Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av PontusT »

Här kommer en lång historia om mina försök att bli Teslaägare.
TLDR; Teslas kundservice har mycket att jobba på.

Jag hade planen att köpa en begagnad Model S, helst en sen 2016 för att få nya AP-hårdvaran men ändå en inte allt för dyr bil. Hittade en blå 2016 hos Teslas begagnade som skulle passa perfekt. Eftersom man inte kan åka och titta på bilen börjar nu processen med att försöka få tag på mer info om bilen än renderade bilder och specar. Det finns ett nummer man ska ringa, efter att ha blivit nedkopplad ett antal gånger och väntat minst 30 min i kö varje gång får jag reda på att det enda som har specar på begbilar är Fredrik. Skickar ett mail till Fredrik men utan svar. Hittar ett nummer till honom här på forumet och ringer flera gånger om dagen innan jag till slut får tag på honom efter 4 dagar. Specarna kommer direkt ca kl 15 och bilen ser superfin ut. Åker hem efter jobbet för att stämma av med frun men när jag kommer hem är bilen såld. Skapligt surt efter att försökt i 4 dagar att få tag på bilderna och det finns inga andra 2016 med nya AP-hårdvaran.

Några dagar går och det dyker upp en 2016 som inte har rätt AP men istället 21” fälgar och i övrigt bra spec. Tänker att det gäller att agera snabbt och trycker på köp utan att ha sett bilderna eftersom det är så den ”normala” processen verkar gå till. Hoppas på att kunna nyttja distansköplagen vid behov. Nu kommer specarna direkt men bilen är i ett bedrövligt skick. Hela sidorna inkl fälgarna är blästrade av stenskott och klädseln ser nedsliten ut. Denna bil som ska gått 6k mil ser ut att ha gått 25k. Nu börjar processen med att försöka avbeställa bilen. Fredrik går som vanligt inte att få tag på via varken mail eller telefon. Försöker förgäves få tag på någon annan på Tesla för att få tillbaka handpenningen på 30k.

Tröttnar på Teslas hantering av begagnatbilar och bestämmer mig för en Model 3 performance istället. Hittar en ny lagerbil som gått 300 mil, nedsatt 45k från nypris. Känns som en helt OK deal så jag klickar på köp igen. Blir kontaktad omgående av personal från Tesla som gratulerar till köpet osv och får till slut hjälp med att häva köpet av Model S och få tillbaka min handpenning efter någon vecka. Hämtar min Model 3 sista arbetsdagen för att kunna använda den på en 1v semester dagen efter. Noterar att den har någon fläck i inredningen och den är inte återställd, ett flertal olika telefoner är parade osv men inget värre än så. Har en fantastisk vecka med M3, verkligen en underbar bil på alla sätt. Efter några dagar börjar dock bakluckan att krångla men den fungerar som man slår igen den lite hårdare. Upptäcker även att två av fälgarna är repade, något jag missade i leveransen.

Kommer hem från semestern och öppnar ett brev från Transportstyrelsen. Upptäcker att jag är ägare nummer 2 och alltså därmed inte får någon miljöbilspremie på 60k. Bilen blev alltså 15k dyrare än en helt ny. Efter mycket tid i telefonköer får jag tillslut tag på någon att diskutera ärendet med. De beklagar, erkänner att de gjort fel och säger att de inte borde sälja dessa bilar. Försöker få till någon deal att de kan ge mig 60k, vinterhjul eller liknande men det enda de kan erbjuda är att lämna tillbaka bilen. Pratar med Transportstyrelsen på inrådan av Tesla men de kan inte göra något. De noterar dock att fordonsskatten inte är betald och bilen därmed har körförbud.

Åker 20 mil till Stockholm och lämnar tillbaka bilen efter 10 dagar i min ägo. De tar papperen från Transportstyrelsen för att kunna göra ägarbytet samma dag. Dagarna går men bilen står fortfarande skriven på mig. Kontaktar Tesla ett antal gånger och blir lovad att det ska ske skyndsamt men inget händer. Efter 2v inser jag att bilen står på mig oförsäkrad och att jag därmed åker på trafikförsäkringsavgift. Ställer av fordonet. Till slut efter ett besök hos ett Tesla show room och ett antal telefonsamtal och mail så lyckas de lösa lånet och registrera om bilen. Det tog 4v efter återlämnandet. Jag älskar Tesla men jag är verkligen besviken på deras servicenivå. Jag har aldrig stött på ett så struligt företag där man blir lovad saker gång på gång men inget händer. Otroligt svårt att få tag på någon som kan agera, man blir mest runtbollad.

Jag har nu beställt en ny M3 Performance som ska komma om 2-3v men jag känner viss oro för det otroliga krångel som sker om något går snett. En glad överraskning var dock att priset sänktes med 24k efter jag lagt min beställning. Då kändes det lite bättre att behöva leva med en gammal fossilbil i några veckor till.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5998
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Remuz »

Det där är allt en del i upplevelsen. Jag är inte en gammal räv i teslasammanhang men bara för 1år sedan så var det lätt att få tag på folk, service hämtade och lämnade bilar vid dörren när det var garantiservice, man kunde ringa och kolla status osv. Leveransavdelning brukade dock försöka skicka ut halvfärdiga bilar där det saknades delar osv ”vi fixar det vid service senare” och det var inget stort problem eftersom det kom en lånebil till dörren när det skulle ske.

Just nu är dock sälj och service katastrof... växtvärk kanske?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av dstr »

Tesla har havererat helt.

För fyra år sedan så kände man sig viktig. Det var enkelt att få tag i supporten, som till och med ibland kontaktade mig i förebyggande syfte (efter att ha läst något jag frågat om här på forumet!)

Igår behövde jag komma i kontakt med supporten (stora skärmen betedde sig märkligt). Det gick inte.

Det kommer vara tvärkört för Tesla när det dyker upp konkurrerande bilar.
Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Philiph »

Först var det production hell, sen var det delivery hell och nu är det service hell. De har inte hunnit med att växa överallt inom organisationen efter all försäljning med M3 samtidigt som de försöker visa fina ekonomiska siffror. Jag tror det kommer ordna sig, eller rättare sagt, det måste ordna sig.
Verdi

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Verdi »

Ser inget vidare ut detta. Älskar min Model S men om 2 år så blir jag Tesla-lös om det inte händer något på service-fronten.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av EnTraktor »

Ja, Tesla har helt klart växtvärk. Elon ser all personal enbart som en kostnad och skär ner samtidigt som rekordmånga bilar rullar på vägarna. Det är en ekvation som inte går ihop.

Samtidigt fick jag lite hopp igår när Tesla meddelande att ytterligare 30 nya service center ska öppna, bl.a. 2 runt Oslo och en till Berlin. Så nånstans fattar Tesla att nuvarande SC inte räcker till.
När alla utlovande SC är igång så finns det faktiskt hopp att serviceorganisationen kommer ikapp men tills dess kommer det vara jobbigt.

Och för att visa Tesla att jag inte är nöjd med nuvarande serviceorganisation så anmälde jag Tesla till ARN tidigare i veckan. Ska bli intressant hur Tesla hanterar detta.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Tars »

Trist att det blev så som det blev.
Va själv i samma sits i våras då det kom upp en XP90DL fullutrustad precis sån spec som jag velat ha, och mailade, ringde och va även förbi SC för att få tag i Fredik, helt lönlöst.
Sen så blir bilen såklart såld och sen efter någon dag får jag tag i Fredik, men då är det redan för sent.
Jag har som sagt var firma, och då får man inte tillbaka några pengar, så då kändes det sådär att punga ut 30.000:- och så är bilen bara skrot.
Nej, jag älskar tesla, men det har verkligen havererat kring vissa delar av organisationen och så får det inte va.

Köp upp Mekonomen för att få tillgång till fler serviceställen och reservdelar så löser man en del.
Anställ fler till begavdelningen och anordna så man kan se bilen irl innan ett köp. Hur svårt kan det va?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av kikat »

Självklart handlar det om växtvärk. Man kan ju tycka Tesla borde förutsett det lite tidigare.
Om du tittar på kartan så är bara i skandinavien 3 nya SC på gång i Sverige, 6 i Norge, 2 i Danmark, så de blundar ju inte för problemen.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av josve »

EnTraktor skrev:
Ja, Tesla har helt klart växtvärk. Elon ser all personal enbart som en kostnad och skär ner samtidigt som rekordmånga bilar rullar på vägarna. Det är en ekvation som inte går ihop.

Samtidigt fick jag lite hopp igår när Tesla meddelande att ytterligare 30 nya service center ska öppna, bl.a. 2 runt Oslo och en till Berlin. Så nånstans fattar Tesla att nuvarande SC inte räcker till.
När alla utlovande SC är igång så finns det faktiskt hopp att serviceorganisationen kommer ikapp men tills dess kommer det vara jobbigt.

Och för att visa Tesla att jag inte är nöjd med nuvarande serviceorganisation så anmälde jag Tesla till ARN tidigare i veckan. Ska bli intressant hur Tesla hanterar detta.
Vad är det du har råkat ut för som föranleder en anmälan till ARN?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2305
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av frippe »

kikat skrev:
Självklart handlar det om växtvärk. Man kan ju tycka Tesla borde förutsett det lite tidigare.
Om du tittar på kartan så är bara i skandinavien 3 nya SC på gång i Sverige, 6 i Norge, 2 i Danmark, så de blundar ju inte för problemen.
Det är lite det jag blir sur över. Det är inte direkt en överraskning att teslas organisation skulle bli utnumrerad av ärenden i samband med att antal teslabilar ökar väldigt mycket med introduktionen av model 3.

Så att förberett sig på det, borde de kunnat gjort. Kanske har men inte tillräckligt i så fall.

Sedan kan jag se att det kommer att bli en särskiljning mellan ägare till olika fordon. Äger du en bil som betingar ett högre värde, både för dig och för tesla, hamnar du en service kö, har de de billigare varianterna, i en annan. Visst, service ska funka oavsett bil, men antar ändå att det blir en prioriteringsfråga och behov.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 11083
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Fredrik j »

PontusT skrev:
De beklagar, erkänner att de gjort fel och säger att de inte borde sälja dessa bilar. Försöker få till någon deal att de kan ge mig 60k, vinterhjul eller liknande men det enda de kan erbjuda är att lämna tillbaka bilen.
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
Rimligtvis borde den varit prissatt därefter d.v.s. -60000.

Jag tycker det där bidraget är lite märkligt utformat. Förstår att det är för att undvika utnyttjande men skulle man inte kunna tänka sig att den som ägt bilen flest antal dagar under de första 6 månaderna får bonusen? Då är det ju inget problem om någon annan har haft den i en vecka samt att man ju verkligen måste äga bilen och använda den i sverige för att få pengarna.
Det skulle ju dessutom göra att bilen är enklare att sälja efter 3 månader om man måste det.
Den där ångerrätten som tesla har där man kan lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna inom 7 dagar kan ju bli rejält dyrt för Tesla eftersom värdet på bilen rasar 60000 om den kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14641
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av taliz »

Växtvärk som sagt.
Förstår mig inte riktigt på de som säger att Tesla borde förutsett detta, de borde haft fler SC osv.
Ja det är självklart att det vore önskvärt, och de har garanterat förutsett det. Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av PontusT »

Fredrik j skrev:
PontusT skrev:
De beklagar, erkänner att de gjort fel och säger att de inte borde sälja dessa bilar. Försöker få till någon deal att de kan ge mig 60k, vinterhjul eller liknande men det enda de kan erbjuda är att lämna tillbaka bilen.
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
Rimligtvis borde den varit prissatt därefter d.v.s. -60000.

Jag tycker det där bidraget är lite märkligt utformat. Förstår att det är för att undvika utnyttjande men skulle man inte kunna tänka sig att den som ägt bilen flest antal dagar under de första 6 månaderna får bonusen? Då är det ju inget problem om någon annan har haft den i en vecka samt att man ju verkligen måste äga bilen och använda den i sverige för att få pengarna.
Det skulle ju dessutom göra att bilen är enklare att sälja efter 3 månader om man måste det.
Den där ångerrätten som tesla har där man kan lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna inom 7 dagar kan ju bli rejält dyrt för Tesla eftersom värdet på bilen rasar 60000 om den kommer tillbaka.
Smartast med nuvarande regler borde väl vara att behålla dem tills det gått 6 månader så att de själva får bonusen och kan dra av den från priset. Sen håller jag med om att reglerna är lite fyrkantiga, enklast vore väl om bonusen tillfaller den som äger bilen efter 6 månader oavsett antal tidigare ägare.
Model 3 Performance.
Fredrik j
Inlägg: 11083
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Fredrik j »

PontusT skrev:
Fredrik j skrev:
PontusT skrev:
De beklagar, erkänner att de gjort fel och säger att de inte borde sälja dessa bilar. Försöker få till någon deal att de kan ge mig 60k, vinterhjul eller liknande men det enda de kan erbjuda är att lämna tillbaka bilen.
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
Rimligtvis borde den varit prissatt därefter d.v.s. -60000.

Jag tycker det där bidraget är lite märkligt utformat. Förstår att det är för att undvika utnyttjande men skulle man inte kunna tänka sig att den som ägt bilen flest antal dagar under de första 6 månaderna får bonusen? Då är det ju inget problem om någon annan har haft den i en vecka samt att man ju verkligen måste äga bilen och använda den i sverige för att få pengarna.
Det skulle ju dessutom göra att bilen är enklare att sälja efter 3 månader om man måste det.
Den där ångerrätten som tesla har där man kan lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna inom 7 dagar kan ju bli rejält dyrt för Tesla eftersom värdet på bilen rasar 60000 om den kommer tillbaka.
Smartast med nuvarande regler borde väl vara att behålla dem tills det gått 6 månader så att de själva får bonusen och kan dra av den från priset. Sen håller jag med om att reglerna är lite fyrkantiga, enklast vore väl om bonusen tillfaller den som äger bilen efter 6 månader oavsett antal tidigare ägare.
Nej, jag förstår inte riktigt vilket scenario man försöker stoppa med den där regeln att det bara är förste ägaren som kan få bonus. Kanske är det något EU-regelverk som förhindrar staten att lämna subventioner på begagnade bilar. Att man betalar ut först efter 6mån är ju enklare att förstå. Annars skulle ju man ju kunna regestrera ett stort antal bilar i sverige, mjöla ut bidraget och sen exportera vidare.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av HenrikC »

Det fungerar ju bra att köpa saker från Kina (Wish, Aliexpress och så vidare) utan några garantier. Tesla kanske ska kanske fokusera på att leverera nya bilar och ta bort garantier och ångerrätt utöver det som följer av lagen.

"Varsågod, här är din bil. Är det något fel på den är det ditt problem, inte vårt. Det här är första, sista och enda gången vi ses. Adjö."

Alla problemen som TS haft hade då löst sig: Inga beg bilar, inga miljöbonusar som försvunnit.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2305
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
Växtvärk som sagt.
Förstår mig inte riktigt på de som säger att Tesla borde förutsett detta, de borde haft fler SC osv.
Ja det är självklart att det vore önskvärt, och de har garanterat förutsett det. Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
Fast, klart de måste förbereda sig för en anstormning. Om Tesla på åtta år, sålt 5500 bilar ungefär, model s och model x i Sverige. Och om det då på kort tid, 5-6 månader, ska ut nästan 3000 bilar till, klart organisationen måste växlas upp i tid, så den klarar det nya antalet fordon. Balansen måste finnas för att komma rätt så klart, mellan acceptabel nivå på service och merkostnad för tesla.

Givet innebär det initialt en merkostnad för tesla, men alternativet är att det blir som nu, alla, ok nästan alla, blir missnöjda.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Jeppe_E »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Erxon
elbilist
Inlägg: 414
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Erxon »

Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av bylund »

Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Jag tänkte då mest föreslå sätt att lösa situationen för att slippa att göra ett sådan avdrag för att möta marknadsvärdet. Men de kan ju såklart göra vad de vill med bilarna, så länge de är tydliga med att man inte får bonusen som köpare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av PontusT »

Erxon skrev:
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Visst kan de sälja begagnade bilar utan bonus men då ska de inte läggas upp som ny lagerbil utan läggas in bland de begagnade. Jag hade tom med registreringsavgift i priset vilket de inte har på sina beggade bilar. De förklarade att de själva hade svårt att se om en bil var beggad eller ej i sina system, de kunde bara se milen och att det är därmed omöjligt för en kund att veta.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Jeppe_E »

