drar man bort momsen har vi €32 800 kvar till VW. Klart att en BEV-drivlina står för en väldigt stor del av bilens kostnader, ingen påstår något annat.

Blir väldigt förvånad om cellerna till 62 kWh-packet (58 kWh användbart) ligger så högt som €10 000. Då ingen av oss har tillgång till biltillverkarnas leverantörsavtal är det förstås väldigt svårt att gissa vad de betalar för sina battericeller. Men om vi tar den tillgängliga information som ligger närmast någon form av fakta:

- Kostnaden för _battericellerna_ i den i övrigt svindyra (och nu ganska gamla) LG-drivlinan som sitter i GM Bolt ska enligt uppgift vara $145/kWh.
- Audis utvecklingschef Peter Mertens uppgav 2017 att de skulle betala LG €100/kWh för battericellerna till e-tron när det var dags att producera. Idag vet vi att det blev en del bråk kring den upphandlingen men eftersom Audi levererar bilar idag blev det ju någon form av överenskommelse till slut. För att vara lite pessimistisk kan vi säga att Audi till slut fick betala €120/kWh för cellerna, dvs 20% mer vilket är en rejäl höjning.
- Panasonic/Tesla uppgav under 2018 att de skulle nå $100/kWh i cellproduktionen till årsskiftet 2018/2019. Hur det gick med det har jag inte sett någon info om, kanske har missat det. Men låt säga att de har nått det målet idag i alla fall.

Med den bakgrunden har jag väldigt svårt att se att VW betalar mer än €100/kWh för cellerna till MEB. Det handlar ju om en ofantligt mycket större upphandling än t.ex. till e-tron (dessutom ny celldesign som rimligtvis har kostnadsoptimerats mer) med mycket större skalfördelar.

Så jag vill fortfarande hävda ~€6000 för cellerna, och ytterligare €1000 för resten av prylarna som packet består av. För att avrunda "lite" uppåt säger vi €8000 för batteripacket. Övriga drivlinekomponenter för en 2WD (elmaskin, inverter, kablage, ombordladdare, transmission) handlar om ungefär €2000-3000.

Då har vi en komplett drivlina för €10 000-11 000, där någonstans bedömer jag att den ligger. Det skulle göra att resten av bilen får kosta €15 000 att tillverka inklusive allt som typiskt ingår i COGS, om de vill ha en bruttomarginal på 20%. En möjlig anledning till att ID.3 totalt sett kommer vara en förlustaffär i början är att de lägger mycket av avskrivningarna för utveckling och investeringar av hela MEB-plattformen på den första bilmodellen den introduceras i, det är inte helt ovanligt att göra så.

Men sitter du inne på någon information om att det är helt uppåt väggarna så får du gärna dela med dig av den. Du har tidigare hävdat att vissa inte lyssnar på dina logiska förklaringar utan bara är sura och vill ha bekräftelse, men kommer du med ett logiskt resonemang så är jag rätt säker på att de flesta är intresserade av det. ;)
Jag skulle nog gissa att VW får betala minst 150 euro/kWh. För étron 200+(deras uttalande om 100 är självklart ren bullshit, designade för att få marknaden att tro att de ligger i framkant). Särskilt eftersom det blev tydligt att deras kontrakt med bl.a. LG inte var värda ens pappret de skrevs på. Det handlar som alltid om utbud och efterfrågan. Just nu är utbudet skralt och efterfrågan gigantisk. Kan inte se någon logisk förklaring till att det skulle leda till pressade priser, snarare tvärtom. Cell-tillverkarna har inte direkt problem att fylla sina orderböcker, så det finns ingen anledning att tro att de behöver pressa priserna i närtid.

Vad dom vill ha i bruttomarginal är en sak, vad dom faktiskt får är en annan. Min uppfattning är att drivlinan i en elbil idag kostar betydligt mer än resten av bilen. Jag vidhåller runt 20k euro för drivlinan i ID3 och kanske 10k för resten.
Det lär dröja ytterligare några år innan de är nere <10k för drivlinan (dvs runt samma som en avgasbil) och faktiskt har en chans att göra vinst på bilen. Tom VW själva sa ju runt 2025. Det är lääänge tills dess...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Bara cellerna kanske de kan få för <100k. Men allt runtikring för att få ett komplett batteripaket med värme, kylning, alla styrsystem etc kostar en bra slant till. Tre gånger mer för hela drivlinan är min gissning. Minst. De räknar ju inte med att gå med vinst på flera år, dvs bilen kostar mer än 40k euro att producera, och drivlinan är förstås en väldigt stor del av det.
Du glömde momsen. En ID.3 1st ska kosta ~€39 000 inkl Tysk moms, drar man bort momsen har vi €32 800 kvar till VW. Klart att en BEV-drivlina står för en väldigt stor del av bilens kostnader, ingen påstår något annat.

Blir väldigt förvånad om cellerna till 62 kWh-packet (58 kWh användbart) ligger så högt som €10 000. Då ingen av oss har tillgång till biltillverkarnas leverantörsavtal är det förstås väldigt svårt att gissa vad de betalar för sina battericeller. Men om vi tar den tillgängliga information som ligger närmast någon form av fakta:

- Kostnaden för _battericellerna_ i den i övrigt svindyra (och nu ganska gamla) LG-drivlinan som sitter i GM Bolt ska enligt uppgift vara $145/kWh.
- Audis utvecklingschef Peter Mertens uppgav 2017 att de skulle betala LG €100/kWh för battericellerna till e-tron när det var dags att producera. Idag vet vi att det blev en del bråk kring den upphandlingen men eftersom Audi levererar bilar idag blev det ju någon form av överenskommelse till slut. För att vara lite pessimistisk kan vi säga att Audi till slut fick betala €120/kWh för cellerna, dvs 20% mer vilket är en rejäl höjning.
- Panasonic/Tesla uppgav under 2018 att de skulle nå $100/kWh i cellproduktionen till årsskiftet 2018/2019. Hur det gick med det har jag inte sett någon info om, kanske har missat det. Men låt säga att de har nått det målet idag i alla fall.

Med den bakgrunden har jag väldigt svårt att se att VW betalar mer än €100/kWh för cellerna till MEB. Det handlar ju om en ofantligt mycket större upphandling än t.ex. till e-tron (dessutom ny celldesign som rimligtvis har kostnadsoptimerats mer) med mycket större skalfördelar.

Så jag vill fortfarande hävda ~€6000 för cellerna, och ytterligare €1000 för resten av prylarna som packet består av. För att avrunda "lite" uppåt säger vi €8000 för batteripacket. Övriga drivlinekomponenter för en 2WD (elmaskin, inverter, kablage, ombordladdare, transmission) handlar om ungefär €2000-3000.

Då har vi en komplett drivlina för €10 000-11 000, där någonstans bedömer jag att den ligger. Det skulle göra att resten av bilen får kosta €15 000 att tillverka inklusive allt som typiskt ingår i COGS, om de vill ha en bruttomarginal på 20%. En möjlig anledning till att ID.3 totalt sett kommer vara en förlustaffär i början är att de lägger mycket av avskrivningarna för utveckling och investeringar av hela MEB-plattformen på den första bilmodellen den introduceras i, det är inte helt ovanligt att göra så.

Men sitter du inne på någon information om att det är helt uppåt väggarna så får du gärna dela med dig av den. Du har tidigare hävdat att vissa inte lyssnar på dina logiska förklaringar utan bara är sura och vill ha bekräftelse, men kommer du med ett logiskt resonemang så är jag rätt säker på att de flesta är intresserade av det. ;)
Jag skulle nog gissa att VW får betala minst 150 euro/kWh. För étron 200+(deras uttalande om 100 är självklart ren bullshit, designade för att få marknaden att tro att de ligger i framkant). Särskilt eftersom det blev tydligt att deras kontrakt med bl.a. LG inte var värda ens pappret de skrevs på. Det handlar som alltid om utbud och efterfrågan. Just nu är utbudet skralt och efterfrågan gigantisk. Kan inte se någon logisk förklaring till att det skulle leda till pressade priser, snarare tvärtom. Cell-tillverkarna har inte direkt problem att fylla sina orderböcker, så det finns ingen anledning att tro att de behöver pressa priserna i närtid.

Vad dom vill ha i bruttomarginal är en sak, vad dom faktiskt får är en annan. Min uppfattning är att drivlinan i en elbil idag kostar betydligt mer än resten av bilen. Jag vidhåller runt 20k euro för drivlinan i ID3 och kanske 10k för resten.
Det lär dröja ytterligare några år innan de är nere <10k för drivlinan (dvs runt samma som en avgasbil) och faktiskt har en chans att göra vinst på bilen. Tom VW själva sa ju runt 2025. Det är lääänge tills dess...
Jag köper inte riktigt delar av ditt resonemang, kanske för att det mest känns som dina egna åsikter än något annat. Men det gör inget, vi måste inte vara överens. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Bara cellerna kanske de kan få för <100k. Men allt runtikring för att få ett komplett batteripaket med värme, kylning, alla styrsystem etc kostar en bra slant till. Tre gånger mer för hela drivlinan är min gissning. Minst. De räknar ju inte med att gå med vinst på flera år, dvs bilen kostar mer än 40k euro att producera, och drivlinan är förstås en väldigt stor del av det.
Du glömde momsen. En ID.3 1st ska kosta ~€39 000 inkl Tysk moms, drar man bort momsen har vi €32 800 kvar till VW. Klart att en BEV-drivlina står för en väldigt stor del av bilens kostnader, ingen påstår något annat.

Blir väldigt förvånad om cellerna till 62 kWh-packet (58 kWh användbart) ligger så högt som €10 000. Då ingen av oss har tillgång till biltillverkarnas leverantörsavtal är det förstås väldigt svårt att gissa vad de betalar för sina battericeller. Men om vi tar den tillgängliga information som ligger närmast någon form av fakta:

- Kostnaden för _battericellerna_ i den i övrigt svindyra (och nu ganska gamla) LG-drivlinan som sitter i GM Bolt ska enligt uppgift vara $145/kWh.
- Audis utvecklingschef Peter Mertens uppgav 2017 att de skulle betala LG €100/kWh för battericellerna till e-tron när det var dags att producera. Idag vet vi att det blev en del bråk kring den upphandlingen men eftersom Audi levererar bilar idag blev det ju någon form av överenskommelse till slut. För att vara lite pessimistisk kan vi säga att Audi till slut fick betala €120/kWh för cellerna, dvs 20% mer vilket är en rejäl höjning.
- Panasonic/Tesla uppgav under 2018 att de skulle nå $100/kWh i cellproduktionen till årsskiftet 2018/2019. Hur det gick med det har jag inte sett någon info om, kanske har missat det. Men låt säga att de har nått det målet idag i alla fall.

Med den bakgrunden har jag väldigt svårt att se att VW betalar mer än €100/kWh för cellerna till MEB. Det handlar ju om en ofantligt mycket större upphandling än t.ex. till e-tron (dessutom ny celldesign som rimligtvis har kostnadsoptimerats mer) med mycket större skalfördelar.

Så jag vill fortfarande hävda ~€6000 för cellerna, och ytterligare €1000 för resten av prylarna som packet består av. För att avrunda "lite" uppåt säger vi €8000 för batteripacket. Övriga drivlinekomponenter för en 2WD (elmaskin, inverter, kablage, ombordladdare, transmission) handlar om ungefär €2000-3000.

Då har vi en komplett drivlina för €10 000-11 000, där någonstans bedömer jag att den ligger. Det skulle göra att resten av bilen får kosta €15 000 att tillverka inklusive allt som typiskt ingår i COGS, om de vill ha en bruttomarginal på 20%. En möjlig anledning till att ID.3 totalt sett kommer vara en förlustaffär i början är att de lägger mycket av avskrivningarna för utveckling och investeringar av hela MEB-plattformen på den första bilmodellen den introduceras i, det är inte helt ovanligt att göra så.

Men sitter du inne på någon information om att det är helt uppåt väggarna så får du gärna dela med dig av den. Du har tidigare hävdat att vissa inte lyssnar på dina logiska förklaringar utan bara är sura och vill ha bekräftelse, men kommer du med ett logiskt resonemang så är jag rätt säker på att de flesta är intresserade av det. ;)
Jag skulle nog gissa att VW får betala minst 150 euro/kWh. För étron 200+(deras uttalande om 100 är självklart ren bullshit, designade för att få marknaden att tro att de ligger i framkant). Särskilt eftersom det blev tydligt att deras kontrakt med bl.a. LG inte var värda ens pappret de skrevs på. Det handlar som alltid om utbud och efterfrågan. Just nu är utbudet skralt och efterfrågan gigantisk. Kan inte se någon logisk förklaring till att det skulle leda till pressade priser, snarare tvärtom. Cell-tillverkarna har inte direkt problem att fylla sina orderböcker, så det finns ingen anledning att tro att de behöver pressa priserna i närtid.

Vad dom vill ha i bruttomarginal är en sak, vad dom faktiskt får är en annan. Min uppfattning är att drivlinan i en elbil idag kostar betydligt mer än resten av bilen. Jag vidhåller runt 20k euro för drivlinan i ID3 och kanske 10k för resten.
Det lär dröja ytterligare några år innan de är nere <10k för drivlinan (dvs runt samma som en avgasbil) och faktiskt har en chans att göra vinst på bilen. Tom VW själva sa ju runt 2025. Det är lääänge tills dess...
Jag köper inte riktigt delar av ditt resonemang, kanske för att det mest känns som dina egna åsikter än något annat. Men det gör inget, vi måste inte vara överens. :)
A15BD3F1-8DF1-421A-AC89-191D6B5B03D5.png
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
Geni87 skrev:
Jag köper inte riktigt delar av ditt resonemang, kanske för att det mest känns som dina egna åsikter än något annat. Men det gör inget, vi måste inte vara överens. :)
..
pop.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

Någon fler än jag som tycker det börjar bli tröttsamt med dessa popcorn-bilder i var och varannan tråd så fort två personer inte är överens?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW I.D

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?
Det kommer säkert att bli så men tänk på att det krävs brett stöd av apputvecklare för att göra bilen attraktiv i det avseendet och där ligger Tesla inte så bra till om de ska hålla kvar sitt ekosystem och bygga alla appar själva. Det skalar helt enkelt dåligt även för ett mjukvarubolag som Tesla. I det här fallet verkar ju Polestar 2 betydligt mer framtidssäkert.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?
Det kommer säkert att bli så men tänk på att det krävs brett stöd av apputvecklare för att göra bilen attraktiv i det avseendet och där ligger Tesla inte så bra till om de ska hålla kvar sitt ekosystem och bygga alla appar själva. Det skalar helt enkelt dåligt även för ett mjukvarubolag som Tesla. I det här fallet verkar ju Polestar 2 betydligt mer framtidssäkert.
Brett stöd kommer med dominerande marknadsposition.
Tesla säljer lika många bilar på en vecka som Polestar 2 kommer sälja totalt.
(Ja, jag tror det kommer bli en flopp).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?

Hur tänker du nu? Är redan idag flera tillverkare som har ”appstores”, BMW har tex haft en Spotify-app sen 2014 som länge kunnat laddas ner OTA. Dessa tror jag dock kommer decimeras till rena premumatioenstjänster för mjukvarulåsta funktioner då Apple CarPlay och Android Auto kommer lösa de flestas behov. Med nya CarPlay-betan så använder jag aldrig bilens egna system, har svårt att tro att biltillverkarna någonsin kommer komma ifatt.

Sen vet jag inte hur Tesla ska kunna skicka Matrix LED, HUD, massagestolar, lidar osv via OTA, kommer kanske som DLC?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW I.D

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?
Det kommer säkert att bli så men tänk på att det krävs brett stöd av apputvecklare för att göra bilen attraktiv i det avseendet och där ligger Tesla inte så bra till om de ska hålla kvar sitt ekosystem och bygga alla appar själva. Det skalar helt enkelt dåligt även för ett mjukvarubolag som Tesla. I det här fallet verkar ju Polestar 2 betydligt mer framtidssäkert.
Brett stöd kommer med dominerande marknadsposition.
Tesla säljer lika många bilar på en vecka som Polestar 2 kommer sälja totalt.
(Ja, jag tror det kommer bli en flopp).
Tesla dominerar marknaden idag men hur många apputvecklare finns det till deras ekosystem? Inga såvitt jag vet, inte utanför Teslas väggar eller möjligen slutna partnerskap. Denna strategi är kostsam och i längden ohållbar nu när det äntligen kommer någorlunda öppna plattformar som Android Automotive där tillverkaren bara behöver godkänna appar och inte skriva dem själv.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?

