To FSD, or not to FSD
Moderator: Redaktion
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
To FSD, or not to FSD
Vill höra vad ni tycker om FSD i dess nuvarande form för användning i Sverige.
Får intrycket av de flesta inte tycker att funktionen tillför så mycket i praktiken och att det alldeles för mycket administration som förare?
Vad tycker ni? Värt 67 tusen eller inte?
Får intrycket av de flesta inte tycker att funktionen tillför så mycket i praktiken och att det alldeles för mycket administration som förare?
Vad tycker ni? Värt 67 tusen eller inte?
Re: To FSD, or not to FSD
Jag har eap och det som är extra jämfört med vanliga apn är NoA och advanced Summon. Det är också det ända du får i dagsläget för 67k vilket absolut inte är värt det. Kan ju va en helt annan femma om några år när dom släppt mer funktioner men beror väll lite på
Hur länge man ska ha kvar bilen kan jag tycka. Har man eap så får man inget extra alls i dagsläget, för 66k på teslakontot. Hade jag beställt idag hade jag nöjt mig med grundfunktionerna absolut
Hur länge man ska ha kvar bilen kan jag tycka. Har man eap så får man inget extra alls i dagsläget, för 66k på teslakontot. Hade jag beställt idag hade jag nöjt mig med grundfunktionerna absolut
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: To FSD, or not to FSD
Navigate on Autopilot, i Europa, är helt värdelöst. Summon, som ingår i FSD, är användbart men inte i närheten av värt 60k+.
Så i dagsläget är FSD inte alls värt det. Men förhoppningsvis blir det bättre med tiden.
Så i dagsläget är FSD inte alls värt det. Men förhoppningsvis blir det bättre med tiden.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: To FSD, or not to FSD
Jag har FSD och i Sverige ger det ingenting vettigt.
NoA gör bara så att AutoPiloten blir sämre (på svenska vägar).
Skulle inte köpa till det för 67k.
NoA gör bara så att AutoPiloten blir sämre (på svenska vägar).
Skulle inte köpa till det för 67k.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: To FSD, or not to FSD
Men vad kan det vara som kommer i FSD efter Elons utlovade prishöjning 16/8?
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Re: To FSD, or not to FSD
Tror att funktionen kommer komma ganska snart, men den som tror att man kommer kunna skicka ut bilen på natten alldeles själv får nog tänka om.
a) Det skulle vara direkt oansvarigt att öppna upp en marknad där det bara finns en spelare som kan konkurrera ut allt. - Det kommer dröja tills det åtminstånde finns 3-4 riktiga konkurrenter.
b) under tiden kommer man tillåta att bilen kör (precis som med farthållare) så länge det finns någon med körkort bakom ratten. Detta tror jag Tesla och övriga tillverkare tom kommer att uppskatta då det löser den kiviga ansvarsfrågan. Gör Fsd eller motsvarande något misstag och dödar någons barn /katthund, så kommer tillverkaren att slå ifrån sig och "bevisa"( med deras egna loggar som källa), att felet helt och hållet berodde på föraren.
c) Det kommer även att underlätta servicen, man kommer skapa en ny arbetsmarknad med någon som åker med bilen, och har en social kontroll att passagerarna sköter sig, samt ser till att bilen återlämnas ren (tvättar och stoppar in laddsladd). Vi kan kalla dessa bio-robots. då robotar har svårt för dessa uppgifter (främst mexikanare och folk sm står långt från arbetsmarknaden är de vi kommer se i denna grupp kanske tom studenter). Men de kommer inte kunna sova eller läsa en bok/mobil, då det kommer vara brott mot trafikförordningen.(fast det blir en gränsdragning om film på ipad kommer tillåtas)
a) Det skulle vara direkt oansvarigt att öppna upp en marknad där det bara finns en spelare som kan konkurrera ut allt. - Det kommer dröja tills det åtminstånde finns 3-4 riktiga konkurrenter.
b) under tiden kommer man tillåta att bilen kör (precis som med farthållare) så länge det finns någon med körkort bakom ratten. Detta tror jag Tesla och övriga tillverkare tom kommer att uppskatta då det löser den kiviga ansvarsfrågan. Gör Fsd eller motsvarande något misstag och dödar någons barn /katthund, så kommer tillverkaren att slå ifrån sig och "bevisa"( med deras egna loggar som källa), att felet helt och hållet berodde på föraren.
c) Det kommer även att underlätta servicen, man kommer skapa en ny arbetsmarknad med någon som åker med bilen, och har en social kontroll att passagerarna sköter sig, samt ser till att bilen återlämnas ren (tvättar och stoppar in laddsladd). Vi kan kalla dessa bio-robots. då robotar har svårt för dessa uppgifter (främst mexikanare och folk sm står långt från arbetsmarknaden är de vi kommer se i denna grupp kanske tom studenter). Men de kommer inte kunna sova eller läsa en bok/mobil, då det kommer vara brott mot trafikförordningen.(fast det blir en gränsdragning om film på ipad kommer tillåtas)
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: To FSD, or not to FSD
Om jag tolkar vad man skriver i div trådar så fungerar det inte ens bra på helt vanlig motorväg så vad är poängen då egentligen?fnystrom skrev:Jag har FSD och i Sverige ger det ingenting vettigt.
NoA gör bara så att AutoPiloten blir sämre (på svenska vägar).
Skulle inte köpa till det för 67k.
Pendlar tidvis 20 mil tur och retur på motorväg och skulle givetvis vara beredd att betala 70 k för att kunna outsourca en del av det, men som jag förstår det så låter det som mer jobb snarare än mindre?
Re: To FSD, or not to FSD
En sak som inte finns i EAP är att byta fil med blinkers. Så nu får man avbryta AP så fort man ska byta fil och sedan starta den igen vilket enligt mig är extremt irriterande. Nästan så man slutar använda AP bara därför eller att man ligger kvar i vänsterfilen och retar alla andra som vill köra om. Denna funktion borde finns kvar i EAP.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: To FSD, or not to FSD
Jag har inte FSD.Pontus skrev:En sak som inte finns i EAP är att byta fil med blinkers. Så nu får man avbryta AP så fort man ska byta fil och sedan starta den igen vilket enligt mig är extremt irriterande. Nästan så man slutar använda AP bara därför eller att man ligger kvar i vänsterfilen och retar alla andra som vill köra om. Denna funktion borde finns kvar i EAP.
Men jag har summon och kan byta fil med blinkers.
Var finns en bra genomgång vad FSD och EAP innehåller?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: To FSD, or not to FSD
Jag kan byta fil med autopilot på eap. Anvanced Summon ska vi få men inte trafikljus automatik.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: To FSD, or not to FSD
Numera är väl det $6000 att köpa FSD både vid beställning av bil och efter leverans i USA. I Sverige 66000kr, eller?
/Henric
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Re: To FSD, or not to FSD
Jag tillhör dem som beställde Autopilot och fick FSD. För mig funkar NoA rätt bra, men mervärdet från vanliga Autopilot är minimal. Summon är en gimmick som funkar sporadiskt och att den skulle bli ”Advanced” innan jag säljer bilen (om 3-6 år) är skrattretande.
Dessutom, om nu Tesla mot förmodan faktiskt petar i nya datorn och får till fungerande mjukvara i min bil innan jul så kommer de regulatoriska utmaningarna kvarstå. Och det löser man inte med ett meddelande på Twitter.
Nej, lägg de pengarna på något roligare. Champagne till exempel.
Dessutom, om nu Tesla mot förmodan faktiskt petar i nya datorn och får till fungerande mjukvara i min bil innan jul så kommer de regulatoriska utmaningarna kvarstå. Och det löser man inte med ett meddelande på Twitter.
Nej, lägg de pengarna på något roligare. Champagne till exempel.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: To FSD, or not to FSD
Det låter dock som att inte ens navigering på motorväg fungerar i praktiken?Johan84 skrev:Jag kan byta fil med autopilot på eap. Anvanced Summon ska vi få men inte trafikljus automatik.
Re: To FSD, or not to FSD
FSD i min model3 innebär att NoA automatiskt blinkar å kör av motorvägen samt automatiskt blinkar å väljer höger eller vänster väg efter en motorväg t.ex när vägen delar sig... klarar sig förvånansvärt bra ibland å förvånansvärt dåligt ibland
Men omkörningar på motorvägen behöver bekräftelse av filbyten den föreslår innan den blinkar å byter.
Kört typ 300mil med NoA snart och gillar det, men hade inte betalt 66k för det nu. Hoppas att de slår på att den filbyter i Sverige automatiskt snart.

Kört typ 300mil med NoA snart och gillar det, men hade inte betalt 66k för det nu. Hoppas att de slår på att den filbyter i Sverige automatiskt snart.
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Re: To FSD, or not to FSD
Mja funkar väll ok ibland men är ganska nytt än så länge, är det lite trafik så är det väll bra om man bara vill hålla trafikrytmen eller lite över. Har bara 2+1 motorväg i Norrland och då äre inge vidare alls. Körde nyligen 300 mil ner til Göteborg, Köpenhamn och Stockholm och med en sån underbar bil att köra blev inte jättemycket med noa påslaget, blev lite mer offensiv körning =) Vanliga autosteer är det som är värt tycker då jag, men förbättras väll hela tiden. Blir nog mycket bättre när man inte behöver blinka för att bekräfta. Nu känner den av bilen framför ca 100-150 innan så man vill blinka ut i tid så inte adaptiva farthållaren sänker farten för att få bra flyt. Måste man avbryta autosteer för att byta fil blir det rätt ryckigt. Har dock kört för lite med det påslaget även om jag hunnit med 1100 mil på 2 månaderGreenMachine skrev:Det låter dock som att inte ens navigering på motorväg fungerar i praktiken?Johan84 skrev:Jag kan byta fil med autopilot på eap. Anvanced Summon ska vi få men inte trafikljus automatik.
