Tankar kring köp av Model 3
Moderator: Redaktion
-
Tankar kring köp av Model 3
Hej och tack för ett informativt forum!
Har länge drömt om att en dag skaffa en elbil och nu framförallt en Tesla M3. Med denna modell börjar det snart kännas möjligt finansiellt sett för mig men sitter dock och funderar på hur jag ska göra och tänka. Hoppas på att några av er veteraner kan bistå med kloka tankar/tips!
* att köpa en splitterny bil känns överlag läskigt pga raset i nybilsvärde under kort tid (köper kontant rakt av som privatperson) men samtidigt så ser kalkylerna riktigt förlåtande ut när man slår ut ägandet över en längre period med lägre bränsle/servicekostnader etc. Tror ni att andrahandsvärdet på M3 kommer att hålla sig starkt förutsatt att inga katastrofala saker framkommer kring modellen?
* hur tror ni att priserna kommer att se ut på begagnade M3 (SR+ och LR) och hur pass långt kan det ta tills de börjar dyka upp på blocket/beg lagret?
* vi kör för närvarande inte många mil/år (runt 1000) vilket får mig att undra över bilens långsiktiga hållbarhet, blir batterierna sämre över tid genom rent åldrande eller är det endast mängden användning/laddning som påverkar?
Tack på förhand!
Har länge drömt om att en dag skaffa en elbil och nu framförallt en Tesla M3. Med denna modell börjar det snart kännas möjligt finansiellt sett för mig men sitter dock och funderar på hur jag ska göra och tänka. Hoppas på att några av er veteraner kan bistå med kloka tankar/tips!
* att köpa en splitterny bil känns överlag läskigt pga raset i nybilsvärde under kort tid (köper kontant rakt av som privatperson) men samtidigt så ser kalkylerna riktigt förlåtande ut när man slår ut ägandet över en längre period med lägre bränsle/servicekostnader etc. Tror ni att andrahandsvärdet på M3 kommer att hålla sig starkt förutsatt att inga katastrofala saker framkommer kring modellen?
* hur tror ni att priserna kommer att se ut på begagnade M3 (SR+ och LR) och hur pass långt kan det ta tills de börjar dyka upp på blocket/beg lagret?
* vi kör för närvarande inte många mil/år (runt 1000) vilket får mig att undra över bilens långsiktiga hållbarhet, blir batterierna sämre över tid genom rent åldrande eller är det endast mängden användning/laddning som påverkar?
Tack på förhand!
Re: Tankar kring köp av Model 3
Kan iaf svara på din sista fråga och visst åldras batterier även när de inte används, så kallad kalenderåldring. Den brukar dock bara stå för en liten andel av degraderingen i kapacitet, hur liten beror ju så klart på hur mycket bilen används men det är nog inget du ska vara orolig för. 

-
Okej intressant, behöver läsa på mer kring det när jag har tid, tack.Geni87 skrev:Kan iaf svara på din sista fråga och visst åldras batterier även när de inte används, så kallad kalenderåldring. Den brukar dock bara stå för en liten andel av degraderingen i kapacitet, hur liten beror ju så klart på hur mycket bilen används men det är nog inget du ska vara orolig för.

Jag tycker att begagnatpriserna på elbilar har varit lite för höga och brukar därför rekommendera folk att köpa nytt.
Just värdeminskningen är en stor fråga utan svar. Just nu (och ett tag framöver) är efterfrågan större än tillgången vilket har gjort att begagnatpriserna hållits uppe. Hur länge det kommer vara så är det ingen som vet. Några har förlorat mycket pengar på Teslas prissänkning i våras. Själv kunde jag sälja min eGolf utan någon förlust alls efter 6 mån och 900 mil, hade jag inte sålt den till en kompis hade jag t o m tjänat på affären.
Att sia om ett andrahandsvärde om 3 år är helt omöjligt.
Att sia om ett andrahandsvärde om 3 år är helt omöjligt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vad gäller batteriets åldrande kan jag bara ge en datapunkt från min model S - efter 9300 mil och 4 år, så har batteriet tappat ca 4.5% kapacitet om jag kollar maxkapacitet - så om den takten hålls linjär så blir det väl c:a 10% vid 20.000 mil - inte alltför illa ändå.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ang. andrahandsvärdet så får Model 3 högst av alla elbilar enligt informationen här:
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... eport/amp/
Model 3 har då nästan 70% restvärde efter tre år. Det kan ju vara en indikation iaf.
Model 3 har då nästan 70% restvärde efter tre år. Det kan ju vara en indikation iaf.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Eftersom ingen vet hur elbilsmarknaden ser ut om 3 år och M3 bara funnits i Sverige i 3 månader är det fullständigt omöjligt och väldigt hypotetiskt att påstå att den har ett restvärde på 70% om 3 år. Det är rena hittepå-siffror utan någon som helst verklighetsförankring.slugger75 skrev:Ang. andrahandsvärdet så får Model 3 högst av alla elbilar enligt informationen här:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja det håller jag med om och varken jag eller artikeln påstår det. Den som läser artikeln ser att de förutspår dessa siffror, men att siffrorna ska tas med en nypa salt. De skriver också att Tesla historiskt har visat bra andrahandsvärden.Walker skrev:Eftersom ingen vet hur elbilsmarknaden ser ut om 3 år och M3 bara funnits i Sverige i 3 månader är det fullständigt omöjligt och väldigt hypotetiskt att påstå att den har ett restvärde på 70% om 3 år. Det är rena hittepå-siffror utan någon som helst verklighetsförankring.slugger75 skrev:Ang. andrahandsvärdet så får Model 3 högst av alla elbilar enligt informationen här:
Men det är klart att ingen säkert kan veta andrahandsvärdet. Därför skriver jag också att det kan vara en indikation.
Time will tell.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
En elbil blir bara "billig och förlåtande" när man kör mycket. 1000 mil/år är inte mycket, det blir alltså en glädjekalkyl hur man än vrider och vänder på det. Men det behöver ju inte betyda nånting, bara man vet om det. De flesta här på forumet är ganska erfarma "glädjekalkylister". 
Dina 1000 mil kommer å andra sidan lätt att fördubblas med elbil. Det är en underlättande faktor för kalkylen.
Jag håller med LarsL, köp en ny om du har råd. Jag ser annars ingen vits i att vänta på en begagnad elbil. Tidigare har Teslas bilar varit väldigt prisstabila, men nu på senare tid har det blivit lite lotteri över det hela. Spontana prisdumpningar, följt av lika spontana prishöjningar har rört om på begangatmarknaden. Visst kan du få en billigare bil om 2-3 år, frågan är om du har tålamod och lust att vänta.
Du kommer förlora pengar oavsett, då är det enligt mig bättre att slå till direkt istället för att sitta och vänta och älta.

Dina 1000 mil kommer å andra sidan lätt att fördubblas med elbil. Det är en underlättande faktor för kalkylen.
Jag håller med LarsL, köp en ny om du har råd. Jag ser annars ingen vits i att vänta på en begagnad elbil. Tidigare har Teslas bilar varit väldigt prisstabila, men nu på senare tid har det blivit lite lotteri över det hela. Spontana prisdumpningar, följt av lika spontana prishöjningar har rört om på begangatmarknaden. Visst kan du få en billigare bil om 2-3 år, frågan är om du har tålamod och lust att vänta.
Du kommer förlora pengar oavsett, då är det enligt mig bättre att slå till direkt istället för att sitta och vänta och älta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om du inte behöver en ny bil precis nu, avvakta drygt två år till dess några Model 3 börjar komma ur leasingkontrakt, eller folk börjar byta upp sig till Model Y (eller något helt annat)
Kan vara så att det blir högt andrahandsvärde, eller så blir det normalt, eller lågt. Ingen vet. Men om två år vet vi mycket mer, om det kostar 100.000/år eller 50.000/år att åka model 3
Med bilar i allmänhet har det alltid varit så att den med is i magen gör de bästa affärerna.
Kan vara så att det blir högt andrahandsvärde, eller så blir det normalt, eller lågt. Ingen vet. Men om två år vet vi mycket mer, om det kostar 100.000/år eller 50.000/år att åka model 3
Med bilar i allmänhet har det alltid varit så att den med is i magen gör de bästa affärerna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
En ny Tesla 3 SR+ ren, kostar 540 000 - 60 000, 480 000, räkna med att du får 50 % om 3 år, dvs du tappar 80 000 per år i värdeminskning, +-20 000, beroende på, skulle jag säga. Ingen vidare kalkyl privat. Som förmånsbil är ser det mycket bättre ut med relativt låga förmånsvärden från skatteverket(3000 kr/mån).
Jag rekommenderar att du tittar på t ex en begagnad BMW i3 REX om du bara kör 1000 mil per år och mest kortare sträckor. Du kan hitta en under 200 000, värdeminskningen blir mycket mindre och totalkostnaden för bilägandet privat, dessutom har du backup med bensin om det kniper. Den kanske kostar 100 000 totalt i värdeminskning på tre år. Kan du jobba lite själv med service, så kan det bli en låg kostnad.
Jag rekommenderar att du tittar på t ex en begagnad BMW i3 REX om du bara kör 1000 mil per år och mest kortare sträckor. Du kan hitta en under 200 000, värdeminskningen blir mycket mindre och totalkostnaden för bilägandet privat, dessutom har du backup med bensin om det kniper. Den kanske kostar 100 000 totalt i värdeminskning på tre år. Kan du jobba lite själv med service, så kan det bli en låg kostnad.
...jag har funderat lite på det här med företagsbil. Alla säger att det är så grymt bra med lågt förmånsvärde.
Men bilens värdetapp och kostnader måste ju tas någonstans.
= företaget.
Så för mig som kör enmansföretag måste jag dels (privat) förmånsbeskattas på bilen, dels betala alla kostnader på bilen - vilket leder till minskad vinst (resultat) på verksamheten. Detta gör ju att jag förlorar slantar i båda ändar. Även om kostnaderna är lägre p g a 1/2 momsavdrag så är leasing inte helt kostnadsfritt.
Hur jag (OBS! i MITT fall) än räknar så kan jag inte ha bilen billigare än att köra helt privat.
Om man drar in så mycket på sin verksamhet så man måste trolla bort en del från skattmasen genom att dra på sig kostnader - då förstår jag att man tjänar på firmabil.
= företaget.
Så för mig som kör enmansföretag måste jag dels (privat) förmånsbeskattas på bilen, dels betala alla kostnader på bilen - vilket leder till minskad vinst (resultat) på verksamheten. Detta gör ju att jag förlorar slantar i båda ändar. Även om kostnaderna är lägre p g a 1/2 momsavdrag så är leasing inte helt kostnadsfritt.
Hur jag (OBS! i MITT fall) än räknar så kan jag inte ha bilen billigare än att köra helt privat.
Om man drar in så mycket på sin verksamhet så man måste trolla bort en del från skattmasen genom att dra på sig kostnader - då förstår jag att man tjänar på firmabil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag tror en tre år gammal model 3 kommer kosta bra mycket mer än 240,000kr. i3 är en av de bästa begagnade elbilarna, men långt ifrån model 3 på många områden.Swede1 skrev:En ny Tesla 3 SR+ ren, kostar 540 000 - 60 000, 480 000, räkna med att du får 50 % om 3 år, dvs du tappar 80 000 per år i värdeminskning, +-20 000, beroende på, skulle jag säga. Ingen vidare kalkyl privat. Som förmånsbil är ser det mycket bättre ut med relativt låga förmånsvärden från skatteverket(3000 kr/mån).
Min rekommendation är att nu köpa en sr+ om du har möjlighet, att gå och vänta förlorar du bara livskvalité på.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jag väntar fortfarande på en Model X för 465 000kr, vilket var 50% av nypriset för knappt 3 år sedan.
Innan elbilar har nått 70-80% av marknaden så lär begagnat värdet vara bra. Just nu anser jag det vara fel att köpa begagnat eftersom de är så pass mycket dyra. Hur det blir i framtiden är svårt att sia om så klart men min gissning är att värdet kommer hållas ganska högt.
Om man oroar sig för andrahandsvärdet så kanske DNB lånet via Tesla med 50% restvärde är något att fundera på.

Innan elbilar har nått 70-80% av marknaden så lär begagnat värdet vara bra. Just nu anser jag det vara fel att köpa begagnat eftersom de är så pass mycket dyra. Hur det blir i framtiden är svårt att sia om så klart men min gissning är att värdet kommer hållas ganska högt.
Om man oroar sig för andrahandsvärdet så kanske DNB lånet via Tesla med 50% restvärde är något att fundera på.
-
Det här har argumentet har du ju helt säkert också tänkt på, men för säkerhets skull så tar jag upp det här med…
Som du säkert vet är den genomsnittliga koldioxidhalten i atmosfären nu uppe i mer än 414 Parts Per Million (PPM).
Vid industrialismens början ca år 1880 var koldioxidhalten ca. 280 PPM. 97% av jordens klimatforskare är sen åtminstone mer än 20 år tillbaka i tiden överens om att den högsta långsiktigt hållbara koldioxidhalten i atmosfären är max 350 PPM. 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Och för att halten koldioxid ska börja sjunka måste de globala utsläppen minska med ca 85% från dagens nivå.
Och tiden för att göra något åt det här håller snabbt på att rinna ut.
Har du barn? Barnbarn?
