P85d vs P85 vs S85D
Moderator: Redaktion
P85d vs P85 vs S85D
Hej
Detta är mitt första inlägg här.
Skulle behöva lite svar på mina frågor ang olika modeller.
Det började med att jag och familjen åkte till Göteborg för att gå på Liseberg. Hade lite tid över innan de öppnade och då gjorde vi misstaget att besöka Tesla i Mölndal. Tittade på bilarna och fick prova en P85D en kort runda, då blev man helt hooked. Vilken fantastisk bil, lätt det bästa jag kört.
Nu började tankarna snurra, kan vi byta ut Xc70 mot en Tesla. Åkte hem till Malmö och besökte deras PopUp shop för att testa om hunden fick plats, det fick han. Började att försöka räkna hem ett Tesla köp som förmånsbil på företaget och lusläsa om de olika modellerna. Var sedan iväg och provade en P85D igen, denna gången en längre runda.
Helt klart en fantastisk bil på alla sätt. Men vid en längre provtur så blev jag lite besviken på högfartsaccelerationen. Hade förväntat mig lite mer tryck i hög fart, menar absolut inte att den är trött men upplevde inte samma extrema acceleration som vid 0-100. Har för närvarande en modifierad Opel Speedster turbo för en tiondel av priset som går ungefär lika bra i hög fart (100-150 under 4sek) som P85D bilen, detta med under 300hk. Så jag hade hoppats på lite mer prestanda.
Hade en fundering på att göra mig av med både Xc70 och speedstern för att skaffa en P85D men känner att det kanske är en bättre lösning att ha Speedstern kvar som lekbil och skaffa en enklare Tesla.
Tittade då på en S85D resp en begagnad P85. När jag specade P85D med samma utrustning som en S85D så var S modellen ca 200´billigare. Såg också att man kunde få en begagnad P85 (2014 med ca 1500mil) med mycket utrustning för ungefär 400´billigare jämfört med en ny P85D.
P85 är ju en äldre modell, men vad skiljer mot en ny P85D. Är införstådd att 4-hjulsdriften skiljer och det är inte samma acc i låg fart och troligtvis inte i hög fart heller. De nya stolarna finns ju inte heller i P85 bilarna. Har bara provat de nya stolarna, är det stor skillnad i komfort mot de gamla (är ca 2m lång)?
Verka inte heller finnas Autopilot i P85 bilarna. Är det andra saker som skiljer?
Har inget krav på att det måste vara en ny bil och då är det lite frestande att spara ca 400´och även få lite mer utrustning på köpet.
Dock under förutsättning att det inte är en helt annorlunda bil förutom det som jag specat ovan.
Tittade även på norska annons siter. Finns ju ett helt otroligt utbud på bilar där. Vad gäller för att köpa in en norsk bil som man vill kunna leasa i sverige? Är det bara att hitta en bil som ett företag eller leasingbolag ägt (ej momssmittad) och sedan lägga på 10% i tull och 25% moms + ursprungskontroll?
mvh Fredrik
Detta är mitt första inlägg här.
Skulle behöva lite svar på mina frågor ang olika modeller.
Det började med att jag och familjen åkte till Göteborg för att gå på Liseberg. Hade lite tid över innan de öppnade och då gjorde vi misstaget att besöka Tesla i Mölndal. Tittade på bilarna och fick prova en P85D en kort runda, då blev man helt hooked. Vilken fantastisk bil, lätt det bästa jag kört.
Nu började tankarna snurra, kan vi byta ut Xc70 mot en Tesla. Åkte hem till Malmö och besökte deras PopUp shop för att testa om hunden fick plats, det fick han. Började att försöka räkna hem ett Tesla köp som förmånsbil på företaget och lusläsa om de olika modellerna. Var sedan iväg och provade en P85D igen, denna gången en längre runda.
Helt klart en fantastisk bil på alla sätt. Men vid en längre provtur så blev jag lite besviken på högfartsaccelerationen. Hade förväntat mig lite mer tryck i hög fart, menar absolut inte att den är trött men upplevde inte samma extrema acceleration som vid 0-100. Har för närvarande en modifierad Opel Speedster turbo för en tiondel av priset som går ungefär lika bra i hög fart (100-150 under 4sek) som P85D bilen, detta med under 300hk. Så jag hade hoppats på lite mer prestanda.
Hade en fundering på att göra mig av med både Xc70 och speedstern för att skaffa en P85D men känner att det kanske är en bättre lösning att ha Speedstern kvar som lekbil och skaffa en enklare Tesla.
Tittade då på en S85D resp en begagnad P85. När jag specade P85D med samma utrustning som en S85D så var S modellen ca 200´billigare. Såg också att man kunde få en begagnad P85 (2014 med ca 1500mil) med mycket utrustning för ungefär 400´billigare jämfört med en ny P85D.
P85 är ju en äldre modell, men vad skiljer mot en ny P85D. Är införstådd att 4-hjulsdriften skiljer och det är inte samma acc i låg fart och troligtvis inte i hög fart heller. De nya stolarna finns ju inte heller i P85 bilarna. Har bara provat de nya stolarna, är det stor skillnad i komfort mot de gamla (är ca 2m lång)?
Verka inte heller finnas Autopilot i P85 bilarna. Är det andra saker som skiljer?
Har inget krav på att det måste vara en ny bil och då är det lite frestande att spara ca 400´och även få lite mer utrustning på köpet.
Dock under förutsättning att det inte är en helt annorlunda bil förutom det som jag specat ovan.
Tittade även på norska annons siter. Finns ju ett helt otroligt utbud på bilar där. Vad gäller för att köpa in en norsk bil som man vill kunna leasa i sverige? Är det bara att hitta en bil som ett företag eller leasingbolag ägt (ej momssmittad) och sedan lägga på 10% i tull och 25% moms + ursprungskontroll?
mvh Fredrik
Re: P85d vs P85 vs S85D
Norska bilar kan nog bli lite knivigt.
Model S P85 har förmodligen inte autopilot hårdvaran, vilket kan vara tråkigt. Den går heller inte att uppgradera med den nya säkringen som ska ge bilarna mer kraft, gäller P85D.
En del säger att P85+ har mer sportbilskänsla.. Möjligt? Men inte blir det någon speedster för det.
Om jag hade möjlighet till förmånsbil så skulle jag tittat på ny bil. Just nu är 85D mest prisvärd då förmånsvärdet inte är uppdaterat. Längre fram så tror jag att en 70D är en helt ok bil, slår en XC70 i alla fall
Model S P85 har förmodligen inte autopilot hårdvaran, vilket kan vara tråkigt. Den går heller inte att uppgradera med den nya säkringen som ska ge bilarna mer kraft, gäller P85D.
En del säger att P85+ har mer sportbilskänsla.. Möjligt? Men inte blir det någon speedster för det.
Om jag hade möjlighet till förmånsbil så skulle jag tittat på ny bil. Just nu är 85D mest prisvärd då förmånsvärdet inte är uppdaterat. Längre fram så tror jag att en 70D är en helt ok bil, slår en XC70 i alla fall

P85D 0-100 3,3s
P85 0-100 4,4s
85D 0-100 4,6s
I högre fart skulle jag tippa att de fyrhjulsdrivna bilarna blir något sämre typ 10 procent i förhållande till den bakhjulsdrivna.
Jag tror på att Teslas bilar hela tiden blir så himla mycket bättre att jag skulle köpa nytt om jag skulle köpa. Eller så skulle jag leta upp en riktig snikvariant av 60 för att hanmna på runt halvmiljonen. En ny tesla har auto pilot förberett, möjlighet till bättre stolar som är klart bättre, de är mer välbyggda, lägre ljudnivå, drar mindre, fyrhjulsdrift ger bättre räckvidd, bättre skärm, nya batteripack som kan superladda snabbare och håller längre. Nu har ju även 90D kommit med uppdaterad batterikemi.
Jag skulle nog köra på 85D eller 90D och självklart köpa en chademoadapter.
P85 0-100 4,4s
85D 0-100 4,6s
I högre fart skulle jag tippa att de fyrhjulsdrivna bilarna blir något sämre typ 10 procent i förhållande till den bakhjulsdrivna.
Jag tror på att Teslas bilar hela tiden blir så himla mycket bättre att jag skulle köpa nytt om jag skulle köpa. Eller så skulle jag leta upp en riktig snikvariant av 60 för att hanmna på runt halvmiljonen. En ny tesla har auto pilot förberett, möjlighet till bättre stolar som är klart bättre, de är mer välbyggda, lägre ljudnivå, drar mindre, fyrhjulsdrift ger bättre räckvidd, bättre skärm, nya batteripack som kan superladda snabbare och håller längre. Nu har ju även 90D kommit med uppdaterad batterikemi.
Jag skulle nog köra på 85D eller 90D och självklart köpa en chademoadapter.
När det gäller stolarna tycker jag det är natt och dag. Har sneglat en hel del på begagnade bilar (de få som kommit ut) men där finns ju inte de nya stolarna och de är egentligen ett krav för mig. Jag är van vid "sportstolar" från alla mina tyska bilar och med standardstolar i Teslan tyckte jag man gled i sidled i rondellerna. Jag är ändå bara 1.73, om det gör nån skillnad.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jag test körde en 85D med dom gamla stolarna dom jag gillade inte alls
Dom ny som sitter bilen i hallen i Mölndal har dom ny dom är mycket bättre
Dom ny som sitter bilen i hallen i Mölndal har dom ny dom är mycket bättre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nextgenstolarna är 120% obligatoriska i min mening. Så otroligt mycket bättre. Men jag vet de som tycker tvärtom, så det bästa är att prova på egen hand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tusen tack för alla svar. Känns som om stolarna är en viktig uppgradering på bilarna. Finns dessa bara på 2015 års modeller?
Finns det andra saker som man "måste" ha, hur är det med luftfjädringen? Har själv bara kört bilar med luftfjädring och 21" hjul. Inbillar mig att det kanske blir ytterligare bättre komfort med 19" hjul.
Finns det andra saker som man "måste" ha, hur är det med luftfjädringen? Har själv bara kört bilar med luftfjädring och 21" hjul. Inbillar mig att det kanske blir ytterligare bättre komfort med 19" hjul.
Next gen stolarna släpptes väl på samma event som D i oktober förra året. De fösta som levererades till Sverige i början av 2015.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det blir det säkert. Själv har jag läst så många som säger att komfortmässigt är det ingen jättestor skillnad på luft- och stålfjädring, så jag chansade på 19-tummare och stålfjädring. Hur det blir kan jag berätta om ett par veckor när jag fått bilenFredrikb skrev:Tusen tack för alla svar. Känns som om stolarna är en viktig uppgradering på bilarna. Finns dessa bara på 2015 års modeller?

En annan sak att tänka på om man ska köpa i firman är att förmånsvärdet alltid baserar sig på nypriset, så att köpa en dyrare modell begagnad kanske inte blir billigare för det.
Det finns P85 och P85+ med autopilot, men de är rätt ovanliga. De som byggdes från slutet av september 2014 och framåt har det, men då de slutade ta beställningar på P85 när P85D kom så byggdes de bara under någon månad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
En 1år gammal fullutrustad P85+ är 500.000kr billigare än en ny P85D.
Ganska mycket.
Ganska mycket.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Det går att uppgradera till next gen stolar i alla Model S. Jag fikk offert på ca 23k per stol inkl moms och montering. Sen ska även tilläggas att next gen känns sjukt mycket skönare när man sitter i dom första gången, när man sedan kört ett tag (kört av sig) så är inte standardstolarna så dåliga som det kan låta. Iaf jag har inte samma behov för att köra som en biltjuv på samma sätt som när bilen var ny. På sommarsemestern hade jag inget att klaga på standardstolarna. Men om man är Mika Häkkinen till vardags så kanske next gen kan ha en del att komma med.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har har standardsäten och tycker dom är hur bra som helst.
Sitter ofta med arbetsbyxor med stora fickor. Där tror jag dessa är bättre än next gen.
Sitter ofta med arbetsbyxor med stora fickor. Där tror jag dessa är bättre än next gen.
Jag hör till de få med en P85:a med autopilot (beställd i juli 2014, byggd första veckan i oktober och leverans i slutet på november). Autopilot var inte presenterat när jag beställde, så det blev ren bonus
. Den lär dock inte komma till salu i första taget!
För att svara lite på ursprungsfrågan, skulle jag nog också välja ett nyköp framför begagnat (eller i alla fall en nästan helt ny begagnad), inte minst pga. autopilot, som har många bra funktioner som man lätt blir bortskämd med (avbländande helljus, avståndshållande farthållare och hastighetsvisning bara för att nämna några). Det vettigaste valet enl. min mening är en 85/90D (altså utan P), då den är i princip lika snabb som en P85 (utan D), har längre räckvidd och nya batterier och inte minst fyrhjulsdriften. Skulle nog beställa en sådan själv, om jag skulle göra om mitt köp idag. Utrustning bör enl. mig vara autopilot, panoramatak, luftfjädring (trevligt att kunna höja/sänka) och köldpaketet. Ultra Hi-Fi om man gillar musik är riktigt bra, men inte ett måste (standardljudet kan uppgraderas med baslåda vid behov) och Premium interiör om man vill lyxa till det, men inte nödvändigt enl. min mening. Jag trivs även bra i standard skinnstolarna, men next gen är klart snyggare.
P85D/P90D är hur coola som helst och det är lätt att övertala sig själv, att man behöver den kraften och accelerationen och har du ekonomin till det, är det klart man ska unna sig det bästa - men rent logiskt finns det inte mycket mening. Efter ca. 2 300 mil i bilen är det inte så ofta man "ger järnet", om man inte har folk som inte åkt Tesla innan i bilen förstås
. Missförstå mig inte, man blir aldrig trött på accelerationen, men mervärdet av 0-100 på 4,3 eller 3,3 blir inte så stort som prisskillnaden efter ett tag enl. min mening.

För att svara lite på ursprungsfrågan, skulle jag nog också välja ett nyköp framför begagnat (eller i alla fall en nästan helt ny begagnad), inte minst pga. autopilot, som har många bra funktioner som man lätt blir bortskämd med (avbländande helljus, avståndshållande farthållare och hastighetsvisning bara för att nämna några). Det vettigaste valet enl. min mening är en 85/90D (altså utan P), då den är i princip lika snabb som en P85 (utan D), har längre räckvidd och nya batterier och inte minst fyrhjulsdriften. Skulle nog beställa en sådan själv, om jag skulle göra om mitt köp idag. Utrustning bör enl. mig vara autopilot, panoramatak, luftfjädring (trevligt att kunna höja/sänka) och köldpaketet. Ultra Hi-Fi om man gillar musik är riktigt bra, men inte ett måste (standardljudet kan uppgraderas med baslåda vid behov) och Premium interiör om man vill lyxa till det, men inte nödvändigt enl. min mening. Jag trivs även bra i standard skinnstolarna, men next gen är klart snyggare.
P85D/P90D är hur coola som helst och det är lätt att övertala sig själv, att man behöver den kraften och accelerationen och har du ekonomin till det, är det klart man ska unna sig det bästa - men rent logiskt finns det inte mycket mening. Efter ca. 2 300 mil i bilen är det inte så ofta man "ger järnet", om man inte har folk som inte åkt Tesla innan i bilen förstås

It's better to burn out, than to fade away!