PontusT skrev:
Erxon skrev:
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Vad borde dom göra med dom om inte sälja? Man kan väl inte skrota den bara för att den inte berättigar till miljöbonus?
De kanske borde sälja dem, men inte i Sverige i så fall.
Eller kanske använda som demo- och/eller lånebil, om det inte blir för många.
Det går väl utmärkt att sälja dem, men då skall det dras av 60kkr för att bonusen är förbrukad. Det är Teslas val att man kan lämna tillbaka bilen. Vilka andra tillverkare har det?
Generell fundering bara (inte riktad till någon enskild person), varför skall de dra av 60kkr? Bilen är begagnad, sen att första ägaren inte hade bilen för att få någon bonus. Tror inte att den första ägaren sänker priset med samma belopp utan försöker få så mycket som möjligt. Detta har man sett gällande andra elbilar där man skriver att bilen säljs först efter ett visst datum när bonusen är utbetald samt att prislappen ligger mellan nypris och pris efter bonus.

Köper man en begagnad bil bör man vara medveten om att det inte finns någon bonus att hämta, eller?
Visst kan de sälja begagnade bilar utan bonus men då ska de inte läggas upp som ny lagerbil utan läggas in bland de begagnade. Jag hade tom med registreringsavgift i priset vilket de inte har på sina beggade bilar. De förklarade att de själva hade svårt att se om en bil var beggad eller ej i sina system, de kunde bara se milen och att det är därmed omöjligt för en kund att veta.
Som vanligt är kunskapsnivån på topp hos Tesla. Vad är det som är så svårt med det? Vill ogärna vara elak, men allvarligt talat..
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Men samtidigt kan de inte gå back hur mycket som helst, de MÅSTE i nuläget tyvärr spara rejält för att överleva.
Låt säga att de hade galet bra service men gick sen i konkurs pga för höga omkostnader, vore det bättre?
Låter nästan som vissa tycker det ibland.
Här har dom prioriterat fel. Dels så borde dom inte driva flerfrontskrig (utveckla många olika modeller samtidigt och bygga både bil- och batterifabriker) och så borde dom lära sig att ta betalt (och hantera ekonomi öht).

Tex så gick mitt scrollhjul på ratten sönder (efter garantin) . 850:- för reservdelen (som bestod av båda sidors knappsatser och kablage) samt 500 för arbetet - MEN så kunde dom inte byta medan jag väntade, utan jag var tvungen att lämna bilen en hel dag. "...men självklart får du lånebil"

Det dom gör nu är att säkra konkursen när konkurrenter dyker upp.

De här erfarenheterna vi har nu sprider sig och det ryktet kommer bli svårt att bli av med.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5998
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av Remuz »

Lämna bilen en hel dag gör ju att dom kan peta in småjobb medan don går och klurar på varför tex ic på en annan bil blinkar som en julgran :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Inte enkelt att bli Teslaägare - lång historia

Inlägg av erbo73 »

Precis. Fram tills min leverans av nya bilen för knappt två veckor sedan var jag en oerhörd ambassadör för märket. Nu, inte så längre. Den fantastiska bilupplevelsen solkas av den oerhört usla eftermarknaden. Hade problem med gamla bilen också, men då gick det att maila samt få prata (svenska dessutom!) med någon inom serviceorganisationen. Snabbt och enkelt och med bra återkoppling! Sen släpptes Model 3 i Sverige....

Det skrämmande också är att i princip samtliga servicetider (och de är många) i Sverige upptas av garantiärenden (som bara kostar Tesla pengar) som en bättre kvalitetssäkring i flera led hade avhjälpt. Det är ju inte bara fabriken som fallerar att tillverka felfritt, sen kommer skeppningsledet och fuckar upp många bilar med lackskador, smuts och repor. Lägg bara liiite mer tid i dessa led och du slipper mångfalt mer problem i andra änden med besvikna, frustrerade kunder.

Ge tillbaka kunderna möjlighet att ringa/maila om service! För mig som bor 30 mil från SC vore det en bra början iaf. Visste ju från början vad jag gav mig in i men eftersom bilen i sig inte behöver servas (häpp!) såg jag det inte som något problem.... Glömde bort garantiärendena!

Som det ser ut just nu bör man bo i närheten av SC för att få livet som Teslaägare att gå smärtfritt, fast inte ens det kanske hjälper?

Och sen gör man en acceleration till 100 på under 3 sek och man glömmer lätt det jag skrivit ovan... Så jäkla synd på en i grunden fantastisk bil att det ska vara som det är.
Skriv svar