Men man kan ju välja att läsa det man vill. Det är inte så svårt att ana när en diskussion spårar ur och bara ignorera den. Jag har i varje fall en hyfsad känsla för vilka som jag tar på allvar och inte. Vissa vet man skriver vettiga saker och andra inte.LarsL skrev:Håller med! Att snacka skit om Tesla på Tesla Club Sweden verkar vara norm. Ibland undrar man om det inte är så att vi har fler ”troll” här än entusiaster.Legato skrev:Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Veckans bästaVerdi skrev:Taliz är forumets största fanboy. Inte så mycket att bry sig om.



//Benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är tejp överallt för att förvilla. Det är ju klistermärken som ser ut som lamporna på Panamera (fram) och sen överdrivet med "läppstift" bak. De fejkade avgasrören som fanns på tidiga prototyper har ju åtminstone försvunnitHenrik Torphammar skrev:Är bilens lyktor fram/bak maskerade eller skall det se ut sådär? Det tilltalar inte min smak. Karossen form är dock helt ok.

Kikar man på Mission-E prototypen får man nog en bra hum om hur lamporna kommer se ut både fram och bak. Blir en LED-list över baken precis som på alla andra nya Porsche-modeller.
Tycker själv bilen är riktigt snygg och är helt klart intresserad. En Taycan kommer vara lite mer ovanlig i trafiken jämfört med Tesla så på det sättet är det en mer unik bil och lite mer alternativ kring färg/fälgar med mera som gör man kan personalisera den mer.
Ska bli skoj att se alla detaljer om bilen i början av september!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vad har dom sagt att den skulle ha för funktioner i det området?TeslaTissel skrev:Hur är det med Porsche (Turbo?) Taycan och deras Autopilot-sýstem?
Någon som kan svara på det / ha insyn i det?
Som det ligger till nu så har de inte alls nämnt detta i alla de artiklar jag lyckats hitta.
Så jag antar det är rejäl utmaning för dem gentemot Tesla?
Vänligen... TeslaTissel
Jag har inte läst mycket om bilen men som du säger har jag heller inte läst några uppgifter om självkörning.
Högaktningsfullt... Pontus

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
En kvalificerad gissning är att man kommer erbjuda samma system för förarassistans som finns på nyaste Audi-modellerna. Blir nog en uppgradering kring de system som finns på dagens Panamera där det mest är adaptiv farthållare och kö-assist. Helt enkelt senaste generationen system som VW-gruppen har inhouse. Porsche lär inte fokusera på att ha det senaste inom autonomi, det kommer i andra modeller före. Porsche kommer säkert knappt nämna detta i sin marknadsföring kring bilen vid lansering, mer än att assistanssystemen finns. Men det lär inte vara snack om självkörning och annat lull. En Porsche ska körasTeslaTissel skrev:Hur är det med Porsche (Turbo?) Taycan och deras Autopilot-sýstem?
Någon som kan svara på det / ha insyn i det?
Som det ligger till nu så har de inte alls nämnt detta i alla de artiklar jag lyckats hitta.
Så jag antar det är rejäl utmaning för dem gentemot Tesla?
Vänligen... TeslaTissel

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja alla får imponerad av precis vad de vill. Jag imponerades som sagt av repeterbarheten för upprepade och väldigt påfrestande accelerationer (0-200), då tycker jag det är märkligt att det möts med att den är för långsam 0-100. TMS är optimerad mot att ge extrem rödljusprestanda ett par gånger, Taycan är optimerad mot mer uthållig prestanda på bekostnad av att vara något långsammare 0-100. Båda är bra, men på olika saker. Taycan är väl dessutom snabbare 0-200 än någon Tesla idag.Legato skrev:Inte verkar ok? Du får imponeras av precis vad du vill. Det betyder dock (trots vad vissa andra verkar tro) inte att alla måste imponeras av samma sak. Det verkar ju för övrigt vara Porsche som blivit smått besatta av just upprepade 0-100 accelerationer.... Jag tror Roadstern kommer göra 30 ggr 0-200 på 10 sek med en gäspning, men vi får se vem som får rätt framöver.Geni87 skrev:Och så spårar tråden ur igen.
Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?
I en tråd om Taycan hade det kanske varit intressant att diskutera just Taycans egebskaper och tekniken bakom. T.ex. att uppnå en sån repeterbarhet med ett relativt sett litet batteripack, och den celluppbyggnad som krävs för det. Men det verkar inte finnas utrymme för det utan att det slutar i pajkastning.
