Det finns nog en viss potential till att bruttomarginalen kommer att vända något uppåt - som du säger påverkades resultatet i q2 säkert en del av reorna. Någon större uppgång räknar jag ändå inte med. Åtminstone borde medelpriset per såld Tesla börja stabilisera sig nu (efter att ha rasat under det senaste året).Legato skrev:
Tror inte beräkningen av marginalen i sig är några konstigheter. Dock kan man ju definitivt argumentera för att kostnaderna för SUC är en förutsättning för att kunna sälja bilarna. Alltså... Om man inte hade haft SUC-nätverket och tagit förluster för det i "Service and Other" så hade man rimligtvis tvingats sälja bilarna billigare och därmed fått lägre bruttomarginal.
Förvånad att du trodde Q2 skulle bli bäst då det dels inte är vad Tesla kommunicerat, och dels var ett kvartal när man rensade ut "pre-Raven"-bilar till rea-pris.
Vad Tesla kommunicerat fäster jag inte mycket vikt på... Ser inte på vilket sätt försäljningen eller marginalerna drastiskt skulle förbättras före Kina eller Model Y tar fart.