Även vid 80 % (eller om det är 81 %) har jag fortfarande mina 309 km.bylund skrev:Jag uppdaterade min Model S85 till 2019.20.2.1 igår. Den hade ungefär 138 km räckvidd när jag startade uppdateringen, och 137 när den var klar. Oklart om den alltså minskade något, eller om det bara vad som laddade ur under tiden. Får se om det gör någon skillnad när jag har laddat.
Äldre model S får kortare räckvidd med uppdatering?
Moderator: Redaktion
Re: Äldre model S får kortare räckvidd med uppdatering?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Nu har jag inte kollat hur många km jag Hr kvar, men såg idag att jag hade förbrukat 16.6kWh sen sista laddningen. Bilen var då laddad till 90% och nu står den på 65%.
Det innebär att min fulla batterikapacitet är 66.4kWh. Har för mig att det låg runt 75kWh, men om det ”saknas” drygt 21% av vad som står på bakluckan, så börjar det kännas lite snålt.
Hur många kWh har ni tillgängliga?
Eller har jag haft otur när jag tänkt/räknat?
Det innebär att min fulla batterikapacitet är 66.4kWh. Har för mig att det låg runt 75kWh, men om det ”saknas” drygt 21% av vad som står på bakluckan, så börjar det kännas lite snålt.
Model S Standard Range Raven
Tror inte du kan räkna såjeppe_sthlm skrev:Nu har jag inte kollat hur många km jag Hr kvar, men såg idag att jag hade förbrukat 16.6kWh sen sista laddningen. Bilen var då laddad till 90% och nu står den på 65%.
Och 90 har inte 90kWh batteri
Däremot kan du dela de km som visas på typical med typical värdet för din bil och få fram kWh
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
404km vid första fulladdning juni 2015Seregon skrev:Kanske är det någon/några som minns vad deras 85D:or från tidigt 2015 hade för typical när de var helt nya?
414km högsta notering vid fulladdning efter "räckviddsuppgraderingen" via SW. När den nu kom.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Laddade till 80 % i måndags och fick då 347 km i vår S85 tillverkad i mars 2014 med 7500 mil på mätaren. Samma som när jag köpte den begagnad i november 2016, då med 1800 mil körda.bylund skrev:Även vid 80 % (eller om det är 81 %) har jag fortfarande mina 309 km.bylund skrev:Jag uppdaterade min Model S85 till 2019.20.2.1 igår. Den hade ungefär 138 km räckvidd när jag startade uppdateringen, och 137 när den var klar. Oklart om den alltså minskade något, eller om det bara vad som laddade ur under tiden. Får se om det gör någon skillnad när jag har laddat.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag köpte min bil 85D oktober 15 och då tänkte jag inte så mycket hur många mil jag fick i batteriet men första gången jag laddade fult var nog inför en roadtrip till Frankrike och fick 428 km, idag efter 3.5 år och 9500 mil så får jag 415 km Ni som är bra på att räkna kan säga hur många % jag har tappat.
Rated? Mina km är typical.Kriper skrev:Laddade till 80 % i måndags och fick då 347 km i vår S85 tillverkad i mars 2014 med 7500 mil på mätaren. Samma som när jag köpte den begagnad i november 2016, då med 1800 mil körda.bylund skrev:Även vid 80 % (eller om det är 81 %) har jag fortfarande mina 309 km.bylund skrev:Jag uppdaterade min Model S85 till 2019.20.2.1 igår. Den hade ungefär 138 km räckvidd när jag startade uppdateringen, och 137 när den var klar. Oklart om den alltså minskade något, eller om det bara vad som laddade ur under tiden. Får se om det gör någon skillnad när jag har laddat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
415/428 = 0,9696 = 3% tappGretsch skrev:Jag köpte min bil 85D oktober 15 och då tänkte jag inte så mycket hur många mil jag fick i batteriet men första gången jag laddade fult var nog inför en roadtrip till Frankrike och fick 428 km, idag efter 3.5 år och 9500 mil så får jag 415 km Ni som är bra på att räkna kan säga hur många % jag har tappat.
Model S85D -15, "Voltaire"
Haha! Ingen aning. Är det en inställning? Hinner aldrig kolla för frugan tar bilen hela tiden.bylund skrev:Rated? Mina km är typical.Kriper skrev:Laddade till 80 % i måndags och fick då 347 km i vår S85 tillverkad i mars 2014 med 7500 mil på mätaren. Samma som när jag köpte den begagnad i november 2016, då med 1800 mil körda.bylund skrev:Även vid 80 % (eller om det är 81 %) har jag fortfarande mina 309 km.bylund skrev:Jag uppdaterade min Model S85 till 2019.20.2.1 igår. Den hade ungefär 138 km räckvidd när jag startade uppdateringen, och 137 när den var klar. Oklart om den alltså minskade något, eller om det bara vad som laddade ur under tiden. Får se om det gör någon skillnad när jag har laddat.

