VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
“De har senare sagt att den ska kosta som en välutrustad diesel vilket lätt blir runt 30 000 euro i Tyskland. Och som jag flera gången har försökt påpeka för dig så kostar eGolf i Tyskland runt €37000 och runt 410 000 i Sverige. Om de nu ändrat priset i euro till ”under 30 000 euro” så är jag inte så säker på om det blir under 300 000 kr i Sverige efter supermiljöbilspremien.”
SVAR:
Enligt en artikel i Handelsblatt så säger VW chefen Thomas Ulbrich följande:
Leverans av ID i stora volymer Q1 2020 och pris under 25.000 euro.
Återstår att se om VW håller sina löften.
Blir det som du tror Vigge50, att ID kommer senare, dyrare och i mindre volymer än utlovat, då förtjänar VW rejält med kritik.
Erster VW ID.: Einstiegspreis unter 25.000 Euro?
Den Anfang macht, wie erwähnt, der schon mehrfach als Designstudie gezeigte kompakte ID. mit großer Heckklappe im alltagstauglichen, praktischen Golf-Format, dessen richtiger Name noch immer geheim ist. Im ersten Quartal 2020 soll er bei VW-Händlern sein, gleich in größeren Stückzahlen. Und Ulbrich verspricht "ein bisher unerreichtes Preis-Leistungs-Verhältnis". Der Basispreis dürfte eine Sensation sein, denn VW plant einen Einstieg bei knapp unter 25.000 Euro
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 93964.html
Första VW ID.: Inträdespris under 25 000 euro?
Det första steget, som nämnts, är det kompakta ID, som har visats flera gånger som en designstudie. med stor baklucka i vardagligt praktiskt golfformat, vars riktiga namn är fortfarande hemligt. Under första kvartalet 2020 borde han vara hos VW-återförsäljare, även i större kvantiteter. Och Ulbrich lovar "ett oöverträffat prisförhållande". Baspriset bör vara en känsla, för VW planerar en inträde på knappt 25 000 euro,
Den 3 november börjar tillverkningen.
“The Volkswagen I.D. is going to enter production in November 2019 in Zwickau plant in Saxony, Germany”
https://insideevs.com/news/336130/volks ... w-details/
Bara 150.000 ID kommer att tillverkas under 2020, vilken gör att Renault fortfarande kommer vara större.
“ Biltillverkaren räknar med att sälja 150 000 stycken av fordonen under 2020. “
https://www.volkswagen.se/content/vw_pk ... n=14%20mar
“Du skriver också att priset på Renault Zoe efter rabatt är 235 000 kr är svårslaget, när motsvarande Clio kostar runt 135 000 kr, har du tänkt på hur lång tid det tar innan de 100 000 kr körs in för den typen av bil?”
SVAR:
Hårdare avgaskrav gör att vissa fossilbilar blir så mycket dyrare att man slutar helt enkelt sälja dom eftersom de blir löjligt dyra.
Ska Clio ha NoX filter och katalysatorvärmare så blir den för dyr.
Små bilar klarar inte att ha en avgasrening som kostar 80-100.000kr.
"The regulations are about to wreak havoc among automakers with a stake in Europe, forecasters believe. Many say the age-old tradition of the European market — the dominance of the small car — is now in question.
Opel will drop its Karl and Adam minicars, while fellow PSA Group brands Peugeot and Citroen said their 108 and C1 minicars are unlikely to survive.
A source at Ford confirmed it will stop exporting the Indian-built Ka+ small car to Europe. Volkswagen executives have said privately that the automaker is preparing to drop combustion-engine versions of the Up minicar, which would almost certainly mean the gasoline-powered Seat Mii and Skoda Citigo also will disappear.”
https://www.autonews.com/automakers-sup ... ed-species
SVAR:
Enligt en artikel i Handelsblatt så säger VW chefen Thomas Ulbrich följande:
Leverans av ID i stora volymer Q1 2020 och pris under 25.000 euro.
Återstår att se om VW håller sina löften.
Blir det som du tror Vigge50, att ID kommer senare, dyrare och i mindre volymer än utlovat, då förtjänar VW rejält med kritik.
Erster VW ID.: Einstiegspreis unter 25.000 Euro?
