Hög risk med att köpa just nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare

Hög risk med att köpa just nu?

Inlägg av Sweetspot »

Nyfiken på er take på ett köp av Model S just nu (går i köp tankar). Då menar jag om ryktena stämmer, och det är en ny interiör på gång samt en ny motor setup med tre motorer och ökad räckvidd.

Hur hanterar Tesla troligen en sådan lansering för att inte skada köp av en äldre setup av Model S? Är det därför prisändringarna gjorts under våren?
Är det troligt att en ny interiör blir tillval eller att de nya bilarna i så fall kommer kosta mer?

Vad tror detta community om detta?
Model S LR 2019 - Midnight Silver Metallic, 21” Sonicgrå Twin Turbine
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Inlägg av Svenssons »

Tror inte det kommer en sådan ändring så tätt inpå Raven-uppdateringen. Lär dröja kanske 10-12 månader till innan större uppdatering. Har inte sett några direkta trovärdiga rykten utan mest spekulationer och önskningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Modell S är ju bättre nu än den någonsin varit. Priser är också bättre nu än för ett år sedan. Jag skulle inte ha några problem med att köpa nu
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

Jag tror att det är som att köpa en ny dator eller telefon, det är alltid en ny och bättre på gång. Elon Musk har förnekat att det kommer någon stor uppdatering, men det kommer väl någon gång. Vem vet när? Jag skulle gissa att de lägger mycket krut på Model Y nu. Model S har blivit mer attraktiv iom ny motor fram, längre räckvidd och bättre fjädring.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
gyllenvrak
Teslaägare

Inlägg av gyllenvrak »

Köp INTE., känns som att just nu går det inte att få: vinterdäck, sommardäck, fälgar etc etc, mina vart stulna 5 juni, i skrivande stund är de fortfarande inte levererade. Trygg Hansa har betalt för dem, men de kommer inte. Lika länge har jag också mailat, provat ringt, gått in via appen och boka, inget funkar. Deras support forum, där de säger att de återkommer inom 24-48 timmar funkar inte heller, jag har trevat i mörkret sedan jag köpte bilen. Internet har inte funkat från dag 1, jag är glad om det är på 10 minuter om dagen.
Man ska kunna köpa sina vinterhjul via hemsidan, stämmer inte heller. Om jag kunde hävda köpet, så skulle jag göra det. Detta är min livs värsta affär, vilket är synd, för om allt skulle funka med service etc så är det en underbar bil.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

gyllenvrak skrev:
Köp INTE., känns som att just nu går det inte att få: vinterdäck, sommardäck, fälgar etc etc
Av alla argument var nog detta de sämsta jag läst på länge. :D
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag förstår om du är upprörd över dålig service, men det har ju inget med att det är en underbar bil att göra eller ej.

Ja, Tesla har inte klarat av att skala upp sin service och support i takt med hastigt ökat antal levererade bilar, men att försöka häva köpet/sälja känns lite överdrivet. Däck och fälgar kan ju dessutom enkelt köpas från andra leverantörer.
Användarvisningsbild
gyllenvrak
Teslaägare

Inlägg av gyllenvrak »

TechNerd skrev:
gyllenvrak skrev:
Köp INTE., känns som att just nu går det inte att få: vinterdäck, sommardäck, fälgar etc etc
Ja, vad roligt haha. För det är ju väldigt bra att köpa en bil som man inte kan köra, eller en dator man inte kan ladda.
Vilket larv, sämsta argumentet? Tror ditt inlägg var bland det tråkigaste jag någonsin läst, hoppas du får dina däck stulna och blir utan bil i ett par månader. Så får vi ses sen om det var ett dåligt argument, köp en bil från en tillverkare som levererar reservdelar när du behöver det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

