Dumpa Tesla?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Dumpa Tesla?
Precis Tesla kan ju omöjligen veta om du skadat och bytt din inredning själv eller om du monterat dragkroken i efterhand. Kanske kan tycka att de borde lämna ut dokumenten så att bilen kan besiktigas utan ersättning men att aktivera mjukvaran skulle kunna kosta 10 000kr om du inte har kvitto på att du köpt bilen med drag.
Oljud och obalans i framvagnen kan vara svåra att hitta, om de inte är uppenbara.
Oljud och obalans i framvagnen kan vara svåra att hitta, om de inte är uppenbara.
Jo, du minns fel. Man har 3 år på sig att påpeka leveransfel och brister.taliz skrev:Du har alltså köpt en begagnad bil privat, dvs inte av Tesla eller handlare, och du förväntar dig att Tesla skall åtgärda leveransproblem två år senare åt andra ägaren?Eroz skrev:Jag köpte bilen av en nära bekant som i stort enbart kört bilen själv och aldrig tvättat bilen själv. Har alltid lämnat in den för tvätt därav anledningen har inte beklädnaden på A pelaren märkts av tidigare. Jag märkte det första gången jag tvätta bilen.taliz skrev:Jag ser inte vad som är "urusel service" eller "skitdåligt beteende". Detta gäller "fel beklädnad" på en panel, på en 2 år gammal bil...GreenMachine skrev:Allvarligt? Läser du dina egna inlägg någon gång? Skulle du skiva lika ursäktande om det gällde din mobiloperatör, el-leverantör eller Försäkringskassan?taliz skrev:Sorry men det är nog till stor del sånt här som gjort att de begränsat SC avsevärt.
De har blivit överösta med struntsaker som lister som sitter lite snett eller som i ditt fall att det tydligen är "fel beklädnad" på en panel.
Tråkigt förstås att allt inte är perfekt, och störigt med oljud. Men kanske man också får ha lite förståelse för att de måste prioritera lite mer allvarliga problem först?
Vad är egentligen poängen med att ”ursäkta” urusel service och skitdåligt beteende?
Samma sak med dragproblemet. Varför upptäcktes/åtgärdades inte det för 2 år sen?
Oljudet får man hoppas de hittar anledningen till. Jag försökte få oljud från framvagnen fixat i min Volvo V60 i 1 1/2 år. Till slut gav jag upp och sålde bilen.
Dragkroken hade han aldrig använt och därför inte heller märkt av detta problemet. Jag märkte det första gången jag skulle använda kroken som kan läsas i ett tidigare inlägg jag gjort.
Oavsett bilmärke är det inte OK att ignorera sina kunder. Hoppas du fick bra betalt för bilen du sålde trots oljud i framvagnen. Som jag skrivit tidigare så är Tesla som bil en 10 när allt funkar som det ska men som du förstår med min historik så kan jag inte sätta samma betyg på deras serviceupplevelse och då menar jag inte att jag kräver Rolls Rolls behandling. Det förstår du säkert också om du läser vad jag skrivit.
Om inte jag minns fel så finns det konsumentvägledning som säger att ev. fel måste lyftas i rimlig tid. Man kan normalt inte komma flera år i efterhand och påpeka brister som borde upptäckts vid leverans.
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/
Nu är har dock inte Eroz köpt bilen av Tesla och det är inte ens säkert att första köparen köpt bilen privat så att konsumenträtten gäller. A-stolpen och dragkroken är inte Teslas problem som jag ser det. När man köper en bil är väl registreringsuppgifterna en av de allra första sakerna att kolla på? Står det där att bilen inte får dra något så bör man misstänka att det kommer bli problem om man vill dra något.nek0 skrev:Jo, du minns fel. Man har 3 år på sig att påpeka leveransfel och brister.
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/
Oljudet i framvagnen lär troligen fixas genom att boka service och ta in bilen. Videoklipp innan kommer att hjälpa så att rätt delar kan finnas på plats vid servicen. Här är ett exempel som åtgärdats:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Det var som 17! Du har helt rätt. Nu funkar det att boka via appen för mig också. Kanot!LarsL skrev:Sen måste så klart appen och webbsidan funka, vilket den nu verkar göra igen.

Mvh
Nilsson
Nilsson
Nu förstår jag inte. Ser man inte beklädnaden på a-stolpen om man inte tvättar bilen själv?
Låter lite suspekt och aningens konstigt.
Model Y LR.
Model S70D
Om man inte har fattat det efter alla mina inlägg...
Jag är inte upprörd över själva ärendena utan serviceupplevelsen! (Behandling av befintliga ägare)
Bara för att man hört av sig efter 2 år så ska man alltså behöva bli behandlad såhär? Vart har jag sagt att jag inte är beredd att betala för att få beklädnaden utbytt eller TRAILER MODE?
Det enda jag kan säga om det är att själva responsen om det var märklig och att jag fick reda på att det skulle kosta mig pengar när de hade fått hem delarna och inte INNAN. Mina erfarenheter tidigare vid inlämning av bil på service är att man får reda på vad det ska kosta INNAN man beställer delar så man då får bestämma själv ifall det är värt det eller inte. Inte EFTER när det är försent? I min mening är det i fel ordning.
Oljud och obalans i framvagnen var inte från början utan har kommit i efterhand vilket är anledningen till att jag informerade Tesla om det och det är konstant och går inte att missa. Låter ungefär som videon Svensson la upp men högre.
Jag är inte upprörd över själva ärendena utan serviceupplevelsen! (Behandling av befintliga ägare)
Bara för att man hört av sig efter 2 år så ska man alltså behöva bli behandlad såhär? Vart har jag sagt att jag inte är beredd att betala för att få beklädnaden utbytt eller TRAILER MODE?
Det enda jag kan säga om det är att själva responsen om det var märklig och att jag fick reda på att det skulle kosta mig pengar när de hade fått hem delarna och inte INNAN. Mina erfarenheter tidigare vid inlämning av bil på service är att man får reda på vad det ska kosta INNAN man beställer delar så man då får bestämma själv ifall det är värt det eller inte. Inte EFTER när det är försent? I min mening är det i fel ordning.
Oljud och obalans i framvagnen var inte från början utan har kommit i efterhand vilket är anledningen till att jag informerade Tesla om det och det är konstant och går inte att missa. Låter ungefär som videon Svensson la upp men högre.
Suspekt? Den vänstra A-stolpen är Tyg beklädnad (som taket och allt annat) och den högra Alcantara beklädnad och båda är svarta så nej det är inte direkt något man kanske tänker på ifall man inte är framme och dammar eller torkar....frippe skrev:Nu förstår jag inte. Ser man inte beklädnaden på a-stolpen om man inte tvättar bilen själv?
Men du måste väl förstå att en A-stolpe i alcantara prioriteras lägre än ett trasigt batteri eller en drivenhet som måste bytas? Det kanske inte är så konstigt att du får vänta?
Är det så konstigt att en serviceverkstad har tagit hem delar innan de kollat med dig om du vill köpa dem eller inte? Det är ju inte så att de monterat dem på din bil och sedan kräver betalning.
Har du registrerat dina framvagnsproblen i appen eller på hemsidan? Det är ju så man får service numera och är enda vägen in till dem.
Är det så konstigt att en serviceverkstad har tagit hem delar innan de kollat med dig om du vill köpa dem eller inte? Det är ju inte så att de monterat dem på din bil och sedan kräver betalning.
Har du registrerat dina framvagnsproblen i appen eller på hemsidan? Det är ju så man får service numera och är enda vägen in till dem.
Ja, LarsL det förstår jag. Men hur går det med mitt ärende på den fronten? Antar att du inte kan svara på det eftersom du naturligtvis inte vet. Men vet du vad det märkliga är? Jag vet inte det heller och det har tagit flera månader. Ja, det är i min mening konstigt att man beställer hem delar till en kund och tror att kunden bara ska acceptera priset. Det är inte direkt en vanligt ordning enligt tidigare erfarenheter av andra serviceärenden vilket jag redan skrivit. - Denna delen och arbetet kommer att kosta dig såhär mycket. Är det OK? Om det är det så beställer vi hem delarna och hör av oss när dom kommit.LarsL skrev:Men du måste väl förstå att en A-stolpe i alcantara prioriteras lägre än ett trasigt batteri eller en drivenhet som måste bytas? Det kanske inte är så konstigt att du får vänta?
Nej, som jag skrivit är alla mina ärenden registrerade via kontakt med Tesla via telefon och mail. APP alternativet fanns inte då..
Jag misstänker att om du initalt hade sagt till Tesla typ "Jag vill ha beklädnanden bytt på en A-stolpe samt dragkrok aktiverad på min bil, vad blir kostnaden?" Så hade du fått ett rätt snabbt svar på bägge dessa saker. Försöker man att få dessa saker fixade utan att behöva betala för dem så lär processen ta längre tid och man riskerar att bli besviken. Dragkroken misstänker jag är monterad av misstag på bilen och den är beställd utan krok som option.Eroz skrev:Ja, LarsL det förstår jag. Men hur går det med mitt ärende på den fronten? Antar att du inte kan svara på det eftersom du naturligtvis inte vet. Men vet du vad det märkliga är? Jag vet inte det heller och det har tagit flera månader. Ja, det är i min mening konstigt att man beställer hem delar till en kund och tror att kunden bara ska acceptera priset. Det är inte direkt en vanligt ordning enligt tidigare erfarenheter av andra serviceärenden vilket jag redan skrivit. - Denna delen och arbetet kommer att kosta dig såhär mycket. Är det OK? Om det är det så beställer vi hem delarna och hör av oss när dom kommit.LarsL skrev:Men du måste väl förstå att en A-stolpe i alcantara prioriteras lägre än ett trasigt batteri eller en drivenhet som måste bytas? Det kanske inte är så konstigt att du får vänta?
Nej, som jag skrivit är alla mina ärenden registrerade via kontakt med Tesla via telefon och mail. APP alternativet fanns inte då..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Inte för att ursäkta Tesla, men deras försäljning har exploderat och servicesidan har säkert fått många gånger fler ärenden att ta hand om eftersom det uppstår en del problem även på helt nya bilar. Min erfarenhet av Teslas service (nu har jag inte haft några problem med min bil på de 2,5 år jag ägt den) är ändå väldigt positiva. Mycket bättre än BMW, Audi eller VW.
Sen finns det idag konkurrenter så du kan alltid rösta med din plånbok och köpa en Audi istället.
Sen finns det idag konkurrenter så du kan alltid rösta med din plånbok och köpa en Audi istället.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Tesla är ett och samma företag så när de tar hem grejer är det inte samma sak som om Hedinsbil tar hem grejer. Hedinsbil kommer då att köpa reservdelarna av tex KIA och blir sedan sittande med dem. För Tesla spelar detta ingen roll då det ändå är Tesla delar hela tiden. De behöver alltså inte att du som kund tar på dig att beställa något.
Hade jag haft riktiga problem hade jag lagt in dem i appen alt hemsidan. Men det är kanske enklare att skapa en tråd på TeslaClubSweden?
Hade jag haft riktiga problem hade jag lagt in dem i appen alt hemsidan. Men det är kanske enklare att skapa en tråd på TeslaClubSweden?
Helt rätt! Du kan inte ursäkta Tesla om hur de hanterar sina kunder. Nu har jag väl ifs fler bilar på uppfarten av annat märke utan att försöka göra smygreklam. Men det är helt klart Tesla av min egna erfarenhet alla fall som behandlar sina kunder sämst. Har kanske haft otur? Vi får hoppas det.David D skrev:Inte för att ursäkta Tesla, men deras försäljning har exploderat och servicesidan har säkert fått många gånger fler ärenden att ta hand om eftersom det uppstår en del problem även på helt nya bilar. Min erfarenhet av Teslas service (nu har jag inte haft några problem med min bil på de 2,5 år jag ägt den) är ändå väldigt positiva. Mycket bättre än BMW, Audi eller VW.
Och nu syftar jag på Hedinbil? eller andra återförsäljare av den anledningen? Varför ska jag lägga in ärendena i APPEN eller HEMSIDAN när de redan ska vara registrerade???LarsL skrev:Tesla är ett och samma företag så när de tar hem grejer är det inte samma sak som om Hedinsbil tar hem grejer. Hedinsbil kommer då att köpa reservdelarna av tex KIA och blir sedan sittande med dem. För Tesla spelar detta ingen roll då det ändå är Tesla delar hela tiden. De behöver alltså inte att du som kund tar på dig att beställa något.
Jag ville med min tråd upplysa om problematiken om hur de hanterar sina befintliga kunder vid serviceärenden och att deras kundservice i stort är Obefintlig.
Men jag borde ha förstått att Tesla har sina fanatiker på detta forumet och troll finns överallt. Vi får hoppas att något liknande inte händer Er någon gång och att eran Tesla med era silvervantar fortsätter flyta på moln.
Detta blir med sista inlägg för jag tänker inte försvara mig mot folk som inte fattar. Uppenbarligen finns det folk som vill lägga stora pengar på att bli behandlad som skit..
Jag instämmer att som tesla ägare,desto äldre bilen e desto sämre service får man, som jag skriv för känns det som man hamnar på andra eller tredje plats för våra bilservice trots bokad tid.
Att inte kunna ringa direkt gör inte oss tesla ägare tryggare i köpet snarare börja tvivla om det var rätt köp.
Att inte kunna ringa direkt gör inte oss tesla ägare tryggare i köpet snarare börja tvivla om det var rätt köp.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag skulle använda appen för att checka läget, de läser ju det och återkopplar rätt fort. Nu när appen funkar är den bättre än att ringa då allt dokumenteras direkt och du får en faktisk servicetid. Så testa det för vibrationsproblemet.
Sen är det ju viktigt att du är saklig, du är inte kund hos Tesla så som du slänger dig med. Du har köpt din bil av en privatperson men Tesla har ju inte tjänat pengar på det, självklart skall du ju ändå få garantiärenden lösta men dina rättigheter enligt lagen blir ju begränsade ändå.
Att du inte kan få A-pelaren fixad gratis är ju fullt rimligt, de har ju ingen aning om vad som kan ha hänt för att det skall vara olika material. Normalt märks ju sådant långt tidigare om det är så från fabrik, typ på vägen hem från utlämningen.
Sen är det ju viktigt att du är saklig, du är inte kund hos Tesla så som du slänger dig med. Du har köpt din bil av en privatperson men Tesla har ju inte tjänat pengar på det, självklart skall du ju ändå få garantiärenden lösta men dina rättigheter enligt lagen blir ju begränsade ändå.
Att du inte kan få A-pelaren fixad gratis är ju fullt rimligt, de har ju ingen aning om vad som kan ha hänt för att det skall vara olika material. Normalt märks ju sådant långt tidigare om det är så från fabrik, typ på vägen hem från utlämningen.
Så de vill ha betalt för delarna nu, oavsett om de monteras eller inte? Annars förstår jag inte riktigt varför det är ett problem för dig att de beställde delarna innan de kollade om du var ok med priset, förutom att det såklart hade varit bättre att veta priset tidigare.Eroz skrev:Ja, LarsL det förstår jag. Men hur går det med mitt ärende på den fronten? Antar att du inte kan svara på det eftersom du naturligtvis inte vet. Men vet du vad det märkliga är? Jag vet inte det heller och det har tagit flera månader. Ja, det är i min mening konstigt att man beställer hem delar till en kund och tror att kunden bara ska acceptera priset. Det är inte direkt en vanligt ordning enligt tidigare erfarenheter av andra serviceärenden vilket jag redan skrivit. - Denna delen och arbetet kommer att kosta dig såhär mycket. Är det OK? Om det är det så beställer vi hem delarna och hör av oss när dom kommit.LarsL skrev:Men du måste väl förstå att en A-stolpe i alcantara prioriteras lägre än ett trasigt batteri eller en drivenhet som måste bytas? Det kanske inte är så konstigt att du får vänta?
Att inte få raka besked inom rimligt tid förstår jag är ett problem såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tack för att du berättar vad man kan utsättas för.. De är viktigt man hör både de som är bra och dåligt med en tesla. Jag tror tesla har växt snabbare än vad som är bra för deras varumärke. Jag var väldigt nära att beställa en tesla men är nu övertygad om att åtminstone vänta ett tag men de är också ganska troligt att de blir ett annat märke.
Ska jag köpa en bil som blir de dyraste jag någonsin köpt så måste även kund service fungera väl oavsett hur bra bilen är.
Ska jag köpa en bil som blir de dyraste jag någonsin köpt så måste även kund service fungera väl oavsett hur bra bilen är.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Vi har ju så klart olika farhågor och tankar om Teslas service.
Det verkar som de har problem onekligen, men samtidigt måste man tänka att på sådana här forum är det oftast de som upplever problem som skriker högst.
Självklart ska man lyssna på dem, jag menar inte att deras problem/känslor inte är äkta.
Men för de som bokar service genom appen och får tid och lånetesla, alternativt Mobile Ranger utkört kommer nog inte skriva något här.
De är ute och kör sin bil istället för att hänga här
Sen tänker jag att en Tesla har man inte i en vecka utan i flera år. Visst de har kanske problem nu, men de jobbar ju aktivt på det (Elon har ju sagt att det är ett stort fokus för dem). Sen tar det väl lite tid innan de är 100%-iga.
Men om det tar något/några år är helt ok för jag kommer ha bilen längre.
Det verkar som de har problem onekligen, men samtidigt måste man tänka att på sådana här forum är det oftast de som upplever problem som skriker högst.
Självklart ska man lyssna på dem, jag menar inte att deras problem/känslor inte är äkta.
Men för de som bokar service genom appen och får tid och lånetesla, alternativt Mobile Ranger utkört kommer nog inte skriva något här.
De är ute och kör sin bil istället för att hänga här

Sen tänker jag att en Tesla har man inte i en vecka utan i flera år. Visst de har kanske problem nu, men de jobbar ju aktivt på det (Elon har ju sagt att det är ett stort fokus för dem). Sen tar det väl lite tid innan de är 100%-iga.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Japp jag har planerat ha nästa bil i många år och de är just därför jag känner att just nu är de fel tillfälle att köpa..MarcusC skrev:Vi har ju så klart olika farhågor och tankar om Teslas service.
De är ute och kör sin bil istället för att hänga här![]()
Vad det gäller vem som skriker mest är alltid svårt att avgöra men jag har hängt här i många år och de har knappt aldrig skrivit en rad om dålig service men på senaste tiden har de dykt upp väldigt mycket, ja de oroar mig. Jag skulle snarast säga att på en fan boy ställe som detta (ursäkta uttrycket inget illa menat) så är de snarare så att man inte skriver negativt om tesla men svårt att vet såklart, de är jag som spekulerar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Har mestadels positiva erfarenheter av Teslas kundservice och SC i Mölndal. Köpte dock begagnad MS så kan bara uttala mig om min upplevelse hittils. Men har nu reggat ett serviceärende via appen gällande 12V batteri, larm som aktiveras så fort det är väldigt varmt i bilen, att bilen indikerar att frunken är öppen trots att den inte är det, samt att kromlisten på bakluckan håller på att släppa. En dag efter att jag registrerat mitt case får jag ett sms där de ber mig skicka bilder på bakluckan samt mer beskriva frunk och larmpproblemet. Däremot fanns det ingen tid förrän i mitten av september.. Så mestadels positivt avseende det.
