Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.
Se gärna till så att det finns en lååååång sträcka efter "mål" också så kan man iaf få tillbaks lite med regen :mrgreen:
(Men då blir det kanske lite fusk, hur täta rejs gjorde dom med Porschen?)
Snarare tvärtom tror jag. Det är bara ca 1,5 mil som ska avklaras. (Eller 6-7 minuter på maxeffekt). Även med maxeffekt så borde man ha ca 50% SOC det sista försöket. Gissar att det är viktigare att hålla ner värmen i batteriet och skippa regen.

Sen fattar jag fortfarande inte poängen. Har haft alldeles för många diskussioner med envisa fossilister men faktiskt aldrig fått invändningen "men hur snabb är den 30 ggr 0-200??". Imo ingen som bryr sig. Däremot är det ju klassiskt med frågor om banprestanda, samt "jaja, men hur snabb är den i LeMans 24 timmars"? :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.
Se gärna till så att det finns en lååååång sträcka efter "mål" också så kan man iaf få tillbaks lite med regen :mrgreen:
(Men då blir det kanske lite fusk, hur täta rejs gjorde dom med Porschen?)
Snarare tvärtom tror jag. Det är bara ca 1,5 mil som ska avklaras. (Eller 6-7 minuter på maxeffekt). Även med maxeffekt så borde man ha ca 50% SOC det sista försöket. Gissar att det är viktigare att hålla ner värmen i batteriet och skippa regen.

Sen fattar jag fortfarande inte poängen. Har haft alldeles för många diskussioner med envisa fossilister men faktiskt aldrig fått invändningen "men hur snabb är den 30 ggr 0-200??". Imo ingen som bryr sig. Däremot är det ju klassiskt med frågor om banprestanda, samt "jaja, men hur snabb är den i LeMans 24 timmars"? :lol:

Anledningen till uppvisningen är för att bevisa att den klarar bankörning utan att mattas av. Dvs det faktiska provningsmetoden har inget att göra med vad man faktiskt vill visa. Lika lite som att folk verkligen använder ju 0-100.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.

Grejen är väl inte att det går. Grejen är att det går utan effektbegränsning. En M3P kommer nog begränsa effekten redan efter ett par repor.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:

Ja alla får imponerad av precis vad de vill. Jag imponerades som sagt av repeterbarheten för upprepade och väldigt påfrestande accelerationer (0-200), då tycker jag det är märkligt att det möts med att den är för långsam 0-100. TMS är optimerad mot att ge extrem rödljusprestanda ett par gånger, Taycan är optimerad mot mer uthållig prestanda på bekostnad av att vara något långsammare 0-100. Båda är bra, men på olika saker. Taycan är väl dessutom snabbare 0-200 än någon Tesla idag.

I en tråd om Taycan hade det kanske varit intressant att diskutera just Taycans egebskaper och tekniken bakom. T.ex. att uppnå en sån repeterbarhet med ett relativt sett litet batteripack, och den celluppbyggnad som krävs för det. Men det verkar inte finnas utrymme för det utan att det slutar i pajkastning.

Ja det kanske Roadstern kommer göra, vi får se men helt klart kommer den bli galet snabb. Och det blir intressant att se vilka val Tesla har gjort för att uppnå det isf. Men i nuläget har vi inte så mycket fakta om den mer än att den ska bli supersnabb och få ett superstort batteripack.

Jag tänker att Roadstern kommer vara mer av en GT-bil som är svintung och jättesnabb rakt fram men som får det svårt i kurvorna på en racerbana. En Audi RS6 får väl antagligen storpisk av en Porsche Cayman trots att den senare bara har lite drygt hälften så många hästkrafter.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Länken till FB-gruppen: Porsche Taycan Sverige blev inte rätt!?
Nurå!?


I denna grupp är det huvudfokus på elbilen Porsche Taycan men även andra sportiga elbilar kan diskuteras.

Meddelar att vi bildat en Facebookgrupp för ALLA intresserade!
Tråden här kommer att bestå alla gånger!? ;)

https://www.facebook.com/groups/PorscheTaycanSverige/
Skärmavbild 2019-08-11 kl. 14.18.04.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.
Vad är det för rapporter?
Bara sett är att bromsarna blir överhettade, inte sett något om effektbegränsning på Model 3 P, bara S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.
Vad är det för rapporter?
Bara sett är att bromsarna blir överhettade, inte sett något om effektbegränsning på Model 3 P, bara S.
Det är inget jätteproblem hos M3P men det finns. Och om Porsche har trollat bort det helt så är det superbra för elbilens framtid då det täpper till truten på många som älskar att påpeka "problem med överhettning".

https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/
Our experience matched his predictions. After three or four laps, the hard slap of the Performance Model 3's acceleration slowly began to dissipate. It was always gradual, workable, not a sudden loss or change of performance. A few cooldown laps—or 20 minutes parked in the pits while we ran our backup car—and the thing would bounce right back to full power, no drama involved.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Både märkligt och synd att Porsche i princip helt valt att skippa "regen" på Taycan förutom när man aktivt trycker ned bromspedalen. Nu är ju Porsche kända för att göra bra bromsar, men det här handlar mer om något som gör bilen mindre lättkörd i vardagskörning. Åtminstone om man kommer från en Tesla eller annan elbil med relativt kraftig regen när man släpper på gaspedalen.

https://www.caranddriver.com/reviews/a2 ... type-ride/

"There's No One-Pedal Driving
Many EVs provide enough deceleration when lifting off of the throttle to bring the vehicle to a complete stop and enable true one-pedal operation. Not the Taycan. Citing the fact that the most efficient thing to do is coast, and clearly not trusting the pedal control of its buyers, Meier said they decided to not offer much regen capability and instead wait to do the majority of regen when the driver pushes the brake pedal. There are two settings, though. The default is none, but a slight amount can be enabled, if desired."
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.

Grejen är väl inte att det går. Grejen är att det går utan effektbegränsning. En M3P kommer nog begränsa effekten redan efter ett par repor.
Model 3 verkar klara ganska mycket. Har själv testat runt 10st 0-100 repor i följd bara för att det var kul. Märkte faktiskt ingen märkbar avmattning tionde rundan. Nu körde jag inte med någon VBOX och då kanske det varit annorlunda och det hade varit tapp någon tiondel, men det var hur som helst ingen kännbar avmattning utan mätinstrument.

Kikar man på bantester av Model 3 så verkar det vara bromsarna som kroknar först och inte effekten man kan plocka ut. Med det sagt så är jag helt på det klara med att Taycan kommer vara helt överlägsen på det området och M3P kroknar långt innan målgång på NBR :). Även nya Raven Model S/X borde vara något mer uthålliga med tanke på att de har PM-motorer på framaxeln jämfört med induktionsmotorn som exempelvis P100D har.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Både märkligt och synd att Porsche i princip helt valt att skippa "regen" på Taycan förutom när man aktivt trycker ned bromspedalen. Nu är ju Porsche kända för att göra bra bromsar, men det här handlar mer om något som gör bilen mindre lättkörd i vardagskörning. Åtminstone om man kommer från en Tesla eller annan elbil med relativt kraftig regen när man släpper på gaspedalen.

https://www.caranddriver.com/reviews/a2 ... type-ride/

"There's No One-Pedal Driving
Many EVs provide enough deceleration when lifting off of the throttle to bring the vehicle to a complete stop and enable true one-pedal operation. Not the Taycan. Citing the fact that the most efficient thing to do is coast, and clearly not trusting the pedal control of its buyers, Meier said they decided to not offer much regen capability and instead wait to do the majority of regen when the driver pushes the brake pedal. There are two settings, though. The default is none, but a slight amount can be enabled, if desired."

Det är ju en vanesak. Jag körde med låg regen i vintras då jag ville motionera bromsskivorna kontinuerligt så att de inte rostar sönder (innan nån skriver att det inte är nån risk för det så ska jag tala om att jag fick byta bromsar på min förra Model S när den gått ~6000 mil på grund av just detta och fick då rådet att köra med låg regen vintertid).

