Samåkning norrut från Malmö (21/7)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

Samåkning norrut från Malmö (21/7)

Inlägg av Surfaren »

Jag hade tänkt åka hem med SJ imorgon söndag (Malmö till Stockholm), men SJ har problem med en kontaktledning (helt nytt fenomen) och har försökt övertala mig via sms att välja alternativa resvägar. De har dock inte gett särskilt många förslag. Är det någon som åker denna sträcka, eller första biten, och kan tänka sig en extra passagerare? Jag kan givetvis bjuda på fika på vägen eller något sånt som tack för skjutsen.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Samåkning norrut från Malmö imorgon(21/7)

Inlägg av GreenMachine »

Surfaren skrev:
Jag hade tänkt åka hem med SJ imorgon (Malmö till Stockholm), men SJ har problem med en kontaktledning (helt nytt fenomen) och har försökt övertala mig via sms att välja alternativa resvägar. De har dock inte gett särskilt många förslag. Är det någon som åker denna sträcka, eller första biten, och kan tänka sig en extra passagerare? Jag kan givetvis bjuda på fika på vägen eller något sånt som tack för skjutsen.
Norwegian 07:40 går till Stockholm :lol: :lol:

Inte för att vara taskig men åka tåg i detta landet är ju ett skämt.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare

Re: Samåkning norrut från Malmö (21/7)

Inlägg av Lindstromer »

Surfaren skrev:
Jag hade tänkt åka hem med SJ imorgon söndag (Malmö till Stockholm), men SJ har problem med en kontaktledning (helt nytt fenomen) och har försökt övertala mig via sms att välja alternativa resvägar. De har dock inte gett särskilt många förslag. Är det någon som åker denna sträcka, eller första biten, och kan tänka sig en extra passagerare? Jag kan givetvis bjuda på fika på vägen eller något sånt som tack för skjutsen.
Med risk för att förstöra med fakta så är det inte SJ som har problem med kontaktledningen. Det är Trafikverket som har stora problem med att ett ställverk (teknikhus som styr signaler på en del av sträckan) brann upp, p.g.a kontaktledningshaveri. De behöver m.a.o bygga upp allt på nytt då det blev helt utbrunnet i teknikhuset. :? :cry:
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Och så finns det ljushuvuden som tycker att vi ska ha elvägar med den här typen av ledningar över vägen. :roll: Det är dyrt och har dålig driftsäkerhet. När de går sönder stannar hela systemet på den sträckan, sjukt dåligt.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Lindstromer skrev:
Med risk för att förstöra med fakta så är det inte SJ som har problem med kontaktledningen. Det är Trafikverket som har stora problem [...]
Absolut, men SJ fick problem i samma stund som Trafikverket fick det. ;)

Nu kom jag hem ändå. Fick bara åka två timmar tidigare med långsammare tåg via Helsingborg.
bjalle88

Inlägg av bjalle88 »

GreenMachine skrev:
Surfaren skrev:
Jag hade tänkt åka hem med SJ imorgon (Malmö till Stockholm), men SJ har problem med en kontaktledning (helt nytt fenomen) och har försökt övertala mig via sms att välja alternativa resvägar. De har dock inte gett särskilt många förslag. Är det någon som åker denna sträcka, eller första biten, och kan tänka sig en extra passagerare? Jag kan givetvis bjuda på fika på vägen eller något sånt som tack för skjutsen.
Norwegian 07:40 går till Stockholm :lol: :lol:

Inte för att vara taskig men åka tåg i detta landet är ju ett skämt.
Tågen fungerar oftast väldigt bra, i juni kom 89,2% av tågen i tid trots trafikstoppet i Malmö pga bombhot på Malmö C som drabbade 150 tåg
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

GreenMachine skrev:
.../ Inte för att vara taskig men åka tåg i detta landet är ju ett skämt.
Minns ett gammalt Uppdrag Granskning. De gjorde en liten komparativ studie och jämförde den svenska järnvägen med den i Schweiz som då hade den bästa punktligheten i Europa -- och ett liknande klimat. Till skillnad från Sverige hade Schweizarna hållit fast vid att behålla ett (ganska naturligt) offentligt järnvägsmonopol. Det är ju trots allt ganska svårt att köra två tåg samtidigt vid samma tid på samma sträcka...

Tyvärr minns jag inte så mycket mer. Det här var ganska länge sedan...

Men det lät väl ungefär lite så här:

https://www.sydsvenskan.se/2014-03-21/s ... vagslander
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

SwedishAdvocate skrev:
...
Du får gärna styra upp det du citerade. Just nu ser det ut som jag sagt något som jag inte sagt.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Surfaren skrev:
SwedishAdvocate skrev:
...
Du får gärna styra upp det du citerade. Just nu ser det ut som jag sagt något som jag inte sagt.
Slarvigt av mig.

Nu är det korrigerat.

Tack för påpekandet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar