Översvämning
Moderator: Redaktion
Översvämning
Utlovad lev av min vita 85d är i slutet Oktober. Nu undrar jag om någon vet vad som händer med batteripaketet med en rejäl översvämning i brf: s garage eller högvatten under ngn bro?
Re: Översvämning
Händer det ofta?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Batteriet ska vara förseglat, men det finns en del trådar på TMC och det officiella forumet om tillfällen då det gått snett, och dessutom inte täckts av Teslas garantier. Så ja, det kan ta skada, och det kan bli dyrt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Hur mår ett vanligt ICE-fordon av att stå med underredet ett längre tag i vatten? Jag antar att i stort sett alla bilar klarar av att åka igenom även en djupare vattenpöl.
Driver sajten Car.info
Som tur är bara hänt en gång o är troligen åtgärdat för framtiden, men man vet aldrig....
Förra året hade vi i skyfall i Malmö. Översvämningar överallt och hundratals bilar blev förstörda.
Tror inte teslan tål vatten sämre än någon annan bil.
Förmodligen inte bättre heller.
Får bara hoppas att sånt inte händer.
Tror inte teslan tål vatten sämre än någon annan bil.
Förmodligen inte bättre heller.
Får bara hoppas att sånt inte händer.
-
Det var tydligen många av bolagen som försökte hävda att detta var naturkatastrof och därför inte behövde stå för kostnaden, tror dock att dom fick backa på denna.
Med andra ord så bör alltså försäkringen ta detta.
Med andra ord så bör alltså försäkringen ta detta.
Ingen här som bor i Hallsberg hoppas man?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Fastnade i Mariefred i söndags och tog långa omvägar då jag inte "vågade" åka igenom sjöarna... Var 30-50 cm på vissa ställen...
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Har hört att man inte ska åka genom stora vattenpölar med ICE-bilar då den kraftiga och snabba nedkylningen kan få saker att gå sönder.
Men det är ganska kul.Nicklas skrev:Har hört att man inte ska åka genom stora vattenpölar med ICE-bilar då den kraftiga och snabba nedkylningen kan få saker att gå sönder.
Det kanske är definitionen på stora vattenpölar som är lite olika. Så länge man håller sig under nedre kant på dörrar i en ICE så borde det funka. Går man över det så kan det ju läcka in mindre bra vatten i kupén.
Vi har ett klassiskt ställe i Skövde där pumparna löser ut vid stora regn så att det ibland blir ganska djupt. Ofta när man då kommit står det en bil med vatten 10-15 cm upp på dörrarna och utan möjlighet att köra vidare. Ingen jättehit att sitta i den bilen. Förmodar att det snart blir samma djup o kupén. Motorn kanske har nypt eller nån el kan ha fått kortslutning. Tror inte det kommer vatten i insug, så högt är det inte. Det kan vara fixat nu men det har jag trott förr. Det har inte vart nåt större regn i år när jag har passerat där.
Jag har inte kört igenom där med tidigare ICE utan att ha en bil framför mig som referens och skulle definitivt inte göra det med Teslan om det är mer än 10-12cm djupt. Jag vill inte testa batteritätningen. 30cm skulle jag aldrig med vilje köra i.
Vi har ett klassiskt ställe i Skövde där pumparna löser ut vid stora regn så att det ibland blir ganska djupt. Ofta när man då kommit står det en bil med vatten 10-15 cm upp på dörrarna och utan möjlighet att köra vidare. Ingen jättehit att sitta i den bilen. Förmodar att det snart blir samma djup o kupén. Motorn kanske har nypt eller nån el kan ha fått kortslutning. Tror inte det kommer vatten i insug, så högt är det inte. Det kan vara fixat nu men det har jag trott förr. Det har inte vart nåt större regn i år när jag har passerat där.
Jag har inte kört igenom där med tidigare ICE utan att ha en bil framför mig som referens och skulle definitivt inte göra det med Teslan om det är mer än 10-12cm djupt. Jag vill inte testa batteritätningen. 30cm skulle jag aldrig med vilje köra i.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld