Första gången var i början på augusti i Helsingfors och då hade det stått i kvällspressen, likadan här i aftonbladet/expressen som i den finska aftonbladet motsvarigheten.
Redan då var jag lite mer påläst och kunde svara att detta stämmer inte, Tesla hade vid årets början 2 miljarder dollar i kassan och dom gick redan tidigare i år ut med att denna reserv skulle minska till hälften pga. stora utgifter till markköp (Tesla har köpt mark i 3 delstater i USA) , till nya banan för modell x med inköp av. bla. annat över 500 robotar, till att sätta upp ett stort antal superchargers och till den stora batterifabriken Gigafactory i Nevada.
Det är klart att ett företag i uppbyggnad kostar pengar som kan se ut som ett minus dom första åren.
Jag har själv gjort den resan med mitt eget företag, Minus dom första 4 åren men sedan tagit igen det på ett par år och sedan gått på plus i ett antal år efter den negativa startperioden.
Men lita alltid på vad du läser på internet och i kvällspressen, det som står skrivet är ju alltid sant!!!

Det har en förmåga att sätta sig i folks medvetande och jag har fått samma påstående ett antal gånger efter detta senast idag: Men Tesla går ju med förlust!!!

Tesla går med förlust är sant, men det ska gå med förlust dom första åren annars kommer Tesla aldrig att komma vidare, Tesla går med förlust ser jag som att dom satsar vidare och lägger pengarna på utveckling istället för att sätta pengarna på ett bankkonto för att visa att dom går runt och har en slant i kassan. Att ha en slant i kassan för ett företag är bra i en viss mån, för dom närmaste utgifterna, men att låta en större summa för en längre tids utgifter ligga och vila är inte bra och där är Tesla och Elon Musk igång ordentligt och Tesla komer i det lånnga loppet att vinna på att satsa stort idag och som det ser ut som gå med förlust. Elon och Tesla är vinnarna i detta spel, det är jag helt övertygad om.