Dörrhandtag trasigt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare

Dörrhandtag trasigt

Inlägg av Gralle »

Hej!

Model S85D -2015.
Så var det då min tur att få erfara ett trasigt dörrhandtag ;) . Naturligtvis på förarplatsen, så får nu gå in genom bakdörren och dra i en rem länkad till främre dörrhandtaget för att ta mig in i förarsätet utan extra gymnastikövningar.

Jag är ganska van att meka bilar och har sett Rich Rebuilds youtubefilm så tänkte fixa detta själv då garantin ej längre gäller.

Jag kom fram till bilen på kvällen och skulle öppna men handtaget presenterade sig inte. Lampan i handtaget lyste som vanligt. Jag kunde höra ett surrande från motorn som inte stannade igen. Den fortsatte surra även efter att jag låst bilen igen. Dagen efter är det helt tyst. Hoppas att inte motorn till handtaget också har gått sönder?
Handtaget skramlar lite när jag stänger dörren vilket får mig att tro att det är kuggsegmentet som är sönder, men det kan kanske lika väl vara kabelbrott på microbrytare.

Är det någon av er som beställt delar från
https://evtuning.com/collections/door-handle
Lev.tid?
Finns det motsvarande att beställa någonstans inom Europa?

Hälsn.
Gralle
Model S85D
Användarvisningsbild
nek0

Re: Dörrhandtag trasigt

Inlägg av nek0 »

Gralle skrev:
Hej!

Model S85D -2015.
Så var det då min tur att få erfara ett trasigt dörrhandtag ;) . Naturligtvis på förarplatsen, så får nu gå in genom bakdörren och dra i en rem länkad till främre dörrhandtaget för att ta mig in i förarsätet utan extra gymnastikövningar.

Jag är ganska van att meka bilar och har sett Rich Rebuilds youtubefilm så tänkte fixa detta själv då garantin ej längre gäller.

Jag kom fram till bilen på kvällen och skulle öppna men handtaget presenterade sig inte. Lampan i handtaget lyste som vanligt. Jag kunde höra ett surrande från motorn som inte stannade igen. Den fortsatte surra även efter att jag låst bilen igen. Dagen efter är det helt tyst. Hoppas att inte motorn till handtaget också har gått sönder?
Handtaget skramlar lite när jag stänger dörren vilket får mig att tro att det är kuggsegmentet som är sönder, men det kan kanske lika väl vara kabelbrott på microbrytare.

Är det någon av er som beställt delar från
https://evtuning.com/collections/door-handle
Lev.tid?
Finns det motsvarande att beställa någonstans inom Europa?

Hälsn.
Gralle
Fråga Tars han kanske har det på hyllan :lol:
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Tesla har prylen för ca 20:-
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Har ett förstärkt kugghjul för 500:- + moms.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

kontakten2 skrev:
Tesla har prylen för ca 20:-
Sen gäller det bara att få beställa den också... Bor man nära SC så är det enkelt men för alla andra??? :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Boka service, där man anger att man vill beställa en sådan?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Har service-tid i slutet av augusti, kan köpa på mig några och skicka med post?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Varför ska man krångla så mycket.
Köp delarna av Tars. snabbt och smidigt
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare

Inlägg av Gralle »

Om 20:- för mikrobrytarna stämmer så är det extremt billigt.
Då kör jag förbi o köper några extra för framtida behov.
Jag bor själv ca 30km från Malmö SC så inte så långt att sticka dit med dieselloket (audi) annars blir armen lång av att hålla i dörren :D
Slipper helst vänta flera veckor på leverans.

Gillar designen på evtunings kablar. Tror att dem håller betydligt längre. Smakar det så kostar det.

Tack för all input!

/Gralle
Model S85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gralle skrev:
Om 20:- för mikrobrytarna stämmer så är det extremt billigt.
Då kör jag förbi o köper några extra för framtida behov.
Jag bor själv ca 30km från Malmö SC så inte så långt att sticka dit med dieselloket (audi) annars blir armen lång av att hålla i dörren :D
Slipper helst vänta flera veckor på leverans.

Gillar designen på evtunings kablar. Tror att dem håller betydligt längre. Smakar det så kostar det.

Tack för all input!

/Gralle
20:- är nog för det lilla drevet, brytarna kostar typ 400:- iaf när jag köpte en för ett tag sedan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Det är för drevet som driver ut och in handtaget.

Jag ser en risk med att sätta ett förstärkt drev. Risken är att kugghjul i motorn rensas istället eller plasten som håller motorn knäcker.
Man flyttar bara problemet
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare

Inlägg av Gralle »

kontakten2,
Menar du att det inte är fatigue som orsakar att kuggsegmentet går sönder?
Då måste det ju vara ett ofrivilligt mekaniskt stopp i mekanismen (att det t.ex. hugger tag någonstans) som hindrar att rörelsen inte kan utföras.
Hur förklaras i så fall det?
Eller är det ett följdfel av att en mikrobrytare är sönder så att motorn fortsätter vrida kuggsegmentet tills det går sönder?
Senast redigerad av Gralle, redigerad totalt 1 gånger.
Model S85D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ikväll gav handtaget på förardörren på min S75D upp.
Ringde vägassistansen.
Fick prata med en tjej( efter ca 30s) fick hjälp att reseta bilen, hjälpte inte.
Hon sa att de skickar en servicebuss till Umeå och fixar problemet.
Bra service tycker jag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare

Inlägg av Gralle »

Nu är kuggdrevet utbytt. En uppdaterad version som kostade 12kr hos Tesla. Den var lite "lättad" på sidorna o jag tror annat material. Tyvärr glömde jag ta foto. Det var lite pilligt att få handtaget och översta muttern i hörnet på plats igen men gick bra med en portion tålamod. Kommer gå dubbelt så snabbt nästa gång. ;)

/Gralle
Model S85D
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Bra jobbat.
När man öppnar dörren och håller kvar i handtaget så går kraften genom kuggarna för att stoppa dörren. Likaså om man drar igen dörren med handtaget. Men ja det utmattad säkert med genom tiden.

Synd att Tesla skulle överingenjöra handtaget.
Jag försökte skifta styrmodulen på bakre handtaget men det är troligen canbus styrt då det jag hade i reserv var från en förardörr. Blir till att göra om igen...
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare

Inlägg av Gralle »

Din input medför ju också att det är extra viktigt att använda preheating vintertid om man vill vara rädd om kuggdrevet.
Model S85D
Skriv svar