Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av hed »

erbo73 skrev:
Vad små fälgar ni har allihopa! 8-)
Inte de minsta iaf.. :D
0927AAD6-D70D-47BB-B22F-C1B31B24BFF1.jpeg
Jag har ingen Raven så jag ska sluta posta bilder. Men blev så upphetsad av att se MarcusC's snygga raven.. Hej då till tråden :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

erbo73 skrev:
Vad små fälgar ni har allihopa! 8-)
Flest varv vinner tänker jag :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av kalle_sala »

Äh oskulder, svart är syndens färg. Min bil heter Black Star som min 7 åriga dotter döpte den till.

Fick senare reda på att det var en "jättesöt ponny" i ridhuset som hette så! :D
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

MarcusC, du kan ta bort "beställd ..." i sig:en nu. Jag får ha den kvar 11 dar till, and counting....
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

McMagnus skrev:
MarcusC, du kan ta bort "beställd ..." i sig:en nu. Jag får ha den kvar 11 dar till, and counting....
Done.
Tänk vad mycket det är man måste göra nu när man har bilen 8-)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Nu blev jag lite fundersam.

Om jag nu går in på hantera på min bil så hittar jag inte alla de dokument som fanns innan.
Jag hittar bara beställningsdokumentet.

Men jag vill ju gärna ha fakturorna (tex på 30k) och jag trodde jag skulle få en faktura på de 20% så jag lättare kan bokföra det.
Vet ni hur man hittar de gamla dokumenten nu när man tagit leverans?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

MarcusC skrev:
Kilowatt skrev:
Dream99 skrev:
Grattis till snygga bilar!
Kul att höra att ni som hämtat era bilar är nöjda, även efter nån vecka. Jag är lite orolig att man ska bli blasé när första veckan e över...
Jag försöker njuta av min semester här på Cypern, men jag kommer inte vara ledsen när jag åker hem. Dagen efter är det leverans.
Inte en chans, var inte orolig. Hade min P85D i över fyra år och fortsatte njuta vid varje färd! Bytte egentligen bara för att få ta del av de senaste nyheterna, facelift och livet inom garanti... Se fram emot år av härliga turer :)
Aha, hade du en P85D.
Då kommer du kanske bara spy lite nu då :lol:

Själv vågar jag inte acca allt för mycket då min inredning har den här färgen :shock:
Haha, även jag kör vitt men jag är kanske mer van vid draget :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Haha! Jag har fått ett regnummer på car.info! Hade nästan börjat tvivla på att jag sökte rätt.

10 days and counting...
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

McMagnus skrev:
Haha! Jag har fått ett regnummer på car.info! Hade nästan börjat tvivla på att jag sökte rätt.

10 days and counting...
Härligt! Vi syns på Trosta!
Model X - 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jag hade en fråga som drunknade i alla glada leverans-inlägg :D

Ni som leasar via företag, har ni fått en "ordentlig" faktura på de 20% man betalade in?
Man har ju liksom bara fått ett mail med instruktioner, men det räcker ju inte direkt för bokföringen ;)

Jag bokför själv och oftast har jag inte direkt många verifikat (gör appar, så det kommer i stort sett bara pengar in i bokföringen, men inte direkt så mycket ut).

Men jag undrar mest vad jag ska ha för underlag för de 20% när jag inte fått en riktig faktura (eller kommer den sen från DNB? )
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

MarcusC skrev:
Ni som leasar via företag, har ni fått en "ordentlig" faktura på de 20% man betalade in?
Man har ju liksom bara fått ett mail med instruktioner, men det räcker ju inte direkt för bokföringen ;)
Du var nog lite för euforisk när du fick mailet från Tesla, där står faktiskt:
Tesla skrev:
Hej,

Snart kommer du vara stolt ägare av din nya Tesla!

I det här mejlet finner ni en bifogad PDF med betalningsinstruktioner för eran första förhöjda hyra/kontantinsats.

Redovisning för betalning:

Underlag till denna betalning kommer på DNBs första faktura.
8-)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

TechNerd skrev:
MarcusC skrev:
Ni som leasar via företag, har ni fått en "ordentlig" faktura på de 20% man betalade in?
Man har ju liksom bara fått ett mail med instruktioner, men det räcker ju inte direkt för bokföringen ;)
Du var nog lite för euforisk när du fick mailet från Tesla, där står faktiskt:
Tesla skrev:
Hej,

Snart kommer du vara stolt ägare av din nya Tesla!

I det här mejlet finner ni en bifogad PDF med betalningsinstruktioner för eran första förhöjda hyra/kontantinsats.

Redovisning för betalning:

Underlag till denna betalning kommer på DNBs första faktura.
8-)
Haha, ja euforisk var jag verkligen.

Men jag fick ett "egen-designat" mail från någon på Tesla.
Kanske för min Sales Advisor var på semester och det var "lite" bråttom att få in pengarna.
Så jag fick inte ens någon pdf som du skriver utan betalnings-uppgifterna skrivna i vanlig text i mailet i stället.

Men jag lyckades få ut bilen så jag är nöjd :lol:

Men då vet jag att underlaget kommer i alla fall.
Tack
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Men när jag ändå har väckt er så kör jag med nästa fråga.

När jag hämtade ut min bil så frågade jag om Fri SuC och han hade kollat själv och såg att det hade skapats ett ärende och att det nu var stängt.
Så, jag skulle ha fri SuC.

Igår laddade jag i Ulricehamn på SuC och ser nu att det dragits några av mina 7500 fria km jag skulle ha (jag fick ju det erbjudandet pga referal).

Jag antar att de räknas ner och sen blir det fortsatt fritt.
Ni andra som har fått fritt ser ni att era 1500/7500 räknas ner med?

Jag kommer inte använda alltför mycket SuC förrän nästa sommar och det känns ju så där att behöva bråka med Tesla då

För så här ser det ut på min Tesla nu:
Skärmavbild 2019-08-11 kl. 09.47.34.png
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

MarcusC skrev:
Men när jag ändå har väckt er så kör jag med nästa fråga.

När jag hämtade ut min bil så frågade jag om Fri SuC och han hade kollat själv och såg att det hade skapats ett ärende och att det nu var stängt.
Så, jag skulle ha fri SuC.

Igår laddade jag i Ulricehamn på SuC och ser nu att det dragits några av mina 7500 fria km jag skulle ha (jag fick ju det erbjudandet pga referal).

Jag antar att de räknas ner och sen blir det fortsatt fritt.
Ni andra som har fått fritt ser ni att era 1500/7500 räknas ner med?

Jag kommer inte använda alltför mycket SuC förrän nästa sommar och det känns ju så där att behöva bråka med Tesla då

För så här ser det ut på min Tesla nu:
Jag fick av någon obegriplig anledning 1500 mil fri SUC från början. När jag laddade så kunde jag se i Tesla-appen hur det drogs av. Det som hände när jag förhandlade mig till fri SUC var att de fria milen försvann från appen och det står helt enkelt ingenting. På mitt konto står det precis som hos dig ”betalning per användning” När jag pratade med Linn på MOS så sa hon att det kan ta flera veckor innan det ändras på kontot. När jag laddar så står kostnaden 0 kr på ”laddningssidan” i bilen så jag tror det är lugnt.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Har ju inte hämtat min men på min konfig står det:
Screenshot_20190811-104304~01.png
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av riba »

MarcusC skrev:
Men när jag ändå har väckt er så kör jag med nästa fråga.

När jag hämtade ut min bil så frågade jag om Fri SuC och han hade kollat själv och såg att det hade skapats ett ärende och att det nu var stängt.
Så, jag skulle ha fri SuC.

Igår laddade jag i Ulricehamn på SuC och ser nu att det dragits några av mina 7500 fria km jag skulle ha (jag fick ju det erbjudandet pga referal).

Jag antar att de räknas ner och sen blir det fortsatt fritt.
Ni andra som har fått fritt ser ni att era 1500/7500 räknas ner med?

Jag kommer inte använda alltför mycket SuC förrän nästa sommar och det känns ju så där att behöva bråka med Tesla då

För så här ser det ut på min Tesla nu:
Då jag hämtade på fredagen när det inte var officiellt om fri SuC så var jag lite nellad att få det godkänt inom 7 dagars fönstret. Pushade på via den inside sales kille jag hade kontakt med kring betalning, etc innan leverans. Han sade att alla fri SuC requests hamnar som interna case som godkänns av en avdelning nere i Amsterdam. Att det inte ”hjälper” att jaga folk i Sverige då det är inte dem som fattar beslutet. Han var juste nog att skicka ett mail till den avdelningen och fråga om de kunde kunde skynda på beslutet, i mitt fall var det ju inte klart om jag säkert skulle få fri eller ej. En timme senare fick jag ett mail om att det var klart och jag hade fått fri SuC. Ser det även online på mitt konto :)
Spelar inte så stor roll för mig egentligen, är mest känslan av fri SuC 8-)
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Model Y Performance beställd maj 2024
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

MarcusC skrev:
Men när jag ändå har väckt er så kör jag med nästa fråga.

När jag hämtade ut min bil så frågade jag om Fri SuC och han hade kollat själv och såg att det hade skapats ett ärende och att det nu var stängt.
Så, jag skulle ha fri SuC.

Igår laddade jag i Ulricehamn på SuC och ser nu att det dragits några av mina 7500 fria km jag skulle ha (jag fick ju det erbjudandet pga referal).

Jag antar att de räknas ner och sen blir det fortsatt fritt.
Ni andra som har fått fritt ser ni att era 1500/7500 räknas ner med?

Jag kommer inte använda alltför mycket SuC förrän nästa sommar och det känns ju så där att behöva bråka med Tesla då

För så här ser det ut på min Tesla nu:
Kära båtgranne! Härligt att du fått bilen din till slut. :) Jag sitter i samma sits. Det drogs från mina referral-kilometrar när jag testladdade på SuC. I kontot står det just nu att jag har SuC mot betalning. Men jag tänkte vänta ett par veckor till innan jag följer upp, misstänker att det tar lite tid.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

jseverinson skrev:
MarcusC skrev:
Men när jag ändå har väckt er så kör jag med nästa fråga.

När jag hämtade ut min bil så frågade jag om Fri SuC och han hade kollat själv och såg att det hade skapats ett ärende och att det nu var stängt.
Så, jag skulle ha fri SuC.

Igår laddade jag i Ulricehamn på SuC och ser nu att det dragits några av mina 7500 fria km jag skulle ha (jag fick ju det erbjudandet pga referal).

Jag antar att de räknas ner och sen blir det fortsatt fritt.
Ni andra som har fått fritt ser ni att era 1500/7500 räknas ner med?

Jag kommer inte använda alltför mycket SuC förrän nästa sommar och det känns ju så där att behöva bråka med Tesla då

För så här ser det ut på min Tesla nu:
Kära båtgranne! Härligt att du fått bilen din till slut. :) Jag sitter i samma sits. Det drogs från mina referral-kilometrar när jag testladdade på SuC. I kontot står det just nu att jag har SuC mot betalning. Men jag tänkte vänta ett par veckor till innan jag följer upp, misstänker att det tar lite tid.

Ja, jag tror nog det tar tid och jag har inte bråttom.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Här kommer lite Tesla-porr (bara text dock) :lol:

Tänkte väl mest skriva av mig lite nu när jag haft min bil i 3 dagar.

Här kommer de olika upplevelserna/känslorna i ordningen som de uppenbarade sig.

1. När vi kom till Tesla så såg jag bilen utanför och wow, vad snygg den var. Den vita lacken är ju multicolor och går man nära den ser den så snygg ut.
2. När vi hade fått nycklarna och öppnade bilen så var det lukten av nybil som slog en först. Tänk om man kunde buteljera den ;)
3. Efter att jag kört hundra meter tryckte jag plattan i mattan, men var tvungen att släppa efter en stund då hela synfältet blev blurrigt.
Jag har åkt med en 100D innan, men min LR var mycket snabbare. (Det ska väl sägas att nu har jag vant mig och synen hänger med i alla fall. Men oj vad den sticker).
4. De 15 mil hem till Jönköping gick på 5 minuter (inte för jag körde för fort utan tiden bara sprang iväg).
5. Autopiloten fungerade härligt. Visst gungade det lite fram och tillbaka, men det var inget som störde mig.
5. Musikanläggningen är så j-vla bra och det är så coolt att när man öppnar dörren så sänks musiken så man inte behöver störa alla som står utanför på gatan.

Under helgen har jag bara kört runt Jönköping. Det har blivit cirka 30 mil bara här (visste inte ens att vi hade så många vägar i Jönköping :lol: )

Visst accar den otroligt och det är verkligen underbart när man ligger i tex 90 på en 2+1-väg och ger järnet när det blir 2-väg och kör om innan bilen framför ens blinkat.
Men det jag absolut mest gillar med bilen är den regenerativa bromsningen. Man behöver verkligen inte trycka på bromsen (förutom när den ska stanna helt) och det är så härligt att läsa trafiken och bara släppa upp gasen lite och mjukt komma in i korsningen och gasa lätt iväg. Man lär sig det faktiskt väldigt snabbt.
Ska bli intressant när jag kör en vanlig ICE-bil nästa gång. Lär väl rusa rakt in i korsningen :lol:

Samtidigt vet man att trots det här mjuka, lugna körandet så finns det 450 hästar som man kan släppa iväg direkt ifall det behövs.

Sen tystheten är otroligt underbar och jämför man min gamla Ford Focus, så kunde man inte prata med någon annan när man åkte i motorvägs-fart, men i Tesla är det inga problem.

Sen är bilen så otroligt stor. Visst det känns lite läskigt när man kör där det är trångt, men när man har personer i bilen känns det så luftigt och inte trångt och alla får plats.

En annan härlig sak med bilen är ju som ni vet att man inte behöver låsa/låsa upp bilen med någon nyckel. Det känns verkligen som man är en sorts VIP-människa.
Nackdelen är dock att jag snart komma glömma låsa hemmet. Får nog byta lås så det blir automatiskt där med ;)
Jag har redan glömt att när jag går in i min källare (bor i lägenhet) så trycker jag inte på ljus-knappen längre. Det borde väl gå automatiskt tänker jag - och sen blir det mörkt...

Jag har säkert glömt hälften av alla upplevelser och känslor som bilen har gett mig än så länge, men det här är ett litet smakprov av vad ni som fortfarande väntar snart kommer få uppleva med.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TechNerd »

Härligt att läsa, kan inte bli tisdag snabbt nog!

Bara in med yale doorman, home assistant och Philips hue för få den rätta känslan hemma också. :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Glöm inte att aktivera pin to drive bara. Det förtar lite av känslan av att allt är automatiskt, men med Tesla-stölderna nu i veckorna så är det ett viktigt säkerhetslager.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av LarsL »

jseverinson skrev:
Glöm inte att aktivera pin to drive bara. Det förtar lite av känslan av att allt är automatiskt, men med Tesla-stölderna nu i veckorna så är det ett viktigt säkerhetslager.
Och ha ett starkt lösenord på Teslakontot. Använd inte Teslakontot för att logga in på andra sitter eller appar, om du har gjort det byt då lösenord efteråt.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Teslanorr »

Update för oss med bilar på G, båten med min kom till Antwerpen imorse! Tyvärr är man väl lite "in the dark" nu med processen... Så det inte finns annat är Tesla involverat... Eller hur går det med kollen på trailern.. :-)
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

MarcusC skrev:
Här kommer lite Tesla-porr (bara text dock) :lol:
Så grymt skönt att läsa. Det underlättar faktiskt den annars irriterande väntan.

Kanske lite trist att behöva dra ner på upplevelsen med säkerhetsåtgärder, men jag kommer nog följa de råd som nämndes här. Och de ges med omtanke. Så j--la go stämning i den här tråden!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av McMagnus »

Teslanorr skrev:
Update för oss med bilar på G, båten med min kom till Antwerpen imorse! Tyvärr är man väl lite "in the dark" nu med processen... Så det inte finns annat är Tesla involverat... Eller hur går det med kollen på trailern.. :-)
Då har du ca 20-30 dagar kvar till leverans om man ska döma av excel-arket som en del har tryckt in sina datum i.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Skriv svar