Kolfiber vs Ådrad askdekor samt takräcke
Moderator: Redaktion
Kolfiber vs Ådrad askdekor samt takräcke
Fram till alldeles nyligen gick det att få kolfiber istället för ådrad askdekor med standard svart interiör mot ett tillägg på ca 2500kr. Nu har jag fått beskedet av Tesla att det inte längre är möjligt, väljer man standard svart så blir det trä. Jag tycker att det är riktigt trist då kolfiber ger ett mkt mer modernt intryck. Är det någon i forumet som kan bekräfta att det inte längre är möjligt att göra detta tillägg/ändring? Är det någon som i efterhand har folierat/bytt ut träinläggen mot kolfiber? Om ja, vilken firma vände ni er till då?
Den andra frågan gäller om hurvida man kan ha ett Tesla takräcke till de Model S som levereras from nu? Om ja, finns takräcket att köpa nu, eller när är det planerat att finnas i Sverige?
Tack på förhand!
Den andra frågan gäller om hurvida man kan ha ett Tesla takräcke till de Model S som levereras from nu? Om ja, finns takräcket att köpa nu, eller när är det planerat att finnas i Sverige?
Tack på förhand!
- GreenMachine
- Teslaägare
Re: Kolfiber vs Ådrad askdekor samt takräcke
Takräcke vet jag inget om men kolfiber går bara att beställa till P-modeller numera och är då inkluderat (dvs inget tillval) om man önskar den inredningen.andrem68 skrev:Fram till alldeles nyligen gick det att få kolfiber istället för ådrad askdekor med standard svart interiör mot ett tillägg på ca 2500kr. Nu har jag fått beskedet av Tesla att det inte längre är möjligt, väljer man standard svart så blir det trä. Jag tycker att det är riktigt trist då kolfiber ger ett mkt mer modernt intryck. Är det någon i forumet som kan bekräfta att det inte längre är möjligt att göra detta tillägg/ändring? Är det någon som i efterhand har folierat/bytt ut träinläggen mot kolfiber? Om ja, vilken firma vände ni er till då?
Tack på förhand!
När jag va på MoS i april sa en säljare att de skulle bygga ett lager i Jönköping tror jag han sa. Då skulle det enligt plan bli lättare att lagerhålla sånt.
Vet inte om nån Jönköpingsbo vet nåt mer? @MarcusC?
Vet inte om nån Jönköpingsbo vet nåt mer? @MarcusC?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Jag bytte själv till kolfiberpaneler på min förra Model S som var en lagerbil med trädekor från fabrik. Mittkonsolen vid mugghållare och locket för centerkonsolen är enkla att byta, men panelerna vid instrumentbrädan aningen pyssligare. Det tog en dryg timme att göra bytet om jag inte minns fel plus själva tiden att läsa igenom olika guider och kika på youtube för att se hur man skulle göra utan att ta sönder något. Man behöver "pry-tool" i plast för att bända loss respektive del av panelerna då de sitter fast med plastclips.andrem68 skrev:Fram till alldeles nyligen gick det att få kolfiber istället för ådrad askdekor med standard svart interiör mot ett tillägg på ca 2500kr. Nu har jag fått beskedet av Tesla att det inte längre är möjligt, väljer man standard svart så blir det trä. Jag tycker att det är riktigt trist då kolfiber ger ett mkt mer modernt intryck. Är det någon i forumet som kan bekräfta att det inte längre är möjligt att göra detta tillägg/ändring? Är det någon som i efterhand har folierat/bytt ut träinläggen mot kolfiber? Om ja, vilken firma vände ni er till då?
Det kostade ungefär 8000kr för ett komplett set med originalpaneler när jag beställde från Service Centret, men det är möjligt att det ändrat sig nu då det var mer än ett år sedan jag gjorde det.
Det går också såklart att foliera, men tror det är riktigt svårt att få det snyggt. Men värt ändå kanske att höra med en proffessionel firma om de kan göra det. Hur som helst lär det alltid bli snyggare med original om du just är ute efter matt kolfiber och inte någon annan typ av folie.
Håller för övrigt med om att det är skit att man inte kan beställa andra paneler än trä om man väljer svart inredning och inte P. Känns inte alls som de panelerna passar alls i bilen.
Hojta till om du vill ha mer info så kan jag säkert rota fram någon guide jag använde mig av. Eller googla på "Model S dash trim removal" så hittar du trådar på olika forum där det diskuteras.
Hej Helix,
Tack för svar. Om jag förstår rätt så går att beställa/köpa original kolfiber paneler via Tesla Service Center, kan man även betala dem för att de ska göra själva bytet
??
Tack för svar. Om jag förstår rätt så går att beställa/köpa original kolfiber paneler via Tesla Service Center, kan man även betala dem för att de ska göra själva bytet
??
Jag köpte mina direkt via Tesla Service Center så om de inte har ändrat sin policy på senare tid borde det gå att beställa. Jag ställde såklart också frågan angående montering, men de hänvisade till att det ändrade originalspecen på bilen och då gjorde de inte jobbet. Möjligt att det beror på vem man pratar med osv så värt att ställa frågan. Kanske också är annorlunda om du gör upp angående det här i samband med att du beställer bilen? Jag gjorde det som sagt en tid efter jag tagit leverans av bilen och tyckte det var lite kul att göra projektet själv så tjatade inte vidare på att SC skulle göra jobbet.andrem68 skrev:Hej Helix,
??
Hoppas du hittar en bra lösning, för kolfiber är bra mkt snyggare än träpanelerna

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jag har en uppsättning på lager. 

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
Har en faceliftfront loggandes.
Nextgen baksäte från en p85d.
Takräcke till det nya öppningsbara taket.
Teslas original utomhusskydd.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

nextgen säte låter interessantTars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.
Men jag får häjda mig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.

Snyggt att peta in en hel bil i listan också

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
Varför hejda?e5m1r skrev:nextgen säte låter interessantTars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.
Men jag får häjda mig
Är bara att slå till.

- Tars
- Teslaägare
Måste passa på.Bjelke skrev:Tars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.
![]()

Jag är just nu milt utryckt missnöjd med Tesla + att jag använder barnstol vet av tidigare bilar att det funkar så därTars skrev:Måste passa på.Bjelke skrev:Tars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.
![]()
- Tars
- Teslaägare
Förstår dig om behandlingen av tesla.e5m1r skrev:Jag är just nu milt utryckt missnöjd med Tesla + att jag använder barnstol vet av tidigare bilar att det funkar så därTars skrev:Måste passa på.Bjelke skrev:Tars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte har
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.
![]()
Barnstol funkar fint fint för mig i alla fall.
Använder mig av besafe. Just nu hade jag framåtvända.
Hade ett hårt skydd när jag hade bakåtvända.

Vilken färg på baksätet? Passar den till en med extra sätesraden?Tars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.
- Tars
- Teslaägare
Svart.kangru skrev:Vilken färg på baksätet? Passar den till en med extra sätesraden?Tars skrev:Har inte så mycket.e5m1r skrev:Nåt du inte harTars skrev:Jag har en uppsättning på lager.
En model 3.
Och en massa byggavfall.
Allt till salu.
Och japp, den är förberedd med täckkåpor för bakåtvända säten.
Installation ingår.

Gjorde retrofit i veckan och fick då även med takräcken så de finns att tillgå även om det ser inte ser så ut. Kontakta Servicecentret så går det säkert att beställa.