Den Anfang macht, wie erwähnt, der schon mehrfach als Designstudie gezeigte kompakte ID. mit großer Heckklappe im alltagstauglichen, praktischen Golf-Format, dessen richtiger Name noch immer geheim ist. Im ersten Quartal 2020 soll er bei VW-Händlern sein, gleich in größeren Stückzahlen. Und Ulbrich verspricht "ein bisher unerreichtes Preis-Leistungs-Verhältnis". Der Basispreis dürfte eine Sensation sein, denn VW plant einen Einstieg bei knapp unter 25.000 Euro
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 93964.html
Första VW ID.: Inträdespris under 25 000 euro?
Det första steget, som nämnts, är det kompakta ID, som har visats flera gånger som en designstudie. med stor baklucka i vardagligt praktiskt golfformat, vars riktiga namn är fortfarande hemligt. Under första kvartalet 2020 borde han vara hos VW-återförsäljare, även i större kvantiteter. Och Ulbrich lovar "ett oöverträffat prisförhållande". Baspriset bör vara en känsla, för VW planerar en inträde på knappt 25 000 euro,
Den 3 november börjar tillverkningen.
“The Volkswagen I.D. is going to enter production in November 2019 in Zwickau plant in Saxony, Germany”
https://insideevs.com/news/336130/volks ... w-details/
Bara 150.000 ID kommer att tillverkas under 2020, vilken gör att Renault fortfarande kommer vara större.
“ Biltillverkaren räknar med att sälja 150 000 stycken av fordonen under 2020. “
https://www.volkswagen.se/content/vw_pk ... n=14%20mar
“Du skriver också att priset på Renault Zoe efter rabatt är 235 000 kr är svårslaget, när motsvarande Clio kostar runt 135 000 kr, har du tänkt på hur lång tid det tar innan de 100 000 kr körs in för den typen av bil?”
SVAR:
Hårdare avgaskrav gör att vissa fossilbilar blir så mycket dyrare att man slutar helt enkelt sälja dom eftersom de blir löjligt dyra.
Ska Clio ha NoX filter och katalysatorvärmare så blir den för dyr.
Små bilar klarar inte att ha en avgasrening som kostar 80-100.000kr.
"The regulations are about to wreak havoc among automakers with a stake in Europe, forecasters believe. Many say the age-old tradition of the European market — the dominance of the small car — is now in question.
Opel will drop its Karl and Adam minicars, while fellow PSA Group brands Peugeot and Citroen said their 108 and C1 minicars are unlikely to survive.
A source at Ford confirmed it will stop exporting the Indian-built Ka+ small car to Europe. Volkswagen executives have said privately that the automaker is preparing to drop combustion-engine versions of the Up minicar, which would almost certainly mean the gasoline-powered Seat Mii and Skoda Citigo also will disappear.”
https://www.autonews.com/automakers-sup ... ed-species
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Clio Life för 138 900 har en 75 hk motor, manuell låda. Lite orättvist att jämföra den modellen med Zoe Life. 90 hk bensin kostar 162 000, 90 hk diesel kostar 190 000, båda fortfarande med manuell låda. Zoe Life har automatisk klimatanläggning, Clio Life ingen AC, inte ens manuell.vigge50 skrev:Du skriver också att priset på Renault Zoe ef5er rabatt är 235 000 kr är svårslaget, när motsvarande Clio kostar runt 135 000 kr, har du tänkt på hur lång tid det tar innan de 100 000 kr körs in för den typen av bil? Om vi då dessutom antar att många inte kan ladda hemma så skulle jag säga att om det är svårslaget så har vi en lång väg att gå innan elbilar börjar ta över.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Och så länkar du till en artikel från förra året...Zalman3 skrev:“De har senare sagt att den ska kosta som en välutrustad diesel vilket lätt blir runt 30 000 euro i Tyskland. Och som jag flera gången har försökt påpeka för dig så kostar eGolf i Tyskland runt €37000 och runt 410 000 i Sverige. Om de nu ändrat priset i euro till ”under 30 000 euro” så är jag inte så säker på om det blir under 300 000 kr i Sverige efter supermiljöbilspremien.”
SVAR:
Enligt en artikel i Handelsblatt så säger VW chefen Thomas Ulbrich följande:
Leverans av ID i stora volymer Q1 2020 och pris under 25.000 euro.
Återstår att se om VW håller sina löften.
Blir det som du tror Vigge50, att ID kommer senare, dyrare och i mindre volymer än utlovat, då förtjänar VW rejält med kritik.
Erster VW ID.: Einstiegspreis unter 25.000 Euro?
Den Anfang macht, wie erwähnt, der schon mehrfach als Designstudie gezeigte kompakte ID. mit großer Heckklappe im alltagstauglichen, praktischen Golf-Format, dessen richtiger Name noch immer geheim ist. Im ersten Quartal 2020 soll er bei VW-Händlern sein, gleich in größeren Stückzahlen. Und Ulbrich verspricht "ein bisher unerreichtes Preis-Leistungs-Verhältnis". Der Basispreis dürfte eine Sensation sein, denn VW plant einen Einstieg bei knapp unter 25.000 Euro
https://edison.handelsblatt.com/erleben ... 93964.html
Första VW ID.: Inträdespris under 25 000 euro?
Det första steget, som nämnts, är det kompakta ID, som har visats flera gånger som en designstudie. med stor baklucka i vardagligt praktiskt golfformat, vars riktiga namn är fortfarande hemligt. Under första kvartalet 2020 borde han vara hos VW-återförsäljare, även i större kvantiteter. Och Ulbrich lovar "ett oöverträffat prisförhållande". Baspriset bör vara en känsla, för VW planerar en inträde på knappt 25 000 euro,
Den 3 november börjar tillverkningen.
“The Volkswagen I.D. is going to enter production in November 2019 in Zwickau plant in Saxony, Germany”
https://insideevs.com/news/336130/volks ... w-details/
Bara 150.000 ID kommer att tillverkas under 2020, vilken gör att Renault fortfarande kommer vara större.
“ Biltillverkaren räknar med att sälja 150 000 stycken av fordonen under 2020. “
https://www.volkswagen.se/content/vw_pk ... n=14%20mar
“Du skriver också att priset på Renault Zoe efter rabatt är 235 000 kr är svårslaget, när motsvarande Clio kostar runt 135 000 kr, har du tänkt på hur lång tid det tar innan de 100 000 kr körs in för den typen av bil?”
SVAR:
Hårdare avgaskrav gör att vissa fossilbilar blir så mycket dyrare att man slutar helt enkelt sälja dom eftersom de blir löjligt dyra.
Ska Clio ha NoX filter och katalysatorvärmare så blir den för dyr.
Små bilar klarar inte att ha en avgasrening som kostar 80-100.000kr.
"The regulations are about to wreak havoc among automakers with a stake in Europe, forecasters believe. Many say the age-old tradition of the European market — the dominance of the small car — is now in question.
Opel will drop its Karl and Adam minicars, while fellow PSA Group brands Peugeot and Citroen said their 108 and C1 minicars are unlikely to survive.
A source at Ford confirmed it will stop exporting the Indian-built Ka+ small car to Europe. Volkswagen executives have said privately that the automaker is preparing to drop combustion-engine versions of the Up minicar, which would almost certainly mean the gasoline-powered Seat Mii and Skoda Citigo also will disappear.”
https://www.autonews.com/automakers-sup ... ed-species
Förvisso inte direkt från Volkswagen men det har ju kommit ut information i år om att Volkswagen inte kommer kunna nå målet utan att det snarare blir strax under €30 000, en del skillnad.
https://www.thedrive.com/news/27720/vw- ... oss-report
Re: VW I.D
Vi får väll hoppas att alla elbilar inte får 400 hk då, för då kommer ni säga att elbilar är konkuranskraftiga bara att de kan endast jämföras med bilar över halvmiljonen. Kommer helt klart förstöra hela bilbranschen trots att ingen elbil kostar under 600 000 kr.Laban skrev:Clio Life för 138 900 har en 75 hk motor, manuell låda. Lite orättvist att jämföra den modellen med Zoe Life. 90 hk bensin kostar 162 000, 90 hk diesel kostar 190 000, båda fortfarande med manuell låda. Zoe Life har automatisk klimatanläggning, Clio Life ingen AC, inte ens manuell.vigge50 skrev:Du skriver också att priset på Renault Zoe ef5er rabatt är 235 000 kr är svårslaget, när motsvarande Clio kostar runt 135 000 kr, har du tänkt på hur lång tid det tar innan de 100 000 kr körs in för den typen av bil? Om vi då dessutom antar att många inte kan ladda hemma så skulle jag säga att om det är svårslaget så har vi en lång väg att gå innan elbilar börjar ta över.
Re: VW I.D
"Förvisso inte direkt från Volkswagen men det har ju kommit ut information i år om att Volkswagen inte kommer kunna nå målet utan att det snarare blir strax under €30 000, en del skillnad."
SVAR:
Märkligt om VW tvingas höja priset från 25.000 euro till 30.000 euro.
Kan ju förstå om Tesla som en nykomling har svårt att ha koll på läget.
Men VW som är världens största biltillverkare borde ha bättre koll.
Än mer märkligt är om billigaste ID kostar 30.000 euro och har följande data:
33 mils WLTP
45 kWh
30.000 euro
50kW CCS laddning
När Sono Sion har:
255 kilometer WLTP
50 kW DC via CCS
up to 11 kW AC via Type 2 + SchuKo
35 kWh and features water cooling
Elmotor på 120 kW (163 HP)
650 liters bagage
750kg dragvikt
solceller
Pris 25.500 euro
SVAR:
Märkligt om VW tvingas höja priset från 25.000 euro till 30.000 euro.
Kan ju förstå om Tesla som en nykomling har svårt att ha koll på läget.
Men VW som är världens största biltillverkare borde ha bättre koll.
Än mer märkligt är om billigaste ID kostar 30.000 euro och har följande data:
33 mils WLTP
45 kWh
30.000 euro
50kW CCS laddning
När Sono Sion har:
255 kilometer WLTP
50 kW DC via CCS
up to 11 kW AC via Type 2 + SchuKo
35 kWh and features water cooling
Elmotor på 120 kW (163 HP)
650 liters bagage
750kg dragvikt
solceller
Pris 25.500 euro
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Lite överdrivet när jag pratade om 75 vs 90 hk, manuell vs automat och AC vs icke AC ?vigge50 skrev:Vi får väll hoppas att alla elbilar inte får 400 hk då, för då kommer ni säga att elbilar är konkuranskraftiga bara att de kan endast jämföras med bilar över halvmiljonen. Kommer helt klart förstöra hela bilbranschen trots att ingen elbil kostar under 600 000 kr.
Men visst, på samma sätt som man kanske inte ska ta grundmodellen av Clio (köper verkligen någon i Europa en bil utan AC idag ?) så kanske man inte nödvändigtvis ska jämföra med toppmodellen heller, även om prestandan kan matcha. 80% av Golf köparna skulle nog nöja sig med 0-100 på 10s så länge bilen känns pigg. Och det gäller väl nästan per automatik för en elbil. Jag ser gärna elbilar med sämre prestanda , räckvidd och riktigt lågt pris. För även om relativt små batterier kan ge hög effekt så kostar allt runtomkring mer, drivaxlar, drivknutar osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Läser du aldrig det du skriver? Du kan förstå och svälja vad Tesla än gör och jämför Sion med VW. Sion har inte ens en prototyp och ingen vet om de lyckas bygga en bil. Sion har ju ändrat priset med mer än VW och det är ok. Även om VW kostar 30 000€ så är den bättre och billigare bil än Zoe. Om du inte gillar VW skit i att skriva om de.Zalman3 skrev:"Förvisso inte direkt från Volkswagen men det har ju kommit ut information i år om att Volkswagen inte kommer kunna nå målet utan att det snarare blir strax under €30 000, en del skillnad."
SVAR:
Märkligt om VW tvingas höja priset från 25.000 euro till 30.000 euro.
Kan ju förstå om Tesla som en nykomling har svårt att ha koll på läget.
Men VW som är världens största biltillverkare borde ha bättre koll.
Än mer märkligt är om billigaste ID kostar 30.000 euro och har följande data:
33 mils WLTP
45 kWh
30.000 euro
50kW CCS laddning
När Sono Sion har:
255 kilometer WLTP
50 kW DC via CCS
up to 11 kW AC via Type 2 + SchuKo
35 kWh and features water cooling
Elmotor på 120 kW (163 HP)
650 liters bagage
750kg dragvikt
solceller
Pris 25.500 euro
Re: VW I.D
Nu har VW släppt lite bilder från interiören:
https://electrek.co/2019/07/10/vw-id3-dashboard-video/


Inga direkta nyheter, verkar vara exakt samma som Seat el-Born. Jag tyckte att den hade ett lite märkligt GUI där man ex swipade på "knapparna" nedanför skärmen för att höja/sänka temperaturen, finns videos på Youtube där de visar hur det fungerar. Se övre bilden ovan, raderna med +- nedanför skärmen. Har också lite svårt att förstå varför man behöver de manuella knapparna. Varför inte en större skärm istället ?
Ganska långt ifrån Model 3 enligt min mening, förhoppningsvis matchas det av priset. Trumbromsar bak, lite plastig/tråkig interiör, 50 kW laddning.. Börjar tänka att grundmodellen kan hamna ner mot €25 000. Och då är jag väldigt intresserad. Med 10.8 i växlingskurs blir det 270 000, 210 000 efter subvention. Betydligt bättre andrabil än vad vi behöver men jag hade kunnat tänka mig att byta ändå, bara för att det vore kul att ha en ID.3. Samt att den hade klarat även våra mer regelbundna "hälsa på släkt och vänner" turer vintertid vilket Zoe'n tyvärr inte gör.
https://electrek.co/2019/07/10/vw-id3-dashboard-video/


Inga direkta nyheter, verkar vara exakt samma som Seat el-Born. Jag tyckte att den hade ett lite märkligt GUI där man ex swipade på "knapparna" nedanför skärmen för att höja/sänka temperaturen, finns videos på Youtube där de visar hur det fungerar. Se övre bilden ovan, raderna med +- nedanför skärmen. Har också lite svårt att förstå varför man behöver de manuella knapparna. Varför inte en större skärm istället ?
Ganska långt ifrån Model 3 enligt min mening, förhoppningsvis matchas det av priset. Trumbromsar bak, lite plastig/tråkig interiör, 50 kW laddning.. Börjar tänka att grundmodellen kan hamna ner mot €25 000. Och då är jag väldigt intresserad. Med 10.8 i växlingskurs blir det 270 000, 210 000 efter subvention. Betydligt bättre andrabil än vad vi behöver men jag hade kunnat tänka mig att byta ändå, bara för att det vore kul att ha en ID.3. Samt att den hade klarat även våra mer regelbundna "hälsa på släkt och vänner" turer vintertid vilket Zoe'n tyvärr inte gör.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Har jag missat något med priset? Senaste budet från VW var väl att om du väljer den mest avskalade varianten från first edition då kan du komma under 40 tusen euro. De billigare verssionerna ligger två år bort.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: VW I.D
1) Den kommer kosta mer.Laban skrev:Nu har VW släppt lite bilder från interiören:
https://electrek.co/2019/07/10/vw-id3-dashboard-video/
Inga direkta nyheter, verkar vara exakt samma som Seat el-Born. Jag tyckte att den hade ett lite märkligt GUI där man ex swipade på "knapparna" nedanför skärmen för att höja/sänka temperaturen, finns videos på Youtube där de visar hur det fungerar. Se övre bilden ovan, raderna med +- nedanför skärmen. Har också lite svårt att förstå varför man behöver de manuella knapparna. Varför inte en större skärm istället ?
Ganska långt ifrån Model 3 enligt min mening, förhoppningsvis matchas det av priset. Trumbromsar bak, lite plastig/tråkig interiör, 50 kW laddning.. Börjar tänka att grundmodellen kan hamna ner mot €25 000. Och då är jag väldigt intresserad. Med 10.8 i växlingskurs blir det 270 000, 210 000 efter subvention. Betydligt bättre andrabil än vad vi behöver men jag hade kunnat tänka mig att byta ändå, bara för att det vore kul att ha en ID.3. Samt att den hade klarat även våra mer regelbundna "hälsa på släkt och vänner" turer vintertid vilket Zoe'n tyvärr inte gör.
2) Det dröjer åtminstone två år innan den finns att köpa.
3) konkurrenterna kommer att kunna leverera samma funktionalitet till ganska precis samma pris.
ID3 kommer byggas på inköpta batterier precis som alla andra. Dvs VW kommer inte ha någon direkt konkurrensfördel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Troligtvis. Men VW har i alla fall ansträngt sig för att kunna göra en billig version och jag är en obotlig optimisttaliz skrev:1) Den kommer kosta mer.

Grundmodellen kommer att vara tillgänglig samtidigt som bilen introduceras på marknaden sommaren 2020. Vilket förstås är en liten pik till Tesla, "no fooling". Se ~20:10 in i presentationen:2) Det dröjer åtminstone två år innan den finns att köpa.
De flesta av konkurrenterna bygger sina elbilar på fossilbilsgrunder. Kommer med stor sannolikhet ha sämre utrymmen invändigt relativt storlek på bilen. VW kommer att köpa in mer batterier än konkurrenterna om deras planer håller produktionsmässigt. 100-150k ID.3 är ex 3x mer än Zoe, och med större batteripack. Bör leda till lägre priser.3) konkurrenterna kommer att kunna leverera samma funktionalitet till ganska precis samma pris.
ID3 kommer byggas på inköpta batterier precis som alla andra. Dvs VW kommer inte ha någon direkt konkurrensfördel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re:
Renault tillverkar 440 Zoe om dagen nu, det blirLaban skrev:Troligtvis. Men VW har i alla fall ansträngt sig för att kunna göra en billig version och jag är en obotlig optimisttaliz skrev:1) Den kommer kosta mer.![]()
Grundmodellen kommer att vara tillgänglig samtidigt som bilen introduceras på marknaden sommaren 2020. Vilket förstås är en liten pik till Tesla, "no fooling". Se ~20:10 in i presentationen:2) Det dröjer åtminstone två år innan den finns att köpa.
De flesta av konkurrenterna bygger sina elbilar på fossilbilsgrunder. Kommer med stor sannolikhet ha sämre utrymmen invändigt relativt storlek på bilen. VW kommer att köpa in mer batterier än konkurrenterna om deras planer håller produktionsmässigt. 100-150k ID.3 är ex 3x mer än Zoe, och med större batteripack. Bör leda till lägre priser.3) konkurrenterna kommer att kunna leverera samma funktionalitet till ganska precis samma pris.
ID3 kommer byggas på inköpta batterier precis som alla andra. Dvs VW kommer inte ha någon direkt konkurrensfördel.
160.600st per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Re:
Jag kollade bara försäljningen i Europa 2018. De verkar sälja betydligt fler nu (fördubbling i Januari 2019, 64% mer i April) och med kommande 52 kWh modell , ny interiör så ökar det säkert ännu mer. Men jag gissar ändå på att VW har en fördel totalt sett. De är helt enkelt en större spelare med mer pengar med allt vad det innebär. Sen är det kanske inte några stora skillnader vi talar om.Zalman3 skrev:Renault tillverkar 440 Zoe om dagen nu, det blir
160.600st per år.
Det man också bör tänka på att priserna på cellnivå som indikerades av GM för några år sedan bör innebära att cellerna i sig kanske inte längre är den huvudsakliga orsaken till att elbilar är dyrare än deras fossila ditton. Volvo pratade om det angående Polestar 2, det är varje del i kedjan (underleverantörer..) som inte har nått samma mognadsgrad när det gäller elbilar. Tesla tillverkar det mesta själva och har bättre kontroll över detta, andra måste förlita sig mer på underleverantörer. Och VW bör ha en fördel där, kan erbjuda större och långsiktigare kontrakt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Det ryktades ju någonstans om att VW var beredda att betala max €100/kWh för cellerna. Med ett batteri på 50 kWh ==> €5000 i celler.
Re: VW I.D
GM pratade om $125/kWh och det var några år sedan nu. Så det verkar rimligt. Helt klart är att kostaden för cellerna inte längre är det stora problemet. Det ser vi på många sätt, exempelvis att Tesla har det svårare med marginalerna på SR+ jämfört med LR. Samt att överhuvudtaget få ut SR versionen. 25 kWh mindre batteri = €2500 men bilen (SR+ vs LR) kostar €10 300 mindre. Visserligen då AWD vs RWD men jag tror inte att den främre motorn är speciellt dyr.HenrikC skrev:Det ryktades ju någonstans om att VW var beredda att betala max €100/kWh för cellerna. Med ett batteri på 50 kWh ==> €5000 i celler.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Och batteripriserna faller som en sten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Snyggt UI gränsnitt iaf. Bättre än det som visades i SEAT el-born.. ska bli kul att se hur deras HUD med AR teknik blir.. 1ST Edition bilarna kostar mellan 450-500 lakan. Frågan är vad stora batteriet på 77kwh kommer kosta med högsta utrrustnings nivån Max??
Re: VW I.D
Än så länge är det < €40000 för 1'st edition bilarna så det borde rimligen inte bli 500k kan jag tycka. Men 77 kWh varianten ska bli intressant att se priset på, går det att sälja en Golf för motvarande 600k+ ? Jag tänker mig att svaret är nej och att de < €50k de har nämnt bör vara en hel del under just €50k.Oykkh47 skrev:Snyggt UI gränsnitt iaf. Bättre än det som visades i SEAT el-born.. ska bli kul att se hur deras HUD med AR teknik blir.. 1ST Edition bilarna kostar mellan 450-500 lakan. Frågan är vad stora batteriet på 77kwh kommer kosta med högsta utrrustnings nivån Max??
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Såg en film på youtube som råkade visa inredning och ui. Påminner inte en sån där skärm om något? hehe.
Tycker det verkar ganska sparsmakat och rent, modernt helt enkelt (annat än den 90 tals tv-spels estestik som finns i andra bilar) Ljust och fräscht.
Tycker det verkar ganska sparsmakat och rent, modernt helt enkelt (annat än den 90 tals tv-spels estestik som finns i andra bilar) Ljust och fräscht.
Re: VW I.D
Nja från 40.000 euro för 1st edition.. sen ryktas det om ca 2500-3000 euro upp för varje utrustningsnivå.. alltså 42-43k euro för plus modellen och 45-46k euro för Max utrustnings nivån. Lägg sen till metallic lack och vinterdäck och 10.8-11.2 i valuta omvandling så är du lite över 500.000kr
Re: VW I.D
VW lovade i våras att deras eTransporter skulle levereras i juni (i år) ....min säljare har fortfarande inte hört ett ljud om den.
Det är ju enkelt att lova...
Det är ju enkelt att lova...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: VW I.D
Nästan alla VW group bilar har lååång leverantid. VW polo ca 8 månader, T-roc ca 6 månader samma med T-cross.. škoda kodiaq va ett år ca osv osv.. jag tror inte jag får min ID.3 1ST Edition Max på väääldigt länge. Haha. Obs att VW säger att leveranser börjar i mitten på 2020.. order börjar är ett varningstecken.. Då ska man veta att Norge, holland, UK och Tyskland är större och viktigare marknader.. Sverige blev tilldelad endast 500 1st edition bilar.
Re: VW I.D
Så det blir en pappers lansering.Oykkh47 skrev:Nästan alla VW group bilar har lååång leverantid. VW polo ca 8 månader, T-roc ca 6 månader samma med T-cross.. škoda kodiaq va ett år ca osv osv.. jag tror inte jag får min ID.3 1ST Edition Max på väääldigt länge. Haha. Obs att VW säger att leveranser börjar i mitten på 2020.. order börjar är ett varningstecken.. Då ska man veta att Norge, holland, UK och Tyskland är större och viktigare marknader.. Sverige blev tilldelad endast 500 1st edition bilar.
500 bilar är vad Tesla 3 säljer på 3-4 veckor o Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
"1st editions" brukar ju inte tillverkas i speciellt stora upplagor.Zalman3 skrev:Så det blir en pappers lansering.Oykkh47 skrev:Nästan alla VW group bilar har lååång leverantid. VW polo ca 8 månader, T-roc ca 6 månader samma med T-cross.. škoda kodiaq va ett år ca osv osv.. jag tror inte jag får min ID.3 1ST Edition Max på väääldigt länge. Haha. Obs att VW säger att leveranser börjar i mitten på 2020.. order börjar är ett varningstecken.. Då ska man veta att Norge, holland, UK och Tyskland är större och viktigare marknader.. Sverige blev tilldelad endast 500 1st edition bilar.
500 bilar är vad Tesla 3 säljer på 3-4 veckor o Sverige.
Re: VW I.D
Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.