Autoplioten tvekar vid varje avfart.
Moderator: Redaktion
Hej! Efter 500 mil i Tyskland så har jag verkligen kommit att älska autopiloten men efter att ha kommit tillbaka till svensk mark började den helt plötsligt bete sig väldigt osäkert. Speciellt vid varje avfart från motorvägen. Ligger jag i högerfilen på tvåfilig motorväg så försvann den vänstra filen från displayen strax innan och sen precis i sista sekunden vid avfarten tvärnitar bilen och drar skarpt till höger som att den glömt bort att den skulle svänga fastän den inte ens skulle svänga. Den lyckas klara upp det själv vågade jag prova efter några gånger men lika läskigt varje gång. Slutade med att jag fick slå av den manuellt innan _varje_ avfart.
Funderar på om den liksom har "tunat in sig" på tyska vägar och sen inte riktigt funkar som den ska tillbaks på tera firma. Nån som varit med om nått liknande?
Dålig WAF på den :/
Funderar på om den liksom har "tunat in sig" på tyska vägar och sen inte riktigt funkar som den ska tillbaks på tera firma. Nån som varit med om nått liknande?
Re: Autoplioten tvekar vid varje avfart.
Har samma problem med min bil. Hade det även innan jag åkte till Tyskland, men där fungerade det utmärkt men här hemma i Sverige så älskar den att bromsa och svänga till vid avfarter på motorvägen. Slår jag av NoA så fungerar det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Ahh har det med NoA att göra? Tack för tipset. Ger mig ju inte speciellt mycket att ha det på, har i ärlighetens namn inte vågat lita på att den helt själv skulle lyckas göra vare sig avfart eller påfartfrippan skrev:Har samma problem med min bil. Hade det även innan jag åkte till Tyskland, men där fungerade det utmärkt men här hemma i Sverige så älskar den att bromsa och svänga till vid avfarter på motorvägen. Slår jag av NoA så fungerar det.

Min teori är att bilen reagerar på den stora skylten vid varje avfart på svenska motorvägar. Gör en inbromsning om man ligger i högerfil men inte om jag ligger i vänsterfil.
Samma för mig i min X. Har aldrig haft reaktion med skarp sväng men däremot bromsar den kort in vid cirka 50% av alla avfarter om man ligger i högerfil. Hoppas de löser det snart för det är inte avslappnande körning.Jo-el skrev:Min teori är att bilen reagerar på den stora skylten vid varje avfart på svenska motorvägar. Gör en inbromsning om man ligger i högerfil men inte om jag ligger i vänsterfil.
Den spökbromsar även ibland vid omkörning av större fordon på motorvägen. Igår vägrade den att köra om en bil med husvagn, den bara la sig snett bakom och höll 80 på motorväg tills jag tröttnade och tryckte till på gasen... Har inget att göra med att fordon man kör om ligger på/nära mitten, men jag har inte kunnat lista ut vad problemet är.
Glad för att jag sålt min Tesla
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag tycker att både farthållaren och autopiloten funkar så pass dåligt att jag inte använder den. Blir bara förbannad när den ska bromsa till inför varje filbyte vid omkörning på motorväg. Känns så nervös så jag känner mig inte trygg med den.
Vi kom precis hem från Kroatien. Vi bilade ner med vår XC90. Autopiloten i den känns mycket bättre. Funkade klockrent hela tiden. Jag körde säkert 300mil med den. När man kommer ikapp en bil på motorvägen och blinkar vänster och svänger ut så gasar bilen på direkt för att den fattar att man ska köra om. Teslan däremot ska ALLTID släppa på farten så pass mycket att bilen som man skulle köra om hinner iväg en bit och bilarna bakom får bromsa.
Enda gångerna jag använder autopiloten i Teslan är i långsamma bilköer.
Vi kom precis hem från Kroatien. Vi bilade ner med vår XC90. Autopiloten i den känns mycket bättre. Funkade klockrent hela tiden. Jag körde säkert 300mil med den. När man kommer ikapp en bil på motorvägen och blinkar vänster och svänger ut så gasar bilen på direkt för att den fattar att man ska köra om. Teslan däremot ska ALLTID släppa på farten så pass mycket att bilen som man skulle köra om hinner iväg en bit och bilarna bakom får bromsa.
Enda gångerna jag använder autopiloten i Teslan är i långsamma bilköer.
Har också tvärnitar vid varje avfart om jag ligger i högerfilen.
Man får göra som jag gör: Sätta farthållaren på tillräckligt högt värde så man kan ligga kvar i vänsterfilen
Man får göra som jag gör: Sätta farthållaren på tillräckligt högt värde så man kan ligga kvar i vänsterfilen

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Känns som att man övningskör med en sextonåring med syn som en hundraåring, så otroligt osäker att man alltid måste ursäkta sig när man har passagerare med sig. Jag är besviken att det inte hänt mer på dom två senaste åren, jag som kommer från AP1 tycker den nya bilen är mycket sämre.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skön grej med NoA. När man efter Arboga väljer E20 mot Stockholm så svänger NoA glatt av åt höger, men istället för att köra upp på vägen efter svängen så fortsätter den i påfartsfilen tills denna tar slut och sedan rakt ut i gräset (tog dock tag i ratten innan gräset eftersom man såg det hända)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tyvärr en bra beskrivning, speciellt det där med att man måste ursäkta sig när man har andra i bilenSR-71-BlackBird skrev:Känns som att man övningskör med en sextonåring med syn som en hundraåring, så otroligt osäker att man alltid måste ursäkta sig när man har passagerare med sig. Jag är besviken att det inte hänt mer på dom två senaste åren, jag som kommer från AP1 tycker den nya bilen är mycket sämre.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Som redan sagts - trist när AP1 har blivit så grymt bra! Jag hoppas verkligen det kommer en ny och upphottad AP2-3 inom kort.Bjelke skrev:Tyvärr en bra beskrivning, speciellt det där med att man måste ursäkta sig när man har andra i bilenSR-71-BlackBird skrev:Känns som att man övningskör med en sextonåring med syn som en hundraåring, så otroligt osäker att man alltid måste ursäkta sig när man har passagerare med sig. Jag är besviken att det inte hänt mer på dom två senaste åren, jag som kommer från AP1 tycker den nya bilen är mycket sämre.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Ja jag skäms i bilen varje gång den ska nita och hålla på. Folk tror ju inte att man kan köra bil.
Konstigt att Volvo levererar en fulländad adaptiv fartållare/autopilot med endast en kamera?!
Nä, jag skulle aldrig välja till nån utökad autopilot om jag beställde en ny Tesla idag.
Konstigt att Volvo levererar en fulländad adaptiv fartållare/autopilot med endast en kamera?!
Nä, jag skulle aldrig välja till nån utökad autopilot om jag beställde en ny Tesla idag.
min MS bromsar också kraftigt när jag kör förbi en avfart eftersom den tror att jag är på själva avfarten, som den egentligen ska bromsa ner, men det är jättefarligt när man kör 90 med en tätt bakomliggande och bromsar ner till 50 plötsligt.
NoA har jag testat ett par gånger men slutat använda den nu för det fanns bara en avfart den klarade av på min dagliga jobbpendling (vid järvakrog) men den har slutat funka där också, och istället så föreslår den filbyten i tid o otid bara.
NoA har jag testat ett par gånger men slutat använda den nu för det fanns bara en avfart den klarade av på min dagliga jobbpendling (vid järvakrog) men den har slutat funka där också, och istället så föreslår den filbyten i tid o otid bara.
Måste ju vara genant för Tesla när de ordnar med provkörning.thedude skrev:min MS bromsar också kraftigt när jag kör förbi en avfart eftersom den tror att jag är på själva avfarten, som den egentligen ska bromsa ner, men det är jättefarligt när man kör 90 med en tätt bakomliggande och bromsar ner till 50 plötsligt.
Jo jag hoppades också på bättre AP efter bytet till min nya MS. Vet inte om jag minns fel men vid min första testkörning med nya bilen gick det bättre än det gör nu. Jag knappade in destillationen och aktiverade NOA. bilen blinkade och bytte själv fil utan att jag behövde blinka. Sedan kom en uppdatering och mycket av det gottiga försvann. Vet inte men jag kan ha drömt hur smooth det var... 

Jag låg bakom en Model 3 häromdagen på motorvägen i Danmark. Jag trodde först att föraren var full eller pratade i telefon. Sedan insåg jag att han körde på autopilot. Kände liksom igen det där märkliga beteendet. Blinka blinka blinka...inget händer... blinka ... filbyte... nej! avbryt filbyte.. blinka åt fel håll....bromsa.. gasa.... osv. Jag sänkte farten en aning och lät stackarn fortsätta med sitt märkliga körsätt från ett respektfullt avstånd. Vad ska alla andra tro som inte vet att det är em dator som försöker köra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- HerrNilsson
- Teslaägare
Yup samma grejer för migOlleBack skrev:Hej! Efter 500 mil i Tyskland så har jag verkligen kommit att älska autopiloten men efter att ha kommit tillbaka till svensk mark började den helt plötsligt bete sig väldigt osäkert. Speciellt vid varje avfart från motorvägen. Ligger jag i högerfilen på tvåfilig motorväg så försvann den vänstra filen från displayen strax innan och sen precis i sista sekunden vid avfarten tvärnitar bilen och drar skarpt till höger som att den glömt bort att den skulle svänga fastän den inte ens skulle svänga. Den lyckas klara upp det själv vågade jag prova efter några gånger men lika läskigt varje gång. Slutade med att jag fick slå av den manuellt innan _varje_ avfart.

Verkar ju funka olika bra i olika länder.
Följer en hel del Teslafan-konton på Twitter och Youtube och det är ju ganska mkt amerikanska inlägg kring hur bra autopiloten är, den blir bara bättre och bättre, för 3 veckor sedan klarade den inte detta men nu klarar den det osv osv...
Mvh
Nilsson
Nilsson
Kör nu i Estland och bilen vägrar auto filbyte även på flerfiliga vägar, den har gjort så i Sverige också någon gång men blivit bra av sig självt. Och någon NoA är det inte tal om här 

Jag måste tyvärr hålla med alla som är missnöjda. Har haft Tesla i tre år och farthållarfunktionen blir bara sämre och sämre, autopiloten har jag helt slutat använda. Har precis åkt genom Tyskland och vid många avfarten droppade farthållaren ner till 90 km/h med en kraftig inbromsning som resultat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi har precis kört Kroatien T o R och först kraftiga inbromsningen kom direkt vid första avvfarten i Sverige.HerrNilsson skrev:Yup samma grejer för migOlleBack skrev:Hej! Efter 500 mil i Tyskland så har jag verkligen kommit att älska autopiloten men efter att ha kommit tillbaka till svensk mark började den helt plötsligt bete sig väldigt osäkert. Speciellt vid varje avfart från motorvägen. Ligger jag i högerfilen på tvåfilig motorväg så försvann den vänstra filen från displayen strax innan och sen precis i sista sekunden vid avfarten tvärnitar bilen och drar skarpt till höger som att den glömt bort att den skulle svänga fastän den inte ens skulle svänga. Den lyckas klara upp det själv vågade jag prova efter några gånger men lika läskigt varje gång. Slutade med att jag fick slå av den manuellt innan _varje_ avfart.
Dålig WAF på den :/![]()
Följer en hel del Teslafan-konton på Twitter och Youtube och det är ju ganska mkt amerikanska inlägg kring hur bra autopiloten är, den blir bara bättre och bättre, för 3 veckor sedan klarade den inte detta men nu klarar den det osv osv...
Idag sammma sak men upptäckte då att från inställd hastighet 110 hoppade den själva ner till 50 på displayn när den bromsade in, hände flerra ggr.
Den fick jag också några gånger. Sjukt läbbigt på autobananenleiflodde skrev:Vi har precis kört Kroatien T o R och först kraftiga inbromsningen kom direkt vid första avvfarten i Sverige.HerrNilsson skrev:Yup samma grejer för migOlleBack skrev:Hej! Efter 500 mil i Tyskland så har jag verkligen kommit att älska autopiloten men efter att ha kommit tillbaka till svensk mark började den helt plötsligt bete sig väldigt osäkert. Speciellt vid varje avfart från motorvägen. Ligger jag i högerfilen på tvåfilig motorväg så försvann den vänstra filen från displayen strax innan och sen precis i sista sekunden vid avfarten tvärnitar bilen och drar skarpt till höger som att den glömt bort att den skulle svänga fastän den inte ens skulle svänga. Den lyckas klara upp det själv vågade jag prova efter några gånger men lika läskigt varje gång. Slutade med att jag fick slå av den manuellt innan _varje_ avfart.
Dålig WAF på den :/![]()
Idag sammma sak men upptäckte då att från inställd hastighet 110 hoppade den själva ner till 50 på displayn när den bromsade in, hände flerra ggr.
Känns som vi behöver göra lite bug reports på det. Desto fler som kommer in, desto mer förstår Tesla att det är ett reellt problem.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
+1 på den. Jag har sagt "bug report sudden braking" flertalet gånger redan.Jeppe_E skrev:Känns som vi behöver göra lite bug reports på det. Desto fler som kommer in, desto mer förstår Tesla att det är ett reellt problem.
EDIT: stavfel rättat efter mycket "trevligt" påpekande av 12man.
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
Glad för att jag sålt min Tesla
testa med "bug report sudden braking" iställetHertsh skrev:+1 på den. Jag har sagt "bug report sudden breaking" flertalet gånger redan.Jeppe_E skrev:Känns som vi behöver göra lite bug reports på det. Desto fler som kommer in, desto mer förstår Tesla att det är ett reellt problem.
ms 76132 "Eleamore"
Nåt fel på pruttkudden??12man skrev:testa med "bug report sudden braking" istället