Autoblink en del av autopilot FSD?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare

Autoblink en del av autopilot FSD?

Inlägg av Vkium »

Körde med autopilot på en påfart till en motorfartsled idag och eftersom påfarten är så lång tänkte jag låta autopiloten göra ett filbyte åt mig (tar ju några sekunder). Blev rätt förvånad när jag kom upp längs med vägen då bilen började blinka av sig själv!? Jag hade ingen destination aktiverad och därmed inte NoA heller. Bilen indikerade inte i skärmen att den tänkte byta fil heller (bara blinkers) så blev lite osäker och styrde själv så autopiloten avbröts. Är autoblink nåt nytt?(hehe)... Nån som provat nåt liknande? Skulle bilen kört in i vänsterfilen om jag hade väntat?

Har 2019.28.3.1
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Autoblink en del av autopilot FSD?

Inlägg av Jeppe_E »

Ja, av någon märklig anledning så väljer bilen att blinka själv på vissa påfartsramper. Jag vill tro att det är på de som är mellan olika motorvägar. Det är inte en del av NoA, för jag har bara vanlig AP, men min bil blinkar och väntar man tillräckligt länge, så tvingar linjerna ut bilen. Men det sker ganska dramatiskt, eftersom den först tror att vägen svänger, för att direkt upptäcka filen och styra tillbaka.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare

Inlägg av Vkium »

Såå.. ok.
AP vet att den snart blir uttryckt på stora vägen från påfarten och det beteendet är sjystast att göra med blinkersen på?
Kanske är en genomtänkt feature snarare än bugg då
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Jeppe_E skrev:
Ja, av någon märklig anledning så väljer bilen att blinka själv på vissa påfartsramper. Jag vill tro att det är på de som är mellan olika motorvägar. Det är inte en del av NoA, för jag har bara vanlig AP, men min bil blinkar och väntar man tillräckligt länge, så tvingar linjerna ut bilen. Men det sker ganska dramatiskt, eftersom den först tror att vägen svänger, för att direkt upptäcka filen och styra tillbaka.
Jag har råkat ut för exakt samma sak. Testade en gång i låg fart utan omgivande trafik och blev riktigt förvånad när bilen började blinka och sedan åkte den ut vid slutet av påfarten.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Skriv svar