Och nej vi tänker inte beställa +1 varianten, det är ju inte vad vi bokade liksom..... Vad tror ni?

Moderator: Redaktion
Rickenbacker1 skrev:Någon här som tror sej veta när 35,000 dollars varianten kommer att bli beställbar? Vi har ju väntat sedan 16 april 2016 på detta och vi börjar väl bli lite utväntade.
Och nej vi tänker inte beställa +1 varianten, det är ju inte vad vi bokade liksom..... Vad tror ni?
Hm... Hur kan man kalla något som inte ens finns för "standard"? Det är väl samma som att alltid ha samma priser och kalla det för "rea"?hooked skrev:Det är "Standard Range" och det finns ingen modell som heter "Short Range"
Av den enkla anledningen att det klingar dåligt att benämna något "Short Range".Jerker skrev:Hm... Hur kan man kalla något som inte ens finns för "standard"? Det är väl samma som att alltid ha samma priser och kalla det för "rea"?hooked skrev:Det är "Standard Range" och det finns ingen modell som heter "Short Range"
Är samma hos de flesta bilmärken att de inte har grundmodellen till försäljning.Jerker skrev:Hm... Hur kan man kalla något som inte ens finns för "standard"? Det är väl samma som att alltid ha samma priser och kalla det för "rea"?hooked skrev:Det är "Standard Range" och det finns ingen modell som heter "Short Range"
Jamenasså.... Jeppe!!! Vi väntar ju alla på nya elbilar som ska komma nästa år, gå minst 50 mil/laddning och kosta runt 35-39K €,$ eller annan valfri valuta, dvs runt 350.000 kr (givetvis innan 60 K-bonusen) En elbil ska inte behöva kosta mer än 290K!Jeppe_E skrev:Rickenbacker1 skrev:Någon här som tror sej veta när 35,000 dollars varianten kommer att bli beställbar? Vi har ju väntat sedan 16 april 2016 på detta och vi börjar väl bli lite utväntade.
Och nej vi tänker inte beställa +1 varianten, det är ju inte vad vi bokade liksom..... Vad tror ni?
Umm... alltså.. en SR+ kostar 39.000 USD, i Sverige kostar den 540.000 kr så även om mot förmodan SR skulle ploppa upp igen, så skulle den ha ett pris på typ 490.000 kr. Eller ni hade tänkt likt Media att den skulle kosta 350.000 kr?
Då får nog den svenska kronan stärka sig rejält mot dollarn. Hade den stått i 7 kr idag så hade läget varit annorlunda förstås.
Tror du missar min poäng. Du skriver "Nöjer man sig inte med standard kan man köpa premium" men det finns ju ingen standard att köpa. Hur kan man referera till nåt som inte finns? Det är ju där min jämförelse med ständiga reapriser kommer in: man kan inte ha rea på priser som inte finns.hooked skrev:Av den enkla anledningen att det klingar dåligt att benämna något "Short Range".Jerker skrev:Hm... Hur kan man kalla något som inte ens finns för "standard"? Det är väl samma som att alltid ha samma priser och kalla det för "rea"?hooked skrev:Det är "Standard Range" och det finns ingen modell som heter "Short Range"
Jämförelsen med "rea" funkar inte riktigt för då pratar vi prissättning och inte produktegenskaper. Att ha en standardprodukt som är ingångsmodellen är väl inget udda och just kalla detta "standard"? Nöjer man sig inte med standard kan man köpa premium, eller i Teslas fall "Long Range". Teslas "Standard Range" har i elbilssammanhang inte kort räckvidd och varför skulle man då kalla den "Short Range" och därmed få produkten att klinga mindre attraktiv?
Förväntningarna som Elon målade upp var ju inte i linje med hur det ser ut idag direkt.hooked skrev:Vill man verkligen spara 50k för att gå miste om räckvidd, stolsvärme och annat som inte ingår?
Så unikt! (Ironi igen...)Henrik Torphammar skrev:Förväntningarna som Elon målade upp var ju inte i linje med hur det ser ut idag direkt.hooked skrev:Vill man verkligen spara 50k för att gå miste om räckvidd, stolsvärme och annat som inte ingår?
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Ja, och tull på vad det nu är? 10%?Erxon skrev:USD 35.000 är väl också exklusive TAX?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
Precis plus transport och tull till Sverige så lägg på ytterligare 10% plus kanske $1k i transport dvs 35000 * 1,35 + $1000 + $2000=$50250.Erxon skrev:USD 35.000 är väl också exklusive TAX?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
Nu blev det plötsligt för komplicerad matematik för tidningshusen...Svenssons skrev:Precis plus transport och tull till Sverige så lägg på ytterligare 10% plus kanske $1k i transport dvs 35000 * 1,35 + $1000 + $2000=$50250.Erxon skrev:USD 35.000 är väl också exklusive TAX?
Alla priser i USA är ju utan TAX så om man skulle "översätta det till Sverige bör det väl vara 35.000 + 25% moms = USD 43.750 (samt 3-åriga vagnskadan), eller?
Du glömde dragkrokWalker skrev:Jamenasså.... Jeppe!!! Vi väntar ju alla på nya elbilar som ska komma nästa år, gå minst 50 mil/laddning och kosta runt 35-39K €,$ eller annan valfri valuta, dvs runt 350.000 kr (givetvis innan 60 K-bonusen) En elbil ska inte behöva kosta mer än 290K!Jeppe_E skrev:Rickenbacker1 skrev:Någon här som tror sej veta när 35,000 dollars varianten kommer att bli beställbar? Vi har ju väntat sedan 16 april 2016 på detta och vi börjar väl bli lite utväntade.
Och nej vi tänker inte beställa +1 varianten, det är ju inte vad vi bokade liksom..... Vad tror ni?
Umm... alltså.. en SR+ kostar 39.000 USD, i Sverige kostar den 540.000 kr så även om mot förmodan SR skulle ploppa upp igen, så skulle den ha ett pris på typ 490.000 kr. Eller ni hade tänkt likt Media att den skulle kosta 350.000 kr?
Då får nog den svenska kronan stärka sig rejält mot dollarn. Hade den stått i 7 kr idag så hade läget varit annorlunda förstås.(OBS!! IRONI)
hooked skrev:Vid det här laget borde alla veta att "från priser" angivet i dollar inte säger speciellt mycket om vad priset blir i Sverige. Tesla är väl dessutom ganska unika med att den mesta utrustningen är standard och tillvalen är få.
Många motortidningar skrev exempelvis tidigare att Porsche Taycan ska kosta från $75000. Verkar snarare bli från 1,5MSEK i Sverige när den kommer
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.ippii skrev:Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...Henrik Torphammar skrev:Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.ippii skrev:Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.Jerker skrev:Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Nej, den beställer du som vanligt från hemsidan. Glöm inte referral.Rickenbacker1 skrev:Ok, tack för svar, hur är det med +1 varianten, måste man fortfarande ringa in för att lägga order/beställa den??