Laddning i flerbilsgarage?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Speedy

Laddning i flerbilsgarage?

Inlägg av Speedy »

Funderar lite kring laddningsmöjligheter och hur saker fungerar då jag är väldigt sugen på elbil i allmänhet och en Tesla i synnerhet. Bor dock i BRF där vi har ett gemensamt inomhusgarage, funderar därför hur det fungerar med laddning.

Måste föreningen besluta om installation av laddstation och köpa in detta i större omfattning eller kan jag själv fixa laddare och montera på något sätt vid min plats?

Laddar annars gratis på min arbetsplats och har 3 fas vid sommarstugan vilket borde fungera bra men vill ju gärna kunna ladda även hemma.
Användarvisningsbild
nek0

Re: Laddning i flerbilsgarage?

Inlägg av nek0 »

Speedy skrev:
Funderar lite kring laddningsmöjligheter och hur saker fungerar då jag är väldigt sugen på elbil i allmänhet och en Tesla i synnerhet. Bor dock i BRF där vi har ett gemensamt inomhusgarage, funderar därför hur det fungerar med laddning.

Måste föreningen besluta om installation av laddstation och köpa in detta i större omfattning eller kan jag själv fixa laddare och montera på något sätt vid min plats?

Laddar annars gratis på min arbetsplats och har 3 fas vid sommarstugan vilket borde fungera bra men vill ju gärna kunna ladda även hemma.
Föreningen måste besluta om installation av laddstation och om de ska bekosta den och ta betalt av dig för laddningen eller om de tillåter dig installera egen laddbox
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Vi bor också i BRF. Jag kontaktade styrelsen och vi ordnade så att jag betalade för box och installation samt betalar 75 kr fast per månad för elen. Om vi flyttar kan vi betala för att återställa allt och ta med boxen, men troligen lämnar vi den då istället.

Det finns bidrag (fortfarande?) som en förening kan söka för installation, men då skulle de nog vilja installera mycket på en gång. Så blev det inte i vårt fall.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

foolip skrev:
... samt betalar 75 kr fast per månad för elen.
:shock: Sjukt förmånligt. Eller snarare att alla medlemmar i din förening bekostar din laddning. Men du kanske inte laddar så mycket hemma, eftersom du har det på jobbet också?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Jeppe_E skrev:
foolip skrev:
:shock: Sjukt förmånligt. Eller snarare att alla medlemmar i din förening bekostar din laddning. Men du kanske inte laddar så mycket hemma, eftersom du har det på jobbet också?
Det var något som föreningen bestämde och jag fattade först efteråt. Det finns en med laddhybrid som installerade box samtidigt och föreningen vill nog ha samma pris för alla. Fast jag tror inte den egentliga kostnaden är mycket över 100 per månad i snitt eftersom vi normalt inte kör mer än 10-20 mil per vecka och kör vi långt laddar vi på vägen.

Ser såklart ändå till att ladda på natten för att minimera föreningens faktiska kostnad.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

foolip skrev:
Jeppe_E skrev:
foolip skrev:
Det var något som föreningen bestämde och jag fattade först efteråt. Det finns en med laddhybrid som installerade box samtidigt och föreningen vill nog ha samma pris för alla. Fast jag tror inte den egentliga kostnaden är mycket över 100 per månad i snitt eftersom vi normalt inte kör mer än 10-20 mil per vecka och kör vi långt laddar vi på vägen.

Ser såklart ändå till att ladda på natten för att minimera föreningens faktiska kostnad.
Ja, det var ingen kritik mot dig, utan mer att man nog inte förstår i föreningen vad kostnaden för laddning kan vara. Om vi tar ett annat exempel, som t.ex. mig själv som kör 7-8 mil om dagen och laddar typ 70 kWh i veckan så ger det en kostnad på typ 400 kr/månad. Men den kostnaden har man ju inte om man laddar en hybrid :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare

Inlägg av jseverinson »

Bor också i BRF. Här fungerar överenskommelsen så att medlemmen bekostar laddboxen och föreningen bekostar installationen. Vid avflyttning kan jag välja att ta med mig boxen (då får jag bekosta avinstallation och återställning) alternativt så tillfaller boxen föreningen.

Gällande elkostnaden så har vi redan individuell mätning så jag tror det kommer på samma räkning. Inte säker än.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Speedy

Inlägg av Speedy »

Super, tack alla för svar!

Blir att ta en diskussion med styrelsen med andra ord men verkar ju inte helt omöjligt att få till egen laddare låter det ju som ändå.
Skriv svar