Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Stevvee

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

HelectriC skrev:
Man vet att man är i en fanboy-högborg när ”i stort sett” alla andra elbilar dissas och man enbart menar att Tesla är den enda användbara elbilen haha. Tesla är ju ruskigt dåliga på kvalitet, bara det får många att välja bort Tesla! Snälla, försök ha lite distans till egna tankar. Går ni runt och tror att enbart egna preferenser gäller alla, så måste det vara svårt att acceptera hur världen ser ut?
Jag tycker EQC verkar vara en trevlig bil, på samma linje som eGolf är trevlig och mycket populär i tex Norge. Spelar väl ingen roll om den i grunden är en fossilbil, den funkar! Och det är det som räknas hos många kunder. Inte megastor skärm eller snabb acceleration. Folk är olika!
Ja det är kul att läsa, ibland är räckvidd inget problem för snittet är under 2 mil om dagen och ibland är räckvidd the shit och man måste komma mer än 40 mil. Ibland är SC det bästa som finns även fast det typ bara finns 2? St och reservdelar tar flera månader att få. Ibland skall man packa i flytandeliter och ibland faktiska väskor.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Vi får se vad som händer. Men jag tror Tesla måste skärpa sig på en del punkter om det ska fungera i längden. Folk vill inte behöva ta ledigt två dagar för att åka till ett SC 50 mil bort. Det måste finnas en bättre lokal närvaro. Samt färre skitfel och konstruktionsmissar.
Ja, Tesla klarar sig bra idag pga den dåliga konkurrensen på elbilar. Det är därför jag blir sur när de större tillverkarna drar ut på leveranser och inte möter efterfrågan. De lär ju tvingas till detta med tiden men så länge de stora drakarna håller sig ifrån spelplan så kan uppstickare ta marknadsandelar trotts brister.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:
Ja det är kul att läsa, ibland är räckvidd inget problem för snittet är under 2 mil om dagen och ibland är räckvidd the shit och man måste komma mer än 40 mil. Ibland är SC det bästa som finns även fast det typ bara finns 2? St och reservdelar tar flera månader att få. Ibland skall man packa i flytandeliter och ibland faktiska väskor.
Räckvidden är ju inget problem på någon Tesla, inte för att man normalt kör 2 mil om dagen utan för att man kan köra minst 30 mil med en Tesla. Det finns väl inte särskilt många om någon här som säger att Teslas nät med ServiceCenter är det bästa men det hindrar inte att man som många inklusive jag själv upplevt att man får utmärkt service när man väl tar sig till Service Center. Själv måste jag dock köra 40 mil för att komma dit. Att det går att komma i kläm på servicen pga lång väg och "monopol" är väl också tydligt här på forumet och ingen som förnekar? Att en Model S sväljer mycket i bagage, oavsett typ, går det väl inte säga emot?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Räckvidden är ju inget problem på någon Tesla, inte för att man normalt kör 2 mil om dagen utan för att man kan köra minst 30 mil med en Tesla. Det finns väl inte särskilt många om någon här som säger att Teslas nät med ServiceCenter är det bästa men det hindrar inte att man som många inklusive jag själv upplevt att man får utmärkt service när man väl tar sig till Service Center. Själv måste jag dock köra 40 mil för att komma dit. Att det går att komma i kläm på servicen pga lång väg och "monopol" är väl också tydligt här på forumet och ingen som förnekar? Att en Model S sväljer mycket i bagage, oavsett typ, går det väl inte säga emot?
Om du scrollar upp lite klagas det på räckvidden på EQC som har 35 mils räckvidd.....

Sen när det gäller model S så ja den tar mycket i bagaget men när jag ex pratade med en som hävdade att hans model S packade lika mycket som min V90 och han fick in två golfbagar och jag fem. Ja då blev det tyst. Allt handlar inte om liter.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Man vet att man är i en fanboy-högborg när ”i stort sett” alla andra elbilar dissas och man enbart menar att Tesla är den enda användbara elbilen haha. Tesla är ju ruskigt dåliga på kvalitet, bara det får många att välja bort Tesla! Snälla, försök ha lite distans till egna tankar. Går ni runt och tror att enbart egna preferenser gäller alla, så måste det vara svårt att acceptera hur världen ser ut?
Jag tycker EQC verkar vara en trevlig bil, på samma linje som eGolf är trevlig och mycket populär i tex Norge. Spelar väl ingen roll om den i grunden är en fossilbil, den funkar! Och det är det som räknas hos många kunder. Inte megastor skärm eller snabb acceleration. Folk är olika!

För mig är det viktigt att bilen klarar ungefär det som en fossilbil gör. Då krävs lång räckvidd och bra snabbladdarnätverk. Det är bara Tesla som erbjuder det för tillfället.

Vad som krävs för att en elbil ska "klara ungefär det som en fossilbil gör" är dock väldigt individuellt. Vissa har lägre krav. Andra har högre. Därför ser debatten ut som den gör.

SC har varit bra och är bra när man väl kommer dit. Jag ska dit i september för CCS-uppgradering och nån liten korrigering av ett dörrhandtag som gnisslar. Då får jag gratis lånebil osv. Det får jag INTE på BMW direkt...

Jag har haft både Volvo XC70 och BMW F11 M550d och Model S packar mer än de två. Min Model S är även avgjort snabbare och roligare att köra än M550d, som var en stor besvikelse och ett felköp...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Om du scrollar upp lite klagas det på räckvidden på EQC som har 35 mils räckvidd.....

Sen när det gäller model S så ja den tar mycket i bagaget men när jag ex pratade med en som hävdade att hans model S packade lika mycket som min V90 och han fick in två golfbagar och jag fem. Ja då blev det tyst. Allt handlar inte om liter.
Låter konstigt. Går inte en golfbag in på bredden? Tar man ur träklubborna och lägger de bredvid så lär det ju gå in fler.

För oss handlar det om semesterpackning i små och stora resväskor. Är helt säker på att vår packning i somras inte går in i en V90.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar.
Kraftig förenkling. Model 3 kan nog sägas ha rätt stor påverkan i den klass den befinner sig i om man ser till den amerikanska samt europeiska marknaden. Gör inte Mercedes, Audi osv motsvarande bilar i de klasser de säljer bilar i kommer någon annan att göra det. Om inte annat Tesla. Vad kommer att hända med GLC försäljningen när Model Y når marknaden ?
Om tesla börjar med bekvämligheter som dynamiska strålkastare, head-up display, 360 kameror, bra ljudsystem, sensorstyrd baklucka och en jäkla massa andra saker kan det bli farligt. Men innan det så kommer dom inte döda markanden helt.
Det övriga du nämner saknas absolut och om man tycker det är viktigare än prestanda, laddning, laddnätverk osv så absolut. Men bra ljudsystem? Har du testat Model 3s ljud verkligen? Det är det överlägset bästa ljudsystem jag haft i någon bil. Då har jag bla haft "Individual HiFi" i en X6a för runt 40.000:-.

Sen är det iofs synd och skam att Model 3 är så pass bullrig. Med den ljudanläggningen skulle det vara en dröm att ha en riktigt tyst kupé!
Vad jag vet så är det få som väljer ex en Bmw M5, Audi Rs6 eller någon annan prestandabil över en lite lugnare bil och mer utrustning. Laddnätverk m.m används ju inte jätteofta enligt tesla ägare själva och nyblivna elbilsköpare tänker nog inte så mycket på detta. Laddningen på ex EQC är ju som tidigare nämnts likvärdig med model S så ser inte problemet.

Yes jag har lyssnat men iofs inte ställt in det och visst låter det bra men sen slutar det där.
Ljudanläggningen i X6an kräver dels en bra inspelning och sen att man använder Spotify eller internetradio och hög inställning för att få ut sin rätt. Allt annat gör det inte rätt.

Jag har själv försökt först motivera ett köp utav Ms och sedan Mx men dom saknar det jag använder mest i en bil så dom faller bort hela tiden.
Ja visst väljer de flesta en lugnare/slöare bil, men i min värld är det enbart en kostnadsfråga. Får man en M5 för samma pris som en 530 så tror jag få väljer 530.

Laddnätverk används inte jätteofta, men när man väl behöver det (på alla långresor) så är det helt centralt. Jag älskade min resa till Italien och Kroatien förra sommaren men orkar knappt tänka på hur jobbig den hade varit med valfri annan elbil än Tesla. Kör man sällan/aldrig långt så spelar det inte så stor roll, men personligen hade jag aldrig lagt uppåt miljonen på en bil som jag bara skulle dagspendla med.