Haft ett par åtgärder tidigare, dörrhandtag mm och det har de löst både snabbt och utan problem. Men då har jag haft direktkontakt med SC. Anser väl också att det skall vara möjligt att ringa och boka service och inte endast gå via appen/hemsidan. Men får rapportera hur ärendet fortskrider för mig.
Haft ett par åtgärder tidigare, dörrhandtag mm och det har de löst både snabbt och utan problem. Men då har jag haft direktkontakt med SC. Anser väl också att det skall vara möjligt att ringa och boka service och inte endast gå via appen/hemsidan. Men får rapportera hur ärendet fortskrider för mig.
Det är för mig ganska uppenbart att Eroz inte vill lösa problemet för då hade han så klart lagt in ärendet i appen så fort han bara kunde. Men nej det var så klart lättare att starta en tråd och tjata med lite?!? Jag tror Eroz känner att han har blivit lurad av Tesla eller sin ”kompis” som sålt honomen bil utan registrerad dragkrok och lite interiör problem. Nu ville han hugga lite på Tesla och trolla på ett märkes forum.Eroz skrev:Varför ska jag lägga in ärendena i APPEN eller HEMSIDAN när de redan ska vara registrerade???
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Det är fint att alla är olika.
Jag kan helt ärligt säga att jag hade kört Tesla tom om det helt saknades servicecenter i Sverige.
På mina tre bilar har det fortfarande inte varit ett enda problem stort nog att jag inte hade kunnat lösa det själv relativt enkelt. Och även om det hade uppstått problem så hade jag hellre flugit in en tekniker från Holland eller annorstädes än kört något annat än Tesla.
Jag anser att Teslas bilar är på en helt annan nivå än allt annat. Hade jag tvingats köra något annat så hade det plågat mig mycket, mycket mer än en strulig serviceorganisation osv.
Känner kanske lite extra starkt just nu när man är utomlands och kört ca 100 mil med en hopplöst omodern fossilbil (BMW 5-serie 2018).
Jag kan helt ärligt säga att jag hade kört Tesla tom om det helt saknades servicecenter i Sverige.
På mina tre bilar har det fortfarande inte varit ett enda problem stort nog att jag inte hade kunnat lösa det själv relativt enkelt. Och även om det hade uppstått problem så hade jag hellre flugit in en tekniker från Holland eller annorstädes än kört något annat än Tesla.
Jag anser att Teslas bilar är på en helt annan nivå än allt annat. Hade jag tvingats köra något annat så hade det plågat mig mycket, mycket mer än en strulig serviceorganisation osv.
Känner kanske lite extra starkt just nu när man är utomlands och kört ca 100 mil med en hopplöst omodern fossilbil (BMW 5-serie 2018).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag håller med Legato. Men men det sagt ska man ändå kunna förvänta sig en fungerande leverans och serviceorganisation. Det finns inget motsatsförhållande. Man kan ha världens bästa bilar och en fungerande leverans och serviceorganisation.
Absolut. Det är såklart ännu bättre om allt runtomkring fungerar utmärkt det också. För mig har det fungerat ypperligt, men jag är ju såklart inte blind för övriga vittnesmål. För mig är det dock sekundärt, så länge ingen annan har en intressant bil på marknaden så kommer jag fortsätta köra Tesla oavsett övriga omständigheter.default skrev:Jag håller med Legato. Men men det sagt ska man ändå kunna förvänta sig en fungerande leverans och serviceorganisation. Det finns inget motsatsförhållande. Man kan ha världens bästa bilar och en fungerande leverans och serviceorganisation.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021