Borde va billigare att köpa fsd om man har eap kan man ju tycka eftersom man köper till färre funktioner. Hade jag haft bilen under rean när det va 2000usd hade det varit en sak men nu är det hutlöst dyrt.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: To FSD, or not to FSD
Tolkar det dock som att ingen tycker att det tillför särkilt mycket trotts allt? I alla fall i nuläget.
Re: To FSD, or not to FSD
Jag är inte jätteimponerad av autopiloten heller. Hade möjligheten att inte få den och istället få det lägre priset som gällde innan tesla bakade in det i priset hade jag det gjort det. Men det är ju inget val längre o inte vad TS frågade
...

Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: To FSD, or not to FSD
Beskrivningen i shopen stämmer alltså inte:
– Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon.
– Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.
– Summon: din parkerade bil kommer att hitta dig var som helst på en parkeringsplats. På riktigt.
Kommer senare:
– Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
– Automatisk körning på stadsgator
Och om det är det som kommer senare som gör att priset går upp med 10 000 kr den 16/8 samt att den möjligen på sikt blir än mer självkörande så är väl 66 000 kr inte tokmycket pengar då den finessen liksom hör ihop med hela Tesla grejen?
Men om inte ens det som ska funka nu (i o f s Beta) fungerar så blir jag skeptisk.
– Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon.
– Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.
– Summon: din parkerade bil kommer att hitta dig var som helst på en parkeringsplats. På riktigt.
Kommer senare:
– Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
– Automatisk körning på stadsgator
Och om det är det som kommer senare som gör att priset går upp med 10 000 kr den 16/8 samt att den möjligen på sikt blir än mer självkörande så är väl 66 000 kr inte tokmycket pengar då den finessen liksom hör ihop med hela Tesla grejen?
Men om inte ens det som ska funka nu (i o f s Beta) fungerar så blir jag skeptisk.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Re: To FSD, or not to FSD
Sen får man ju inte glömma bort att de 60k ökar förmånsvärdet om man har en leasing-bil.
Lite surt att ge staten än mer pengar för något man knappt kan använda nu.
Men en sak som man får är väl bra (har jag för mig, jag har ju ingen Tesla än) och det är att man kan byta fil när man kör med autopilot.
Jag kommer inte ha FSD, men tror att just filbyte är det jag kommer sakna mest.
Men jag kan ju ha fel, vad vet jag min nuvarandes bil coolaste feature är varningsblinkers
Lite surt att ge staten än mer pengar för något man knappt kan använda nu.
Men en sak som man får är väl bra (har jag för mig, jag har ju ingen Tesla än) och det är att man kan byta fil när man kör med autopilot.
Jag kommer inte ha FSD, men tror att just filbyte är det jag kommer sakna mest.
Men jag kan ju ha fel, vad vet jag min nuvarandes bil coolaste feature är varningsblinkers

Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: To FSD, or not to FSD
EAP tycker jag var värt pengarna, de hade jag i min Model S. FSD fick jag med min Model 3, pga prissänkningen. Skulle inte köpa det idag. Bara Autopliot utan filbyte är ok, då den är i långsammare laget när den byter själv när man blinkar. Hoppas på att filbytena blir lite snabbare vid NoA för att det ska kännas som att det funkar bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: To FSD, or not to FSD
PeteAstro skrev:Men vad kan det vara som kommer i FSD efter Elons utlovade prishöjning 16/8?
Inte nånting, mer än att fler känner sig "tvungna" att köpa den, eftersom den ska bli dyrare.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: To FSD, or not to FSD
Det där tror jag inte spelar in alls! Det finns många industrier där en ensam aktör får ett tekniskt försprång mot alka andra. Vi gångar till och med ett system som premierar det, patent.Mickep skrev:a) Det skulle vara direkt oansvarigt att öppna upp en marknad där det bara finns en spelare som kan konkurrera ut allt. - Det kommer dröja tills det åtminstånde finns 3-4 riktiga konkurrenter.
När det blir så har det helt och hållet med dess färdighetsnivå.
Re: To FSD, or not to FSD
Använder autopiloten säkert 90% av mina resor. Men FSD känner jag att jag inte har någon nytta av idag, köpte det ändå. Tror att någon dag kommer det att fungera och får inte jag nytta av det så kommer säkert nästa ägare att få det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: To FSD, or not to FSD
Typ som robotaxi om jag ska vara ärlig, men nu ska jag inte förstöra trådenGreenMachine skrev:Känns som en rätt överhypad funktion.

Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul