Installera laddbox

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Pall

Installera laddbox

Inlägg av Pall »

Tänkte förbereda i garaget hemma i väntan på m3. Har ingen trefas där utan vanlig 230. Om jag fattade det rätt ska Wall Conector ha trefas? Finns det alternativ som kan rekommenderas för 230? Jag har inget elskåp i garaget utan säkringen sitter i inkommande skåp i huset en bit bort, blir förmodligen dyrt att dra fram ny el...
chaffis75
elbilist

Re: Installera laddbox

Inlägg av chaffis75 »

Beroende på dina kör mönster kanske du klarar dig med en fas..

Sen om de finns rör ut till garaget så kanske de inte måste kosta så mycket att dra ut trefas men de får såklart en elektriker titta på.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Du kan nog räkna med en kostnad på mellan 5k-10k kronor för att dram fram el och koppla in tex en Wall Charger.
Som privatperson får du 50% bidrag för hela installationen, så det behöver inte bli så dyrt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Pall skrev:
Tänkte förbereda i garaget hemma i väntan på m3. Har ingen trefas där utan vanlig 230. Om jag fattade det rätt ska Wall Conector ha trefas? Finns det alternativ som kan rekommenderas för 230? Jag har inget elskåp i garaget utan säkringen sitter i inkommande skåp i huset en bit bort, blir förmodligen dyrt att dra fram ny el...
Du kan absolut installera en Tesla WC med 230v enfas, men då får du inget snabbare än vad du kan få genom 10 eller 16 ampere. Men det är inget konstigt eller krångligt med det.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Har du bara 1-fas på 10A fram till hela garaget skulle jag inte rekommendera koppla in en laddare till det. Stor risk för överhettning med brand till följd.
1-fas 16A kan gå, men då bör du ha en egen kabel från dosan där inkommande till garage kommer ifrån som går direkt till ditt uttag där du ska ladda.
En Tesla WC är bortkastade pengar om du kör 1-fas, går precis lika bra med den medföljande UMC.

Men det bästa är att dra fram en egen 16A 3-fas till en Tesla WC. Gräver du och drar fram kabeln själv behöver det inte bli så dyrt. Sen kommer en elektriker och kopplar in ändarna på kabeln bara.
Pall

Inlägg av Pall »

Jag får be en elektriker komma och kolla helt enkelt och avvakta lite med att beställa laddbox.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Jag har kört med UMC’n i 3 månader nu på ett vanligt 10A uttag och det har funkat ok. Har ställt bilen på 8-10A. 10A ger 14 km/timme vilket har räckt till det mesta.

Men elektrikern kommer på måndag och installerar Teslas WC. ;)

Blir lite smidigare och känns bra att kunna höja laddhastigheten vid behov. Under sommaren har det t.ex. varit mkt åska och då har jag dragit ut UMC’n. Denna typ av oförutsedda händelser blir man inte lika känslig för med en WC på 3-fas. Bara att skruva upp hastigheten innan åskan kommer.

Nu kan man dessutom återigen söka laddboxbidrag så då blev det ett enkelt beslut.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Är inte drivmedel A&O för alla bilar? Om man köper en bil för typ 600” hur kan man då inte planera laddningen för bilen?
Inget negativt till TS i denna tråd, men jag har sett flera trådar där folk kör snikkopplingar som ger typ 1 mil timmen.
Kör du wc får du nästan 7 mil i timmen om du vill. Att köpa den kostar drygt 5000kr. Jag har bra kontakt med behörig elektriker. Satte upp en egen central i förrådet gick på drygt 5500kr för allt utan bidrag.
Alltså totalt under 11000kr men det ger en fungerande kedja som funkar kanon. Man ser folk plussar på för fälgar, färg, interiör men inte vill lägga pengar på en wc eller annan väl fungerande laddning.

För mig är det typ obegripligt eftersom elen är fundamental för att kunna köra den.
Detta med wc gäller för dom som har möjlighet till det.

Det jag undersökte mest innan köpet var just hur laddningen skulle fungera, hur snabb den är med olika kablar/ inkopplingar etc.
Visst man kan tycka att 2 mil i timmen ska räcka men tänk en kall vinterdag. Ni har varit på middag kommer hem kl 23. Du ska iväg kl 06 du hade inte mycket kvar i batteriet o får i 14 mil på natten. Sedan minskar kylan antal mil raskt. Hade du haft en wc då är batteriet fullt varje morgon även om du bara laddar 5-6 timmar.
Därför var det en icke fråga för mig. Min wc var inkopplad innan bilen kom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur snabb laddning du behöver beror på hur långt du kör om dagarna. Jag har klarat mig med 10 A 1-fas många år och jag kör 7-8 mil dagligen. Detta är visserligen med en Leaf men i princip ingen skillnad emot en Tesla.

Med det sagt så är det ändå lika bra att dra fram ordentlig matning medan du har elektrikern på plats. Och ja, om du inte har super koll på el och din installation bör du ta dit en elektriker för att kolla den.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Hur mycket får du i din bil med en 11kw laddbox i timmen? Finns på dom flesta köpcenter som har (vettig) laddning. Ikea som är ett skämt har 1 mil i timmen o hela 4 platser på varuhuset. Dom satsar verkligen hårt.

När det finns byggvaruhus som har fler laddstolpar med bra effekt som ger typ 7 mil i timmen gratis.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Snap02 skrev:
Hur mycket får du i din bil med en 11kw laddbox i timmen? Finns på dom flesta köpcenter som har (vettig) laddning. Ikea som är ett skämt har 1 mil i timmen o hela 4 platser på varuhuset. Dom satsar verkligen hårt.

När det finns byggvaruhus som har fler laddstolpar med bra effekt som ger typ 7 mil i timmen gratis.

11kW med Model 3 ger 66-67 km/h dvs samma som du får på en del laddstolpar som har 3-fas 16A. 230Vx3x16A=11kW.

Men det är ju förmodligen väldigt få som kör 16A. Jag har 16A huvudsäkringar, så skulle jag köra 16A på min bil så skulle säkringarna lösa ut mer eller mindre direkt. Men kör du 8A så har man ändå 3 ggr snabbare laddning än med 1-fas UMC'n som medföljer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Jag körde med 16 a trots att min huvudsäkring hade 16 a. Jag har visserligen en extra central för laddboxen men jag lyckades inte få min att lösa ut.
Nu har jag visserligen ökat upp min säkring till 20 a.

Får 6,7 mil i timmen.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:

11kW med Model 3 ger 66-67 km/h dvs samma som du får på en del laddstolpar som har 3-fas 16A. 230Vx3x16A=11kW.

Men det är ju förmodligen väldigt få som kör 16A. Jag har 16A huvudsäkringar, så skulle jag köra 16A på min bil så skulle säkringarna lösa ut mer eller mindre direkt. Men kör du 8A så har man ändå 3 ggr snabbare laddning än med 1-fas UMC'n som medföljer.
Jag vet hur mycket jag får med tesla, frågan var mer ställd till tex Kia Niro o leaf ägare vad dom får på en 11kw stolpe/laddbox.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Snap02 skrev:
Jag körde med 16 a trots att min huvudsäkring hade 16 a. Jag har visserligen en extra central för laddboxen men jag lyckades inte få min att lösa ut.
Nu har jag visserligen ökat upp min säkring till 20 a.

Får 6,7 mil i timmen.

Visst laddar du en varm sommarnatt när ditt hus går på sparlåga, så lär det funka. Vårt hus drar 2-300w om nätterna när huset "sover" så då finns det ledig kapacitet. Men till höst/vinter när pannan drar igång med 5kW så blir det liiite jobbigt om man har en bil som drar 11kW från faserna.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Snap02 skrev:
Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:

Jag vet hur mycket jag får med tesla, frågan var mer ställd till tex Kia Niro o leaf ägare vad dom får på en 11kw stolpe/laddbox.

Kia e-niro har en 7,2kW ombordladdare, så ca 43 km/h
Gamla Leaf har bara en 3,6kW ombordladdare, så 21-22 km/h
Nya Leaf har en 6,6kW ombordladdare

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:
Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:

Kia e-niro har en 7,2kW ombordladdare, så ca 43 km/h
Gamla Leaf har bara en 3,6kW ombordladdare, så 21-22 km/h
Nya Leaf har en 6,6kW ombordladdare
Man måste väl ha 32A för att få 7,2kW på e-niro och leaf, så men en 11kW(trefas 16A) laddbox blir det bara 3.6kW på dom.
Och 32A finns väl typ bara på vissa publika stolpar
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Vad jag läst så tar det 17 timmar med laddbox med Kia Niro. Så det kan aldrig vara 43 km/t då. Närmare 20 km/t.
jeppep

Inlägg av jeppep »

Har också börjat kolla på laddbox.
Vilket märke av laddbox hade ni rekommenderat?
Jag är intresserad av en laddbox med dubbeluttag
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

jeppep skrev:
Nu är jag väldigt osäker men visst är de så att om man har dubbel uttag så får man inte ladda hemma bidraget?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
johan3

Inlägg av johan3 »

Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).

Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?

Mvh Johan

Ps. jag kopplar självklart inget själv, kommer ha en behörig elektriker! :)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

jeppep skrev:
Vad har du för bil? Jag valde tesla wc men den har bara ett uttag men är billig jämfört med andra.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Easee laddbox blir nästan samma pris så när som på någon hundralapp som Tesla WC eftersom den har inbyggd jordfelsbrytare. Nackdelen är att man inte får knapp och att sladden inte är integrerad.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

johan3 skrev:
Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).

Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?

Mvh Johan

Jag skulle påstå att 3x16A funkar utmärkt. Då får du 11kW (vilket är max för en 3'a) och laddar en lång range S/X från 0-100 på ca 9h.
O andra sidan är det ju en smal sak för en elektriker att byta de säkringarna mot t.ex 20A ifall du vill framtidssäkra om du skaffar en S/X framöver..
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

evilirish skrev:
johan3 skrev:
Hej,

Mvh Johan

Jag skulle påstå att 3x16A funkar utmärkt. Då får du 11kW (vilket är max för en 3'a) och laddar en lång range S/X från 0-100 på ca 9h.
O andra sidan är det ju en smal sak för en elektriker att byta de säkringarna mot t.ex 20A ifall du vill framtidssäkra om du skaffar en S/X framöver..
Räcker inte att bara byta säkringar rakt av till 20A. Är den säkrad på 16A är den förmodligen framdragen på 2.5mm² kabel. För 20A bör du ha minst 4mm², normalt drar man då dock 6mm² för det finns större utbud av kabel.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

kikat skrev:
Räcker inte att bara byta säkringar rakt av till 20A. Är den säkrad på 16A är den förmodligen framdragen på 2.5mm² kabel. För 20A bör du ha minst 4mm², normalt drar man då dock 6mm² för det finns större utbud av kabel.
Jo såklart, men eftersom den befintliga installationen går till tre olika uttag så antog jag att det bra går 3 ledare i de kablarna, så kabeln till laddboxen måste dras på nytt (med 5 ledare), oavsett vilken säkring som väljs.
Skriv svar