gyllenvrak skrev:
TechNerd skrev:
gyllenvrak skrev:
Ja, vad roligt haha. För det är ju väldigt bra att köpa en bil som man inte kan köra, eller en dator man inte kan ladda.
Vilket larv, sämsta argumentet? Tror ditt inlägg var bland det tråkigaste jag någonsin läst, hoppas du får dina däck stulna och blir utan bil i ett par månader. Så får vi ses sen om det var ett dåligt argument, köp en bil från en tillverkare som levererar reservdelar när du behöver det.
Däck köper man inte från Tesla utan t.ex. Vianor eller annan däckleverantör. Det är ju inte Tesla som tillverkar däcken. Fälgar går att köpa från andra leverantörer än Tesla men vill man ha orginalfälgar så är det ju Tesla som gäller. Kanske skulle det kunna vara ett alternativ att ha olika fälgar på sommardäcken och vinterdäcken och då skulle man kunna köpa andra tredjepartsfälgar i väntan på Teslas fälgar. Begagnade fälgar finns också om man kan tänka sig detta och måste ha orginal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

gyllenvrak skrev:
TechNerd skrev:
gyllenvrak skrev:
Den enda bilen jag haft sista 15 åren som varit utan massa problem och förseningar är nog Kian jag har nu(än) . Volvo, Audi, VW, seat, Nissan - Alla har haft problem med något, växellådor, läckande tackluckor, laddsladdar som fryser fast etc.
Men däck och fälj, det löser man ju lätt själv på ett par dagar. Att hänga upp sig på att man måste ha orginalfälgar är ju bara fånigt. Dessutom att du nämner vinterdäck nu?

Inte ställde jag Leafen för att de inte fick fram orginal tygmattor till bilen på några månader (dessutom till fel modell när de väl kom).

Känns som du gör problemet större än vad det är.
Senast redigerad av TechNerd, redigerad totalt 1 gånger.

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
gyllenvrak
Teslaägare

Inlägg av gyllenvrak »

Svenssons skrev:
gyllenvrak skrev:
TechNerd skrev:
gyllenvrak skrev:
Däck köper man inte från Tesla utan t.ex. Vianor eller annan däckleverantör. Det är ju inte Tesla som tillverkar däcken. Fälgar går att köpa från andra leverantörer än Tesla men vill man ha orginalfälgar så är det ju Tesla som gäller. Kanske skulle det kunna vara ett alternativ att ha olika fälgar på sommardäcken och vinterdäcken och då skulle man kunna köpa andra tredjepartsfälgar i väntan på Teslas fälgar. Begagnade fälgar finns också om man kan tänka sig detta och måste ha orginal.

Tack, självklart går det bra. I detta fall är det dock ett försäkringsärende, där Tesla/ombud fått ersättning för diverse reservdelar samt original fälg med däck. Nu har tesla inte levererat det sistnämnda, därutav min frustration.
Vinterhjul med fälg kommer jag köpa i plåt...
Mina hjul/fälgar har blivit stulna 2 gånger senaste 3- månaderna.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

Sweetspot skrev:
Nyfiken på er take på ett köp av Model S just nu (går i köp tankar). Då menar jag om ryktena stämmer, och det är en ny interiör på gång samt en ny motor setup med tre motorer och ökad räckvidd.

Hur hanterar Tesla troligen en sådan lansering för att inte skada köp av en äldre setup av Model S? Är det därför prisändringarna gjorts under våren?
Är det troligt att en ny interiör blir tillval eller att de nya bilarna i så fall kommer kosta mer?

Vad tror detta community om detta?
Sade in Elon att det inte skulle bli någon förändring (refresh) av S,X i närtid?
Användarvisningsbild
gyllenvrak
Teslaägare

Inlägg av gyllenvrak »

Svenssons skrev:
gyllenvrak skrev:
TechNerd skrev:
gyllenvrak skrev:
I övrigt vill jag tacka dig för konstruktiv, hjälpsam återkoppling. Det är ju det detta forum är till för. Jag önskar dig en riktigt härlig dag.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

jonsalgerier skrev:
Sade in Elon att det inte skulle bli någon förändring (refresh) av S,X i närtid?
Elon twittrade att man inte skulle förvänta sig en stor refesh närmsta året(?). Men vad han menar med det är väl svårt att sia om.
Senast redigerad av TechNerd, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

gyllenvrak skrev:
Svenssons skrev:
gyllenvrak skrev:
TechNerd skrev:
gyllenvrak skrev:

