Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Inlägg av Anders1 »

Hej.
Min nya model S tappar effekt när den står parkerad. Den har tappat 17 km på 10 timmar, dvs ca 300w per timme. AC och fläkt är avslagen, Sentry mode är på, men inget annat vad jag vet. Är detta normalt?
Vad kan annars dra ström som jag missat?

Dessutom är den väldigt varm invändigt, så pass att jag mätte med termometer: 32° ovanpå pekskärmen och 26° på mittkonsolen. Den har stått i skuggan och laddat, 19° ute. Är detta normalt?

Tacksam för tips.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Inlägg av HelectriC »

Sentry drar ganska mycket. Men att den är så varm är konstigt. Vad säger appen om du kollar vid random tillfälle? Är fläkten på?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Inlägg av thedude »

Batteriet blir varmt när du laddar och därmed bilen också invändigt och att det är skugga betyder inte att bilen nödvändigtvis blir sval.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Inlägg av Svenssons »

När batteriet blir kallt blir det som att den tappar laddad kapacitet. Det är mer tydligt på vintern men nätterna börjar bli lite kallare nu så det märks även nu. Att bilen är varm är märkligt dock. Antar att "Smart" Pre-conditioning inte är igång. Denna funktion borde plockas bort...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Inlägg av Anders1 »

HelectriC skrev:
Sentry drar ganska mycket. Men att den är så varm är konstigt. Vad säger appen om du kollar vid random tillfälle? Är fläkten på?
Fläkten är avstängd
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Inlägg av taliz »

Har man sentry mode på innebär det att datorn är på, och det är ingen liten dator... runt 250w drar den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Tappar effekt parkerad och är väldigt varm

Inlägg av perbjork »

Japp har också ny MS P, den tappar 15-20 km per natt med Sentry mode på, 0 km om den är av.
Model S 100 P Raven 2019
Skriv svar