Nej laddningen är inte likvärdig med en Model S... Dels kommer du få långsamladda mycket oftare, dels så matar du in ungefär lika många kWh per timme, men det relevanta är ju hur mycket räckvidd du matar in per timme. Det återstår såklart att se exakt vilken förbrukning EQC får, men man kan nog räkna kallt med att den blir betydligt högre än Model S. Slutligen så uppgraderas ju SUC nu, så nya Raven S (och det är ju nya bilar vi jämför) laddar betydligt snabbare även i kW.

Att nyblivna elbilsköpare samt journalister helt verkar missa hur viktigt laddnätverket är håller jag dock helt med om. Frågar du istället de som äger elbil idag så ser det nog helt annorlunda ut. Jag tror att man, även om man ställer frågan till icke-Tesla-ägare, får ett väldigt samstämmigt svar faktiskt.

Vad menar du men "men sen slutar det där" gällande ljudet?

Jodå, vi hade X6an i flera år och jag är lite ljudnörd så jag är väl medveten om att man inte får bra ljud via vanliga radio, det får man inte i någon Tesla heller. Att ljudanläggningen behövs spelas in gäller ju för alla ljudanläggningar. Jag anser som sagt att ljudet i M3 är mycket bättre. Finns ju gott om reviews på Youtube med andra som tycker samma för övrigt (En lite lustig detalj är att vi köpte X6an alldeles för billigt av en Audi-handlare. En av en lång rad med utrustningsdetaljer som Audihandlaren hade missat var just Individual-ljudet, så när vi provkörde trodde jag att det var standardljud först... Minns hur jag sa till sambon att standardljudet minsann lät klart mycket bättre än ljudet i vår tidigare 330 :D )
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:

För mig är det viktigt att bilen klarar ungefär det som en fossilbil gör. Då krävs lång räckvidd och bra snabbladdarnätverk. Det är bara Tesla som erbjuder det för tillfället.

Vad som krävs för att en elbil ska "klara ungefär det som en fossilbil gör" är dock väldigt individuellt. Vissa har lägre krav. Andra har högre. Därför ser debatten ut som den gör.

SC har varit bra och är bra när man väl kommer dit. Jag ska dit i september för CCS-uppgradering och nån liten korrigering av ett dörrhandtag som gnisslar. Då får jag gratis lånebil osv. Det får jag INTE på BMW direkt...

Jag har haft både Volvo XC70 och BMW F11 M550d och Model S packar mer än de två. Min Model S är även avgjort snabbare och roligare att köra än M550d, som var en stor besvikelse och ett felköp...

Bmw har visst fri lånebil. Valfritt att betala självriskreduceringen på 130kr.

F11 är ju inte direkt en storpackare heller, ägt en sådan jag med.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Har den inte stöd för trefas alltså? Ja, det är illa.
Som jag har förstått de tämligen förvirrade och stundtals motsägande budskapen från MB så klarar bilen endast enfas, dock upp till 32A, men hur många kan använda det? I praktiken kommer väl dom flesta att kunna ladda max 10-20A enfas hemma, dvs 2.3 - 4.6kW, och det är ju inte mycket att hurra för.

På 32A typ 2-laddare bör den väl kunna få 7.4kW om dom accepterar enfas-laddning, men dom stolparna är ju inte helt vanliga, så även där kommer nog det vanligaste bli 16A enfas dvs 3.7kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:

Alltså, jag har ägt 10+ olika BMW och har en nu med som andrabil. Jag skulle inte skriva så om jag inte visste vad jag snackade om. BMW i Uppsala (gamla Novation) har slutat med lånebil. De hänvisar istället till Sixt/Mabi eller vilken firma de samarbetar för tillfället som har en disk inne i deras lokaler. Så det kostar >600 spänn. Även om man kommer in med garantiärende...

ps. Jag nämnde även XC70 som packar mer än V90.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Stevvee skrev:

Alltså, jag har ägt 10+ olika BMW och har en nu med som andrabil. Jag skulle inte skriva så om jag inte visste vad jag snackade om. BMW i Uppsala (gamla Novation) har slutat med lånebil. De hänvisar istället till Sixt/Mabi eller vilken firma de samarbetar för tillfället som har en disk inne i deras lokaler. Så det kostar >600 spänn. Även om man kommer in med garantiärende...

Har haft 6 olika BMW och aldrig fått lånebil. Bra om de ändrat på det nu dock. Fick det inte ens vid sista servicen av X6an som kostade nära 10.000:-.

Har också testat ett antal BMW service-ställen runt Stockholm då jag aldrig var riktigt nöjd med någon. Har testat Bilia Segeltorp, Bilia Nacka, Bavaria Solna, Bavaria Danderyd och Bavaria Tyresö.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:

Har haft 6 olika BMW och aldrig fått lånebil. Bra om de ändrat på det nu dock. Fick det inte ens vid sista servicen av X6an som kostade nära 10.000:-.

Har också testat ett antal BMW service-ställen runt Stockholm då jag aldrig var riktigt nöjd med någon. Har testat Bilia Segeltorp, Bilia Nacka, Bavaria Solna, Bavaria Danderyd och Bavaria Tyresö.
Vet inte vem du svarar. :) Uppsala hade lånebil mot självriskreducering på 150:- förut. Inte längre. Så där går det åt fel håll. De har dock blivit uppköpta två ggr. Först köptes Novation av Bavaria och sen köpte Hedin hela Bavaria (tror jag). Bavaria använde sig av Sixt men de åkte ut när Hedin köpte för de har samarbete med Mabi. Och på gamla Novations tid så var det också Mabi som de samarbetade med. Så det har varit lite rockader.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:

Vet inte vem du svarar. :) Uppsala hade lånebil mot självriskreducering på 150:- förut. Inte längre. Så där går det åt fel håll. De har dock blivit uppköpta två ggr. Först köptes Novation av Bavaria och sen köpte Hedin hela Bavaria (tror jag).
Jag svarade er båda. Jag instämde i dina erfarenheter av att inte fått lånebil. Mycket möjligt att jag erbjudits mot avgift dock, det minns jag inte. Vet bara att jag inte haft annan bil från BMW än mina egna.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Stevvee skrev:

Då får jag backa på det då. Men hela tiden när jag jobbade där var det fri lånebil och när jag själv hade min F11 för 3-4 år sedan hade jag också fri lånebil. Men klart dom kan ha ändrat sen det blev Hedin ägt.

Konstigt angående XC70n där min mamma o hennes gubbe blev imponerade utav lastningen när dom lånade V90n. Men du kanske har ägt båda så du har testat flera gånger ?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:

Då får jag backa på det då. Men hela tiden när jag jobbade där var det fri lånebil och när jag själv hade min F11 för 3-4 år sedan hade jag också fri lånebil. Men klart dom kan ha ändrat sen det blev Hedin ägt.

Konstigt angående XC70n där min mamma o hennes gubbe blev imponerade utav lastningen när dom lånade V90n. Men du kanske har ägt båda så du har testat flera gånger ?
Nej men V90 fick kritik när den kom för att den inte lastade lika bra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Det tog verkligen fart i denna tråd efter min stilla undran om EQC börjat levereras eller ej iaf :lol:

När levererades de första e-Tron i Sverige? Januari-februari? Så Mercedes bör då få ut sin första el-suv 6-9 månader senare?

Hur länge får vi vänta på BMW? Det är iX3 som blir först om jag förstått det rätt? Känns som minst ytterligare ett år, kanske ett och ett halvt?

Är fortfarande förundrad att det tar sådan tid för BMW, man var ju riktigt tidiga med i3 och den har ju sålt ganska skapligt trots allt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Legato skrev:
Det tog verkligen fart i denna tråd efter min stilla undran om EQC börjat levereras eller ej iaf :lol:

När levererades de första e-Tron i Sverige? Januari-februari? Så Mercedes bör då få ut sin första el-suv 6-9 månader senare?

Hur länge får vi vänta på BMW? Det är iX3 som blir först om jag förstått det rätt? Känns som minst ytterligare ett år, kanske ett och ett halvt?

Är fortfarande förundrad att det tar sådan tid för BMW, man var ju riktigt tidiga med i3 och den har ju sålt ganska skapligt trots allt.

Är det inte så att BMW har nått kapacitetstaket för batterier redan med i3?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev:
Legato skrev:

Mmm, mycket möjligt att det är där "skon klämmer".

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Tror inte att företag eller aktieägare skiter i hur mycket det växer, det är bara de som inte vill ta åt sig av informationen som skiter i hur mycket det växer. Världsmarknaden för laddbara elbilar växte alltså med 169% senaste halvåret. Från knappa 750k till dryga 2 miljoner. Det är en ökning på mer än 1,25 miljoner bilar på ett halvår där ett fåtal märken stod för huvuddelen av tillväxten. Detta samtidigt som marknaden för avgasbilar krympte med 3 procent eller mer. Är det samma utveckling om ett år, dvs första 6 månaderna för 2020 så står laddbara elbilar för ca 14% av världens totala försäljning mot dagens ca 5%.
Var får du dessa siffrorna ifrån? Enligt denna sidan som jag tidigare delade från på detta forumet är vi inte nära några 2 miljoner första halvåret 2019, speciellt inte om endast reba elbilar räknas.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/07/gl ... -2019.html?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
BrooklynS skrev:
Legato skrev:

Mmm, mycket möjligt att det är där "skon klämmer".

