Gammalt möter nytt.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Gammalt möter nytt.

Inlägg av themax »

Bild

Två svarta skönheter redo för cruising i Hudiksvall ikväll. Jag vet att Saaben får mest uppskattande blickar i publiken, men jag ska nog kunna sätta dit en och annan när det ska köras dragrace.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Gammalt möter nytt.

Inlägg av GreenMachine »

Ledsen men även om Saaben gör 0-100 på 30 minuter så kommer den att vinna ändå :D

Körde igår förbi en likadan Saab och det ljudet är ju bara för jäkla härligt.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Once you go black, you never go back. :D
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Fast inte för att vara den som är den, men jag ligger hellre och åker efter en elbil än en gammal bensinare.

Jag cyklade häromdagen och blev omkörd (knappt) av en 50-tals bil och fy f-n vad det luktade.
Som tur var kanske det inte fanns jättemånga bilar på 50-talet, men folk måste ju ha spytt till höger och vänster inne i stan när de kom.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

MarcusC skrev:
Fast inte för att vara den som är den, men jag ligger hellre och åker efter en elbil än en gammal bensinare.

Jag cyklade häromdagen och blev omkörd (knappt) av en 50-tals bil och fy f-n vad det luktade.
Som tur var kanske det inte fanns jättemånga bilar på 50-talet, men folk måste ju ha spytt till höger och vänster inne i stan när de kom.
Ha ha :D :D du gjorde alltså misstaget att cykla.. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Vi hörde faktiskt en hel del uppskattande kommentarer även i Teslan, även om publiken mest är petrolheads. Vi var den enda elbilen på Hudiksvalls gator vad jag kunde se.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vi tänkte ta monstret dit men det var fullt på hotellen så... :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Inlägg av HenrikM76 »

themax skrev:
Bild

Två svarta skönheter redo för cruising i Hudiksvall ikväll. Jag vet att Saaben får mest uppskattande blickar i publiken, men jag ska nog kunna sätta dit en och annan när det ska köras dragrace.
Och inte så svårt dra en hel del paralleller mellan både bilarna och tillverkarna om man börjar spåna och tänka lite :)
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

HenrikM76 skrev:
Och inte så svårt dra en hel del paralleller mellan både bilarna och tillverkarna om man börjar spåna och tänka lite :)
Precis. Saab hade bara tillgång till svaga motorer så de var tvungna att bygga bilar med lågt cv-värde. Klassiska historien om flygplansvingen.

Saaben är den enda bil jag kört som kan tävla med Teslan i att rulla fritt utan att tappa fart, och då väger den hälften så mycket som Teslan.
Bejje

Inlägg av Bejje »

themax skrev:
HenrikM76 skrev:
Precis. Saab hade bara tillgång till svaga motorer så de var tvungna att bygga bilar med lågt cv-värde. Klassiska historien om flygplansvingen.

Saaben är den enda bil jag kört som kan tävla med Teslan i att rulla fritt utan att tappa fart, och då väger den hälften så mycket som Teslan.
Hur får du en Tesla att rulla fritt?
Petar i Neutral under körning eller?

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Bejje skrev:
themax skrev:
HenrikM76 skrev:

Hur får du en Tesla att rulla fritt?
Petar i Neutral under körning eller?
Ja, dra till Neutral och håll så i en sekund så frirullar den. Sen bara lägga i Drive när du behöver.
Skriv svar