Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Zbonk

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Zbonk »

I lördags, 29/6, fick jag hämta min Model 3 Performance i Trosta. Vilken bil! Är helt förälskad och även alla som fått åka och köra den hittills är på god väg att bli konverterade till EV livet. :lol:

Det var lite trist att det inte erbjöds någon genomgång av bilen utan endast signering av kontrakt och nyckelöverlämning. Det har jag dock viss förståelse för då det är många bilar som ska levereras. Jag tycker dock att bilen kunde ha levererats över i bättre skick. Den var extremt smutsig utvändigt, i skarvar mellan dörrar, instegslister och under frunken samt att det sitter kvar massor av klister från skyddsplast.
De lite tråkigare punkterna är att vänster bakdörr är skadad i lacken och att kolfibervingen hade släppt ifrån bakluckan på höger sida. Kolfibervingen tryckte jag till lite med handen för att den inte skulle lossna helt men det behövs nog nytt klister så den sitter på plats till 100%. Går som en vana och kolla till den innan jag åker iväg någonstans med bilen.

Har kontaktat Tesla och väntar på svar. Förhoppningsvis tar dom in den inom snar framtid och åtgärdar felen.

Utöver detta är jag som sagt extremt nöjd!
Model 3 Performance -19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Sååå nu har jag väntat i 3 år, 3 månader, 3 dagar och 3 timmar. :cry: :cry: :cry:

Tycker det är lite synd att Tesla inte gör det möjligt att välja hur man vill ha sin bil levererad. Det är så klart många som vill/behöver ha en ordentlig genomgång av hela bilen och utbildning om hur de ska ladda osv osv. Medan jag skulle kunna ta bilen direkt utan några instruktioner alls. Om Tesla visste om detta innan så skulle de kunna boka in oss med kunskap tätare och ge tid åt de med behov längre tid.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Tesla i göteborg stängt? Försöker nå dom på telefon men ingen svarar.
Model 3 Long Range AWD
Osssen

Inlägg av Osssen »

A Utterbett skrev:
Får så slutligen skriva här efter att ha lurkat sedan mitten av maj i väntan på att skillnaden mellan inköpspris och totalkostnad över tre år skulle redas ut på företaget jämfört med en 7.5-bil.

Glad som ett barn med lördagsgodis.

Nu blir det att försöka leta upp svaren på alla frågor som uppenbarar sig i väntan på leverans. Plockade från lagersidan så kanske det kan bli julafton redan i sommar.
Lite nyfiken på hur företaget räknade och kom fram till vad jag tolkar som positivt resultat för teslan? :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nico skrev:
Tesla i göteborg stängt? Försöker nå dom på telefon men ingen svarar.
De har nog kompledigt efter kvartalshetsen.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Juli kommer det med all förmodan ligga lågt på Tesla. Om man beställer nu står det augusti som leverans (läs september) så innan Q3 slut.
Man far hoppas att de som beställde i maj far sina bilar i (juli) augusti innan det börjar igen med kvartal kapplöpning. Borde dock bli hel del mindre än Q2.
Trevlig sommar och semester!
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

27/6 hade jag som leveransdatum på min faktura
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Tessi19 skrev:
Juli kommer det med all förmodan ligga lågt på Tesla. Om man beställer nu står det augusti som leverans (läs september) så innan Q3 slut.
Man far hoppas att de som beställde i maj far sina bilar i (juli) augusti innan det börjar igen med kvartal kapplöpning. Borde dock bli hel del mindre än Q2.

Köat sen 31/3 -16 och beställde 12 april, väntar fortfarande..... :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

bonath skrev:
Tessi19 skrev:

Riktigt illa, har ingenting mot att Tesla prioriterar gamla ägare före nya, men ingenting fungerar. Varken om man äger en Tesla sedan innan eller är trogen kund och köade 2016 på MoS. Slumpen som avgör, trist när vissa väntar 10 dagar på att få en bil och andra i flera månader.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

MDurante skrev:
bonath skrev:
Tessi19 skrev:

Riktigt illa, har ingenting mot att Tesla prioriterar gamla ägare före nya, men ingenting fungerar. Varken om man äger en Tesla sedan innan eller är trogen kund och köade 2016 på MoS. Slumpen som avgör, trist när vissa väntar 10 dagar på att få en bil och andra i flera månader.
Nja, handlar ju om att de bygger i batchar och sen matchar orders mot det. Det gäller att antingen välja en vanlig spec, eller ha tur. Det går nog också snabbare att få en dyrare modell då efterfrågan verkar högre på de billigare. Oavsett får man sin bil inom några månader vilket inte är illa för något som skeppas halva vägen runt jorden. Konkurrenterna är knappast bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare

Inlägg av A Utterbett »

Osssen skrev:
A Utterbett skrev:
Får så slutligen skriva här efter att ha lurkat sedan mitten av maj i väntan på att skillnaden mellan inköpspris och totalkostnad över tre år skulle redas ut på företaget jämfört med en 7.5-bil.

Glad som ett barn med lördagsgodis.

Nu blir det att försöka leta upp svaren på alla frågor som uppenbarar sig i väntan på leverans. Plockade från lagersidan så kanske det kan bli julafton redan i sommar.
Lite nyfiken på hur företaget räknade och kom fram till vad jag tolkar som positivt resultat för teslan? :)
Vi tog fram en exempelbil 7.5 (i detta fall en BMW XX) samt byggde en exelsnurra vilken påminde om http://teslaclubsweden.se/tesla-som-tjanstebil/ men med lite andra formler passande just för oss. Har dock inte tillgång till den nu då jag precis gått på semester.

Slutresultatet blev att Teslan är ngt dyrare, men vår miljöprofil blev tungan på vågen.

Ledsen att jag inte kan ge exakta siffror.

Edit, rätt källa
Dexlo

Inlägg av Dexlo »

Bokat hämtning idag kl 13:00. Tesla ringer o undrar om jag vill komma 11:00 istället.
Så nu har jag hämtat o provkört o känner mig allmänt nöjd. Dock så är det mycket som ska pillas (tekniskt på skärmen) och man lär hitta nya saker hela tiden. :)
En liten lack skada över bakre höger hjul som killen där dokumenterade på plats. Han var också tydligt med att informera att jag kan rapportera skador vidare själv om jag skulle hitta något hemma i efterhand och att dessa skulle också åtgärdas.

3 SR+
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Om ni har haft finansiering via DNB så har ni ändå betalt insatsen till Tesla? Väntade ni då på en faktura med rätt belopp eller ni betalde överenskommet belopp till bg i slutfakturan med hela beloppet?
Jag ska hämta på måndag men har inte fått några klara besked tycker jag, även om jag antar att det är som jag beskrev ovan jag ska göra. Känns bara lite olustigt att skicka iväg så mycket pengar på en gissning

Har dom alltid varit tvungen att få pengarna eller det räcker att dom är skickade? Börjar dra ihop sig med tiden nu.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
trugoy

Inlägg av trugoy »

SALVETA skrev:
Om ni har haft finansiering via DNB så har ni ändå betalt insatsen till Tesla? Väntade ni då på en faktura med rätt belopp eller ni betalde överenskommet belopp till bg i slutfakturan med hela beloppet?
Jag ska hämta på måndag men har inte fått några klara besked tycker jag, även om jag antar att det är som jag beskrev ovan jag ska göra. Känns bara lite olustigt att skicka iväg så mycket pengar på en gissning Bild

Har dom alltid varit tvungen att få pengarna eller det räcker att dom är skickade? Börjar dra ihop sig med tiden nu.

Jag fick jaga Tesla gällande detta när jag trodde att jag skulle få hämta bilen förra helgen. De ringde till slut på måndagen förra veckan och sa att fakturan kan komma "några dagar" innan leverans.
Jag frågade varför inte kunderna kunde få denna information i god tid så vi slapp undra. "Du får veta det nu" var svaret. Konstigt nog kom fakturan någon minuter efter telefonsamtalet.
För mig så skulle jag betala insatsen minus 15000 kr (handpenningen) till samma bankgiro som står på slutfakturan. Meddelandet skulle vara RN-numret . De ville även ha ett kvitto på inbetalningen i PDF skickat till DeliverySE@tesla.com
Model 3 SR+, Red Multicoat, black interior, FSD. Beställd 28:e april. Levererad 10:e juli
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

trugoy skrev:
SALVETA skrev:
Jag ska hämta på måndag men har inte fått några klara besked tycker jag, även om jag antar att det är som jag beskrev ovan jag ska göra. Känns bara lite olustigt att skicka iväg så mycket pengar på en gissning Bild

Jag fick jaga Tesla gällande detta när jag trodde att jag skulle få hämta bilen förra helgen. De ringde till slut på måndagen förra veckan och sa att fakturan kan komma "några dagar" innan leverans.
Jag frågade varför inte kunderna kunde få denna information i god tid så vi slapp undra. "Du får veta det nu" var svaret. Konstigt nog kom fakturan någon minuter efter telefonsamtalet.
För mig så skulle jag betala insatsen minus 15000 kr (handpenningen) till samma bankgiro som står på slutfakturan. Meddelandet skulle vara RN-numret . De ville även ha ett kvitto på inbetalningen i PDF skickat till DeliverySE@tesla.com
Tack. Jag fick också ett mail strax efter jag försökt ringa dom. Dock var inte skyltarna klara så det blir nog inget på måndag ändå Bild

Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare

Inlägg av A Utterbett »

Med risk för att bli hudflängd av er som väntat 3 år...

Beställde i tisdags 17.30. Idag torsdag 15.30 ringer de och frågar när jag vill hämta. Jag föreslår imorgon varvid hon skrattar och säger att det kan bli svårt, men att bilen står på SC och att de ordnar registrering och försöker få till leverans på Trosta under nästa vecka.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

:lol: vilken config?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare

Inlägg av A Utterbett »

hed skrev:
Sr+
Röd
18"
Svart
Senast redigerad av A Utterbett, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

A Utterbett skrev:
hed skrev:
Sr+
Röd
18"
Svart
Det var som fan. Grattis :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Fått höra att jag får den på måndag eller tisdag nästa vecka :D
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare

Inlägg av A Utterbett »

hed skrev:
A Utterbett skrev:
hed skrev:
Sr+
Röd
18"
Svart
Det var som fan. Grattis :D
Upphämtning 11/7.Måste vara nytt rekord? 9 dagar mellan beställning och leverans?
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Fick mailet 12/7 15:00 i mölndal! :D någon mer som ska hämta sin bil då? :D
Model 3 Long Range AWD
Kazam

Inlägg av Kazam »

Dags att lämna väntrummet då. Inte för att jag fått bilen men för att jag måste avbeställa tyvärr. Kommer inte kunna leverera RWD.

Beställer igen nästa kvartal!

Riktigt sur på mig själv att jag inte högg en lagerbil RWD utan drag men dom försvann ju på ett par dagar. Jaja, man lär sig...
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Enligt denna så har man 12 års rostskydds garanti

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -en-us.pdf

Även vi nordbor? Låter ju riktigt bra om det är sant
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Inlägg av zed »

Nico skrev:
Enligt denna så har man 12 års rostskydds garanti

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -en-us.pdf

Även vi nordbor? Låter ju riktigt bra om det är sant
Är med de vanliga friskrivningarna men bäst var ändå " ..damages resulting from an act of God..."
Hur förs det i bevis?
Skriv svar