Jag tycker faktiskt det på sätt och vis blir en mjukare och mer harmonisk körning med låg regen.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Jag anmälde mig som intresserad hos Porsche och fick ett automatmail nu från med instruktioner om hur man går vidare. Avsändare är personen jag har köpt två st Model S av. :lol:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Grejen är väl inte att det går. Grejen är att det går utan effektbegränsning. En M3P kommer nog begränsa effekten redan efter ett par repor.
Ytterst tveksam till att Model 3 Performance skulle lägga in begränsning efter ett par 0-200 när min Model X inte gör det och som ändå väger en hel del mer. Effekten sjunker dock lite mellan varje gång men det beror ju på att laddningen sjunker och därmed max effekt. Det är dock ingen effektbegränsning som Tesla lägger in eller som Porsche Taycan är imun mot. Det är dock ingen större skillnad på 100% och 95%. Man märker dock skillnad om det är 100% eller 60% SoC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Grejen är väl inte att det går. Grejen är att det går utan effektbegränsning. En M3P kommer nog begränsa effekten redan efter ett par repor.
Ytterst tveksam till att Model 3 Performance skulle lägga in begränsning efter ett par 0-200 när min Model X inte gör det och som ändå väger en hel del mer. Effekten sjunker dock lite mellan varje gång men det beror ju på att laddningen sjunker och därmed max effekt. Det är dock ingen effektbegränsning som Tesla lägger in eller som Porsche Taycan är imun mot. Det är dock ingen större skillnad på 100% och 95%. Man märker dock skillnad om det är 100% eller 60% SoC.

Enligt de bankörningstester av Model 3 P som jag läst så går den ner i effekt efter 3-4 varv på en vanlig 3-4 km lång bana. Vet inte hur många 0-200 det representerar?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
Jag anmälde mig som intresserad hos Porsche och fick ett automatmail nu från med instruktioner om hur man går vidare. Avsändare är personen jag har köpt två st Model S av. :lol:
Det är ju en gammal Tesla säljare som gått över till Porsche :lol:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Grejen är väl inte att det går. Grejen är att det går utan effektbegränsning. En M3P kommer nog begränsa effekten redan efter ett par repor.
Ytterst tveksam till att Model 3 Performance skulle lägga in begränsning efter ett par 0-200 när min Model X inte gör det och som ändå väger en hel del mer. Effekten sjunker dock lite mellan varje gång men det beror ju på att laddningen sjunker och därmed max effekt. Det är dock ingen effektbegränsning som Tesla lägger in eller som Porsche Taycan är imun mot. Det är dock ingen större skillnad på 100% och 95%. Man märker dock skillnad om det är 100% eller 60% SoC.

Enligt de bankörningstester av Model 3 P som jag läst så går den ner i effekt efter 3-4 varv på en vanlig 3-4 km lång bana. Vet inte hur många 0-200 det representerar?
Det motsvarar 9-16 km, en 0-200 är väl ca 400 meter men sedan kanske det inte är fullt blås på hela varvet på banan. Spelar dock roll hur man satt regenereringen också. Den vill man ha till ett minimum för att minska uppvärmningen. 2 0-200 km/h borde dock en Model 3 Performance klara utan några som helst problem, troligen även 10 stycken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
Jag anmälde mig som intresserad hos Porsche och fick ett automatmail nu från med instruktioner om hur man går vidare. Avsändare är personen jag har köpt två st Model S av. :lol:
Det är ju en gammal Tesla säljare som gått över till Porsche :lol:

Ja, så mycket förstår jag. ;)
HenrikC
Inlägg: 776
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HenrikC »

Säker på att Tesla inte köpt upp Porsche i hemlighet?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.
Vad är det för rapporter?
Bara sett är att bromsarna blir överhettade, inte sett något om effektbegränsning på Model 3 P, bara S.
Här till exempel: https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/

Gradvis effektbegränsning efter 3-4 varv på "Lime Rock", som är en bana på 2,4 km.
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.

Grejen är väl inte att det går. Grejen är att det går utan effektbegränsning. En M3P kommer nog begränsa effekten redan efter ett par repor.
Ja precis. Jag kanske var otydlig men det var det jag menade. :) Men mer än ett par repor klarar den nog, 10 kanske?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Gradvis effektbegränsning efter 3-4 varv på "Lime Rock", som är en bana på 2,4 km.
3-4 varv är alltså 7.2+ km med konstant hård acceleration samt hårda inbromsningar. Ganska stor skillnad på det och 0-200 km/h med stopp mellan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Gradvis effektbegränsning efter 3-4 varv på "Lime Rock", som är en bana på 2,4 km.
3-4 varv är alltså 7.2+ km med konstant hård acceleration samt hårda inbromsningar. Ganska stor skillnad på det och 0-200 km/h med stopp mellan.
Ja, särskilt när track mode verkar använda regen rätt kraftigt vilket inte alls behövs för 0-200 km/h. Regen värmer ju också upp men om man antingen bromsar ned hastigheten med bromsar eller låter hastigheten klinga av mot friktion så kommer det inte bli särskilt mycket regen vid 0-200-0.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Gradvis effektbegränsning efter 3-4 varv på "Lime Rock", som är en bana på 2,4 km.
3-4 varv är alltså 7.2+ km med konstant hård acceleration samt hårda inbromsningar. Ganska stor skillnad på det och 0-200 km/h med stopp mellan.

Fast du gasar ju inte fullt hela tiden på bana..
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Här är en som har testat 0-60 mph 31 ggr med bibehållen acceleration:

https://electrek.co/2019/08/12/tesla-mo ... he-claims/

Inte samma som 0-124 mph då men kanske bra nog för 99.9999% av alla potentiella kunder ?

Sen kan jag köpa att Taycan ligger i en annan prisklass än Model 3 och därmed också kommer med andra krav. Det är trots allt en Porsche.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna. :)

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.
Se gärna till så att det finns en lååååång sträcka efter "mål" också så kan man iaf få tillbaks lite med regen :mrgreen:
(Men då blir det kanske lite fusk, hur täta rejs gjorde dom med Porschen?)
Snarare tvärtom tror jag. Det är bara ca 1,5 mil som ska avklaras. (Eller 6-7 minuter på maxeffekt). Även med maxeffekt så borde man ha ca 50% SOC det sista försöket. Gissar att det är viktigare att hålla ner värmen i batteriet och skippa regen.

Sen fattar jag fortfarande inte poängen. Har haft alldeles för många diskussioner med envisa fossilister men faktiskt aldrig fått invändningen "men hur snabb är den 30 ggr 0-200??". Imo ingen som bryr sig. Däremot är det ju klassiskt med frågor om banprestanda, samt "jaja, men hur snabb är den i LeMans 24 timmars"? :lol:

Anledningen till uppvisningen är för att bevisa att den klarar bankörning utan att mattas av. Dvs det faktiska provningsmetoden har inget att göra med vad man faktiskt vill visa. Lika lite som att folk verkligen använder ju 0-100.
Bankörning är relevant och jag förstår att bra prestanda på upprepade 0-200 km/h är korrelerat till bra banprestanda (vilket jag skrivit om innan). Upprepade 0-200 tycker jag dock inte är av intresse i sig.

Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
Håller med om att 0-200 inte är så intressant, men 0-100 är en relik från när bilarna inte gick mycket snabbare, idag har många seriösa tester med tider för 50-150 och 100-200 vilket i mina ögon rimmar bättre med verkligheten. Även om jag inte kör autobahn mer än ett par gånger per år så maxar jag 100-200 oftare än 0-100 (vilket typ har hänt ett handfull gånger de senaste fem åren).
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Här är en som har testat 0-60 mph 31 ggr med bibehållen acceleration:

https://electrek.co/2019/08/12/tesla-mo ... he-claims/

Inte samma som 0-124 mph då men kanske bra nog för 99.9999% av alla potentiella kunder ?

Sen kan jag köpa att Taycan ligger i en annan prisklass än Model 3 och därmed också kommer med andra krav. Det är trots allt en Porsche.
Garanterat bra nog för de allra flesta kunder. Det här är ju ett extremt corner case. Men som sagt, bara vetskapen om att "den kan" är ju ett säljargument för bilar som köps mer på känslor än något annat. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar