ABRP, Reference Consumption

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

ABRP, Reference Consumption

Inlägg av Delta1 »

Hej.

Vad är egentligen den "Reference Consumption" som finns inlagd/föreslagen i ABRP? Är det ett värde taget från just min bil med hänsyn tagen till faktisk förbrukning eller är det ett medelvärde från alla likadana bilar som använder ABRP, eller är det ett helt teoretiskt värde som jag ska gå in och "rätta"?

Om det är ett värde som jag ska ange själv, finns det korrekta medelvärden sett över längre tid att tillgå någonstans - i bilen, TeslaFi, ABRP?

Mvh,

//T
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Re: ABRP, Reference Consumption

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag har uppfattat det som att det är ett riktvärde för den modell som är vald. Däck och körstil påverkar förbrukningen och då kan du knappa in den du har i just din bil.

Du kan få fram den genom att t.ex. köra i 110 i 5 mil och kolla vilket 50km average du har i energimätaren
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Ja, du har ju bilens förbrukning bland en av de trippmätarna som finns. Där kan du se vad bilen förbrukat i snitt sedan den var ny.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag har laborerat med reference consumption tillsammans med de andra variablerna tills jag kom nära faktiskt förbrukning. Sätter jag 195 Wh/km istället för de 210 som står från början så får jag ABRP att komma inom 2-3% från faktiskt förbrukning iaf. När jag väl kör använder jag navigatorn i bilen men det kan ju vara bra att få ett hum innan ibland.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

ABRP använder en refensförbrukning baserad på statistik från faktiskt körning:
Our default reference consumption is based on real-world data, with a 10% safety buffer (The default is 10% worse than the "average" real-world consumption).
I min erfarenhet är defaultsiffran alldeles för hög, min bil har t.ex. default 250Wh/km men drar i verkligheten 210Wh/km på svenska vägar på sommaren, och ännu lägre i Europa (annan vägbeläggning). Gör enligt ovan, kör en längre plan sträcka i konstant fart 110km/h, helst på AP/farthållare, och använd den förbrukning du får som din referens.

Med lite kalibrering enligt detta så stämmer ABRP mycket bra med verkligheten, jag brukar hamna på +/- någon/några procent.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Inlägg av Verdi »

Med 21" så stämmer 210 Wh/km ganska bra.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

fth skrev:
Our default reference consumption is based on real-world data, with a 10% safety buffer (The default is 10% worse than the "average" real-world consumption).
I min erfarenhet är defaultsiffran alldeles för hög, min bil har t.ex. default 250Wh/km men drar i verkligheten 210Wh/km på svenska vägar på sommaren, och ännu lägre i Europa (annan vägbeläggning). Gör enligt ovan, kör en längre plan sträcka i konstant fart 110km/h, helst på AP/farthållare, och använd den förbrukning du får som din referens.

Med lite kalibrering enligt detta så stämmer ABRP mycket bra med verkligheten, jag brukar hamna på +/- någon/några procent.

/fth
Ok, men använder den då typ sista 50km eller någon annan sträcka för beräkningen? Jag har kört ganska mkt 70/80/90-stträckor sista veckorna, och nu så föreslår ABRP 154 Wh/km vilket jag tycker verkar väldigt lågt om jag t ex ska åka längre sträckor i t ex motorvägsfart.

Skiljer sig förbrukningen nämnvärt från bil til bil om man använder AP på motorväg och håller 110km/h (med samma yttre förhållanden naturligtvis)?

Tack för snabba svar f ö.

//T
Verdi

Inlägg av Verdi »

Delta1 skrev:
fth skrev:

/fth
Ok, men använder den då typ sista 50km eller någon annan sträcka för beräkningen? Jag har kört ganska mkt 70/80/90-stträckor sista veckorna, och nu så föreslår ABRP 154 Wh/km vilket jag tycker verkar väldigt lågt om jag t ex ska åka längre sträckor i t ex motorvägsfart.

Skiljer sig förbrukningen nämnvärt från bil til bil om man använder AP på motorväg och håller 110km/h (med samma yttre förhållanden naturligtvis)?

Tack för snabba svar f ö.

//T

Nej, du får såklart köra i 110 km/h för att få rättvisande förbrukning. Skiljer en hel del mot lägre hastigheter.
Skriv svar