Har det blivit någon klarhet i vad Tesla menar med skrivelsen i designstudion? Är det så att "base option" ska tolkas som P85D/P90D utan ludicrous? I så fall är det ju en uppenbar efterkonstruktion som respons på klagomålen som dykt upp. Alla andra Model S, inklusive Ludicrous, mäts alltså på det vanliga sättet (0-100km/h) medan P85D och P90D mäts ~5-100km/h?
Lustigt bara att nu gå ifrån det på P90DL? Den måste alltså vara ruskigtmycket snabbare än insane?
Detta var precis min poäng. Om man på allvar menar att man uppger tiderna hos P85D och P90D med rollout för att matcha hur man mäter på drag stripen, så är det väl ingen som helst anledning att inte mäta Ludicrous med samma metod?
Samma gäller Ludicrous. Dvs 3,0 för P90DL är med rollout.
Kan de mena att "base option" betyder utan tillval, dvs utan pano, dubbelladdare, UHF etc för att hålla ner vikten och då nå tiderna som anges?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Kan de mena att "base option" betyder utan tillval, dvs utan pano, dubbelladdare, UHF etc för att hålla ner vikten och då nå tiderna som anges?
Men Ludicrous är ju ett tillval? Skulle det vara underförstått att begreppet "base option" innefattar ludicrous men exkluderar glastak? Okej att vi allihopa här är lite Tesla fanboys, men man behöver ju inte försvara dem in absurdum.
Jag har ingen bättre förklaring. Det är hur som helst ytterligare en dåligt kommunicerad info från Tesla.
Ludicrous är ju iofs bara software tillval jfrt med P90D.
Dessutom står det att L är 10% snabbare än insane 0-100, och om det vore så att P90D är mätt med rollout och P90DL utan, så inbebär det 20% snabbare 0-100.
Nej för mig är det uppenbart att även Ludicrous är inkl rollout.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Så är det säkert, vore ju orimligt att byta mätmetod mitt i liksom.
Med base versions menar de säkert utan lull-lull, alltså utan vinterpaletet, panoramatak mm. Vilket verkar helt rimligt. De vill ju ange den snabbaste tiden de klockat med bilen och inte ändra den beroende på olika tillval. Det är alltså fullt rimligt att 0-100 tiden för en fullmatad P85D insane blir tex 3,5 s.
Sen har de ställt till det med knappen maximera prestanda... Hmm. Med den knappen intryckt borde jag få den snabbaste bilen, eller hur?
Dessutom står det att L är 10% snabbare än insane 0-100, och om det vore så att P90D är mätt med rollout och P90DL utan, så inbebär det 20% snabbare 0-100.
Nej för mig är det uppenbart att även Ludicrous är inkl rollout.
Det har du helt rätt i.
Intressant är också att det är 10% skillnad mellan om tiden anges som rollout vs. icke-rollout. P85D med Ludicrous gör alltså 0-100 på 3,3 sekunder - samma tid som det stod när jag köpte P85D med insane. Tycker att det är snurrigt.
Det är visserligen baserat på bara ett fordon och det skulle ju teoretiskt ändras med ny mjukvara men följande går att läsa här från en av de första P90D-ägarna: http://www.teslarati.com/tesla-p90d-own ... d-details/
According to Pete 90D, the car has achieved 0-60 mph in 2.810 seconds using a rollout, but from a standstill it’s been as high as 3.236 seconds when tested on a street with a 1.689 degree slope. Pete claims that the car was able to reach 1.2 Gs during acceleration.
Read more at http://www.teslarati.com/tesla-p90d-own ... 6dZeWi3.99
De 1,689-gradernas lutning det pratas om innebär något uppförslut.
Jag har hört av en person på Facebook som har hört av någon Kanada som har hört att Tesla ger gratis Ludicrous-uppgraderingar för att kompensera för den saknade prestandan hos P85D. Kan vara ett rykte
Har det blivit någon klarhet i vad Tesla menar med skrivelsen i designstudion? Är det så att "base option" ska tolkas som P85D/P90D utan ludicrous? I så fall är det ju en uppenbar efterkonstruktion som respons på klagomålen som dykt upp. Alla andra Model S, inklusive Ludicrous, mäts alltså på det vanliga sättet (0-100km/h) medan P85D och P90D mäts ~5-100km/h?
Jag tolkar det mätsiffrorna för P85D/P90D som bil helt utan tillval mäts med foot roll out och har alltid gjort det samt att detta är det vanliga sättet att mäta accelerationen i USA. Misstänkar att Ludicrous-bilarnas siffra gäller P90D med endast Ludicrous som tillval, inte att de skulle mätas med Europa-standard.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, jag tror vi har kommit fram till det. Bilarna gör 0-100 på 3,5s från stillastående men tiden anges med rollout och då stämmer Teslas siffror. Det är alltid rollout som gällt så ingen upptadering eller annat påhitt som sänkt prestandan.
Jag tolkar det mätsiffrorna för P85D/P90D som bil helt utan tillval mäts med foot roll out och har alltid gjort det samt att detta är det vanliga sättet att mäta accelerationen i USA. Misstänkar att Ludicrous-bilarnas siffra gäller P90D med endast Ludicrous som tillval, inte att de skulle mätas med Europa-standard.