Hur tänker du nu? Är redan idag flera tillverkare som har ”appstores”, BMW har tex haft en Spotify-app sen 2014 som länge kunnat laddas ner OTA. Dessa tror jag dock kommer decimeras till rena premumatioenstjänster för mjukvarulåsta funktioner då Apple CarPlay och Android Auto kommer lösa de flestas behov. Med nya CarPlay-betan så använder jag aldrig bilens egna system, har svårt att tro att biltillverkarna någonsin kommer komma ifatt.

Sen vet jag inte hur Tesla ska kunna skicka Matrix LED, HUD, massagestolar, lidar osv via OTA, kommer kanske som DLC?
BMWs "Connected drive" verkar som bäst kunna styra Spotify på ens mobil(när det funkar, vilket det inte verkar göra för många)... wow... lite långsökt att kalla det en App Store.
Att android auto och Apple Carplay överhuvudtaget finns är ju just för att biltillverkarna är så hopplöst efter.

Blir ju lite yxskaft att ta upp hårdvaru-features när man diskuterar mjukvara. I min mening är de du listar dessutom mest gimmicks likt Teslas easter eggs.
Massagestolar & HUD är sånt man provar en gång och sen aldrig mer. LIDAR är det ingen som vet om det nånsin kommer bli användbart. "Matrix LED" är däremot användbart, i teorin(beroende på hur strålkastarna är uppbyggda) skulle det potentiellt kunna komma just via OTA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?
Det kommer säkert att bli så men tänk på att det krävs brett stöd av apputvecklare för att göra bilen attraktiv i det avseendet och där ligger Tesla inte så bra till om de ska hålla kvar sitt ekosystem och bygga alla appar själva. Det skalar helt enkelt dåligt även för ett mjukvarubolag som Tesla. I det här fallet verkar ju Polestar 2 betydligt mer framtidssäkert.
Brett stöd kommer med dominerande marknadsposition.
Tesla säljer lika många bilar på en vecka som Polestar 2 kommer sälja totalt.
(Ja, jag tror det kommer bli en flopp).
Tesla dominerar marknaden idag men hur många apputvecklare finns det till deras ekosystem? Inga såvitt jag vet, inte utanför Teslas väggar eller möjligen slutna partnerskap. Denna strategi är kostsam och i längden ohållbar nu när det äntligen kommer någorlunda öppna plattformar som Android Automotive där tillverkaren bara behöver godkänna appar och inte skriva dem själv.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
iPhone hade ingen App Store när den lanserades. Men man hade sålt en hel del iPhones, dvs det fanns en inte helt oansenlig "installed base".
Detsamma gäller Tesla.
Jag är övertygad om att de kommer öppna upp plattformen tids nog.
Polestars försök med Android Automotive är helt oprövad mark. Det kan bli bra, men det kan också bli pannkaka. Google startar och lägger ner massvis med projekt, även sånna som fått relativt stort avtryck. Kolla tex
https://killedbygoogle.com/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?

Hur tänker du nu? Är redan idag flera tillverkare som har ”appstores”, BMW har tex haft en Spotify-app sen 2014 som länge kunnat laddas ner OTA. Dessa tror jag dock kommer decimeras till rena premumatioenstjänster för mjukvarulåsta funktioner då Apple CarPlay och Android Auto kommer lösa de flestas behov. Med nya CarPlay-betan så använder jag aldrig bilens egna system, har svårt att tro att biltillverkarna någonsin kommer komma ifatt.

Sen vet jag inte hur Tesla ska kunna skicka Matrix LED, HUD, massagestolar, lidar osv via OTA, kommer kanske som DLC?
BMWs "Connected drive" verkar som bäst kunna styra Spotify på ens mobil(när det funkar, vilket det inte verkar göra för många)... wow... lite långsökt att kalla det en App Store.
Att android auto och Apple Carplay överhuvudtaget finns är ju just för att biltillverkarna är så hopplöst efter.

Blir ju lite yxskaft att ta upp hårdvaru-features när man diskuterar mjukvara. I min mening är de du listar dessutom mest gimmicks likt Teslas easter eggs.
Massagestolar & HUD är sånt man provar en gång och sen aldrig mer. LIDAR är det ingen som vet om det nånsin kommer bli användbart. "Matrix LED" är däremot användbart, i teorin(beroende på hur strålkastarna är uppbyggda) skulle det potentiellt kunna komma just via OTA.

Apple CarPlay är riktigt dåligt och lirar inte alls med bilens andra funktioner (visst bara en utveckling på det så kanske det blir bra)

Hud en gimmick? Inte för alla. Skulle aldrig vilka vara utan Hud och kryssat i det direkt på mina 4 senaste bilar och var helt såld på det när jag såg det för första gången för 10 år sedan.


Matrix led har du nog rätt i, E-tron pratas väll få så att man kan ”köpa” bästa ljusen för en dag eller vecka om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?
Det låter på dig som att det inte går alls att uppdatera bilar utan Tesla-logga. Så är det ju naturligtvis inte. Min första bil som fick regelbundna uppdateringar var en Volvo V50 -08. Jag kommer väl ihåg när den plötsligt hade fått en extra klocka i intrumentnrädan (wow en klocka!), men framförallt att förbrukningen plötsligt var mycket lägre än tidigare. Visst, uppdateringen gjordes på verkstan i samband med service, men eftersom jag körde så himla många mil vid den tiden så servades bilen två gånger om året. Ny mjukvara varje gång. Man behöver knappast köpa en ny bil för att få senaste mjukvara som du påstår.
Att Audi & Co inte är särskilt snabba med att tillhandahålla ny mjukvara är en helt annan femma. Det finns några buggar som jag gärna hade fått fixat i min bil, men det hjälper föga att köpa en ny bil när även den har samma mjukvara installerad. Och det hade heller inte hjälpt med OTA-updates när de helt enkelt inte tar fram ny mjukvara. Men nu påstås det i alla fall ryktesvägen att en update är på gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Om vi säger såhär då: vem hade köpt en mobil, tablet eller PC idag som inte går att uppdatera?
Troligtvis rätt få. Det är så mkt som kräver det, tex för att få använda BankID måste man vara uppdaterad.
Och tänker man så gällande en pryl för några få tusenlappar är det väl lite konstigt om man tänker annorlunda när det gäller en pryl som kostar många hundratusen eller tom miljonbelopp.
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?

Hur tänker du nu? Är redan idag flera tillverkare som har ”appstores”, BMW har tex haft en Spotify-app sen 2014 som länge kunnat laddas ner OTA. Dessa tror jag dock kommer decimeras till rena premumatioenstjänster för mjukvarulåsta funktioner då Apple CarPlay och Android Auto kommer lösa de flestas behov. Med nya CarPlay-betan så använder jag aldrig bilens egna system, har svårt att tro att biltillverkarna någonsin kommer komma ifatt.

Sen vet jag inte hur Tesla ska kunna skicka Matrix LED, HUD, massagestolar, lidar osv via OTA, kommer kanske som DLC?
BMWs "Connected drive" verkar som bäst kunna styra Spotify på ens mobil(när det funkar, vilket det inte verkar göra för många)... wow... lite långsökt att kalla det en App Store.
Att android auto och Apple Carplay överhuvudtaget finns är ju just för att biltillverkarna är så hopplöst efter.

Blir ju lite yxskaft att ta upp hårdvaru-features när man diskuterar mjukvara. I min mening är de du listar dessutom mest gimmicks likt Teslas easter eggs.
Massagestolar & HUD är sånt man provar en gång och sen aldrig mer. LIDAR är det ingen som vet om det nånsin kommer bli användbart. "Matrix LED" är däremot användbart, i teorin(beroende på hur strålkastarna är uppbyggda) skulle det potentiellt kunna komma just via OTA.
Som vanligt så har du inte en aning om vad du pratar om.

Blir tydligen inte bättre när man har noll erfarenhet och går från en gammal Volvo och till en Tesla, men det finns en värld utanför.

Hade du ens testat ett par vettiga massagestolar och HUD så hade du velat ha det varje dag i veckan, men du hade inte kunnat erkänna det för dig själv. Lidar kommer vara användbart långt innan Tesla släpper en fungerande autopilot och du kommer aldrig få adaptiv belysning i ett par ordinarie strålkastare.

Visst, Tesla kanske släpper en uppdatering OTA som skakar hela stolen fram och tillbaka, takbelysning som blinkar i takt med hastigheten och strålkastare som tänds och släcks som kurvljus på en gammal Volvo men det kommer inte vara massagestolar, HUD och Matrix LED även om du kommer tro det.

Edit: Gällande Connected Drive. Du kan inte jämföra dagens upplägg mot hur det var för några år sen, då i kombination med BMW Apps. Var man med då så var det grymt skönt att kunna dra igång en app istället för att behöva styra allt via telefonen. Att det inte ser likadant ut idag är som du säger för att andra system tar över, men det förtar inte vikten av hur det fungerade då.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag kan instämma att HUD är allt annat än bara en gimmick. Faktiskt mycket bättre än jag trodde. Man har all relevant information (hastighet, assistamsfunktionerna, navigator osv) alltid i synfältet utan att behöva sänka blicken, vrida på huvudet eller fokusera om med ögonen. Att man bara använder det en gång och sen aldrig mer är struntprat. HUD:en är snarare den primära skärmen man tittar på när man kör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW I.D

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?
Det kommer säkert att bli så men tänk på att det krävs brett stöd av apputvecklare för att göra bilen attraktiv i det avseendet och där ligger Tesla inte så bra till om de ska hålla kvar sitt ekosystem och bygga alla appar själva. Det skalar helt enkelt dåligt även för ett mjukvarubolag som Tesla. I det här fallet verkar ju Polestar 2 betydligt mer framtidssäkert.
Brett stöd kommer med dominerande marknadsposition.
Tesla säljer lika många bilar på en vecka som Polestar 2 kommer sälja totalt.
(Ja, jag tror det kommer bli en flopp).
Tesla dominerar marknaden idag men hur många apputvecklare finns det till deras ekosystem? Inga såvitt jag vet, inte utanför Teslas väggar eller möjligen slutna partnerskap. Denna strategi är kostsam och i längden ohållbar nu när det äntligen kommer någorlunda öppna plattformar som Android Automotive där tillverkaren bara behöver godkänna appar och inte skriva dem själv.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
iPhone hade ingen App Store när den lanserades. Men man hade sålt en hel del iPhones, dvs det fanns en inte helt oansenlig "installed base".
Detsamma gäller Tesla.
Jag är övertygad om att de kommer öppna upp plattformen tids nog.
Polestars försök med Android Automotive är helt oprövad mark. Det kan bli bra, men det kan också bli pannkaka. Google startar och lägger ner massvis med projekt, även sånna som fått relativt stort avtryck. Kolla tex
https://killedbygoogle.com/
Man måste ändå ge dig cred för att du engagerar, om än med dina tvärsäkra men ofta ologiska eller rent av felaktiga uttalanden :) Har själv hängt på forumet ett tag i det dolda nu men kände till slut att jag måste argumentera emot dig.

iPhone fick en app Store samtidigt som den släpptes, hela systemet var byggt för att oberoende utvecklare att sätta igång och bygga appar. Så är inte fallet med Tesla, operativsystemet är troligtvis inte tänkt att agera öppen plattform i grunden, annars hade de öppnat den för länge sedan. Att omvandla en sluten plattform till en öppen är svårt om man inte har tänkt att separera funktioner i olika nivåer och byggt in säkerheten från början. Då är det ofta lättare att börja om.

Google har mig veterligen enbart lagt ner en enda plattform - Glass OS, allt annat är appar eller tjänster och dessa ska inte förväxlas med att de plötsligt lägger ner Automotive. Kommer inte att hända de närmaste 10-15 åren då det med all säkerhet finns omsesidiga commitments från både Google och biltillverkare att stödja plattformen under lång tid framöver.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 dec 2018 08:38

Re: VW I.D

Inlägg av jenz »

filippb skrev:
iPhone fick en app Store samtidigt som den släpptes, hela systemet var byggt för att oberoende utvecklare att sätta igång och bygga appar. Så är inte fallet med Tesla, operativsystemet är troligtvis inte tänkt att agera öppen plattform i grunden, annars hade de öppnat den för länge sedan. Att omvandla en sluten plattform till en öppen är svårt om man inte har tänkt att separera funktioner i olika nivåer och byggt in säkerheten från början. Då är det ofta lättare att börja om.
Det där är faktiskt helt fel. Det fanns ingen appstore när iPhonen släpptes utan det dröjde något år innan apple fixade det.
Model X 100D
Skriv svar