Ja det kanske Roadstern kommer göra, vi får se men helt klart kommer den bli galet snabb. Och det blir intressant att se vilka val Tesla har gjort för att uppnå det isf. Men i nuläget har vi inte så mycket fakta om den mer än att den ska bli supersnabb och få ett superstort batteripack.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
På vilket sätt har man offrat prestanda mot uthållighet? Hur var det med Rimac har dom hjälpt Porsche med teknik? Det skulle i så fall bara vara ett plus i min bok då Rimac verkar vara väldigt kompetenta när det kommer till teknik, i varje fall det lilla jag sett.Geni87 skrev:Ja alla får imponerad av precis vad de vill. Jag imponerades som sagt av repeterbarheten för upprepade och väldigt påfrestande accelerationer (0-200), då tycker jag det är märkligt att det möts med att den är för långsam 0-100. TMS är optimerad mot att ge extrem rödljusprestanda ett par gånger, Taycan är optimerad mot mer uthållig prestanda på bekostnad av att vara något långsammare 0-100. Båda är bra, men på olika saker. Taycan är väl dessutom snabbare 0-200 än någon Tesla idag.Legato skrev:Inte verkar ok? Du får imponeras av precis vad du vill. Det betyder dock (trots vad vissa andra verkar tro) inte att alla måste imponeras av samma sak. Det verkar ju för övrigt vara Porsche som blivit smått besatta av just upprepade 0-100 accelerationer.... Jag tror Roadstern kommer göra 30 ggr 0-200 på 10 sek med en gäspning, men vi får se vem som får rätt framöver.Geni87 skrev:Och så spårar tråden ur igen.
Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?
I en tråd om Taycan hade det kanske varit intressant att diskutera just Taycans egebskaper och tekniken bakom. T.ex. att uppnå en sån repeterbarhet med ett relativt sett litet batteripack, och den celluppbyggnad som krävs för det. Men det verkar inte finnas utrymme för det utan att det slutar i pajkastning.
Ja det kanske Roadstern kommer göra, vi får se men helt klart kommer den bli galet snabb. Och det blir intressant att se vilka val Tesla har gjort för att uppnå det isf. Men i nuläget har vi inte så mycket fakta om den mer än att den ska bli supersnabb och få ett superstort batteripack.
Sedan är jag lite kluven till att denna Porsche överhuvud taget skulle vara tänkt att köras på bana. Vill man köra en Porsche på bana väljer man väl inte en Panamera utan någon av de mindre modellerna? Så då kan man ju fråga sig om uthållighet är tänkt för bana eller autobahn? Jag tror på det senare. Men jag tillhör dom som verkligen längtar efter att få läsa några riktiga tester av denna bilen och även få provköra den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej jag tänker inte samla citat åt dig. Det jag beskriver är känslan jag får i en sån här tråd. Det är inte alltid lätt att få ut sina känslor i text. Ibland står det mycket mellan raderna. Din aggressivitet t.ex. Kanske är den bara ännu ett bevis på hur svårt det är att tolka text eller så exemplifierar du vad jag menar. Då låter nämligen upprörd.Legato skrev:Fast det var inte det du skrev. Du skrev att man "läser" att "många" anser att Tesla inom kort kommer ha världsherravälde.Fredrik j skrev:Det är känslan jag får. Även när man träffar teslaägare irl.
Så här polariserat har jag aldrig upplevt stämningen mellan bilmärken innan. Har du?
Det är återigen fullständigt uppdiktat. Men återigen, länka gärna till ett enda sådant av alla "många" du påstår dig ha läst.
När du ändå är igång så länka gärna till de inlägg du påstod har skrivits om att konkurrenter borde lägga ner sina elbilsmodeller.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
För att accelerera så snabbt 0-100 som en tung TMS P kan krävs väldigt höga strömmar från batteriet i en kort stund och dessutom en elmotor som är konstruerad för ett väldigt högt peak-moment vid låga varvtal.Pontus skrev:På vilket sätt har man offrat prestanda mot uthållighet? Hur var det med Rimac har dom hjälpt Porsche med teknik? Det skulle i så fall bara vara ett plus i min bok då Rimac verkar vara väldigt kompetenta när det kommer till teknik, i varje fall det lilla jag sett.Geni87 skrev:Ja alla får imponerad av precis vad de vill. Jag imponerades som sagt av repeterbarheten för upprepade och väldigt påfrestande accelerationer (0-200), då tycker jag det är märkligt att det möts med att den är för långsam 0-100. TMS är optimerad mot att ge extrem rödljusprestanda ett par gånger, Taycan är optimerad mot mer uthållig prestanda på bekostnad av att vara något långsammare 0-100. Båda är bra, men på olika saker. Taycan är väl dessutom snabbare 0-200 än någon Tesla idag.
I en tråd om Taycan hade det kanske varit intressant att diskutera just Taycans egebskaper och tekniken bakom. T.ex. att uppnå en sån repeterbarhet med ett relativt sett litet batteripack, och den celluppbyggnad som krävs för det. Men det verkar inte finnas utrymme för det utan att det slutar i pajkastning.
Ja det kanske Roadstern kommer göra, vi får se men helt klart kommer den bli galet snabb. Och det blir intressant att se vilka val Tesla har gjort för att uppnå det isf. Men i nuläget har vi inte så mycket fakta om den mer än att den ska bli supersnabb och få ett superstort batteripack.
Sedan är jag lite kluven till att denna Porsche överhuvud taget skulle vara tänkt att köras på bana. Vill man köra en Porsche på bana väljer man väl inte en Panamera utan någon av de mindre modellerna? Så då kan man ju fråga sig om uthållighet är tänkt för bana eller autobahn? Jag tror på det senare. Men jag tillhör dom som verkligen längtar efter att få läsa några riktiga tester av denna bilen och även få provköra den.
Porsche tillåter då sannolikt inte lika mycket ström och moment vid låga varvtal men kan istället "smeta ut" momentkurvan i elmotorn mer och kan då leverera högre moment högre upp i varvtalsområdet. Alltså lägre peak-moment men i ett större varvtalsspann.
Kombinerat med den tvåväxlade lådan och ett batteri som inte behöver kunna hantera riktigt lika höga peak-strömmar och som dessutom har celler som är effektoptimerade får de då en mer uthållig bil som även accelererar snabbare i högre hastigheter.
Vet inte exakt hur samarbetet med Rimac ser ut men om man ska tro det man kan läsa så verkar det inte som att Rimac har haft något inflytande på Taycan. Men att de däremot ska samarbeta för kommande BEV-Porschar då Porsche köpte 10% av Rimac 2018.
https://www.motorauthority.com/news/112 ... che-taycan
Ja uthålligheten lär nog utnyttjas oftare på Autobahn än på bana av kunderna som du säger.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag såg inte i testet på vilken sida av 10 sekunder den landade, men det är nog iaf extremt jämnt 0-200 mot en SPL.Geni87 skrev:Taycan är väl dessutom snabbare 0-200 än någon Tesla idag.Legato skrev:Inte verkar ok? Du får imponeras av precis vad du vill. Det betyder dock (trots vad vissa andra verkar tro) inte att alla måste imponeras av samma sak. Det verkar ju för övrigt vara Porsche som blivit smått besatta av just upprepade 0-100 accelerationer.... Jag tror Roadstern kommer göra 30 ggr 0-200 på 10 sek med en gäspning, men vi får se vem som får rätt framöver.Geni87 skrev:Och så spårar tråden ur igen.
Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?
Hittade två oberoende 1/4 mile resultat. Båda slutar på 205 km/h efter 10,6 sekunder (10,57 resp 10,61). I det ena testet ser man också att Teslan klarar 0-190 km/h på 8,8 sek.
Gissar att Teslan därmed landar på strax under 10 sekunder för 0-200 km/h.
Oväntat att de var nästan exakt lika:
https://insideevs.com/news/363128/video ... box-tests/
https://www.youtube.com/watch?v=QggIZ7VFsSk
Personligen tycker jag varken 0-100 eller 0-200 är så spännande. Men när Porsche nu väljer att fokusera på just detta så hade det krävts att den skulle spöa en SPL både 0-100 och 0-200 för att imponera på mig personligen, särskilt då när Porschen kostar nära det dubbla.
Att Porschen klarar många 0-200 med full prestanda spelar ju inte heller någon roll annat än på bana. Hur den presterar på bana återstår att se, men visst, man kan säkert anta att den spöar en SPL med lätthet där, samtidigt som jag tror Roadstern gör mos av Porschen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Återigen, vill du beskriva en känsla så skriv det. Det du skrev var att många skrivit detta helt absurda du påstår. Att det inte låg någon sanning i det var inte någon skräll. Yes, jag blir irriterad när folk hittar på saker helt utan substans.Fredrik j skrev:Nej jag tänker inte samla citat åt dig. Det jag beskriver är känslan jag får i en sån här tråd. Det är inte alltid lätt att få ut sina känslor i text. Ibland står det mycket mellan raderna. Din aggressivitet t.ex. Kanske är den bara ännu ett bevis på hur svårt det är att tolka text eller så exemplifierar du vad jag menar. Då låter nämligen upprörd.Legato skrev:Fast det var inte det du skrev. Du skrev att man "läser" att "många" anser att Tesla inom kort kommer ha världsherravälde.Fredrik j skrev:Det är känslan jag får. Även när man träffar teslaägare irl.
Så här polariserat har jag aldrig upplevt stämningen mellan bilmärken innan. Har du?
Det är återigen fullständigt uppdiktat. Men återigen, länka gärna till ett enda sådant av alla "många" du påstår dig ha läst.
När du ändå är igång så länka gärna till de inlägg du påstod har skrivits om att konkurrenter borde lägga ner sina elbilsmodeller.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porschen är grymt ful.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Maskerad så håller jag med. Produktionsversionen tror jag dock blir helt ok. Någonstans mellan fula Panamera och snygga CaymanNiclas skrev:Porschen är grymt ful.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
helix skrev:En kvalificerad gissning är att man kommer erbjuda samma system för förarassistans som finns på nyaste Audi-modellerna. Blir nog en uppgradering kring de system som finns på dagens Panamera där det mest är adaptiv farthållare och kö-assist. Helt enkelt senaste generationen system som VW-gruppen har inhouse. Porsche lär inte fokusera på att ha det senaste inom autonomi, det kommer i andra modeller före. Porsche kommer säkert knappt nämna detta i sin marknadsföring kring bilen vid lansering, mer än att assistanssystemen finns. Men det lär inte vara snack om självkörning och annat lull. En Porsche ska körasTeslaTissel skrev:Hur är det med Porsche (Turbo?) Taycan och deras Autopilot-sýstem?
Någon som kan svara på det / ha insyn i det?
Som det ligger till nu så har de inte alls nämnt detta i alla de artiklar jag lyckats hitta.
Så jag antar det är rejäl utmaning för dem gentemot Tesla?
Vänligen... TeslaTissel
TACK! För svar Pontus och Helix.
Ja, en gissning är ju att de plockar systemet för AP från leverantörer inom koncernen VW - Då tror jag de kan få lite problem med att locka ev Tesla-fans till Porsche?
Tesla är såååå långt oslagbara på den sidan av utvecklingen. Sedan tycker jag gissningarna kring accelleration blir lätt uttjatade.
Vad vet vi om de de får för sig sätta in VW ID.R s drivlina??
Hoppsan Porsche slår världen med häpnad på LeMans 24 H i en helt ny klass?
Högvärdiga hälsningar, TeslaTissel

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den enda modell inom VW koncernen som har en riktig Autopilot är väl Audi A8 (Traffic Jam Pilot). Jag tror inte det systemet kommer hamna i Taycan, men vi får se.TeslaTissel skrev:helix skrev:En kvalificerad gissning är att man kommer erbjuda samma system för förarassistans som finns på nyaste Audi-modellerna. Blir nog en uppgradering kring de system som finns på dagens Panamera där det mest är adaptiv farthållare och kö-assist. Helt enkelt senaste generationen system som VW-gruppen har inhouse. Porsche lär inte fokusera på att ha det senaste inom autonomi, det kommer i andra modeller före. Porsche kommer säkert knappt nämna detta i sin marknadsföring kring bilen vid lansering, mer än att assistanssystemen finns. Men det lär inte vara snack om självkörning och annat lull. En Porsche ska körasTeslaTissel skrev:Hur är det med Porsche (Turbo?) Taycan och deras Autopilot-sýstem?
Någon som kan svara på det / ha insyn i det?
Som det ligger till nu så har de inte alls nämnt detta i alla de artiklar jag lyckats hitta.
Så jag antar det är rejäl utmaning för dem gentemot Tesla?
Vänligen... TeslaTissel
TACK! För svar Pontus och Helix.
Ja, en gissning är ju att de plockar systemet för AP från leverantörer inom koncernen VW - Då tror jag de kan få lite problem med att locka ev Tesla-fans till Porsche?
Tesla är såååå långt oslagbara på den sidan av utvecklingen. Sedan tycker jag gissningarna kring accelleration blir lätt uttjatade.
Vad vet vi om de de får för sig sätta in VW ID.R s drivlina??
Hoppsan Porsche slår världen med häpnad på LeMans 24 H i en helt ny klass?
Högvärdiga hälsningar, TeslaTissel
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Trots att du inte tycker att 0-100 eller 0-200 är spännande så var det den lilla delen av mitt inlägg du valde att citera och fokusera på?Legato skrev:Jag såg inte i testet på vilken sida av 10 sekunder den landade, men det är nog iaf extremt jämnt 0-200 mot en SPL.Geni87 skrev:Taycan är väl dessutom snabbare 0-200 än någon Tesla idag.Legato skrev:Inte verkar ok? Du får imponeras av precis vad du vill. Det betyder dock (trots vad vissa andra verkar tro) inte att alla måste imponeras av samma sak. Det verkar ju för övrigt vara Porsche som blivit smått besatta av just upprepade 0-100 accelerationer.... Jag tror Roadstern kommer göra 30 ggr 0-200 på 10 sek med en gäspning, men vi får se vem som får rätt framöver.Geni87 skrev:Och så spårar tråden ur igen.
Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?
Hittade två oberoende 1/4 mile resultat. Båda slutar på 205 km/h efter 10,6 sekunder (10,57 resp 10,61). I det ena testet ser man också att Teslan klarar 0-190 km/h på 8,8 sek.
Gissar att Teslan därmed landar på strax under 10 sekunder för 0-200 km/h.
Oväntat att de var nästan exakt lika:
https://insideevs.com/news/363128/video ... box-tests/
https://www.youtube.com/watch?v=QggIZ7VFsSk
Personligen tycker jag varken 0-100 eller 0-200 är så spännande. Men när Porsche nu väljer att fokusera på just detta så hade det krävts att den skulle spöa en SPL både 0-100 och 0-200 för att imponera på mig personligen, särskilt då när Porschen kostar nära det dubbla.
Att Porschen klarar många 0-200 med full prestanda spelar ju inte heller någon roll annat än på bana. Hur den presterar på bana återstår att se, men visst, man kan säkert anta att den spöar en SPL med lätthet där, samtidigt som jag tror Roadstern gör mos av Porschen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo, filter lösningen funkar bra för mig men inte lika bra för den som kommer och vill ha hjälp och få svar på frågor om Tesla.Pontus skrev:Men man kan ju välja att läsa det man vill. Det är inte så svårt att ana när en diskussion spårar ur och bara ignorera den. Jag har i varje fall en hyfsad känsla för vilka som jag tar på allvar och inte. Vissa vet man skriver vettiga saker och andra inte.LarsL skrev:Håller med! Att snacka skit om Tesla på Tesla Club Sweden verkar vara norm. Ibland undrar man om det inte är så att vi har fler ”troll” här än entusiaster.Legato skrev:Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
Men jag förutspådde att vi skulle drabbas av skitstormar och det kan nog komma att bli ännu värre innan det är över. Det finns en biljon-industri som vill att Tesla ska misslyckas.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.Geni87 skrev:Trots att du inte tycker att 0-100 eller 0-200 är spännande så var det den lilla delen av mitt inlägg du valde att citera och fokusera på?Legato skrev:Jag såg inte i testet på vilken sida av 10 sekunder den landade, men det är nog iaf extremt jämnt 0-200 mot en SPL.Geni87 skrev:Taycan är väl dessutom snabbare 0-200 än någon Tesla idag.Legato skrev:Inte verkar ok? Du får imponeras av precis vad du vill. Det betyder dock (trots vad vissa andra verkar tro) inte att alla måste imponeras av samma sak. Det verkar ju för övrigt vara Porsche som blivit smått besatta av just upprepade 0-100 accelerationer.... Jag tror Roadstern kommer göra 30 ggr 0-200 på 10 sek med en gäspning, men vi får se vem som får rätt framöver.Geni87 skrev:Och så spårar tråden ur igen.
Faktum är ju att det inte verkar vara ok att vara imponerad av Taycanens förmåga att leverera repeterbar prestanda, bland annat. Vad jag vet så är det den enda elbilen (förutom Rimac kanske men de är ju knappt serieproducerade) som hittills har kunnat uppvisa en så bra förmåga när det gäller den egenskapen. Om man har någon som helst insyn i en elektrisk drivlina och problematiken som finns relaterat till det här förstår man att det är en bedrift att knappt tappa något under nästan 30 st accelerationer 0-200 på knappa 10 sekunder. Och det visar att den skulle kunna vara uthållig på bana, vilket förmodligen är en viktig egenskap för en Porsche och något som kunderna förväntar sig (trots att de flesta kunder knappast kommer köra på bana).
Men nej, den är ju långsammare än Model S 0-100, end of discussion. Som att 0-100 en gång är den enda egenskapen att bry sig om. Olika bilar konstrueras och optimeras för olika saker, är det så konstigt?
Hittade två oberoende 1/4 mile resultat. Båda slutar på 205 km/h efter 10,6 sekunder (10,57 resp 10,61). I det ena testet ser man också att Teslan klarar 0-190 km/h på 8,8 sek.
Gissar att Teslan därmed landar på strax under 10 sekunder för 0-200 km/h.
Oväntat att de var nästan exakt lika:
https://insideevs.com/news/363128/video ... box-tests/
https://www.youtube.com/watch?v=QggIZ7VFsSk
Personligen tycker jag varken 0-100 eller 0-200 är så spännande. Men när Porsche nu väljer att fokusera på just detta så hade det krävts att den skulle spöa en SPL både 0-100 och 0-200 för att imponera på mig personligen, särskilt då när Porschen kostar nära det dubbla.
Att Porschen klarar många 0-200 med full prestanda spelar ju inte heller någon roll annat än på bana. Hur den presterar på bana återstår att se, men visst, man kan säkert anta att den spöar en SPL med lätthet där, samtidigt som jag tror Roadstern gör mos av Porschen.Fokus från Porsches sida på 0-200 är väl för att visa på just uthålligheten, som är något de har framhävt hela tiden. Porsche flyttar förmodligen fram gränserna för vad drivlinan i en serieproducerad elbil kan klara av när det gäller bankörning. Något som jag personligen tycker är intressant då jag gillar teknik och bilar, men det kommer även sannolikt täppa till truten på en del elbilsmotståndare. Just uthålligheten och repeterbarheten av prestandan i elbilar är ju något som det brukar klankas ner på från elbilsmotståndare. Visar Taycan att det inte alls behöver vara på det sättet så är väl det jättebra.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ut och testa nu! Gärna med film.
Jag tror att den klarar det, men långsammare mot slutet.
Jag tror att den klarar det, men långsammare mot slutet.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Heja! Glöm inte Hjälm! Finns i närmaste...Elof skrev:Ut och testa nu! Gärna med film.
Jag tror att den klarar det, men långsammare mot slutet.

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Meddelar att vi bildat en Facebookgrupp för ALLA intresserade!
Tråden här kommer att bestå alla gånger!?
https://www.facebook.com/groups/PorscheTaycanSverige/
Tråden här kommer att bestå alla gånger!?

https://www.facebook.com/groups/PorscheTaycanSverige/
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Skulle kunna tänka mig att det drar för mkt batteri iofs.
Taycan har väl ca 30% fler kWh att leka med(om dom inte begränsat det likt i étron...).
Kanske se om teslabjörn vill ge sig på det? Han är ju vid autobahn stup i kvarten.
Taycan har väl ca 30% fler kWh att leka med(om dom inte begränsat det likt i étron...).
Kanske se om teslabjörn vill ge sig på det? Han är ju vid autobahn stup i kvarten.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fegis.taliz skrev:Skulle kunna tänka mig att det drar för mkt batteri iofs.
Taycan har väl ca 30% fler kWh att leka med(om dom inte begränsat det likt i étron...).
Kanske se om teslabjörn vill ge sig på det? Han är ju vid autobahn stup i kvarten.




Re: Porsche Taycan (Mission E)
Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna.taliz skrev:
Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.

Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Se gärna till så att det finns en lååååång sträcka efter "mål" också så kan man iaf få tillbaks lite med regenGeni87 skrev:Go for it!! Så länge det finns energi nog i batteriet kommer du självklart kunna köra 0-200 30 ggr (förutsatt att du hittar en plats där det är möjligt att genomföra). Det intressanta är ju stapeldiagrammet för tiderna.taliz skrev:
Blir nästan sugen på att testa det på min M3P nu bara för att.
Min gissning är att det inte är några som helst problem att göra 0-200 30ggr.
Rapporter från folk som har kört på bana indikerar ju att den kommer börja begränsa effekten innan du har hunnit köra 30 ggr. 30 ggr med full effekt i ~15 s eller vad nu TM3P behöver för att nå 200 är för övrigt riktigt mycket, det är inte precis lite värme som måste forslas bort från battericeller, elmotorer och kraftelektronik.

(Men då blir det kanske lite fusk, hur täta rejs gjorde dom med Porschen?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19