trefils-rant

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

trefils-rant

Inlägg av chpaulin »

Körde Sundbyberg-Upplands Väsby ikväll och blev riktigt irriterad på bilister som inte förstår sig på hur flerfilig motorväg fungerar. Det är inte första gången utan varje gång jag kör på en sträcka med fler än två filer så är det som om de flesta glömt hur det hela fungerar.

Det de flesta gör fel är att de ligger kvar och fiskör i en fil trots att man skall lägga sig i filen längst till höger om man inte skall köra om. Alla (ok nästa alla) fattar hur det fungerar när det är två filer, en långsam (högra) och en snabbare (vänstra) fil. Varför kan man inte förstå att samma gäller när det är tre filer? Det är dessutom fortfarande förbjudet att köra om på insidan (höger sida) vid fler filer än två vilket ganska många också verkar ha missat.

Vet att polisen körde en "drive" där de bötfällde bilister som inte lade sig till höger mellan Södertälje-Stockholm och det var extremt många som åkte dit. Dags för ett massutskick kanske eller Tibor kanske kan fixa fram nya klistermärken som hänvisar folk till höger efter onödig omkörning :)

Någon här som vågar erkänna att man inte visste om denna regel?

Vad säger hybris om detta, nått som stör dig? :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: trefils-rant

Inlägg av Herr X »

chpaulin skrev:
Det stör iallafall mig något kopiöst. Ofta är högerfilen helt tom medan alla ligger och såsar i de två vänsterfilerna. Jag hörde om en med en P85D som i sådana situationer brukar lägga i insane mode och blåsa förbi i hög fart på högersidan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag är sjukt irriterad på detta. Lägger mig gärna i högerfil, kommer ikapp någon som kör i mittfil utan synbar anledning, går demonstrativt ut i vänsterfil och kör om och snabbt tillbaka till högerfil framför dem. Kanske en av tjugo fattar vinken.

Bland det sjukaste är om man kör just från Upplands Väsby, från Glädjen, där det går från två- till trefiligt genom att påfarten aldrig tar slut. Folk som kör på där byter ofta till mittenfilen utan att det finns en bil framför dem, så det är inte för att de är lata och inte orkar byta fil, de är bara inkompetenta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
chpaulin skrev:
Det stör iallafall mig något kopiöst. Ofta är högerfilen helt tom medan alla ligger och såsar i de två vänsterfilerna. Jag hörde om en med en P85D som i sådana situationer brukar lägga i insane mode och blåsa förbi i hög fart på högersidan.
Mm... :) Det är inte killen i filmen som skrivit brevet :P

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Innerfilen brukar vara helt ledig. Jag kör om där också. Det är lite farligt eftersom när de i mittfilen ska åka av motorvägen så räknar dom inte med att nån liggar på insidan. Grymt irriterande är det!

Sen är inte E4:an norrut särskilt lätt att åka i högerfilen för den delen eftersom den allt som oftast försvinner.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag irriterar mig också på detta, och kör om i högerfil om de i mitt-och vänsterfil inte flyttar på sig trots att jag vet att det inte är tillåtet!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Visst kan en omkörning vara länge men man bör iaf köra snabbare i sin fil än de bilar som kör i den till höger kan man tycka. Det händer ju att det dyker upp en ny fil till höger som Bylund påpekade och om den inte har en annan destination så skall man ju även byta till denna precis som en två-ett-väg när påfarten dyker upp i övergång till två-filigt.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Alla bilar skulle ha någon form av "instantmessage"-system där man kunde skicka ett klagomål typ likt "how am I driving? Call this number" som de har/hade på lastbilar i staterna.

https://www.youtube.com/watch?v=WwTqZp5 ... e&t=17m12s
Senast redigerad av chpaulin, redigerad totalt 1 gånger.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

När ytterfilen är trång och snabb (så jag inte vill bryta mig in, taxi-style) så har jag testat att blinka på bilar i mittfilen. Har aldrig funkat. Finns Anslagstavlan kvar i SVT? Kanske en informationsrunda där funkar på vissa.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Det funkar inte så rent praktist på de svenska 100 vägarna eller vad det är för gräns. Varenda fordon kör i princip 100 så hastighetsskillnaderna blir minimala förutom de som överträder hastighetsgränsen förståss. Om alla skulle göra som man ska så skulle det bli så förbannat mycket filbyten hela tiden och då skulle garanterat olyckorna och köerna öka. De som är trefiliga i Sverige är de mest trafikerade och de med flest avtagsvägar så lastbilarna undviker vänsterfilen för att undvika olyckor. Jag såg något youtubeklipp om varför de inte kan ligga i vänsterfilen, det är säker någon mer här som sett.

Annat är det på trefiliga autobahn, där är uppdelningen supertydlig: lastbilar och släpvagnsekipage i vänsterfil, bilister i mitten (ca 130 km/h), galningar i högerfilen (160++). Kör man om, så kollar man efter galningar i backspegeln.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Freie Fahrt für freie Bürger
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
DonElon

Inlägg av DonElon »

Otroligt störande fenomen!

Har pratat med flera personer som säger att de gillar trefiliga motorvägar för att de kan lägga sig i mitten och slippa besväras vid påfarterna.
De tycker de kör schysst och hänsynsfullt som lämnar innerfilen ledig för de som ska upp på motorvägen.

Det är tydligt jobbigt att tvingas anpassa sig efter andra numera ...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Rådbråkning och stegling är lämpligt straff för sånt.
chpaulin skrev:
Alla bilar skulle ha någon form av "instantmessage"-system där man kunde skicka ett klagomål typ likt "how am I driving? Call this number" som de har/hade på lastbilar i staterna.
Ja, det här låter väl som en rolig idé ända tills man inser att det också innebär att alla jävla idioter därute kan skicka så mycket skit de vill till dig också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

AGCF skrev:
Det funkar inte så rent praktist på de svenska 100 vägarna eller vad det är för gräns. Varenda fordon kör i princip 100 så hastighetsskillnaderna blir minimala förutom de som överträder hastighetsgränsen förståss. Om alla skulle göra som man ska så skulle det bli så förbannat mycket filbyten hela tiden och då skulle garanterat olyckorna och köerna öka. De som är trefiliga i Sverige är de mest trafikerade och de med flest avtagsvägar så lastbilarna undviker vänsterfilen för att undvika olyckor. Jag såg något youtubeklipp om varför de inte kan ligga i vänsterfilen, det är säker någon mer här som sett.

Annat är det på trefiliga autobahn, där är uppdelningen supertydlig: lastbilar och släpvagnsekipage i vänsterfil, bilister i mitten (ca 130 km/h), galningar i högerfilen (160++). Kör man om, så kollar man efter galningar i backspegeln.
Fast är det en lucka mellan lastbilsekipagen så har tyskarna vett att hålla till höger även i personbil. De kan köra motorväg. De som inte kan det blir väl inte så långlivade... Och där är det böter på att inte gå tillbaka till högerfil efter omkörning. I teorin är det böter på det här också, men polisen struntar oftast i det utom när de kör någon kampanj.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Blir också superirriterad av detta. I Göteborg på E6 söderut så är det 3 (viss del också 4) filer och det går snabbare att köra i innerfilen. I den kör jag varje dag för att komma fram snabbast...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag tror helt enkelt inte att det fungerar om det inte är större spridning av hastigheten. Jag tycker själv inte att det går att applicera regeln i alla lägen. Jag kör alltid i högerfilen eftersom jag alltid kör i kapp alla bilar. Det hindrar dock aldrig den bakom att ligga 1 m bakom mig. Det är någon typ av snittavstånd i högerfilen. Går jag in till mittenfilen så kan jag glömma att komma tillbaka till högerfilen på ett bra tag.

Egentligen borde jag ligga som en svetsloppa mellan alla tre filer, troligen skulle jag aldrig ligga i någon fil utan konstant byta fil.

Sedan försvinner väl lite av poängen med att ha fler än 2 filer om den längst till höger bara skall användas av den som kör om den som kör om precis samtidigt men lite saktare.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Stefan skrev:
Blir också superirriterad av detta. I Göteborg på E6 söderut så är det 3 (viss del också 4) filer och det går snabbare att köra i innerfilen. I den kör jag varje dag för att komma fram snabbast...
Viss förståelse kan jag ha för att folk inte går ut till höger här när den filen ändå försvinner till Kållered ganska snart, och det blir tvåfiligt igen. Men visst, så jobbigt är det inte att byta fil, så man kan gott kosta på sig att gå ut till höger ändå. Delen där det är fyra filer är det verkligen inte lönt att gå ut till höger, för då hamnar man i Balltorp efter bara ett par hundra meter, och vem fan vill vara i Balltorp?

EDIT: Däremot på väg 40 in mot stan där det blir trefiligt, jävlar vad folk kör i helt fel filer där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Över Hallandsåsen är det trefiligt och det är nog inte för att det är så mycket trafik där utan för att tyngre lastbilar inte alltid klarar att köra så snabbt över. Nu kör det ju inte alltid tunga lastbilar över åsen och många moderna sådana har nog lite starkare motorer än de hade förr i tiden så det är inte så mycket att högra filen blockeras av långsamtgående fordon. Här känner jag igen beteendet att många verkar hålla till i mittenfilen och missar att gå tillbaka till högerfilen trots att det är hyfsat glest mellan bilarna.

För er som har koll tänker jag på den norrgående vägen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

AGCF skrev:
Jag tror helt enkelt inte att det fungerar om det inte är större spridning av hastigheten. Jag tycker själv inte att det går att applicera regeln i alla lägen. Jag kör alltid i högerfilen eftersom jag alltid kör i kapp alla bilar. Det hindrar dock aldrig den bakom att ligga 1 m bakom mig. Det är någon typ av snittavstånd i högerfilen. Går jag in till mittenfilen så kan jag glömma att komma tillbaka till högerfilen på ett bra tag.

Egentligen borde jag ligga som en svetsloppa mellan alla tre filer, troligen skulle jag aldrig ligga i någon fil utan konstant byta fil.

Sedan försvinner väl lite av poängen med att ha fler än 2 filer om den längst till höger bara skall användas av den som kör om den som kör om precis samtidigt men lite saktare.
Visst är det inte alltid lätt men om man bestämmer sig för att köra 90 där det är 100 så kanske man borde förstå att det är den högra filen som gäller. Att man skall ligga i mitten för att inte vara i vägen för dem som kör på köper jag inte då man tillfälligt kan byta om man vill för att släppa på andra. Har många tillfällen då jag skall av om några kilometer och ligger då längs till höger i den fart som står på skyltarna och då ligger nån lirare och fiskör -10km/h i två filer till vänster. Visst kan jag matcha hans fart då jag snart skall av men om jag inte vill detta får jag byta fil tre gånger för att köra om och sen tillbaka tre gånger för att ligga rätt för avfarten.

Är det fyra filer kan jag köpa att man ligger i den längs till höger eller den näst längst till höger men att fisköra i den tredje filen från höger är bannemej straffbart!

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

danni skrev:
Stefan skrev:
Viss förståelse kan jag ha för att folk inte går ut till höger här när den filen ändå försvinner till Kållered ganska snart, och det blir tvåfiligt igen. Men visst, så jobbigt är det inte att byta fil, så man kan gott kosta på sig att gå ut till höger ändå. Delen där det är fyra filer är det verkligen inte lönt att gå ut till höger, för då hamnar man i Balltorp efter bara ett par hundra meter, och vem fan vill vara i Balltorp?

EDIT: Däremot på väg 40 in mot stan där det blir trefiligt, jävlar vad folk kör i helt fel filer där.
Tänkte mest på där det är 3 filer. För man vill ju inte komma till Balltorp ;)
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Skummade igenom tråden nu. Håller håller med. Blir bara så irriterad när jag tänker på alla som inte har koll på hur man gör det smidigt i och samarbetar trafiken.
Man blir nästan tvungen att "unleash the fury"
Av den anledningen håller jag mig utanför diskussionen. Annars finns det risk för att jag kommer igång med ännu längre rant.
:D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Detta väckte visst reaktioner :)
Intressant att så många andra också reagerat på detta - särskilt eftersom det är väldigt ovanligt att bilar ligger i högerfil när det är tre filer.

Jag har testat flera olika sätt för att få folk att reagera på att de ligger och blockerar trafiken i fel fil, och det enda som fungerar är att man åker upp riktigt snabbt och nära när folk ligger i vänsterfil utan anledning.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Göteborg är lite speciellt... :roll:
Ofta gäller det att ligga i rätt fil för att hamna rätt och blir svårt att ligga "rätt". Däremot V40 vid Landvetter där "ingen" lägger sig tillhöger (har lite föståelse för det iofs). Där har det varit så illa några gånger att det varit kö i mitten och vänsterfilen och helt tomt i höger. Lätt förvirrad smyger jag in i högerfilen och förväntar mig en olycka eller annat hinder men nä!?!

På sätt och vis gillar jag den amerikanska stilen på motorvägskörning. De ligger i var sin fil och håller avståndet och är fullständigt obekymrade om i fall den filen går fortare eller långsammare än den bredvid. Jag misstänker att det här är säkrare än att kryssa mellan tre fyra filer beroende på hastighet.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

I Sverige blir jag riktigt irriterad på detta men i Thailand så skrattar jag bara åt det. Börjar bli vanligt med 2+2-vägar där motsatta filer delas av med en gulstreckad zon. Ingen kör i princip i långsamma filen och alla (oavsett riktning) kör om genom att köra på den gulmarkerade zonen...

När jag kör på vanlig väg kan jag få mötande fordon som håller på att köra om. För att uppmärksamma mig om annalkande krock eller vad det är så blinkar de med helljuset när de är över på min väghalva...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

När jag ändå är inne på Göteborg och speciellt så kommer jag att tänka på trängselskatt. Man skulle kunna tänka sig att det skulle vara olika avgift för olika filer... Grattis till höger, 10kr i mitten och 20 till höger, blir kanske dyrt om tullarna ska vara så tätt ;)
Skriv svar