Fast nästan exakt samma prestanda är det väl ändå inte mellan 85D och P85D?
Om P85D inte längre har sportfjädringen, utan samma fjädring som 85D, och gör 0-100 på 3,7s, så är den enda skillnaden 0,5s från 0-100 mellan P85D och 85D (3,7s mot 4,2s) - om inte jag är ute och cyklar?
I mitt försäkringsbevis står det att jag har en bil med 691 hästkrafter, och jag betalar ca. 60% högre försäkringspremie än en ägare av en 85D.
De siffrorna stämmer väl, men jag tänkte på hk. Fast ingen vet vad P85D har för hk. Upplevelsen vid acc 0-100 är dock stor skillnad mellan modellerna.
60% högre premie var dyrt. I sverige är det väl samma om man har via Protector? 6500kr per år.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Fast nästan exakt samma prestanda är det väl ändå inte mellan 85D och P85D?
Om P85D inte längre har sportfjädringen, utan samma fjädring som 85D, och gör 0-100 på 3,7s, så är den enda skillnaden 0,5s från 0-100 mellan P85D och 85D (3,7s mot 4,2s) - om inte jag är ute och cyklar?
I mitt försäkringsbevis står det att jag har en bil med 691 hästkrafter, och jag betalar ca. 60% högre försäkringspremie än en ägare av en 85D.
Tesla uppger 4,4 sekunder 0-100 för 85D. Skillnaden blir då 0,7 sekunder, vilket är en hel evighet i dessa sammanhang!
För att inte återigen jämföra äpplen med päron så bör ju bägge tiderna vara tagna under samma förutsättningar. Enklast är ju att helt enkelt testa bägge på samma ställe och med samma klockor/mätmetod.
Då kan ju du sitta lugnt i båten eftersom din mätning bekräftade Teslas angivna tid för P85D.
Jag sitter helt lugnt och fint och har gjort det hela tiden. Hade dock önskat att Tesla på ett ärligt och tydligt sätt preciserade vad som gäller.
Du begriper säkert också att det är segt att betala en extra hög försäkring för en bil som försäkringsbolaget tror har mycket mer prestanda än vad den faktiskt har. Tesla har naturligtvis intresse av att de båda modellerna framstår som extremt olika varandra, medan den exakta motsatsen gäller för mig. Om det nu är mikroskopisk skillnad på P85D och 85D så vinner jag absolut ingenting på att mitt försäkringsbolag tror att min bil är fundamentalt annorlunda, med 700 rytande hästkrafter som endast kan tämjas av en utbildad racingförare.
Då kan ju du sitta lugnt i båten eftersom din mätning bekräftade Teslas angivna tid för P85D.
Jag sitter helt lugnt och fint och har gjort det hela tiden. Hade dock önskat att Tesla på ett ärligt och tydligt sätt preciserade vad som gäller.
Du begriper säkert också att det är segt att betala en extra hög försäkring för en bil som försäkringsbolaget tror har mycket mer prestanda än vad den faktiskt har. Tesla har naturligtvis intresse av att de båda modellerna framstår som extremt olika varandra, medan den exakta motsatsen gäller för mig. Om det nu är mikroskopisk skillnad på P85D och 85D så vinner jag absolut ingenting på att mitt försäkringsbolag tror att min bil är fundamentalt annorlunda, med 700 rytande hästkrafter som endast kan tämjas av en utbildad racingförare.
Självklart ska försäkringspremien baseras på rätt fordonsuppgifter från tillverkaren...
Jag tror att försäkringsbolagen även i USA tar i beaktandet antal hk när de sätter premierna.
I Sverige är det nog lite annorlunda, men försäkringsbolagen här har säkert lite huvudbry över att identiska bilar uppges ha helt olika effekter i registreringsbevisen och att spannet är upp till 600 hk
Ang den höga försäkringspremien för P85D är det förmodligen stora skillnader emellan bolagen. Jag betalar 4400:-/år för min P85D. Undrar om de går på effekt egentligen? Mitt reg.bevis påstår att jag har 568kW. Tror att de placeras i olika fack på olika förs.bolag. På LF(som jag har) har de hamnat i en ganska lågt prissatt klass för att hamna i en dyrare premieklass på ett annat bolag. Inga som helst belägg för detta dock.
Vad det gäller effekt-justeringen som antas blivit gjord i april på P85D(via mjukvara) så måste den ha skett av en anledning. Har man märkt att vissa komponenter inte klarar den effekt som bilen ska ha så att man har justerat ner den en aning kanske? Man kanske räknar med att de flesta ägare även vill ha L-mode och kan sedan släppa på strömmen igen när justeringen(L-mode) blivit gjord och även kunna öppna för mer ström än tidigare. Jag har inga som helst belägg för detta heller såklart utan bara en tanke.
Vill bara till sist tillägga att jag är utomordentligt nöjd med min bil och ska inte sälja eller köpa ngt annat inom överskådlig framtid.
Om man väljer den försäkring som Tesla erbjuder är det då någon skillnad mellan de olika modellerna?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Om man väljer den försäkring som Tesla erbjuder är det då någon skillnad mellan de olika modellerna?
Tror de kör samma på hela programmet, d.v.s 6500Kr/år
Då är ju frågan om det finns så mycket att vinna eller förlora om det 700hk eller 550hk i registreringsbeviset? Hur mycket tror du att du förlorar Herr X? Sedan kan jag ju hålla med om att det av ren princip bör ges rätt siffror ifrån tillverkaren.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Då är ju frågan om det finns så mycket att vinna eller förlora om det 700hk eller 550hk i registreringsbeviset? Hur mycket tror du att du förlorar Herr X? Sedan kan jag ju hålla med om att det av ren princip bör ges rätt siffror ifrån tillverkaren.
Det skiljde 60% mellan 85D och P85D när jag tecknade försäkringen i mars i år. Det var de första P85D-bilarna som kom till Norge och ingen hade någon aning om hur de skulle prissätta försäkringen. Något försäkringsbolag ville ha nästan 60 000 per år, medan en annat nöjde sig med 14 500 om vi flyttade samtliga familjens försäkringar dit (vilket vi gjorde). 85D-ägare vittnar om försäkringsspremier från 6500:- och uppåt.
Klart är iallafall att de flesta försäkringsbolagen var helt till sig över den här 700-hästars superbilen och kategoriserade den som en galen super-räserbil. Jag ska nog kontakta vårt försäkringsbolag i morgon igen och kolla om de har mer nyktra riskestimat nu.
Imorgon 10.30 tjohooo.!
Hur ska jag kunna sova .. Något särskildt man ska tänka på vid hämtning ?
Hur bra är deras gummimattor ? Tyckte mig läsa någonstans ,att trunkmattan var sådär ..
Imorgon 10.30 tjohooo.!
Hur bra är deras gummimattor ? Tyckte mig läsa någonstans ,att trunkmattan var sådär ..
De är snarare hårdplastmattor än gummimattor, men jag tycker att de gör sitt jobb och jag är nöjd att jag tog dem. Andra tycker annorlunda, så det är kanske bäst att be att få se dem innan du slår till?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Imorgon 10.30 tjohooo.!
De är snarare hårdplastmattor än gummimattor, men jag tycker att de gör sitt jobb och jag är nöjd att jag tog dem. Andra tycker annorlunda, så det är kanske bäst att be att få se dem innan du slår till?
Jag är inte alls nöjd med mina mattor. Funderar på att skaffa nått annat och sälja dessa, men jag kan nog inte sälja dom med gott samvete till någon.