Elförbrukning bil vs tåg
Moderator: Redaktion
Elförbrukning bil vs tåg
Fick för mig att jämföra elförbrukningen mellan tåg o elbil. Hittade en siffra på i snitt 12kWh/km för X2000 med 6 vagnar. Trycker man in 311 passagerare (som är max enligt en siffra jag hittade), så blir det ca 39Wh/km/pers.
Gör man likadant med en Tesla S som med 100kWh batteri ska ta sig 610km (med 5 pers) får vi 33Wh/km/pers!
Det va mycket närmare än jag skulle gissat! Jag skulle gissa på att tåget vann alla dar i veckan. Har jag räknat fel? Jag såg att det fanns en lokförare här, men jag har glömt vem det va.
Tåget kör snabbare va? 2 kanske 3x snabbare i snitt? 610km kommer man väl bara om man kör 70 med Teslan?
Gör man likadant med en Tesla S som med 100kWh batteri ska ta sig 610km (med 5 pers) får vi 33Wh/km/pers!
Det va mycket närmare än jag skulle gissat! Jag skulle gissa på att tåget vann alla dar i veckan. Har jag räknat fel? Jag såg att det fanns en lokförare här, men jag har glömt vem det va.
Tåget kör snabbare va? 2 kanske 3x snabbare i snitt? 610km kommer man väl bara om man kör 70 med Teslan?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
- kanylbullen
- Teslaägare
Re: Elförbrukning bil vs tåg
Slitage på asfalt och däck samt tillverkningskostnad och livslängd räknat per personkilometer gör nog ändå att tåg vinner om vi räknar total energiåtgång.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tibor har redan (såklart) skrivit en "dagens" även om detta och då med officiella siffror och kom fram
till ännu bättre resultat tom vill jag minnas
till ännu bättre resultat tom vill jag minnas

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har läst om Tibor, men är ny här så jag vet inte riktigt var man hittar. Jag gjorde en sökning, men hittade flera sidor. Ska försöka igen.
Och ja, tåg *borde* vinna om man räknar livslängd, jag blev mest förvånad att det va så nära. Däckslitage är nog värsta boven, men som sagt, mina gissningar går ju sisådär.
Edit:
Hittade via http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... %A5g#p8461
SJ angav ca 70Wh/pkm alltså dubbelt vad jag räknade med så jag antar att dom räknar med halvfullt tåg.
Och ja, tåg *borde* vinna om man räknar livslängd, jag blev mest förvånad att det va så nära. Däckslitage är nog värsta boven, men som sagt, mina gissningar går ju sisådär.

Edit:
Hittade via http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... %A5g#p8461
SJ angav ca 70Wh/pkm alltså dubbelt vad jag räknade med så jag antar att dom räknar med halvfullt tåg.
Senast redigerad av McMagnus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
Ett tåg har väldigt lågt rullmotstånd men väger massor. Så skall du långt och kan hålla en jämn hög fart så bör tåget slå en bil med hästlängder.
Om ni inte besökt järnvägens museum i Ängelholm så gör det. Där kan man knuffa en tågvagn som väger 1400kg om jag minns rätt. Ett barn flyttar ledigt på den medan en vuxen har grava problem att knuffa en bil på 1.4ton
När man tittar på elbilen så måste man även räkna på det man puttar in i vägguttaget inte vad vägmätaren säger. En Model S som körs i 200kph drar nog mer än 500wh/km i snitt. Om nu hastigheten är med i jämförelsen.
Om ni inte besökt järnvägens museum i Ängelholm så gör det. Där kan man knuffa en tågvagn som väger 1400kg om jag minns rätt. Ett barn flyttar ledigt på den medan en vuxen har grava problem att knuffa en bil på 1.4ton
När man tittar på elbilen så måste man även räkna på det man puttar in i vägguttaget inte vad vägmätaren säger. En Model S som körs i 200kph drar nog mer än 500wh/km i snitt. Om nu hastigheten är med i jämförelsen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Rullmotståndet är väl ingenting mot luftmotståndet?Henrik Torphammar skrev:Ett tåg har väldigt lågt rullmotstånd men väger massor. Så skall du långt och kan hålla en jämn hög fart så bör tåget slå en bil med hästlängder.
Ett tågs stora nackdel är att det inte går från dörr till dörr och att man måste bära all packning och dessutom passa tider.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Tåget stora fel, som för allt kollektivt resande, är ju att det tar dig från ett sälle där du inte är till ett ställe ditt du inte vill på en tid som är fel. Det gör att jag som bor en bit utanför Göteborg faktiskt kan ta mig till en plats en bit utanför Stockholm snabbare och billigare med en elbil.
MEN tåget är sååå PK och betydligt mer rätt enligt jantelagen.
Jo, men frontarean är ju inte så stor i förhållande till en bil om man tar hänsyn till hur många som får plats i ett tåg. Även om man åker i 200 kmh. Undrar om man tar hänsyn till regenereringen när man räknar på tågets förbrukning. För höjdskillnader och acceleration drar energi, och får man inte tillbaka den så förstår jag att tåget förlorar mot elbilen.Verdi skrev:Rullmotståndet är väl ingenting mot luftmotståndet?Henrik Torphammar skrev:Ett tåg har väldigt lågt rullmotstånd men väger massor. Så skall du långt och kan hålla en jämn hög fart så bör tåget slå en bil med hästlängder.
Apropå rullmotstånd är denna intressant. Beskriver hur en Ford F150 ( eller i princip vilken tung bil som helst) kan dra 567 000 ton på räls.
Bör bli bättre siffror, för tåget, om man tittar på X31 istället.
Där får man in en bra bit över 1000 personer om man kör med en trippel.
Dvs 3 vagnar/fordon.
Där får man in en bra bit över 1000 personer om man kör med en trippel.
Dvs 3 vagnar/fordon.
-
Ca 25% är rullmotstånd hos en bil. Men det är i något slags snitt och kanske inte så högt i ett rejs mot ett tåg.Verdi skrev:
Rullmotståndet är väl ingenting mot luftmotståndet?
Visst, men med svensk elmix så står framdrift av elbilen för nedåt en tiondel av de totala utsläppen av växthusgaser under bilens livslängd. Resten kommer från tillverkning av bil och batteri. Inkluderar du det i din jämförelse blir svaret ett helt annat. Till det kommer andra negativa effekter som skadliga partiklar från däck- och vägslitage. Såklart är elbilar oändligt mycket bättre än fossilbilar, men jag tror man lurar sig själv om det är bättre för klimatet att ta elbilen istället för tåget.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fast det hänger ju på hastigheten. Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten. Rullmotståndet ökar linjärt.Henrik Torphammar skrev:Ca 25% är rullmotstånd hos en bil. Men det är i något slags snitt och kanske inte så högt i ett rejs mot ett tåg.Verdi skrev:
Enligt ett par svar jag hittade på SJs FB ( så får man tillbaka energi när man bromsar, förutsatt att det inte är för halt.Wilson skrev:Undrar om man tar hänsyn till regenereringen när man räknar på tågets förbrukning. För höjdskillnader och acceleration drar energi, och får man inte tillbaka den så förstår jag att tåget förlorar mot elbilen.
Stämmer. Men glöm inte tågets stora fördelar: att man delar på kostnaderna och att någon annan kör det. Det gör att man får ungefär tusen tågresor för priset av en Tesla och man kan åka med även om man är barn, synskadad, rörelsehindrad eller bara saknar körkort. Dessutom kräver tågräls betydligt mindre plats i förhållande till antalet resenärer än bilvägar.LarsL skrev:Tåget stora fel, som för allt kollektivt resande, är ju att det tar dig från ett sälle där du inte är till ett ställe ditt du inte vill på en tid som är fel. Det gör att jag som bor en bit utanför Göteborg faktiskt kan ta mig till en plats en bit utanför Stockholm snabbare och billigare med en elbil.
Bilen och tåget har olika fördelar och nackdelar helt enkelt. Båda behövs.
De flesta av dessa fördelar för tåget har även autonoma bilar. Tågräls kan sägas ta mer plats än bilvägar eftersom endast tåg får förekomma på banan och övergångar är svåra och dyra. På väg kan gångare, cyklister, lastbilar mm vara och de delar inte av landskapet så som tåg gör. Tror inte tåg har särskilt stor del i det framtida samhället.Jerka skrev:Stämmer. Men glöm inte tågets stora fördelar: att man delar på kostnaderna och att någon annan kör det. Det gör att man får ungefär tusen tågresor för priset av en Tesla och man kan åka med även om man är barn, synskadad, rörelsehindrad eller bara saknar körkort. Dessutom kräver tågräls betydligt mindre plats i förhållande till antalet resenärer än bilvägar.LarsL skrev:Tåget stora fel, som för allt kollektivt resande, är ju att det tar dig från ett sälle där du inte är till ett ställe ditt du inte vill på en tid som är fel. Det gör att jag som bor en bit utanför Göteborg faktiskt kan ta mig till en plats en bit utanför Stockholm snabbare och billigare med en elbil.
Bilen och tåget har olika fördelar och nackdelar helt enkelt. Båda behövs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Det hänger ju på hur mycket du svänger givetvis!! Det hänger på om vi skall tävla på sandstrand eller på betong. Eller om tåget är en hyperloop. Eller om tåget är dieseldrivet viket det uteslutande är i USA.Wilson skrev:Fast det hänger ju på hastigheten. Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten. Rullmotståndet ökar linjärt.Henrik Torphammar skrev:Ca 25% är rullmotstånd hos en bil. Men det är i något slags snitt och kanske inte så högt i ett rejs mot ett tåg.Verdi skrev:
Elon nämnde ju att Tesla Semi i kolonnkörning slår ett tåg, men det är ju just ett dieseltåg han syftade på med tanke på att han pratar USA. Kostnad förvisso men det är ju nästan samma sak som förbrukning.
Det är ju skillnad på om man ska tranportera människor eller gods. Tåg fungerar ju utmärkt att transportera tunga gods och det blir en tuffare match för lastbilar för detta men när det kommer till persontrafik så är tåg inte lika konkurrenskraftiga. Gods har oftast inte så mycket emot att bli stående stilla en viss tid och att lastas om, människor kan ha lite invändningar att ibland komma fram några timmar senare, blå stillastående utan möjlighet att ta sig ifrån tåget eller behöva stå ute i snålblåst på en perrong.Henrik Torphammar skrev:Det hänger ju på hur mycket du svänger givetvis!! Det hänger på om vi skall tävla på sandstrand eller på betong. Eller om tåget är en hyperloop. Eller om tåget är dieseldrivet viket det uteslutande är i USA.Wilson skrev:Fast det hänger ju på hastigheten. Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten. Rullmotståndet ökar linjärt.Henrik Torphammar skrev:Ca 25% är rullmotstånd hos en bil. Men det är i något slags snitt och kanske inte så högt i ett rejs mot ett tåg.Verdi skrev:
Elon nämnde ju att Tesla Semi i kolonnkörning slår ett tåg, men det är ju just ett dieseltåg han syftade på med tanke på att han pratar USA. Kostnad förvisso men det är ju nästan samma sak som förbrukning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag är benägen att hålla med. Visst finns det fördelar med tåg jämfört med en autonom bil, högre genomsnittshastighet, bekvämare (lättare att arbeta, äta mm) men problemet är att tåget inte bara ska konkurrera med autonoma bilar utan även elflyg. Många tror att elflyg kommer att ge en renässans för mindre flygfält där man flyger närmare sin destination. Och inte bara mindre flygfält utan även att man slipper mellanlandningarna på lokala flyg till de större destinationerna. I Sverige kan ex Luleå-Stockholm-Sundsvall, Göteborg-Stockholm-Luleå ersättas av direktflyg.Svenssons skrev:De flesta av dessa fördelar för tåget har även autonoma bilar. Tågräls kan sägas ta mer plats än bilvägar eftersom endast tåg får förekomma på banan och övergångar är svåra och dyra. På väg kan gångare, cyklister, lastbilar mm vara och de delar inte av landskapet så som tåg gör. Tror inte tåg har särskilt stor del i det framtida samhället.
Hyperloop kanske kan ändra på förutsättningarna för markbunden "tågtrafik" mellan större städer men det är väl kanske inte tåg egentligen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elflyg och hyperloop (tåg) har ju nackdelen att de inte är flexibla. Du måste åka någonstans och vänta på att andra ska komma dit så du kan ta dig vidare.
Flyget har fördelen jämfört med hyperloop/tåg att det kräver små infrastrukturinvesteringar. Faktiskt ännu mindre än bilar som ju ändå behöver vägar att åka på, även om de är betydligt enklare än de som krävs för tåg/hyperloop. Därför passar flyg oss här i glesbefolkat land ganska bra.
Flyget har fördelen jämfört med hyperloop/tåg att det kräver små infrastrukturinvesteringar. Faktiskt ännu mindre än bilar som ju ändå behöver vägar att åka på, även om de är betydligt enklare än de som krävs för tåg/hyperloop. Därför passar flyg oss här i glesbefolkat land ganska bra.
Tid är pengar även när det gäller godstrafik. Lastbilen körs direkt till destinationen och med semi + konvojkörning (autonom) så tror jag att även tågtrafiken i Sverige får hård konkurrens prismässigt.Svenssons skrev:Gods har oftast inte så mycket emot att bli stående stilla en viss tid och att lastas om, människor kan ha lite invändningar att ibland komma fram några timmar senare, blå stillastående utan möjlighet att ta sig ifrån tåget eller behöva stå ute i snålblåst på en perrong.
Så här ser det ut för godstrafik , tåg vs väg sedan 1970
Med eldrivna semi + eventuellt då konvoj/autonomi på det så borde det rimligen bli ännu mer vägbunden godstrafik i förhållande till tåg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
Nej, Rullmotståndet hänger inte på vad det är ju transporterar.Svenssons skrev:Det är ju skillnad på om man ska tranportera människor eller gods. Tåg fungerar ju utmärkt att transportera tunga gods och det blir en tuffare match för lastbilar för detta men när det kommer till persontrafik så är tåg inte lika konkurrenskraftiga. Gods har oftast inte så mycket emot att bli stående stilla en viss tid och att lastas om, människor kan ha lite invändningar att ibland komma fram några timmar senare, blå stillastående utan möjlighet att ta sig ifrån tåget eller behöva stå ute i snålblåst på en perrong.Henrik Torphammar skrev:Det hänger ju på hur mycket du svänger givetvis!! Det hänger på om vi skall tävla på sandstrand eller på betong. Eller om tåget är en hyperloop. Eller om tåget är dieseldrivet viket det uteslutande är i USA.Wilson skrev:Fast det hänger ju på hastigheten. Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten. Rullmotståndet ökar linjärt.Henrik Torphammar skrev:Ca 25% är rullmotstånd hos en bil. Men det är i något slags snitt och kanske inte så högt i ett rejs mot ett tåg.Verdi skrev:
Med mer gods på vägarna undrar en miljövän: Finns det nåt alternativ till däck på asfalt?
Vad i däcket är det som man vill undvika? Gummit är väl naturligt nedbrytbart, så det är väl oljebaserade inblandningar?
Vad i däcket är det som man vill undvika? Gummit är väl naturligt nedbrytbart, så det är väl oljebaserade inblandningar?
Med autonomabilar så behöver lastbilarna inte alls vara lika stora som idag. Det finns ingen förarlös som måste slås ut på en masssa ton. Då närmar sig godstransporterna personbilstrafiken och paket kan åka direkt dörr till dörr mycket snabbare och billigare än idag.
Däck är en stor källa till mikroplaster.McMagnus skrev:Med mer gods på vägarna undrar en miljövän: Finns det nåt alternativ till däck på asfalt?
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... plast.html