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Typical. Jag ändrade till Rated och fick då 468 omptimistiska km. Tyder det på att batteriet är friskt?
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag är bara förvånad om skillnaden kan vara så stor, jag har stabilt fått 300-310 km typical vid 80 % så länge som jag haft min 85:a. Dina siffror liknar mer mina vid 90 %. Säker på att du inte har 90 %?
347 km på 80% ligger ganska exakt på vad en 85D utan någon som helst batteridegradering skulle ha. Om det faktiskt stämmer så är det bara att gratulera till ett väldigt fint batteri.
Helt säker, alltid 80 % till vardags. I morgon startar vi vår semesterresa till England med första stopp i Ödeshög som är 289 km att köra från Ingarö där vi bor. Så nu har jag laddat fullt, eller vad vår hemladdare klarar av, vilket blir 378 km men då visar inte displyen att batteriet är fullt. Fick 389 km när vi laddade fullt senast i Mora SuC.bylund skrev:Jag är bara förvånad om skillnaden kan vara så stor, jag har stabilt fått 300-310 km typical vid 80 % så länge som jag haft min 85:a. Dina siffror liknar mer mina vid 90 %. Säker på att du inte har 90 %?
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Om 389 km är helt fulladdat så är 89% av det 347 km. Du kanske kan bifoga bilder?
Min 85D låg på 417km fullt när den var ny. 347 vid 80% skulle innebära 433 km. Låter högtSeregon skrev:347 km på 80% ligger ganska exakt på vad en 85D utan någon som helst batteridegradering skulle ha. Om det faktiskt stämmer så är det bara att gratulera till ett väldigt fint batteri.
Jag skickar en bild nästa gång vi har fullt nästa gång vid SuC.Seregon skrev:Om 389 km är helt fulladdat så är 89% av det 347 km. Du kanske kan bifoga bilder?
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Åket en sväng på lunchen så nu laddar vi fullt igen. Just nu 80 % och 342 km. Får se hur mycket trefasen orkan fylla på.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Det där ser väldigt mycket ut som 90 % 

Då känns allting lite mera logiskt och rimligt igen. 
Första strecket är 50%, sedan 10% per streck. "Dagligen" slutar vid 90% och sedan går "Resa" upp till 100% fullt.

Första strecket är 50%, sedan 10% per streck. "Dagligen" slutar vid 90% och sedan går "Resa" upp till 100% fullt.
Om du säger det så. Dagligen trodde jag betydde 80 %.bylund skrev:Det där ser väldigt mycket ut som 90 %
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Man lär sig något varje dag.Seregon skrev:Då känns allting lite mera logiskt och rimligt igen.

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Är det bara 85-batterierna som fått denna 10-procentiga nedgradering eller gäller det alla typer?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Det har drabbat andra också. Men det är väl främst äldre bilar som har drabbats, och 85:orna var ju vanligast förr.Anders1 skrev:Är det bara 85-batterierna som fått denna 10-procentiga nedgradering eller gäller det alla typer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag får 389 km typical vid 100% i min gamla S 85. Har kört 362 km som längst på en laddning, hade då 8% = 31 km kvar.
Så här på sommaren tycker jag min veterantesla går snålare än jag förväntat mig. Brukar snitta ca 190 wh/km och det är oftast i ca 110 km/h. Abetterrouteplanner tycker att den borde dra 210 wh/km och har oftast en rätt pessimistisk prognos på förbrukningen jämfört med verkligheten.
Så här på sommaren tycker jag min veterantesla går snålare än jag förväntat mig. Brukar snitta ca 190 wh/km och det är oftast i ca 110 km/h. Abetterrouteplanner tycker att den borde dra 210 wh/km och har oftast en rätt pessimistisk prognos på förbrukningen jämfört med verkligheten.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Långsamladdade min nyshoppade CPO MS 2016 i slutet av maj 2019 och fick räckvidd 415 km vid 100% med sw 2019.16.3.2. Efter att ha lagt på 2019.24.4 blev resultatet 417 km. Känns som ett batteri i god kondition. Högsta laddhastigheten jag sett är 117 kW
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart