Har haft min bil i lite över en månad nu och är väldigt nöjd så här långt! Dock blev installationen av trefasuttag försenat av olika anledningar så jag har levt med laddning från ett vanligt schukouttag och superchargers vid längre distanser. Är förvånad över hur bra det går. Nu när trefasen strax ska installeras börjar jag känna att det nästan är onödigt. Nu kör jag inte överdrivet mycket och att få ut 8-10 mil per natt räcker gott och väl för min del.
Kan vara bra att veta för er som funderar på elbil men inte har möjlighet till trefas
Jo, jag håller med. Det går relativt bra med enfas uttag. Man bör dock ha 16A och ta ut 13A för att trivas med det. !0A tror jag blir lite för klent.
Jag har en möjlighet att få fram 16A trefas med hjälp av förlängningssladd vid behov.
Jag har kört med 10A nu i några månader och det funkar bra för det mesta. Ibland är det inte 100 %, men det handlar om edge cases. Hade exempelvis idag kört en tur in till Oslo och bränt av 5 mils räckvidd, och åkte några timmar senare till Göteborg. Fick då stå och vänta 5 minuter längre på superladdaren i Uddevalla än vad jag hade behövt i vanliga fall.
Jag "glömde" installera 3-fas i garaget innan jag fick bilen. Men det visade sig att jag klarar mig bra utan. I regel behöver jag bara ladda ca 5-8 timmar varje dygn om jag vill komma upp i 90%. Jag har dessutom en SC ca 2 mil bort som backup. Där var jag ofta i början, för skojs skull, men nu laddar jag bara hemma.
Lite överdrivet det där med att ha laddbox hemma, det var ett jäkla tjat speciellt på VW om att vi skulle köpa laddbox. Nu ser jag att en vanlig 1-fas 16A räcker Hur bra som helst för oss. Men kan inte ladda båda bilarna samtidigt, då ryker säkringen utan att skruva ner strömmen ordentligt. Men laddar ju i stort sett aldrig hemma ändå, så hemmaladdningen är bara nödlösning ändå, tack jobbet för det
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag som har en roadster är så illa tvungen att ladda en fas
Dock har jag en laddbox till den och bankar på med 24A vilket gör att jag kan ladda för trippen hem från jobbet på drygt en timme
Hade jag då laddat 13A så hade det taget 3 timmar stället
Alltså spar jag ström på att ladda fortare
13A ger 221 Wh/km med förluster
medans
24A ger 190 Wh/km
60A ger 171 Wh/km
10A ger 227 Wh/km
16A ger 204 Wh7km
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Detta är möjligtvis ett problem om man har en gammal installation. Har man det bör man be en Elektriker se över installationen eller dra ett nytt uttag.
Laddbox hemma är overkill, men kanske snyggare lösning än att använda den vanliga UMCn.
Jag har själv satt upp ett 3-fasuttag. I många fall hade jag klarat mig med vanlig schucko, men det är inte ovanligt att jag kommer hem med mindre än 20% kvar. Ibland är det till och med nere under 5%.
Vill alltid ha fulladdat på morgonen, så jag hade inte klarat mig utan 3-fas. Har skruvat ner den till 13A och klara mig nästan alltid med det. Det har bara hört en gång då jag kom hem jättesent att jag fick skruva upp den till 16 A.
bara för att det går behöver ju inte betyda att det är okej.
Bara en vänlig kommentar, du behöver inte smygreklamera för era laddboxar varje gång vi diskuterar laddlösningar. De som är intresserade av en laddbox kommer söka upp leverantörer för detta ändå.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14