Järnet 0-100 gör man ju varje gång man fått pole position vid ett rödljus. Med en Tesla.dd88 skrev:Håller med om att 0-200 inte är så intressant, men 0-100 är en relik från när bilarna inte gick mycket snabbare, idag har många seriösa tester med tider för 50-150 och 100-200 vilket i mina ögon rimmar bättre med verkligheten. Även om jag inte kör autobahn mer än ett par gånger per år så maxar jag 100-200 oftare än 0-100 (vilket typ har hänt ett handfull gånger de senaste fem åren).Legato skrev:Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja hade man fått en krona för varje gång en blekfet konsult i en illasittande piké skulle visa grabbarna ”vad den går för” när dom ska ut och käka på lunchen så hade jag inte behövt jobba vid det här laget.Elof skrev:Järnet 0-100 gör man ju varje gång man fått pole position vid ett rödljus. Med en Tesla.dd88 skrev:Håller med om att 0-200 inte är så intressant, men 0-100 är en relik från när bilarna inte gick mycket snabbare, idag har många seriösa tester med tider för 50-150 och 100-200 vilket i mina ögon rimmar bättre med verkligheten. Även om jag inte kör autobahn mer än ett par gånger per år så maxar jag 100-200 oftare än 0-100 (vilket typ har hänt ett handfull gånger de senaste fem åren).Legato skrev:Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
Kommer dock regleras med tiden, inget kul varar för evigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://electrek.co/2019/08/19/porsche- ... ance-test/
Bättre test. Känns som dom måste laddat snabbare än 250kw, vilket ju produktionsbilen ryktas vara begränsad till initialt.
23% snabbare på bana vs Model 3 på landsväg är väl inte jätteimponerande dock.
Bättre test. Känns som dom måste laddat snabbare än 250kw, vilket ju produktionsbilen ryktas vara begränsad till initialt.
23% snabbare på bana vs Model 3 på landsväg är väl inte jätteimponerande dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
dd88 skrev:Ja hade man fått en krona för varje gång en blekfet konsult i en illasittande piké skulle visa grabbarna ”vad den går för” när dom ska ut och käka på lunchen så hade jag inte behövt jobba vid det här laget.Elof skrev:Järnet 0-100 gör man ju varje gång man fått pole position vid ett rödljus. Med en Tesla.dd88 skrev:Håller med om att 0-200 inte är så intressant, men 0-100 är en relik från när bilarna inte gick mycket snabbare, idag har många seriösa tester med tider för 50-150 och 100-200 vilket i mina ögon rimmar bättre med verkligheten. Även om jag inte kör autobahn mer än ett par gånger per år så maxar jag 100-200 oftare än 0-100 (vilket typ har hänt ett handfull gånger de senaste fem åren).Legato skrev:Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
Kommer dock regleras med tiden, inget kul varar för evigt.
Om jag fått en krona för varje bitter sportbilsentusiast så... Eller varje gång invändningen "Ah, men hur snabb är den runt ringen då?" från nån som aldrig ens varit till Tyskland. Som om det är ett relevant use case.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
taliz skrev:https://electrek.co/2019/08/19/porsche- ... ance-test/
Bättre test. Känns som dom måste laddat snabbare än 250kw, vilket ju produktionsbilen ryktas vara begränsad till initialt.
23% snabbare på bana vs Model 3 på landsväg är väl inte jätteimponerande dock.
23% är jättemycket.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Möjligen om man är bra på bankörning och faktiskt kör bilen på Nürburgring iaf. en gång... Jag körde dit för en månad sen men tog en RingTaxi runtVerdi skrev:Om jag fått en krona för varje bitter sportbilsentusiast så... Eller varje gång invändningen "Ah, men hur snabb är den runt ringen då?" från nån som aldrig ens varit till Tyskland. Som om det är ett relevant use case.

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Sällan svårt att köra mer än 23% snabbare på bana än landsväg.Verdi skrev:taliz skrev:https://electrek.co/2019/08/19/porsche- ... ance-test/
Bättre test. Känns som dom måste laddat snabbare än 250kw, vilket ju produktionsbilen ryktas vara begränsad till initialt.
23% snabbare på bana vs Model 3 på landsväg är väl inte jätteimponerande dock.
23% är jättemycket.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Rätt saftig utomhustemperatur dock, kan vara jobbigt inte minst under laddning.taliz skrev:Sällan svårt att köra mer än 23% snabbare på bana än landsväg.Verdi skrev:taliz skrev:https://electrek.co/2019/08/19/porsche- ... ance-test/
Bättre test. Känns som dom måste laddat snabbare än 250kw, vilket ju produktionsbilen ryktas vara begränsad till initialt.
23% snabbare på bana vs Model 3 på landsväg är väl inte jätteimponerande dock.
23% är jättemycket.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...taliz skrev:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Bild på instrumenteringen i Taycan har läckt ut. Verkar bli integration med Apple Music utöver Apple Car Play och Android Auto. Dvs, Porsche gör samma sak med Apple Music som Tesla har gjort med Spotify.
Verkar inte vara smartaste lösningen med skärmarna. Rattkransen döljer en hel del.

Källa: https://techcrunch.com/2019/08/19/porsc ... ccounter=1
Verkar inte vara smartaste lösningen med skärmarna. Rattkransen döljer en hel del.

Källa: https://techcrunch.com/2019/08/19/porsc ... ccounter=1
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.Geni87 skrev:Ja vilken skitbil Taycan blev nu...taliz skrev:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd
Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen 


Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den står ju i Sport läget och inte Range...HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckviddJag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
kan en Porsche stå i nåt annat än sportPontus skrev:Den står ju i Sport läget och inte Range...HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckviddJag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Dom gör väl som Audi och reserverar en stor del av batteriet.
Kanske lite över 80kwh användbart gissningsvis.
Kanske lite över 80kwh användbart gissningsvis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
taliz skrev:Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.Geni87 skrev:Ja vilken skitbil Taycan blev nu...taliz skrev:
Toppmodell? Vad konstituerar en toppmodell då? 0-100 km/h? Antalet hästkrafter? Olika bilar för olika smaker. Värsta Panameran (680 hk) har ju redan idag många fler hästar än 992 GT3 RS (520 hk) som är värstingen på sportbilssidan. Vilken tror du har högst status?
Porsche planerar att sälja 40 tusen Taycan per år. Det är mer än vad Panamera säljer. Och mer än vad 911:orna säljer. Och mer än 718:orna. SUV:arna Cayenne och, framförallt, Macan säljer dock mer. Men det ska tydligen komma en eldriven Macan också.
https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... -n-6965416Batterikapaciteten ska ligga på 80 respektive 96 kWh, och de sägs inledningsvis kunna laddas med 250 kW – men senast 2021 ska kapaciteten ha ökat till 350 kW.
Vad gäller accelerationen så har det kommit reviderade uppgifter som säger att Porsche siktar på "under 3 sekunder" istället för de 3,5 sekunder som tidigare kommunicerades.
Taycan kommer antagligen dra ca 220-230 Wh/km och blir klart törstigare än Model 3 P. Men i gengäld så kommer den antagligen ladda mycket snabbare sett över hela SoC-rangen.
Visst kommer den kosta mer men det är en mer exklusiv produkt också med säkert lång väntetid och stabilt andrahandsvärde.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckviddJag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen
Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
GT2RS är toppmodell för 911 och den har... trumvirvel... 700hk.Verdi skrev:taliz skrev:Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.Geni87 skrev:Ja vilken skitbil Taycan blev nu...taliz skrev:
Toppmodell? Vad konstituerar en toppmodell då? 0-100 km/h? Antalet hästkrafter? Olika bilar för olika smaker. Värsta Panameran (680 hk) har ju redan idag många fler hästar än 992 GT3 RS (520 hk) som är värstingen på sportbilssidan. Vilken tror du har högst status?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Porsche Taycan (Mission E)
Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckviddJag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen
Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jaha. Visste inte att 992 GT2 RS hade kommit än. Men du förstår väl att det är helt olika personer som köper en GT2 RS och Panamera E-hybrid?taliz skrev:GT2RS är toppmodell för 911 och den har... trumvirvel... 700hk.Verdi skrev:taliz skrev:Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.Geni87 skrev:Ja vilken skitbil Taycan blev nu...taliz skrev:
Toppmodell? Vad konstituerar en toppmodell då? 0-100 km/h? Antalet hästkrafter? Olika bilar för olika smaker. Värsta Panameran (680 hk) har ju redan idag många fler hästar än 992 GT3 RS (520 hk) som är värstingen på sportbilssidan. Vilken tror du har högst status?
ps. För övrigt står jag fast vid att GT3 RS har högre status än GT2 RS. Sugmotor och höga rpm smäller högre än en turbosnurra.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det räcker för mig så länge som det finns 150kW+ laddare tillgängliga.taliz skrev:Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckviddJag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen
Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
får verkligen hoppas att en låg sportig aningen kompakt bil har bättre räckvidd med ca samma storlek på batteriet som en hög stor SUV, annars hade jag verkligen blivit besviken på Porsche.taliz skrev:Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckviddJag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen
Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, det är sant. Tänkte inte på det. De borde få riktigt bra räckvidd för motorerna är av permanentmagnet-typ, vilket ju är den mer effektiva varianten. Och bilen ser ju ut att vara effektiv vad gäller aerodynamiken också. Med 96 kWh-batteriet borde de klara ungefär samma räckvidd som min pre-Raven 100D. Annars blir jag lite besviken.HelectriC skrev:får verkligen hoppas att en låg sportig aningen kompakt bil har bättre räckvidd med ca samma storlek på batteriet som en hög stor SUV, annars hade jag verkligen blivit besviken på Porsche.taliz skrev:Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckviddJag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen
Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Porsche Taycan (Mission E)
Den lär väl ha större fälgar och bredare däck än étron. Fronten med lamporna ser inte så aerodynamisk ut heller(den är ju dock väsentligt lägre).
Dessutom är väl motorerna betydligt kraftigare än i étron.
Så... jag tror inte man skall förvänta sig för mkt på den fronten. Just att GOM visar <300km vid 75% tyder ju på att rangen blir betydligt sämre än M3P, trots betydligt större batteri.
Att dom inte skrutit något om range är väl ytterligare ett tecken.
Förövrigt är ju Model X betydligt större än étron, ändå är X bra mycket effektivare. Så storlek är inte allt.
Dessutom är väl motorerna betydligt kraftigare än i étron.
Så... jag tror inte man skall förvänta sig för mkt på den fronten. Just att GOM visar <300km vid 75% tyder ju på att rangen blir betydligt sämre än M3P, trots betydligt större batteri.
Att dom inte skrutit något om range är väl ytterligare ett tecken.
Förövrigt är ju Model X betydligt större än étron, ändå är X bra mycket effektivare. Så storlek är inte allt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.