Min förra bil var en BMW 330i Touring 2006 (E91). Den rullade på 17-tumshjul med fem år gamla Goodyear EfficientGrip. 225/45R17 fram och 255/40R17 bak.
Min nya bil är en Tesla Model 3 SR+. Den rullar på 18-tumshjul med sprillans nya (50 mil) Michelin Pilot Sport 4. 235/45/18 runt om.
Testet har gått till så att jag kört samma slinga med båda bilarna i liknande väder (varmt och torrt). Jag har spelat in ljudet med en Zoom H4n, gjort en frekvensanalys och plottat dem över varandra. Såhär ser det ut:
Datan är tydlig: Teslan är tystare! Det var tvärtemot min subjektiva upplevelse. Jag hade kunnat svära på att resultatet skulle vara det motsatta.
Jag har gjort denna analys på flera sträckor av slingan. En möjlig skillnad mellan körningarna jag inte kunnat kontrollera är vindförhållandena. Tänk om det var stark motvind när jag körde BMW:n men medvind med Teslan? För att motverka denna risk valde jag för ovanstående graf en sträcka som ligger i en 2 km lång tunnel. Där förekommer inga starka motvindar.
Men 90 km/t är inte motorvägsfart, invänder vän av ordning. Och en tunnel reflekterar ju ljudet. Vad händer i högre hastighet på öppen väg? Jo, det här:
Det vill säga inte så värst mycket skillnad. Det faktum att denna sträcka var öppen väg kan förklara skillnaden i grafernas form. I tunneln finns en tydlig platå kring 10 kHz medan 110-sträckan är mer sluttande där.
(Nej, jag har ännu inte listat ut vad det är som tjuter på 16700 Hz.