To FSD, or not to FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: To FSD, or not to FSD

Inlägg av GreenMachine »

MarcusC skrev:
GreenMachine skrev:
Känns som en rätt överhypad funktion.
Typ som robotaxi om jag ska vara ärlig, men nu ska jag inte förstöra tråden ;)
Ser inte att det är att förstöra tråden. Syftet var att höra ifrån de som hr FSD om man tycker att det är värt de (för närvarande) 67 kSek som man får betala extra och såhär långt så låter det som att de allra flesta inte allt tycker det eftersom funktionen inte i praktiken tillför något av det som man anger att den ska klara av annat än undantagsvis?

Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon.

Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.

Summon: din parkerade bil kommer att hitta dig var som helst på en parkeringsplats. På riktigt.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

Ja och vanliga summon är helt värdelöst enligt mig, provat det en gång men kanske kan va bra för någon med väldigt smalt garage men då kanske man inte ska parkera där om man inte kommer in i bilen.

Advanced summon som är med i fsd ska väll släppas snart, vad jag hört men inte vet säkert är att det är en EU regel att telefonen måste va parkopplad med bilen för att det ska funka? Isf måste ju telefonen typ va i bilen och då blir det svårt att kalla på bilen en bit bort med telefonen. Har tyvärr inga forhoppningar där heller men har mer gärna fel. Dock hade en omvänd funktion varit bättre, att man kan stanna utanför dörren på huset, lasta ur kassar och skicka bort bilen till en standardparkering.

Det jag dock hade velat ha är att den börjar läsa skyltar efter vägarna, t.ex när 2 filer blir en eller svårt om men det har jag inte lyckats hitta info om alls. Bara kartdata för hastighet och inte ens läsningar av skyltar där heller, dessa kan ju ändras vid vägarbeten etc och vid olika tider.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Johan84 skrev:
Ja och vanliga summon är helt värdelöst enligt mig, provat det en gång men kanske kan va bra för någon med väldigt smalt garage men då kanske man inte ska parkera där om man inte kommer in i bilen.

Advanced summon som är med i fsd ska väll släppas snart, vad jag hört men inte vet säkert är att det är en EU regel att telefonen måste va parkopplad med bilen för att det ska funka? Isf måste ju telefonen typ va i bilen och då blir det svårt att kalla på bilen en bit bort med telefonen. Har tyvärr inga forhoppningar där heller men har mer gärna fel. Dock hade en omvänd funktion varit bättre, att man kan stanna utanför dörren på huset, lasta ur kassar och skicka bort bilen till en standardparkering.

Det jag dock hade velat ha är att den börjar läsa skyltar efter vägarna, t.ex när 2 filer blir en eller svårt om men det har jag inte lyckats hitta info om alls. Bara kartdata för hastighet och inte ens läsningar av skyltar där heller, dessa kan ju ändras vid vägarbeten etc och vid olika tider.
Läser även i andra trådar att Tesla inte (längre) läser skyltarna ytan baserar det på GPS och en databas istället. Det gör systemet helt värdelöst redan där får jag nog säga (med reservation för att jag själv inte provat och därmed också kan ha fel).

Gjort dryga 600 mil genom europa i sommar med annat märke att bilen läste av skyltarna med förvånande precision och eftersom jag hastighets-reglering är en så vital grundfunktion i och för bilkörning så blir jag faktiskt förvånad över hur dåligt denna funktion verkar fungera i praktiken.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag skulle inte betala 67 tkr för FSD idag men om inte AP ingått och det hade varit som p förra bilen att det kostade typ 50 tkr inkl NoA, advanced summon och autopark så hade jag köpt det igen.
Jag har nog kört typ 1500 mil med NoA och jag gillade den men inte 67 tkr gillade.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare

Inlägg av swegarm »

Har NoA på min X och saknar filbyte i 3an. Som några påpekar är de ganska frustrerande att man måste avbryta AP vid omkörningar. Är dock inte värt att uppgradera som ja ser det.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

66k är en hög tröskel, men 77k är en gigantisk tröskel och Musk har varnat för att löpande öka priset för FSD så det lär bli färre och färre bilar som har paketet vilket förmodligen inte gynnar någon.
NoA skulle jag kunnat betala en del för om det fungerade bra, dock inte 66k. Summon och Autoparkering känns mer som partytricks.
Jag hoppas på att de släpper mindre paket eller att det kommer gå att köpa funktionerna styckvis någon gång framöver.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Vet vi varför Teslor inte kan läsa skyltar? En ny Opel Corsa (typ) fixar ju det dessa dagar, och Teslor påstås ju kunna köra taxi på egen hand nästa år. Lite svårt att få ihop.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare

Inlägg av andersm »

E18 norrut från stockholm med destination Sjöberg. NoA lägger automatiskt bilen i bussfilen. Denna typ av grej gör att jag är mer koncentrerad och uppmärksam bakom ratten när NoA är på. Det kanske är en bra grej, men nån arbetsbesparing eller avslappnande effekt har NoA inte för mig i alla fall. Inte värt pengar nu. Enda anledningen att köpa FSD (som jag gjort) är en förhoppning om att det ökar andrahandsvärdet om 3 år.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

andersm skrev:
E18 norrut från stockholm med destination Sjöberg. NoA lägger automatiskt bilen i bussfilen. Denna typ av grej gör att jag är mer koncentrerad och uppmärksam bakom ratten när NoA är på. Det kanske är en bra grej, men nån arbetsbesparing eller avslappnande effekt har NoA inte för mig i alla fall. Inte värt pengar nu. Enda anledningen att köpa FSD (som jag gjort) är en förhoppning om att det ökar andrahandsvärdet om 3 år.
Det är vad jag hör från de flesta, att det är mer administration att hålla koll på systemet än det är att köra själv. Det går ju i alla fall för mig fetbort.

:lol: :lol: Tänker på dessa idiothistorier man hört om folk som kört på gångvägar och i elljusspår för att de lagt in fel inställning i navigatorn. :lol:
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Elof skrev:
Vet vi varför Teslor inte kan läsa skyltar? En ny Opel Corsa (typ) fixar ju det dessa dagar, och Teslor påstås ju kunna köra taxi på egen hand nästa år. Lite svårt att få ihop.
Pga patent som Mobileye har.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

jpetters skrev:
Elof skrev:
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Kilowatt skrev:
jpetters skrev:
Elof skrev:
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Då får vi sannerligen hoppas att Elon öppnar plånboken och betalar för att få tillgång till tekniken, eller hittar ett sätt att runda patentet. Annars får vi vänta i 11 år innan våra bilar kan läsa skyltar.
Skriv svar