1400 mil, röd med keramiskt lackskydd. Jag har ett par stenskott men ingen blästring. Har dock köpt stänkskydd inför vintern ändå. Hade nog inte gjort det utan den här typen av trådar
Någon som vet var man köper ett bra kit för att fylla i stenskott?
Jag köpte detta, snabb frakt. Helt ok färg matchning och produkt.
Ni som har installerat stänkskydd som går utanför "runt" bilen, har ni haft något emellan stänkskyddet och bilen för att skydda lacken? Tänker att det kanske annars kan samlas snö/vatten mellan som inte torkar ordentligt.
Ni som har installerat stänkskydd som går utanför "runt" bilen, har ni haft något emellan stänkskyddet och bilen för att skydda lacken? Tänker att det kanske annars kan samlas snö/vatten mellan som inte torkar ordentligt.
Värre. Det kommer skava hål på lacken om man inte har skydd imellan. Done that. Been there.
Ni som har installerat stänkskydd som går utanför "runt" bilen, har ni haft något emellan stänkskyddet och bilen för att skydda lacken? Tänker att det kanske annars kan samlas snö/vatten mellan som inte torkar ordentligt.
Ni som har installerat stänkskydd som går utanför "runt" bilen, har ni haft något emellan stänkskyddet och bilen för att skydda lacken? Tänker att det kanske annars kan samlas snö/vatten mellan som inte torkar ordentligt.
Värre. Det kommer skava hål på lacken om man inte har skydd imellan. Done that. Been there.
taliz skrev:
Stolpskott skrev:
Ni som har installerat stänkskydd som går utanför "runt" bilen, har ni haft något emellan stänkskyddet och bilen för att skydda lacken? Tänker att det kanske annars kan samlas snö/vatten mellan som inte torkar ordentligt.
Hur stort är egentligen problemet med "blästring"? Förstår att ni tar det säkra före det osäkra dock.
Det där förekommer på i princip bilar som saknar stänkskärmar. Man måste sätta skyddstejp på de karossdelar som utsätts för grussprut/stenskott. Nu verkar Tesla dessutom ha ganska tunn lack vilket förvärrar problematiken men genomskinlig skyddstejp sätter man rimligen på alla bilar som saknar "SUV-plast" runt hjulhus och karossidor.
Trist att inte Tesla bara gör det, kostnaden är försumbar och irritationen blir ju stor när en 700.000 kr-bil inte klarar grusväg.
Hur stort är egentligen problemet med "blästring"? Förstår att ni tar det säkra före det osäkra dock.
Beror på hur mycket man kör på grusvägar. Men stenskottsfolie framför bakhjulen och/eller stänkskydd är obligatoriskt om man vill slippa stenskott de första hundra milen. Borde monteras på SC innan utleverans, eller åtminstone kunde de berätta om problemet.
Bara ring någon som fixar det eller fixa med det själv om du tror att du kan få det snyggt. Tro inte att just du kommer vara förskonad för jag kan sätta min högra hand på att du kommer få fler stenskott på M3 jämfört med andra bilar.
Ska enligt nån i i3-gruppen föras nån grupptalan mot Tesla på grund av blästringen. Nån som vet nåt om det? Eller är det bara vanlig FUD?
Det är väl Joni från Finland som har dragit igång. Tydligen har han 17 st finländare och ett 60-tal från Kanada. jag tror inte det är FUD, men det kanske har fått lite väl stora proportioner i media. Vi pratar ju inte varannan bil här. De videos som jag sett tyder på att det är måndagsexemplar som drabbats (kanske även i kombination med tung högerfot & ungdomlig leksamhet). Det fattas färg på vissa områden på bilen. Jag tänker att det kan vara batchrelaterat där lackrobotarna fått lite spel.
Jag har kontrollerat min bil och den har lack på alla de ställen som saknas på den bilen som de filmade. Det är naturligtvis helt oacceptabelt av tesla att bara hävda att det är normalt slitage och en konsekvens av vägbeläggningen. Men det är som vanligt med Tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Om det är ett begränsat problem på ett fåtal bilar är det ju galet av Tesla att inte bara ersätta bilarna med nya direkt. Det finns ju fall historiskt försökt skylla fel på kunderna.
Brukar ju inte sluta så bra.
Negativ publicetet är otroligt svårt att sätta ett pris på.
Om det är ett begränsat problem på ett fåtal bilar är det ju galet av Tesla att inte bara ersätta bilarna med nya direkt. Det finns ju fall historiskt försökt skylla fel på kunderna.
Brukar ju inte sluta så bra.
Negativ publicetet är otroligt svårt att sätta ett pris på.
Om det är ett begränsat problem på ett fåtal bilar är det ju galet av Tesla att inte bara ersätta bilarna med nya direkt. Det finns ju fall historiskt försökt skylla fel på kunderna.
Brukar ju inte sluta så bra.
Negativ publicetet är otroligt svårt att sätta ett pris på.
Ersätta med ny bil pga stenskott?
Jag pratar om dom finska bilarna med blästrade trösklar. Om det är måndagsexemplar handlar det ju om ett fåtal bilar.
Du kan beställa på bilfärg. Se. Du har lackkoden i dörrstolpen på bilen där även lufttrycket står. Bilfirman som ligger på glömstav i Huddinge blandar till lackstift på samma dag. Bilfärg ligger i Piteå.
Om det är ett begränsat problem på ett fåtal bilar är det ju galet av Tesla att inte bara ersätta bilarna med nya direkt. Det finns ju fall historiskt försökt skylla fel på kunderna.
Brukar ju inte sluta så bra.
Negativ publicetet är otroligt svårt att sätta ett pris på.
Ersätta med ny bil pga stenskott?
Jag pratar om dom finska bilarna med blästrade trösklar. Om det är måndagsexemplar handlar det ju om ett fåtal bilar.
Bilen är rent allmänt en stenskottsmagnet, så man MÅSTE sätta dit stänkskydd och/eller folie åtminstone framför bakhjulen.
Finns ingen lack som tål att få vassa stenar i 100+kmh på sig.
Om det är ett begränsat problem på ett fåtal bilar är det ju galet av Tesla att inte bara ersätta bilarna med nya direkt. Det finns ju fall historiskt försökt skylla fel på kunderna.
Brukar ju inte sluta så bra.
Negativ publicetet är otroligt svårt att sätta ett pris på.
Ersätta med ny bil pga stenskott?
Jag pratar om dom finska bilarna med blästrade trösklar. Om det är måndagsexemplar handlar det ju om ett fåtal bilar.
Bilen är rent allmänt en stenskottsmagnet, så man MÅSTE sätta dit stänkskydd och/eller folie åtminstone framför bakhjulen.
Finns ingen lack som tål att få vassa stenar i 100+kmh på sig.
Det är ju få bilar som har stänkskydd eller folie från fabrik idag. Det borde ju drabba alla bilar överallt.
Om det är ett begränsat problem på ett fåtal bilar är det ju galet av Tesla att inte bara ersätta bilarna med nya direkt. Det finns ju fall historiskt försökt skylla fel på kunderna.
Brukar ju inte sluta så bra.
Negativ publicetet är otroligt svårt att sätta ett pris på.
Ersätta med ny bil pga stenskott?
Jag pratar om dom finska bilarna med blästrade trösklar. Om det är måndagsexemplar handlar det ju om ett fåtal bilar.
Bilen är rent allmänt en stenskottsmagnet, så man MÅSTE sätta dit stänkskydd och/eller folie åtminstone framför bakhjulen.
Finns ingen lack som tål att få vassa stenar i 100+kmh på sig.
Det är ju få bilar som har stänkskydd eller folie från fabrik idag. Det borde ju drabba alla bilar överallt.
Nej, Model 3 är designad för att vara extremt aerodynamisk.
De flesta avgasbilar idag är designade för att främst se bra ut, aerodynamik är ingen jätteviktig faktor.
Nej, Model 3 är designad för att vara extremt aerodynamisk.
De flesta avgasbilar idag är designade för att främst se bra ut, aerodynamik är ingen jätteviktig faktor.
Aerodynamik är en extremt viktig faktor för alla bltillverkare åtminstone sedan mitten av 1980-talet. För några var den viktig sedan 1940-talet (Citroën, NSU, Panhard etc). Däremot är det EN av många faktorer som måste sammanfogas i en produkt som kan säljas och som folk vill ha.
Opel Insigna som kom 2008 har tex Cw-värde på 0,25.
Nej, Model 3 är designad för att vara extremt aerodynamisk.
De flesta avgasbilar idag är designade för att främst se bra ut, aerodynamik är ingen jätteviktig faktor.
Aerodynamik är en extremt viktig faktor för alla bltillverkare åtminstone sedan mitten av 1980-talet. För några var den viktig sedan 1940-talet (Citroën, NSU, Panhard etc). Däremot är det EN av många faktorer som måste sammanfogas i en produkt som kan säljas och som folk vill ha.
Opel Insigna som kom 2008 har tex Cw-värde på 0,25.
Nej, Model 3 är designad för att vara extremt aerodynamisk.
De flesta avgasbilar idag är designade för att främst se bra ut, aerodynamik är ingen jätteviktig faktor.
Aerodynamik är en extremt viktig faktor för alla bltillverkare åtminstone sedan mitten av 1980-talet. För några var den viktig sedan 1940-talet (Citroën, NSU, Panhard etc). Däremot är det EN av många faktorer som måste sammanfogas i en produkt som kan säljas och som folk vill ha.
Opel Insigna som kom 2008 har tex Cw-värde på 0,25.
Hur mycket försämrar stänkskydden aerodynamiken?
Det beror ju helt på hur mycket de stör befintlig design. Men de kommer att påverka, liksom fälgsidor på/av påverkar märkbart.