Ekonomi är viktigt. Det tycker jag med. Och jag vet ju inte vilka marginaler du har, och hur du har räknat…
Men om du har råd, är det min åsikt att det ovanstående är viktigt att ta med i beslutet…
Som du säkert vet är den genomsnittliga koldioxidhalten i atmosfären nu uppe i mer än 414 Parts Per Million (PPM).
Vid industrialismens början ca år 1880 var koldioxidhalten ca. 280 PPM. 97% av jordens klimatforskare är sen åtminstone mer än 20 år tillbaka i tiden överens om att den högsta långsiktigt hållbara koldioxidhalten i atmosfären är max 350 PPM. 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Och för att halten koldioxid ska börja sjunka måste de globala utsläppen minska med ca 85% från dagens nivå.
Och tiden för att göra något åt det här håller snabbt på att rinna ut.
Har du barn? Barnbarn?
Ekonomi är viktigt. Det tycker jag med. Och jag vet ju inte vilka marginaler du har, och hur du har räknat…
Men om du har råd, är det min åsikt att det ovanstående är viktigt att ta med i beslutet…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Men gör du inte en tankevurpa nu? Den stora vinsten är inte ett resultat av att man kan dra halva momsen. Grejen är ju att samtliga kostnader tas av företaget med oskattade pengar. Mellan stortå och pekfinger kostar det för företaget alltså bara hälften mot att ha bilen privat. Sen tillkommer som bekant förmånsbeskattningen som förstör allting. Men elbilar förmånsbeskattas ju mindre hårt, och därför blir kalkylen trots allt mycket bättre än att ha bilen privat. Det är väl om du har extremt mycket och dyr extrautrustning, som höjer förmånsvärdet för mycket, eller om du kör extremt mycket i tjänsten, dvs du kan plocka ut 18:50kr/mil istället för 9:50kr, som kan göra att en privatägd bil trots allt blir billigare. Det kanske är så i ditt fall.Walker skrev:...jag har funderat lite på det här med företagsbil. Alla säger att det är så grymt bra med lågt förmånsvärde.
= företaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Tack alla för bra input! Tror nog att jag bara måste acceptera värdeminskningen som en naturlig del av ägandet av denna bil då jag inte har lust att vänta en evighet på beg marknaden 

Vi räknar på en model 3 som kostar 9.000 kr inkl per månad. 30% inkomstskatt eftersom du sa att det inte fanns mycket pengar i bolaget.Walker skrev:...jag har funderat lite på det här med företagsbil. Alla säger att det är så grymt bra med lågt förmånsvärde.
= företaget.
Privat så måste företaget ge dig lön så att du har 9.000 kr att betala bilen. Med 30% inkomstskatt så måste du ha ca 13.000 kr i lön vilket kostar företaget ca 17.000 kr/mån
Tjänstebil kostar den 8.000 kr per månad inkl halva momsen + sociala avgifter på förmånsvärdet ca 1.000 kr per månad + lön för att du ska kunna betala skatt på förmånsvärdet privat ca 1.700 kr kostnad för firman så kostnaden för firman att ha tjänstebil blir mindre än 11.000 kr/mån
De 6 tkr kan bolaget ge dig lön i stället vilket blir mer 3.000 kr skattade pengar per månad. Tar du det som aktieutdelning blir det än mer. Det är grovt kanske 400 mil per månad som du måste ta ut 18 kr/mil i stället för 9 kr/mil för att mulersättningen ska kunna ge mer utdelning till den privata bilen.
Hur har du räknat?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Var har du förmånsbeskattningen?Pontus skrev:Vi räknar på en model 3 som kostar 9.000 kr inkl per månad. 30% inkomstskatt eftersom du sa att det inte fanns mycket pengar i bolaget.Walker skrev:...jag har funderat lite på det här med företagsbil. Alla säger att det är så grymt bra med lågt förmånsvärde.
= företaget.
Privat så måste företaget ge dig lön så att du har 9.000 kr att betala bilen. Med 30% inkomstskatt så måste du ha ca 13.000 kr i lön vilket kostar företaget ca 17.000 kr/mån
Tjänstebil kostar den 8.000 kr per månad inkl halva momsen + sociala avgifter på förmånsvärdet ca 1.000 kr per månad + lön för att du ska kunna betala skatt på förmånsvärdet privat ca 1.700 kr kostnad för firman så kostnaden för firman att ha tjänstebil blir mindre än 11.000 kr/mån
De 6 tkr kan bolaget ge dig lön i stället vilket blir mer 3.000 kr skattade pengar per månad. Tar du det som aktieutdelning blir det än mer. Det är grovt kanske 400 mil per månad som du måste ta ut 18 kr/mil i stället för 9 kr/mil för att mulersättningen ska kunna ge mer utdelning till den privata bilen.
Hur har du räknat?
Nu var jag tydlig med att det var MIN situation det handlade om. Jag har inga 9000.-/mån att lägga på bil.
Jag har ett betalt hus och hade en Skoda för 160” och en husvagn för 190”. (Det behövdes ett lån på 220” för att betala min M3)
Skodan var 3 år och behövde helförsäkring (=samma som halv för M3) och kostade mig tusenlappar i service, skatt, BRÄNSLE - varje månad. (Av skattade para) Husvagnen kostade omvårdnad, uppställning motsvarande ca 2-3000.-/använd övernattning.
Nu betalar jag några hundralappar i månaden för min fordonspark.
Ja, jag har INTE räknat in värdetappet, men de slantarna har jag redan tjänat in på bostadens värdeökning samtidigt som jag bor billigare än i hyrd bostad. Jag röker inte, springer inte på krogen, och dricker väldigt lite ”bolagsdrycker”. Jag tänker behålla min M3 tills det uppstår ekonomisk möjlighet att byta. Skulle allt gå fel säljer jag min M3 (220” lär jag ändå få för den)
Så har min ekonomi sett ut de senaste 55 åren och nu har jag både betalt hus och kan åka runt i en fantastisk bil utan att hålla på och oroa mig för vad som eventuellt kan ske framöver. Det som betyder mycket för mig är att min månadskostnad är låg, vilket den nu är. Jag behöver ut med MYCKET mindre slantar/mån än med Skoda/husvagn eller med en förmånsbil på företaget.
Jag VET att jag är en udda fågel, men trivs rätt bra med det
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
...glömde nämna att mina solpaneler drar ner energi för 4000 mil/år och jag åker ca 2000.
Billigare än så här, så måste jag cykla.
Billigare än så här, så måste jag cykla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Förmånsbeskattningen är 1.000 kr/mån på 3.000 i förmånsvärde och det kostar ditt företag 1.700 kr att ge dig en lön som gör att du kan betala den skatten.Walker skrev:Var har du förmånsbeskattningen?Pontus skrev:Vi räknar på en model 3 som kostar 9.000 kr inkl per månad. 30% inkomstskatt eftersom du sa att det inte fanns mycket pengar i bolaget.Walker skrev:...jag har funderat lite på det här med företagsbil. Alla säger att det är så grymt bra med lågt förmånsvärde.
= företaget.
Hur har du räknat?
Nu var jag tydlig med att det var MIN situation det handlade om. Jag har inga 9000.-/mån att lägga på bil.
Jag har ett betalt hus och hade en Skoda för 160” och en husvagn för 190”. (Det behövdes ett lån på 220” för att betala min M3)
Skodan var 3 år och behövde helförsäkring (=samma som halv för M3) och kostade mig tusenlappar i service, skatt, BRÄNSLE - varje månad. (Av skattade para) Husvagnen kostade omvårdnad, uppställning motsvarande ca 2-3000.-/använd övernattning.
Nu betalar jag några hundralappar i månaden för min fordonspark.
Ja, jag har INTE räknat in värdetappet, men de slantarna har jag redan tjänat in på bostadens värdeökning samtidigt som jag bor billigare än i hyrd bostad. Jag röker inte, springer inte på krogen, och dricker väldigt lite ”bolagsdrycker”. Jag tänker behålla min M3 tills det uppstår ekonomisk möjlighet att byta. Skulle allt gå fel säljer jag min M3 (220” lär jag ändå få för den)
Så har min ekonomi sett ut de senaste 55 åren och nu har jag både betalt hus och kan åka runt i en fantastisk bil utan att hålla på och oroa mig för vad som eventuellt kan ske framöver. Det som betyder mycket för mig är att min månadskostnad är låg, vilket den nu är. Jag behöver ut med MYCKET mindre slantar/mån än med Skoda/husvagn eller med en förmånsbil på företaget.
Jag VET att jag är en udda fågel, men trivs rätt bra med det
Du skulle kunna ta bilen som tjänstebil och ta ut väldigt mycket mindre pengar i lön eftersom i ditt fall skulle du ha en massa privata pengar att spendera, typ 600 tkr - 220 tkr = 380 tkr skattade pengar. Slå ut det på 5 år så blir det drygt 6.000 kr/mån eller en besparing av typ 12.000 kr/mån för ditt företag i pengar som du inte behöver ta ut som lön. Om du vet hur du vill att din situation ska se ut om 3 eller 5 år så kan jag nästan garantera att om man siktar på samma mål (typ att ha si eller så mycket pengar på banken och en betald bil) så kommer det bli billigare med en tjänstebil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit