Bevisa att service tekniker har fel!
Moderator: Redaktion
Bevisa att service tekniker har fel!
Hej, jag har haft en del problem med SC i Malmö. Vissa kanske har läst mina tidigare inlägg om att jag förlorat över 60km i räckvidd sedan jag fick bilen för ett par månader sedan. Model 3 LR AWD. Bara 440km vid 100%. De på SC skyller på att räckvidden i model 3 baseras på körstil och att det är därför jag inte ser närmare 500 km vid 100% SoC. Detta är ju förstås felaktigt, även om det kanske gäller för x och s. Men problemet är att 3 st tekniker på SC alla menar samma sak, att det beror på körstil och sålänge de inte kan förstå att det inte är så utan att det baseras på en konstant är det ju svårt att gå vidare. Detta då de inte tror att det finns något problem med bilen. De hävdade dock att de kopplade in sin dator i bilen men sa att batteriet inte visar någon felkod. Men något är skumt, och de vill inte gå vidare med ärendet.
Därför undrar jag om någon vet om det någonstans står hur model 3 ans räckvidd beräknas?, så att jag kan hänvisa teknikerna till den informationen på SC. Hittar inget i manualen eller på hemsidan. Men någon vet kanske något dokument eller liknande eller något jag missat på hemsidan/manualen där tesla själva skriver att det inte baseras på körstil. Eller om någon vet något mer allmänt sätt på hur jag skulle kunna få SC att gå vidare med mitt ärende. Tycker att det är konstigt att de på SC inte ens har rätt kunskap om bilarna! Just nu skyller de ju bara på att räckvidden baseras på körstilen. Tacksam för hjälp!
Därför undrar jag om någon vet om det någonstans står hur model 3 ans räckvidd beräknas?, så att jag kan hänvisa teknikerna till den informationen på SC. Hittar inget i manualen eller på hemsidan. Men någon vet kanske något dokument eller liknande eller något jag missat på hemsidan/manualen där tesla själva skriver att det inte baseras på körstil. Eller om någon vet något mer allmänt sätt på hur jag skulle kunna få SC att gå vidare med mitt ärende. Tycker att det är konstigt att de på SC inte ens har rätt kunskap om bilarna! Just nu skyller de ju bara på att räckvidden baseras på körstilen. Tacksam för hjälp!
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Är det inte enklast att ta bron och besöka SC i Köpenhamn för hjälp ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Var har du information om att deras uppfattning inte stämmer? Låter som enklast att peka på den och ta en ny diskussion därifrån.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Mycket underligt.
Är väldigt tung på gasen många gånger och har 446 vid 90% på min performance.
Hade 449 när den va ny.
Är väldigt tung på gasen många gånger och har 446 vid 90% på min performance.
Hade 449 när den va ny.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 883
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Från sidan 125 i manualen (pdf version). Just det stämmer ju in på vad de hävdar.
_______
Model 3 hjälper dig att bedöma ditt laddningsbehov genom att beräkna den mängd energi du kommer att förbruka tills du når din destination. Beräkningen är en uppskattning baserad på körstil (bland annat beräknad hastighet) och miljöfaktorer (som höjdförändringar och väder). Under navigering ser du denna beräkning nederst i den expanderade listan med detaljerade köranvisningar på kartan (se Navigering på sidan 123). När listan med detaljerade köranvisningar är komprimerad trycker du längst upp i listan för att expandera den.
Energianvändningen övervakas och uppdateras av Model 3 under hela rutten. En popup-varning visas längst ner i de detaljerade köranvisningarna i följande situationer:
_______
Model 3 hjälper dig att bedöma ditt laddningsbehov genom att beräkna den mängd energi du kommer att förbruka tills du når din destination. Beräkningen är en uppskattning baserad på körstil (bland annat beräknad hastighet) och miljöfaktorer (som höjdförändringar och väder). Under navigering ser du denna beräkning nederst i den expanderade listan med detaljerade köranvisningar på kartan (se Navigering på sidan 123). När listan med detaljerade köranvisningar är komprimerad trycker du längst upp i listan för att expandera den.
Energianvändningen övervakas och uppdateras av Model 3 under hela rutten. En popup-varning visas längst ner i de detaljerade köranvisningarna i följande situationer:
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Bevisa att service tekniker har fel!
Jo, men det är inte samma sak som typical som visas i batteristatus.loftux skrev:Från sidan 125 i manualen (pdf version). Just det stämmer ju in på vad de hävdar.
_______
Model 3 hjälper dig att bedöma ditt laddningsbehov genom att beräkna den mängd energi du kommer att förbruka tills du når din destination. Beräkningen är en uppskattning baserad på körstil (bland annat beräknad hastighet) och miljöfaktorer (som höjdförändringar och väder). Under navigering ser du denna beräkning nederst i den expanderade listan med detaljerade köranvisningar på kartan (se Navigering på sidan 123). När listan med detaljerade köranvisningar är komprimerad trycker du längst upp i listan för att expandera den.
Energianvändningen övervakas och uppdateras av Model 3 under hela rutten. En popup-varning visas längst ner i de detaljerade köranvisningarna i följande situationer:
Det är ett fast värde baserat på vad bilen kan dra enligt tesla själva och har INGET att göra med HUR man kör.
Har haft tillräckligt många teslor för att säga att jag är säker på detta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 883
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Försöker inte säga att någon har fel här, utan se vad manualen an ge för stöd åt ena eller andra hållet.
Inte för att jag tvivlar på att andra kan söka, utan att det finns text diskutera ifrån. Det frågade ju efter stöd för hur det ska vara, manualen kan ju Tesla hävda gäller.
Detta står också
_______
Energiappen
Använd energiappen för att visa den beräknade och faktiska energianvändningen. Välj en av de två följande tabelltyperna:
• Consumption: visar den energimängd som Model 3 har förbrukat under de senast körda 10, 25 eller 50 km.
Tryck på Instant Range eller Average Range för att justera uppskattningen av den beräknade räckvidden. Omedelbar räckvidd använder endast de senaste dataposterna för att uppskatta beräknad räckvidd medan genomsnittlig räckvidd använder energiförbrukningen under de senaste 10, 25 eller 50 km för att ge en mer korrekt uppskattning av den beräknade räckvidden.
Inte för att jag tvivlar på att andra kan söka, utan att det finns text diskutera ifrån. Det frågade ju efter stöd för hur det ska vara, manualen kan ju Tesla hävda gäller.
Detta står också
_______
Energiappen
Använd energiappen för att visa den beräknade och faktiska energianvändningen. Välj en av de två följande tabelltyperna:
• Consumption: visar den energimängd som Model 3 har förbrukat under de senast körda 10, 25 eller 50 km.
Tryck på Instant Range eller Average Range för att justera uppskattningen av den beräknade räckvidden. Omedelbar räckvidd använder endast de senaste dataposterna för att uppskatta beräknad räckvidd medan genomsnittlig räckvidd använder energiförbrukningen under de senaste 10, 25 eller 50 km för att ge en mer korrekt uppskattning av den beräknade räckvidden.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Är helt med på va du säger. Ville bara förtydliga att själva batteristapeln inte har något att göra om du kör upp för en backe eller inte.
Den ska återspegla fasta värden.
Sen att energiprogrammet visar annat är som du säger en verklig beräkning på räckvidden.
Den ska återspegla fasta värden.
Sen att energiprogrammet visar annat är som du säger en verklig beräkning på räckvidden.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%
Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.
Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.
Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Låter som det mest vetenskapliga att göra.Joohan skrev:Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%
Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.
Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Kan vara värt att koppla in teslafi också. 2v trial (4v med referal).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Jag har bara haft två Model S, men jag utgår ifrån att Model 3 funkar likadant. Det finns tre olika räckviddsberäkningar. Den första är den som heter typical, alternativt rated. Denna kan även ställas in så att den visar SOC i %. Alla dessa värden representerar direkt batteriets laddnivå, medan de två som visar återstående km använder fasta omräkningsfaktorer. De är alltså helt oberoende av körstil eller väglag. Däremot så kan faktorerna ändras efter en mjukvaruupdatering.loftux skrev:Från sidan 125 i manualen (pdf version). Just det stämmer ju in på vad de hävdar.
_______
Model 3 hjälper dig att bedöma ditt laddningsbehov genom att beräkna den mängd energi du kommer att förbruka tills du når din destination. Beräkningen är en uppskattning baserad på körstil (bland annat beräknad hastighet) och miljöfaktorer (som höjdförändringar och väder). Under navigering ser du denna beräkning nederst i den expanderade listan med detaljerade köranvisningar på kartan (se Navigering på sidan 123). När listan med detaljerade köranvisningar är komprimerad trycker du längst upp i listan för att expandera den.
Energianvändningen övervakas och uppdateras av Model 3 under hela rutten. En popup-varning visas längst ner i de detaljerade köranvisningarna i följande situationer:
Den andra räckviddsberäkningen är den som visas i energi-appen. Här baseras den visade räckvidden på den genomsnittliga förbrukningen över en viss avverkad körsträcka. Denna räckvidd påverkas alltså av bl a körstil och ändras hela tiden.
Den tredje räckviddsberäkningen är den enda som är ganska exakt, och det är den som navigatorn gör. Den baseras på terräng, uppskattad hastighet, historisk förbrukning och en massa annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Fick 60kwh. Sa det till teknikern och frågade varför jag inte fick ur mer, då svarade han: jag vet inte, och gick iväg... .Joohan skrev:Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%
Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.
Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Tycker att du ska begära skriftligt vad de säger så du kan använda det senMax3 skrev:Fick 60kwh. Sa det till teknikern och frågade varför jag inte fick ur mer, då svarade han: jag vet inte, och gick iväg... .Joohan skrev:Kör ner batteriet till 0 och ladda till 100%
Då kan du se i laddindikeringen hur många kwh du fick in.
Ställ in KWH visning bara i settings.
Mina två bilar låg på 75 resp 76 kwh när batterierna var nya.
Den siffran är definitivt inte beroende på körstil, och bms får köra en kalibreringscykel.
Nån måtta på idiotin får det vara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Har ju hängt här på forumet ett tag och kollat på i princip varenda yt video om model 3n , så känner mig ganska säker. Tror dock inte att SC köper vad som sägs i tex en video på yt.bat skrev:Var har du information om att deras uppfattning inte stämmer? Låter som enklast att peka på den och ta en ny diskussion därifrån.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Nu säger jag inte att du har fel men du har ju skapat ett par trådar om ditt batteri, men jag tror aldrig du lagt upp bilder på det. Kan du inte lägga med bilder när du laddat 100%, laddat 0-100 osv osv..
Du skrev i en annan tråd att du fick ut cirka 460 km när bilen var ny(fick ut, kunde köra eller menar du typical)
Här skriver du att du hade närmare 500 km som typical vid leverans..
För att kunna hjälpa till så kanske du ska börja ladda upp lite bilder så vi kan se alla siffror du hänvisar till.. för känns nästan som ngn form av missförstånd eller liknande..
Dessutom har du 20% sämre om du får ut 60 kW än en annan i tråden som får ut 75kw.
Du får dock ut 440 km och han närmare 500(men vi säger 500).
440 kontra 500 är inte 20% differens, utan 12%.
Återigen, säger inte att du har fel men känns som det är lite rörigt så dela gärna bilder på allt så man kan börja i rätt ände
Du skrev i en annan tråd att du fick ut cirka 460 km när bilen var ny(fick ut, kunde köra eller menar du typical)
Här skriver du att du hade närmare 500 km som typical vid leverans..
För att kunna hjälpa till så kanske du ska börja ladda upp lite bilder så vi kan se alla siffror du hänvisar till.. för känns nästan som ngn form av missförstånd eller liknande..
Dessutom har du 20% sämre om du får ut 60 kW än en annan i tråden som får ut 75kw.
Du får dock ut 440 km och han närmare 500(men vi säger 500).
440 kontra 500 är inte 20% differens, utan 12%.
Återigen, säger inte att du har fel men känns som det är lite rörigt så dela gärna bilder på allt så man kan börja i rätt ände
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Hej ja jag får väl bli bättre på att dokumentera och ta bilder. Det minskar ju varje vecka men här är en bild för ett par veckor sedan.Folke skrev:Nu säger jag inte att du har fel men du har ju skapat ett par trådar om ditt batteri, men jag tror aldrig du lagt upp bilder på det. Kan du inte lägga med bilder när du laddat 100%, laddat 0-100 osv osv..
Du skrev i en annan tråd att du fick ut cirka 460 km när bilen var ny(fick ut, kunde köra eller menar du typical)
Här skriver du att du hade närmare 500 km som typical vid leverans..
För att kunna hjälpa till så kanske du ska börja ladda upp lite bilder så vi kan se alla siffror du hänvisar till.. för känns nästan som ngn form av missförstånd eller liknande..
Dessutom har du 20% sämre om du får ut 60 kW än en annan i tråden som får ut 75kw.
Du får dock ut 440 km och han närmare 500(men vi säger 500).
440 kontra 500 är inte 20% differens, utan 12%.
Återigen, säger inte att du har fel men känns som det är lite rörigt så dela gärna bilder på allt så man kan börja i rätt ände
Har diskuterat mitt batteri i andra trådar men har dock inte sagt att jag fick 460km som nytt, alltså rated, det bilen säger. Isfåll skrev jag fel.
Att jag bara fick ut 60 kwh, kanske berodde på att jag inte körde ner i ett sträck utan tog en timmes paus i mitten dessutom kan det ju blir värme förluster då jag gjorde en del hårda accelerationer men jag får i alla fall inte ut i närheten av 75 kwh.
Så här ligger det till:
Vid leverans: Bilen rapporterar 449km vid 90% blir ca 500km vid 100%.
Har sedan under månaderna minskat från 449 km vid 90% till under 400km vid 90% och vid 100% 440 km som bilen rapporterar. Alltså inte hur många km jag själv lyckats köra.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Tesla verka ha sjukt tröga tekniker?
Detta batteriet lär ju dyka under 80% kapacitet snart och då blir det garantiutbyte... sjukt tråkigt att du inte lyckas få gehör.
Detta batteriet lär ju dyka under 80% kapacitet snart och då blir det garantiutbyte... sjukt tråkigt att du inte lyckas få gehör.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Finns det ingen här med kontakter högre upp i Tesla? känns som dom på Tesla som ni pratat med inte varit så kunniga. Om någon kunnig kollar bilens loggar borde dom lätt kunna se att något är fel kan man tycka.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Var bor du?
Skulle va intressant att läsa din canbus för att se cellinformation
Skulle va intressant att läsa din canbus för att se cellinformation
- 100procent
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 02 jan 2016 17:19
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Kan du gå ner till 0% och sen köra värmen tills batteriet dör helt? Därefter ska du koppla in sladden, ladda 8A trefas hela vägen till 100%. Rapportera därefter vad bilen visar att den laddat i kWh.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6524
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Nico skrev:Ring supporten!
Lycka till.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Ursäkta? Trevlig attityd Du!Tars skrev:Nico skrev:Ring supporten!
Lycka till.
Model 3 Long Range AWD
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.Nico skrev:Ursäkta? Trevlig attityd Du!Tars skrev:Nico skrev:Ring supporten!
Lycka till.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017