Måste också säga att jag är nöjd med standardstolarna. Inte riktigt i nivå med BMWs och Volvos stolar, framförallt ett sämre sidostöd än ex. BMWs sportstolar. Men komforten är inget fel på, åker ofta 70-80 mil på en dag utan tendens till träsmak. Jag upplever faktisk att kombination av en rymlig stol tillsammans med avsaknaden av mittkonsol att man har en friare rörlighet vilket gör att man inte sitter lika "fastlåst" som i andra bilar. En kiropraktor sa till mig en gång att en av de vanligaste anledningarna till ryggont bland yrkesförare är sportstolar som gör att kroppen sitter allt för fixerad med statisk belastning. Jag sitter helt enkelt mycket bra i standardstolen.Martinen skrev:Har har standardsäten och tycker dom är hur bra som helst.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Interiörpaketet var faktiskt nästa på min lista om jag skulle spenderat mer, av en enda anledning: elbakluckan. Skandal att det inte är standard på en bil i den här prisklassen, och dubbelskandal att de lägger det i ett paket där i stort sett inget annat är värt några pengar alls.SpaceAce skrev:Premium interiör om man vill lyxa till det, men inte nödvändigt enl. min mening.
Jo, Tesla har skyfflat om en del i tillvalspaketen, för att göra dem mera attraktiva. När jag beställde min var premium interiören endast lite fler skinndetaljer och på tok för dyrt för vad man fik (varför det säkert inte var många som beställde - inkl. mig själv). Elektrisk bagagelucka och belysta handtag var del av tech-paketet, inkl. kurvljusen om jag minns rätt, men dimljusen var separat tillval (som jag valde bort). Alcantara innertaket och på instrumentpanelens ovansida var med i Performance paketet, liksom kolfiberspoiler (som nu är separat tillval) och det är trevligt, men inte heller något jag tror jag skulle lidit stor skada av att vara utan.
Ja, det är inte så lätt att hålla reda på alla ändringar och gör det lite knivigt att jämföra gamla och nya bilar, om man inte specificerar exakt vilka funktioner bilen har (räcker inte att hänvisa till tillvalspaketen). Den elektriska bakluckan är cool och helt klar en "wow" faktor för många som inte sett sådant innan, men annars är det inte jättesvårt att öppna bakluckan själv
. Jag gillar dock funktionen och att man kan öppna bakluckan genom ett dubbelklick på fobben i fickan ett tiotal meter innan man kommer fram till bilen kan få en och annan på parkeringen att heja till
. Skulle dock inte betala 31 900 kr för att få den funktionen idag - även om det bjuds på en hel del "lull lull" i det paketet.
Ja, det är inte så lätt att hålla reda på alla ändringar och gör det lite knivigt att jämföra gamla och nya bilar, om man inte specificerar exakt vilka funktioner bilen har (räcker inte att hänvisa till tillvalspaketen). Den elektriska bakluckan är cool och helt klar en "wow" faktor för många som inte sett sådant innan, men annars är det inte jättesvårt att öppna bakluckan själv

Så många svar, vilket fantastiskt engagemang här på forumet.
Känns som om de flesta tycker att en ny 85d är vettigaste köpet. Specade en mörkgrå 85d med next gen stolar, panorama, kolfiber, 19" hjul, autopilot och köldpaket.
Känner inte att interiörpaketet och luftfjädring är något måste.
Ang 90 batteriet, är det någon skillnad på mer än räckvidden jämfört med 85 batteriet?
Känns i så fall inte som 6% mer räckvidd inte motiverar 31.000:- extra.
Känns som om de flesta tycker att en ny 85d är vettigaste köpet. Specade en mörkgrå 85d med next gen stolar, panorama, kolfiber, 19" hjul, autopilot och köldpaket.
Känner inte att interiörpaketet och luftfjädring är något måste.
Ang 90 batteriet, är det någon skillnad på mer än räckvidden jämfört med 85 batteriet?
Det har en nyare kemi än de andra batterierna, med kiselanod. Vi får förmoda att det är bättre, men vi vet inte om det även visar sig i bättre livslängd t ex.Fredrikb skrev:Ang 90 batteriet, är det någon skillnad på mer än räckvidden jämfört med 85 batteriet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tycker det låter som ett mycket vettigt val! Luftfjädringen är klart inget måste för det flesta, men för mig är det riktigt bra, då jag ofta kör in på små grusvägar med högt i mitten och då är det perfekt att gå på high/very high. Kör man mest på asfalterade vägar duger standardfjädringen helt säkert bra.