Ett idag vanligt påstående om

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Ett idag vanligt påstående om

Inlägg av Jorma »

Ett vanligt påstående som jag har fått höra är om Teslas förluster på ca. 25000/bil.
Första gången var i början på augusti i Helsingfors och då hade det stått i kvällspressen, likadan här i aftonbladet/expressen som i den finska aftonbladet motsvarigheten.
Redan då var jag lite mer påläst och kunde svara att detta stämmer inte, Tesla hade vid årets början 2 miljarder dollar i kassan och dom gick redan tidigare i år ut med att denna reserv skulle minska till hälften pga. stora utgifter till markköp (Tesla har köpt mark i 3 delstater i USA) , till nya banan för modell x med inköp av. bla. annat över 500 robotar, till att sätta upp ett stort antal superchargers och till den stora batterifabriken Gigafactory i Nevada.
Det är klart att ett företag i uppbyggnad kostar pengar som kan se ut som ett minus dom första åren.
Jag har själv gjort den resan med mitt eget företag, Minus dom första 4 åren men sedan tagit igen det på ett par år och sedan gått på plus i ett antal år efter den negativa startperioden.

Men lita alltid på vad du läser på internet och i kvällspressen, det som står skrivet är ju alltid sant!!! :ugeek:

Det har en förmåga att sätta sig i folks medvetande och jag har fått samma påstående ett antal gånger efter detta senast idag: Men Tesla går ju med förlust!!! :roll:

Tesla går med förlust är sant, men det ska gå med förlust dom första åren annars kommer Tesla aldrig att komma vidare, Tesla går med förlust ser jag som att dom satsar vidare och lägger pengarna på utveckling istället för att sätta pengarna på ett bankkonto för att visa att dom går runt och har en slant i kassan. Att ha en slant i kassan för ett företag är bra i en viss mån, för dom närmaste utgifterna, men att låta en större summa för en längre tids utgifter ligga och vila är inte bra och där är Tesla och Elon Musk igång ordentligt och Tesla komer i det lånnga loppet att vinna på att satsa stort idag och som det ser ut som gå med förlust. Elon och Tesla är vinnarna i detta spel, det är jag helt övertygad om. ;) ;)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Ett idag vanligt påstående om

Inlägg av Martinen »

Ja jag har försökt förklara för massor av personer.
På sistone har jag inte ens orkat förklara för dom. E dom så korkade att man inte kan tänka själv, så får dom va lyckligt ovetande. Dom får se själva om ett år eller två.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det där med att ta totala förluster och slå ut över antalet sålda bildar är ett ofog, eftersom det lätt ger intrycket att där finns ett samband, och att om man hade sålt fler bilar så hade man förlorat ännu mer pengar. Det är såklart fel - Tesla tjänar massvis med pengar per såld bil, mer än de allra, allra flesta biltillverkare. Tibor har skrivit en artikel i ämnet här som ni kan hänvisa till när det här dyker upp: http://teslaclubsweden.se/haller-tesla- ... i-konkurs/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

den har man fått höra på jobbet att snart är tesla kk
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är väl bara å säga till dem att tror du Tesla kommer gå i konken kan du väl blanka deras aktie och tjäna en hacka? :twisted:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, ska man lyckas med aktier i uppstartsföretag så måste man ha lite mer hjärnverksamhet. I ett etablerat företag där de bara producerar är det vettigt att slå ut resultatet per produkt. Men annars blir det knepigare, precis i början kan det vara helt omöjligt eftersom utveckling och andra investeringar är så dominanta. Det gäller att förstå vad det kostar att producera produkten på riktigt... När det gäller Tesla så är det svårt att veta, faktiskt.

Sen ska man generellt inte lita på aktieanalytiker (eller bankrådgivare) om de hade haft rättså ofta som de påstår hade de varit så rika att de inte behövt jobbet...
Skriv svar