Ja fram eller bakhjulsdrift var en het fråga förr, liksom manuell eller automatlåda.
Har alltid gillat bakhjulsdrift. Körde en Lexus gs450h innan elbilsviruset angrep mig, den hade så bra antisladd så man kunde köra plattan i mattan runt i rondeller och vid omkörningar i snösträngar var det bara att trycka full gas.
Tycker framhjulsdrift är otäckt på vintern, kommer man för fort i en kurva så går det rakt fram när man styr, antisladd verkar ej klara det, i en bakhjulsdriven så hoppar antisladd in och ställer upp bilen lagom.
Elbilar blir som sagt ormiga vid gaspådrag och spinner lätt.
Men i3 är lite jobbig i vinterväglag dock, gissar på mediokert antisladdsystem.
Blev kanske off topic
Men i3 är lite jobbig i vinterväglag dock, gissar på mediokert antisladdsystem.
Våran framhjulsdrivna Zoe kan också vara jobbig när det är lite sämre före. Snösträngar, ojämnt isigt underlag. Så det är inte så att framhjulsdrift automatiskt löser det problemet. Sen har ID.3 ~20 cm längre axelavstånd än BMW I3 och Zoe (skiljer någon cm mellan dem) vilket bör göra underverk för stabiliteten vid sämre före.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag tror det är Roomzz, för den ser inte alls ut som crozz. Men visst, ID.3 ser ju inte ut som Neo heller. Skall vi kalla den ID.Y?
Notering för dom som inte förstår: Tesla gjorde en något uppblåst variant av Model 3 och kallar den för Y, denna bil ser ut som en något uppblåst variant av ID.3 = ID.Y
Jag tror det är ID.crozz. den ska ju komma i 2 karosser. En Tiguan style 2020 och en coupé 2021. ROOMZZ är betydligt större SUV..
Tror också på ID Crozz. Och pga ID.3's hjulbas som är nästan exakt som Tiguan Allspace så är det inga problem att göra en SUV av den. Förläng fronten lite för utseendets skulle, bakändan lite för utrymmet och voila. Stora packet på ID.3 ska vara på 77 kWh, det räcker på den typen av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag tror det är ID.crozz. den ska ju komma i 2 karosser. En Tiguan style 2020 och en coupé 2021. ROOMZZ är betydligt större SUV..
Tror också på ID Crozz. Och pga ID.3's hjulbas som är nästan exakt som Tiguan Allspace så är det inga problem att göra en SUV av den. Förläng fronten lite för utseendets skulle, bakändan lite för utrymmet och voila. Stora packet på ID.3 ska vara på 77 kWh, det räcker på den typen av bil.
Frågan är om ID. CROZZ och dom andra ID. Bilarna oxå får tre olika batteripaket?? Har ju pratats om 111kwh oxå.
Frågan är om ID. CROZZ och dom andra ID. Bilarna oxå får tre olika batteripaket?? Har ju pratats om 111kwh oxå.
Om Crozz får samma hjulbas som ID.3 tänker jag mig att det blir samma batteripack. Med tanke på att Kona/e-Niro ändå har bra räckvidd med 64 kWh pack så tror jag 77 kWh räcker för Crozz. Lägg på lite bättre snabbladdning på det så behöver man inte mer, åtminstone inte kortsiktigt. Bättre att hålla nere priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Frågan är om ID. CROZZ och dom andra ID. Bilarna oxå får tre olika batteripaket?? Har ju pratats om 111kwh oxå.
Om Crozz får samma hjulbas som ID.3 tänker jag mig att det blir samma batteripack. Med tanke på att Kona/e-Niro ändå har bra räckvidd med 64 kWh pack så tror jag 77 kWh räcker för Crozz. Lägg på lite bättre snabbladdning på det så behöver man inte mer, åtminstone inte kortsiktigt. Bättre att hålla nere priset.
Tror du även 45kwh och 58 kWh batteriet kommer till ID.crozz då?
Men i3 är lite jobbig i vinterväglag dock, gissar på mediokert antisladdsystem.
Våran framhjulsdrivna Zoe kan också vara jobbig när det är lite sämre före. Snösträngar, ojämnt isigt underlag. Så det är inte så att framhjulsdrift automatiskt löser det problemet. Sen har ID.3 ~20 cm längre axelavstånd än BMW I3 och Zoe (skiljer någon cm mellan dem) vilket bör göra underverk för stabiliteten vid sämre före.
Jag tycker bmw i3 har mycket fin drivlina, nästan lika bra som Tesla fantastiska. Antispinn är mycket bra på bmw i3, däremot är det inte kul att jämt börja bromsa med bakhjulen på vintern, då går antisladd in hela tiden och man har ingen kontroll, utan bilen kör åt en bmw i3. Går inte att ställa ner regenerering heller. Smala däck är väl inge bra för komforten heller.
Kort sagt känns det okontrollerat och farligt att släppa gasen på halt underlag, speciellt när du möter en fullastad timmerbil i en isig och snöig kurva i 90 km/h och vill sakta ner lite för bättre marginal.
Antispinn är mycket bra på bmw i3, däremot är det inte kul att jämt börja bromsa med bakhjulen på vintern, då går antisladd in hela tiden och man har ingen kontroll, utan bilen kör åt en bmw i3. Går inte att ställa ner regenerering heller. Smala däck är väl inge bra för komforten heller.
Kort sagt känns det okontrollerat och farligt att släppa gasen på halt underlag, speciellt när du möter en fullastad timmerbil i en isig och snöig kurva i 90 km/h och vill sakta ner lite för bättre marginal.
Men det känns som ett implementationsproblem som går att lösa snarare än att bakhjulsdriften i sig skulle vara ett problem. Bara anpassa regen efter före, något som bör vara väldigt enkelt att lösa. Att man potentiellt tappar lite räckvidd på det sättet känns som ett litet problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Antispinn är mycket bra på bmw i3, däremot är det inte kul att jämt börja bromsa med bakhjulen på vintern, då går antisladd in hela tiden och man har ingen kontroll, utan bilen kör åt en bmw i3. Går inte att ställa ner regenerering heller. Smala däck är väl inge bra för komforten heller.
Kort sagt känns det okontrollerat och farligt att släppa gasen på halt underlag, speciellt när du möter en fullastad timmerbil i en isig och snöig kurva i 90 km/h och vill sakta ner lite för bättre marginal.
Men det känns som ett implementationsproblem som går att lösa snarare än att bakhjulsdriften i sig skulle vara ett problem. Bara anpassa regen efter före, något som bör vara väldigt enkelt att lösa. Att man potentiellt tappar lite räckvidd på det sättet känns som ett litet problem.
Ja, konstigt att bmw som är drivers car, inte kan minska ner/ta bort regen. När greppet är dåligt vill du kunna använda allt till att styra eller bromsa och inte låta bilen bestämma. Som att dra hårt i handbromsen på en vanlig bensinare och sen styra, skämt. Nåväl min vw handlare sade att VW id 3 skall ha justerbar regenerering.
Antispinn är mycket bra på bmw i3, däremot är det inte kul att jämt börja bromsa med bakhjulen på vintern, då går antisladd in hela tiden och man har ingen kontroll, utan bilen kör åt en bmw i3. Går inte att ställa ner regenerering heller. Smala däck är väl inge bra för komforten heller.
Kort sagt känns det okontrollerat och farligt att släppa gasen på halt underlag, speciellt när du möter en fullastad timmerbil i en isig och snöig kurva i 90 km/h och vill sakta ner lite för bättre marginal.
Men det känns som ett implementationsproblem som går att lösa snarare än att bakhjulsdriften i sig skulle vara ett problem. Bara anpassa regen efter före, något som bör vara väldigt enkelt att lösa. Att man potentiellt tappar lite räckvidd på det sättet känns som ett litet problem.