Det tror jag inte. Varför då? För övrigt så är det lite roligt att i3 säljer bättre än nånsin nu trots att modellen är ganska gammal.
BMW’s first electric model continues to be a success story worldwide. According to a statement issued today by the former BMW CEO Harald Krueger, the sales of the BMW i3 have climbed 21 percent in the first half of 2019, worldwide. In Germany alone, sales of the fully electric BMW i3 surged 85 percent. The BMW i3 has been expanding its sales for the sixth year in a row since its market launch in 2013.
https://www.bmwblog.com/2019/08/01/in-t ... p2BqeduNIM

Jag tror man brände sig lite på i3-satsningen då den kom 2-3 år för tidigt och att det är därför de har avvaktat så pass länge.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:

Det tror jag inte. Varför då?
Tja, varför inte :D

BMW plockar väl ihop packen själva, men de köper väl in celler precis som "alla" andra. Finns det någon tillverkare idag förutom Tesla (och kanske Nissan?) som inte har långa köer på BEVs och PHEVs pga brist på battericeller? Jaguar verkar iofs ha så usel efterfrågan i USA att de inte har köer, men det är väl snarare pga att de var tidigt ute.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
BMW plockar väl ihop packen själva, men de köper väl in celler precis som "alla" andra. Finns det någon tillverkare idag förutom Tesla (och kanske Nissan?) som inte har långa köer på BEVs och PHEVs pga brist på battericeller? Jaguar verkar iofs ha så usel efterfrågan i USA att de inte har köer, men det är väl snarare pga att de var tidigt ute.
Mercedes hävdar att det inte problem att få tag på celler till EQC. Men det beror väl på avtal och produktionsmål. Det är skillnad på 500k bilar/år och 50k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Legato skrev:
Mercedes hävdar att det inte problem att få tag på celler till EQC. Men det beror väl på avtal och produktionsmål. Det är skillnad på 500k bilar/år och 50k.
Mmm, o sen vet vi ju av erfarenhet att det är stor skillnad mellan vad de traditionella tillverkarna "tror" att de säkrat upp mot vad de faktiskt får levererat.

Personligen har jag dessutom en känsla av att Hyundai och Kia har en relativt stor fördel när/om det blir kamp om LG och Samsungs batterier.

Känns faktiskt som en viktig potentiell fördel för Volvo/PS att de ha bättre tillgång till batterier från BYD och CATL.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:

Det tror jag inte. Varför då?
Tja, varför inte :D

Sån stark brist på batterier vore ju bra för Tesla men uruselt för jorden och omställningen till elbilar. Är det så illa så är det ju skit samma vad vi gör.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Tror inte att företag eller aktieägare skiter i hur mycket det växer, det är bara de som inte vill ta åt sig av informationen som skiter i hur mycket det växer. Världsmarknaden för laddbara elbilar växte alltså med 169% senaste halvåret. Från knappa 750k till dryga 2 miljoner. Det är en ökning på mer än 1,25 miljoner bilar på ett halvår där ett fåtal märken stod för huvuddelen av tillväxten. Detta samtidigt som marknaden för avgasbilar krympte med 3 procent eller mer. Är det samma utveckling om ett år, dvs första 6 månaderna för 2020 så står laddbara elbilar för ca 14% av världens totala försäljning mot dagens ca 5%.
Var får du dessa siffrorna ifrån? Enligt denna sidan som jag tidigare delade från på detta forumet är vi inte nära några 2 miljoner första halvåret 2019, speciellt inte om endast reba elbilar räknas.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/07/gl ... -2019.html?
Jag tog uppgifterna från denna sida som jag nämnde på annan tråd: https://insideevs.com/news/357565/ev-sa ... june-2019/

Ser dock att jag läste på fel rad, dryga miljonen är det vilket stämmer med din länk. Jag jämförde med uppgifterna från förra året i https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/ där det är sista raden som är den som ska användas men i årets tabell bytte Insideevs plats på innevarnade och föregående år. Elbilar växte alltså 47% under första halvan av året jämfört med samma period förra året.
Skriv svar