Elförbrukning med släp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
paupa
Teslaägare

Elförbrukning med släp

Inlägg av paupa »

Nu har jag kört 20mil med släp. Gallersläp med en soffa lastad så ingen fröjd aerodynamiskt. Hade svårt att hitta bra siffror på förbrukning innan jag åkte så jag tänkte att jag kan dela med mig av mina här.

Jag har en Sr+

90km/h farthållare: 250Wh/km (tomt släp)
110 km/h farthållare: 305Wh/km (soffa lastad)

Så man kan räkna knappt halverad räckvidd ungefär.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elförbrukning med släp

Inlägg av fth »

Ingen moralpredikan, bara nyfikenhet: jag kör inte så ofta med släp, och då oftast mellan landet och byggmarknad, återvinning etc där det är max 80, men jag körde E4 Stockholm - Gävle för en tid sedan med släp och höll då maximal tillåten hastighet på 80 km/h, kanske några km över.

Jag var då den garanterat långsammaste släpvagnen på E4, sannolikt i hela norra Europa.

Vad har ni för filosofi vad gäller hastighet med släp, vad är riskfri hastighet med normal last, och vid vilken hastighet kommer man att få stora problem med farbror blå vid en ev kontroll?

Efter min körning så har jag varit mer uppmärksam på släpvagnar på motorväg, och det är ju många som glatt kör 130+ km/h med en sunkig Statoil-kärra, är det verkligen säkert? Blir man inte omedelbart av med körkortet vid en hastighetskontroll, man kör ju de facto 50km/h för fort...?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vore mer intressant att se förbrukningen vid laglig hastighet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Ingen moralpredikan, bara nyfikenhet: jag kör inte så ofta med släp, och då oftast mellan landet och byggmarknad, återvinning etc där det är max 80, men jag körde E4 Stockholm - Gävle för en tid sedan med släp och höll då maximal tillåten hastighet på 80 km/h, kanske några km över.

Jag var då den garanterat långsammaste släpvagnen på E4, sannolikt i hela norra Europa.

Vad har ni för filosofi vad gäller hastighet med släp, vad är riskfri hastighet med normal last, och vid vilken hastighet kommer man att få stora problem med farbror blå vid en ev kontroll?

Efter min körning så har jag varit mer uppmärksam på släpvagnar på motorväg, och det är ju många som glatt kör 130+ km/h med en sunkig Statoil-kärra, är det verkligen säkert? Blir man inte omedelbart av med körkortet vid en hastighetskontroll, man kör ju de facto 50km/h för fort...?

/fth

Man borde bli av med körkortet direkt om man kör 130 med släpkärra. Oftast är det som sagt någon som hyrt ett släp på Circle-k och jag brukar fundera på om de glömt att de har släp.

Det är riktigt lurigt med släp i höga hastigheter. De kan börja studsa och kan lätt dra iväg med bilen, där i princip chanslös att rädda upp en sådan situation. Jag har kört släp sen jag var 10 år så jag vet.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ja, vad säger lagboken?
Är ofta som jag har åkt om bilister som "glömt" att de har släp på 110 väg.
Sedan är de de som klistrat på 110 märke på släpvagnen.(har de någon betydelse?)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Vore mer intressant att se förbrukningen vid laglig hastighet.
Jag ska försöka köra lite tester när jag får min bil.
Jag har ett EU-släp som är väldigt smidigt och stabilt det borde inte ge speciellt mycket högra förbrukning än utan släp. Sedan har jag en djurtransport som är ett riktigt åbäke och som verkligen känns bakom bilen, det tror jag påverkar förbrukningen ordentligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Ja, vad säger lagboken?
Är ofta som jag har åkt om bilister som "glömt" att de har släp på 110 väg.
Sedan är de de som klistrat på 110 märke på släpvagnen.(har de någon betydelse?)
Det är max 80 km/h med släp oavsett om det är motorväg eller inte. Kör du alltså mer 110 km/h kommer dit körkort dras in, vilket jag tycker är helt rätt i detta fall.
Som sagt riktigt lurigt om släpet börjar ge sig iväg på egenhand.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Coolt att trean med släp drar typ som en XP utan :)

Kommer ju 30mil med soffa och LR då
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Remuz skrev:

Kommer ju 30mil med soffa och LR då
Men i en X så han man ju redan soffan med sig inne i bilen :lol: :lol: ;)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hur fort får man köra med släp?

Generellt får du högst köra i 80 km/h med en släpvagn. Detta gäller för bromsad släp- eller husvagn och obromsad släp- eller husvagn vars totalvikt är högst 750 kg.Om du kör med en obromsad släp- eller husvagn med en totalvikt över 750 kg får du endast köra i högst 40 km/h.

Länder Hastighetsgränsen
Österrike 100 km/h
Belgien 120 km/h
Kroatien 90 km/h
Tjeckien 80 km/h
Danmark 80 km/h
Tyskland 80 km/h
Ungern 80 km/h
Irland 80 km/h
Italien 80 km/h
Luxemburg 90 km/h
Nederländerna 90 km/h
Norge 80 km/h
Portugal 100 km/h
Slovenien 80 km/h
Spanien 80 km/h
Sverige 80 km/h
Schweiz 80 km/h
Tror att räckvidden med släpvagn ser betydligt bättre ut om man kör laglydigt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Inte riktigt va? ;)

Min X drar 210Wh/km vid 110km/h motorväg på sommaren, en 3 med släp drar alltså enligt TS nästan 50% mer...

/fth
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Remuz skrev:
Inte riktigt va? ;)

Min X drar 210Wh/km vid 110km/h motorväg på sommaren, en 3 med släp drar alltså enligt TS nästan 50% mer...

/fth
Beror naturligtvis på körstil men en Model X P90D med 22" drar lätt 300 Wh/km i snitt. Har man inte 22", Performance eller nyare Model X så sjunker förbrukningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Remuz skrev:
Inte riktigt va? ;)

/fth
Beror naturligtvis på körstil men en Model X P90D med 22" drar lätt 300 Wh/km i snitt. Har man inte 22", Performance eller nyare Model X så sjunker förbrukningen.
Mitt snitt med 22” på sommaren är just nu 292. Snitt över bilens livslängd sommar och vinter 299. Så 305 är rätt nära.

Men när jag fäller alla säten får jag i princip in En soffa :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Remuz skrev:
Inte riktigt va? ;)

/fth
Körstil och fälgar påverkar förstås mycket (P, not so much, bara några få procent, under förutsättning att man kör på samma sätt som en icke-P).

Här var det ju dock frågan om förbrukning vid en konstant hastighet på 110km/h, då tror jag inte man hamnar på 300Wh/km ens med en P med 22".

/fth
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kan tycka att hastighetsgränserna för släp är väldigt låga här. Vad kan det tänkas bero på egentligen?
I USA kör man ju ledigt 110-130 med släp, därmed blir man ingen bromskloss i trafiken.
Här är det ju skitstörigt med 2+1 väg... alltid nån med släpvagn som ALLA ligger och trycker bakom när det är enfiligt, sen plattan i mattan så fort det blir två filer...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

I Kalifornien är det max 55 mph med släp, så det stämmer väl lika bra som att säga att man i Europa kör ledigt 120 km/h med släp för att man får göra det i Belgien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Elförbrukning med släp

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
I Kalifornien är det max 55 mph med släp, så det stämmer väl lika bra som att säga att man i Europa kör ledigt 120 km/h med släp för att man får göra det i Belgien.
Kalifornien är ju nästan som ett eget land. Bild

https://drivinglaws.aaa.com/tag/trailer-speed-limits/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

taliz skrev:
bylund skrev:

Vilken j-a röra, svårt att hålla reda på laglig hastighet om man kör släp coast to coast :)

En tanke som slog mig är att Tesla enkelt skulle kunna visa rätt hastighetsbegränsning och även begränsa hstighet på AP, det är ju bara att sätta till 80km/h (eller vad som nu gäller i respektive land/stat) när den känner av att man har kopplat på släp.

/fth
Trooper317

Inlägg av Trooper317 »

taliz skrev:
Kan tycka att hastighetsgränserna för släp är väldigt låga här. Vad kan det tänkas bero på egentligen?
I USA kör man ju ledigt 110-130 med släp, därmed blir man ingen bromskloss i trafiken.
Här är det ju skitstörigt med 2+1 väg... alltid nån med släpvagn som ALLA ligger och trycker bakom när det är enfiligt, sen plattan i mattan så fort det blir två filer...
Hur ser olycksstatistiken ut på de ställena? Hastighetsbegränsningar finns där av en anledning. Tro mig....
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

fth skrev:
taliz skrev:
bylund skrev:

Vilken j-a röra, svårt att hålla reda på laglig hastighet om man kör släp coast to coast :)

En tanke som slog mig är att Tesla enkelt skulle kunna visa rätt hastighetsbegränsning och även begränsa hstighet på AP, det är ju bara att sätta till 80km/h (eller vad som nu gäller i respektive land/stat) när den känner av att man har kopplat på släp.

/fth
P.S. eller för att vara korrekt: lägsta av 80km/h (eller vad som nu gäller i respektive land/stat) och skyltad hastighet. :)

/fth
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

+ Dagsböter om det kan anses vara grov vårdslöshet
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
Remuz skrev:
Inte riktigt va? ;)

/fth
Körstil och fälgar påverkar förstås mycket (P, not so much, bara några få procent, under förutsättning att man kör på samma sätt som en icke-P).

Här var det ju dock frågan om förbrukning vid en konstant hastighet på 110km/h, då tror jag inte man hamnar på 300Wh/km ens med en P med 22".

/fth
Den större Performance-motorn är ju inte lika effektiv. I konstant 110 km/h har jag svårt att få ner förbrukningen under 290 Wh/km on det inte är optimala förutsättningar, inte för varmt eller kallt och inte våt vägbana. Mitt snitt under period med sommarhjulen under tre år har konstant varit 300 Wh/km. Samma snittförbrukning har jag haft på vintern men då på 19"-fälgar.

Jag har dock kunnat få ner snittförbrukningen till som lägst 167 Wh/km men då gällde det att slipstreama bakom lastbilar som körde max 70 km/h....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Calder
Teslaägare

Inlägg av Calder »

Så här blev det för mig, 85km/h på motorvägen - 206Wh/km. 100-150kg från IKEA och två terrarier på en 2,5m släp.
Chill-mode efter lastning av terrarium... ;)
IMG_6826.jpg
IMG_6821.jpg
IMG_6823.jpg
Skriv svar