Ja, konstigt att bmw som är drivers car, inte kan minska ner/ta bort regen. När greppet är dåligt vill du kunna använda allt till att styra eller bromsa och inte låta bilen bestämma. Som att dra hårt i handbromsen på en vanlig bensinare och sen styra, skämt. Nåväl min vw handlare sade att VW id 3 skall ha justerbar regenerering.
Jag äger en i3. Du kan inte ställa in Regen men bilen gör det själv för att undvika sladd vid halt väglag. På vintern har bilen betydligt mindre Regen. I3'an är en fantastisk vinterbil. Tar sig fram överallt i princip, i snö. Dock, smala däck ger lite yta på vägen vilket ger dåligt grepp vid halka.
Det jag tyckte var sämsta föret för BMW i3 på vintern var extremt ojämn och spårig väg.
Kombinationen liten lätt bil med kort hjulbas, bakjulsdrift, smala däck som förstärker spår i vägen, dubbfritt, blir inte bra.
Visst har den antisladd, men den kan tyvvär inte göra underverk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det jag tyckte var sämsta föret för BMW i3 på vintern var extremt ojämn och spårig väg.
Kombinationen liten lätt bil med kort hjulbas, bakjulsdrift, smala däck som förstärker spår i vägen, dubbfritt, blir inte bra.
Visst har den antisladd, men den kan tyvvär inte göra underverk.
Håller med, bra förklarat, i3 katastrof i hög hastighet på spårig vinterväg i möte med timmerbil. Att regen är mindre beror på att greppet är sämre så den slår av direkt när hjulen låser sig. Sen har den suveränt grepp för att åka sakta och starta på snöig/isig väg, antispinn, nästan lika bra som fyrhjulsdrift. Åka sakta/starta med bmw i3 på vintern är bra, men tråkigt och trafikfarligt att köra i 60 när alla vill köra om. i3 trivs bäst på helt slät perfekt asfalt eller grusväg med avkopplad antispinn.
Men vad i, VW id gäller här ju, den ska ha bredare däck, och variabel regenerering med bakhjulsdrift.
E-Golfen har ju framhjulsdrift och det är hur lätt som helst att få hjulspinn på den. Bilen är utformad som fossilbil som brukar ha en tung järnklump mellan framhjulen. Elmotorn väger bara en bråkdel av en förbränningsmotor, samtidigt som vridmomentet spelar i en helt annan liga. Jag tror att antispinnsystemet i den är helt enkelt inte gjort för en elbil.
Jag diskuterade med en granne igår som menade att en bakhjulsdriven ID3 blir nästintill oanvändbar på vintern. Han jämförde den med en Volvo 740.
Men det som gör eller gjorde en framhjulsdriven bil mer lättkörd på vintern är ju bl.a. viktfördelningen, dvs den tunga motorn där framme som ger ökat fäste för framhjulen, medan den lätta bakändan i kombination med bakhjulsdrift kan få bilen att göra donuts på vägen.
Viktfördelningen i en elbil är en helt annan. Bakhjulen får minst lika mycket fäste som framhjulen, eller mer när man accar mycket. Antispinnsystemet kan dessutom göras mycket bättre om det är utformat för eldrift och inte lånat från någon fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad vet vi om möjlighet till takräcke och takbox till ID 3? Behövs om vi (familjen) ska kunna ta oss på lite längre resor. Utan takbox blir det mest pendling och andra lokala resor, vilket gör det svårare att motivera ekonomiskt. En kombimodell vore ett bättre alternativ för oss, men det är det oroväckande tyst om från samtliga biltillverkare.
E-Golfen har ju framhjulsdrift och det är hur lätt som helst att få hjulspinn på den. Bilen är utformad som fossilbil som brukar ha en tung järnklump mellan framhjulen. Elmotorn väger bara en bråkdel av en förbränningsmotor, samtidigt som vridmomentet spelar i en helt annan liga. Jag tror att antispinnsystemet i den är helt enkelt inte gjort för en elbil.
Jag diskuterade med en granne igår som menade att en bakhjulsdriven ID3 blir nästintill oanvändbar på vintern. Han jämförde den med en Volvo 740.
Men det som gör eller gjorde en framhjulsdriven bil mer lättkörd på vintern är ju bl.a. viktfördelningen, dvs den tunga motorn där framme som ger ökat fäste för framhjulen, medan den lätta bakändan i kombination med bakhjulsdrift kan få bilen att göra donuts på vägen.
Viktfördelningen i en elbil är en helt annan. Bakhjulen får minst lika mycket fäste som framhjulen, eller mer när man accar mycket. Antispinnsystemet kan dessutom göras mycket bättre om det är utformat för eldrift och inte lånat från någon fossilbil.
Jaja, id3 blir säkert lika bra som i3 framkomlighet på vintern, men id3 ska man kunna minska regen så man kan börja bromsa med framhjulen/jämnt, istället för att direkt dra i handbromsen som på bmw i3.
VW expanderar anläggningen i Zwickau för MEB-produktion
Volkswagen främjar omvandlingen av sin Zwickau fordonsanläggning till en ren elbilplats. Byggandet av en logistikhall, ett lager med hög vik och utbyggnaden av pressbutiken kommer att uppgå till cirka 115 miljoner euro år 2021.
Alla tre byggprojekt startades officiellt på torsdag. De bör se till att ökningen av den maximala produktionskapaciteten till 1 500 elbilar per dag från 2021 kan realiseras. Hittills är anläggningens maximala kapacitet 1 350 bilar per dag. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
VW expanderar anläggningen i Zwickau för MEB-produktion
Volkswagen främjar omvandlingen av sin Zwickau fordonsanläggning till en ren elbilplats. Byggandet av en logistikhall, ett lager med hög vik och utbyggnaden av pressbutiken kommer att uppgå till cirka 115 miljoner euro år 2021.
Alla tre byggprojekt startades officiellt på torsdag. De bör se till att ökningen av den maximala produktionskapaciteten till 1 500 elbilar per dag från 2021 kan realiseras. Hittills är anläggningens maximala kapacitet 1 350 bilar per dag. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
Bransje-nettstedet Bilnytt er blant dem som er til stede på Aker Brygge hvor den norske importøren viser frem nykommeren. De kan også avsløre prisen: ID.3 får en startpris på under 330.000 kroner.
Billigere enn mange konkurrenter
Med rekkevidde på 420 kilometer, betyr det at bilen fremstår som svært konkurransedyktig. Dette underbygger også ambisjonen Volkwagen her hjemme har: Om at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil neste år.
Bransje-nettstedet Bilnytt er blant dem som er til stede på Aker Brygge hvor den norske importøren viser frem nykommeren. De kan også avsløre prisen: ID.3 får en startpris på under 330.000 kroner.
Billigere enn mange konkurrenter
Med rekkevidde på 420 kilometer, betyr det at bilen fremstår som svært konkurransedyktig. Dette underbygger også ambisjonen Volkwagen her hjemme har: Om at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil neste år.
Mest intressanta där är nog att runt 20000 av de totala 27000 reservationerna på ID3 är från Norge.
Inte helt oväntat såklart, men ändå. Dom kanske borde bygga en fabrik där istället....
Bransje-nettstedet Bilnytt er blant dem som er til stede på Aker Brygge hvor den norske importøren viser frem nykommeren. De kan også avsløre prisen: ID.3 får en startpris på under 330.000 kroner.
Billigere enn mange konkurrenter
Med rekkevidde på 420 kilometer, betyr det at bilen fremstår som svært konkurransedyktig. Dette underbygger også ambisjonen Volkwagen her hjemme har: Om at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil neste år.
Är det en bil med mycket extrautrustning som de säljer nu i början? Om den nu skulle kosta under 250 000 kr i Sverige så måste priset vara betydligt lägre på instegsversionen.