Läste i en Facebook-tråd om detta i går kväll - rollout används i USA när man kör en quarter mile på dragrace-tävlingar.
När man mäter 0-60mph så gör man detta på samma sätt som man mäter 0-100kmh i resten av världen, dvs. från stillastående (precis som Tesla mäter alla sina andra bilar och som man tidigare mätt performance-versionerna P85 och P85+).
Det framgår tydligt på det amerikanska forumet att amerikanarna är inte glada över det här med rollout som dykt upp på Teslas hemsida efter att bilarna förlorat 10% prestanda jämfört med när de testades i början av året.
När p85d lanserades så sades det att den matchade Mclaren i prestanda. Den mättes utan rollout.
Så nej, det är nog ingen efterkonstruktion, snarare "förhandskonstruktion" för att matcha prestandan på pappret.
Jag har också läst att McLarens 0-100-tid uppges, precis som alla andra bilar, på vanligt vis (dvs. från 0 kmh). Menar du att Tesla fifflat med siffrorna och mäter P85D från ~5-6kmh till 100 för att kunna säga att den matchar McLarens 0 till 100-tid? Men det gör den ju inte då - om McLaren skulle mätas ~5-6 till 100, så skulle den väl vara ännu snabbare än vad den är idag..?
När p85d lanserades så sades det att den matchade Mclaren i prestanda. Den mättes utan rollout.
Så nej, det är nog ingen efterkonstruktion, snarare "förhandskonstruktion" för att matcha prestandan på pappret.
Jag har också läst att McLarens 0-100-tid uppges, precis som alla andra bilar, på vanligt vis (dvs. från 0 kmh). Menar du att Tesla fifflat med siffrorna och mäter P85D från ~5-6kmh till 100 för att kunna säga att den matchar McLarens 0 till 100-tid? Men det gör den ju inte då - om McLaren skulle mätas ~5-6 till 100, så skulle den väl vara ännu snabbare än vad den är idag..?
Ja. Precis som dom blev synade med påstådda 700hk så verkar det som dom glidit på sanningen kring 0-100 tiderna. Varför skulle man annars använda olika mätmetoder på olika modeller av Model S?
Ja. Precis som dom blev synade med påstådda 700hk så verkar det som dom glidit på sanningen kring 0-100 tiderna. Varför skulle man annars använda olika mätmetoder på olika modeller av Model S?
Det sägs ju samtidigt att oberoende testare klarade 0-100 på utlovade 3,4s utan flygande start (rollout) i januari. Det tyder ju på att detta med rollout är en efterhandskonstruktion efter att man i efterhand nedgraderat prestandan via en mjukvaruuppdatering.
Det som är segt med detta är inte bara att P85D var mycket dyrare i inköp än 85D, utan att försäkringspremien är mycket högre för P85D. Försäkringsbolagen tror ju på Teslas påstående att P85D har bättre prestanda, och skulle såklart inte ge en signifikant högre premie om de visste att enda skillnaden var att P85D har rödmålade bromsok (tillspetsat).
Upplever att det är väldigt mycket frågor och osäkerhet kring olika prestandasiffor.
Förvånad att Tesla inte redan gått ut med ett enkelt och tydligt klargörande.
- "Under de här förhållandena och på det här sättet har vi mätt prestanda..."
- Så här anger vi motoreffekt... (Eller vi har ändrat vår sätt därför att...)
Eller har dom det?
Vad skulle dom tjäna på att vara tysta, även om det kortsiktigt kan svida att klara ut att all kommunikation runt prestanda inte varit klockren?
Vad skulle dom tjäna på att vara tysta, även om det kortsiktigt kan svida att klara ut att all kommunikation runt prestanda inte varit klockren?
Anklagelsen som riktas mot dem är ju att prestandan var bättre inledningsvis men att de vid en mjukvaruuppdatering i april sänkte effekten, vilket försämrade 0-100-tiden med ca. 10%.
Denna effekt säljer man nu tillbaka till P85D-ägarna som en "ludicrous"-uppdatering för ca. 60 000kr, som egentligen då bara ger den prestanda som de ursprungligen betalade för.
Om detta är sant så hjälper det ju knappast Tesla att de är ärliga - det är ju isåfall närmast ett bedrägligt beteende som de bäst löser genom att försöka blidka P85D-köparna på något annat sätt.
Det sägs ju samtidigt att oberoende testare klarade 0-100 på utlovade 3,4s utan flygande start (rollout) i januari.
Jag har aldrig sett ngn video där P85D gör 0-100 på 3,4 s från stillastående med Vbox el liknande. Länk?
Det bästa jag sett är 3,1s 0-60mph med rolling start, motsvarande 3,1+0,2+0,3= 3,6 s 0-100kmh från stillastående.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jag har aldrig sett ngn video där P85D gör 0-100 på 3,4 s från stillastående med Vbox el liknande. Länk?
Jag bara återger de anklagelser som riktas mot Tesla - har själv varken länkar eller intresse av att anklaga Tesla (annat än att jag är grinig över att jag betalar extremt mycket högre försäkring för min P85D än en 85D-ägare med nästan exakt samma prestanda gör, och skulle önska att Tesla hanterade detta på något vis av den anledningen).