Tack, självklart går det bra. I detta fall är det dock ett försäkringsärende, där Tesla/ombud fått ersättning för diverse reservdelar samt original fälg med däck. Nu har tesla inte levererat det sistnämnda, därutav min frustration.
Vinterhjul med fälg kommer jag köpa i plåt...
Mina hjul/fälgar har blivit stulna 2 gånger senaste 3- månaderna.
Inget hindrar dig väl att köpa detta nu? Kanske inte så roligt att köpa sommardäck i dubbel uppsättning eller köra med vinterdäck nu dock. Försäkringsbolaget borde kunna häva köpet om Tesla inte kan leverera. Antar att både du och försäkringsbolaget tar kostnad för hyrbil och då lär andra lösningar kunna bli billigare.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inlägg av jonsalgerier »

TechNerd skrev:
jonsalgerier skrev:
Elon twittrade att man inte skulle förvänta sig en stor refesh närmsta året(?). Men vad han menar med det är väl svårt att sia om.
Så här verkar han ha skrivit:

"There is no “refreshed” Model X or Model S coming, only a series of minor ongoing changes. Most significant change in past few years was to use high efficiency Model 3 rear drive unit as S/X front drive unit. That went into production 3 months ago."

Går ju att tolka på oliks sätt, men det känns inte som att man skall hålla andan i väntan på detta.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tesla är lite kluriga för de har inga årsmodeller utan alla förbättringar kommer in på bilarna när de är redo för det. Därför ska man alltid fundera på om den Tesla du kan köpa nu är den Tesla du vill ha och är redo att betala för. Om du känner dig nöjd med den bil du har så spelar det ju ingen roll om det kommer nya bilar runt hörnet, din bil är ju samma ändå.
Ska du vänta på den slutgiltiga Teslan så lär du få vänta i evighet... eller ja åtminstone väldigt många år.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag slog till på min fjärde S nu i juni, med dom senaste uppdateringarna samt prisjusteringarna så känns det bra, tror även att kräftgången för vår kära valuta kommer att fortsätta. Köp du!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Nu verkar det som gratis SuC på S och X ,eller har det varit länge ?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Eliard skrev:
Nu verkar det som gratis SuC på S och X ,eller har det varit länge ?
Nej! Det är nytt för idag!

Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare

Inlägg av Sweetspot »

Tack. Det generella intrycket är alltså att det inte är så mycket att oroa sig för om det skulle bli något slags generationsglapp (vilket är osannolikt givet Teslas uppdateringskoncept). Det som oroat mig mest är intresset på andra hands marknaden för denna bil om det ett om ett halvår dyker upp en modernare version.

Så om jag slår till på en Model S - vad borde jag undvika eller lägga till. Ni som uppenbarligen kört Tesla ett tag. Något extra prisvärt att köpa från början eller kanske någon färg/tillvalskombo som ser skit ut som ska undvikas?

Hittar inte mycket postade bilder Teslor här på forumet föresten, finns det någonstans förutom google där man kan samla lite inspiration kring fälg, lack och inredning? Design studion i all ära men datorgenererade bilder är just datorgenererade.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Det verkar som att en riktig "sweetspot" ( :D) är just i helgen och ev måndag. Åtminstone om du ska ha företagsleasing, för den ser ut att gå ut på måndag.
Gratis SuC och 0.49% ränta....

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Tror inte det kommer en sådan ändring så tätt inpå Raven-uppdateringen. Lär dröja kanske 10-12 månader till innan större uppdatering. Har inte sett några direkta trovärdiga rykten utan mest spekulationer och önskningar.
Det som känns saknat är ju det stora gapet mellan S/X och 3 vad gällande laddning, i och med att 3:an tar CCS och väldigt mycket högre effekt.

Hade varit konstigt om det inte åtgärdas snart.
Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare

Inlägg av Sweetspot »

Jepp. 0,49 gäller även för privat finansiering. så med gratis SuC blev det ändå bättre nu. Om man inte vill ha performance då förstås..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag beställde min S75D den 15 september 2016 och fick den levererad den 20 mars 2017.

Om jag beställer en ny Tesla S idag, kan jag kräva att jag ska få den levererad den 20 mars 2020 då mitt leasingavtal går ut.

Om jag istället förlänger mitt leasingavtal, sjunker min månadskostnad med ca 20% då?

Ni som förlängt ert leasingavtal, gör ni det på 1 eller 3 år då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar