"Och tycker du det fortfarande låter rimligt att ID kommer kosta under 250 000 kr här i Sverige innan supermiljöbilspremien?"
Kan ju inte garantera vilken prissättning VW till slut kommer att ha i Sverige.
Men VW har haft en väldigt hög svansföring och sagt att en VW ID är för miljoner, inte för miljonärer.
Och att en ID ska kosta som en Golf diesel.
Kommer man inte att kunna köpa en ID för under 250.000kr (2020) efter rabatter och stöd. Då blir de frånåkta av konkurrenterna.
För exakt ett år sedan, i juli 2018 kunde man köpa en Nissan Leaf Visia 40kWh för ca 233.000kr, efter rabatt och stöd. Sedan dess har Nissan HÖJT priset på Leaf och försäljningen har dalat.
Man har visserligen lanserat en 62kWh modell, som inte har vätskekylning av batterierna, Chademo 100kW laddning(finns det nån 100kW Chademo laddare i Sverige?) och ett alldeles för högt pris.
Visserligen gick den ett kort tag att leasa för 3.995kr i månaden.
Renault Zoe 41kWh gick att köpa i juli 2018 för ca 215.000kr efter rabatter och stöd.
Renault Zoe med 52kWh batteri kommer att börja levereras i september.
"Syv år etter lanseringen av det som har blitt Europas bestselgende elbil, lanseres nå nye ZOE! Med det nye Z.E. 50 batteriet (52 kWh) har nye ZOE nå hele 390 km rekkevidde etter den nye og strengere WLTP målemetoden.
Reserver nye ZOE nå! Bilen er klar til levering allerede fra september 2019!"
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/
Till ett bra pris.
"Renault will make the new ZOE Z.E. 50 available for order in Germany by the end of July at prices starting from €31,990"
https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... rmany/amp/
Gissar att nya Zoe 52kWh hamnar runt 235-245.000kr efter rabatt och stöd.
För en elbil med 390km i räckvidd, svårslaget just nu.
Och Renault kan leverera, de tillverkar 440st Zoe om dagen nu.
Visst kommer det ett helt gäng med konkurrenter i denna prisklass, men ingen av dessa har lovat att tillverka 440st om dagen.
Sen verkar det dessutom så att VW egentligen inte vill sälja ID 30.000 euro modellen. De stryper laddningen till bara 50kW, helt i onödan.
En ytterligare fråga är, vad kommer det att kosta att ladda hos Ionity, när specialpriset tar slut sommaren 2019?
Blir det 5-8kr per kWh?
Känns som Tesla en lång tid framöver kommer vara Sveriges mest sålda elbil.