Blästrade trösklar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av Nico »

default skrev:
Nico skrev:
Hur har det gått för folk här i sverige?
Jag kan bara svara för mig själv. Försökte kontakta tesla via deras formulär på hemsidan, det fanns ett alternativ för lack och kaross. Den som svarade där hänvisade till servicecenter och jag fick en mailadress. Dom har inte svarat på två veckor
Tweeta elon!
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Finns det någon här på forumet som haft sin bil inne på SC? Vad säger Tesla?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Någon måste det la vara?
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av dhanjel »

För att lösa blästringsproblemet, räcker det med att sätta film längs med underkanten (under dörrarna), borde väl gå att få till rätt bra utan att behöva göra hela dörrarna med?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Vem var det som hade köpt biltemas stänkskydd förresten, lär glida förbi där i veckan och handla 2 par, passade dessa bra där back också?
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Nico skrev:
Vem var det som hade köpt biltemas stänkskydd förresten, lär glida förbi där i veckan och handla 2 par, passade dessa bra där back också?
Har köpt Hova, Biltema och Jula. Jag tycker att Julas passade bättre då de var lite styvare än biltema. Hova skavde lite och blev för långa även om jag klippte av dem. Skar till Julas och tyckte det blev bra och hoppas det skyddar tillräckligt (inkl lite skyddsfolie).

Jag skyddar bilen hellre om det går, än att litar på att tillverkaren ev fixar det på garantin. Funderar på ceramic lackskydd, men vet inte vilket. Kanske är helfolierad ännu bättre, men tycker det är ganska dyrt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Elix747 skrev:
Nico skrev:
Har köpt Hova, Biltema och Jula. Jag tycker att Julas passade bättre då de var lite styvare än biltema. Hova skavde lite och blev för långa även om jag klippte av dem. Skar till Julas och tyckte det blev bra och hoppas det skyddar tillräckligt (inkl lite skyddsfolie).

Jag skyddar bilen hellre om det går, än att litar på att tillverkaren ev fixar det på garantin. Funderar på ceramic lackskydd, men vet inte vilket. Kanske är helfolierad ännu bättre, men tycker det är ganska dyrt.
Jula, alright! Minns du art.nr? Jag har funderat på helfoliering också, svindyrt, 40000:- dock med 10 års garanti samt att eventuella repor försvinner när solen värmer folien, om jag minns rätt så ingick det folie till panorama taket i det priset.

:edit: hittade stänkskydden, vill du dela med dig av en bild på din montering både fram och bak? :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Alla olika skydd och grejer låter mest svindyrt (folie etc), krångligt (gör det själv) och kanske även påverkar luftmotståndet (stänkskydd).
Är det bara jag som tänker att det borde vara billigare och enklare att lacka om utsatta delar om något år om dom börjar se fula ut? Om det är aluminium under lacken borde det ju inte vara problem med rost ändå.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
dali

Inlägg av dali »

SALVETA skrev:
Alla olika skydd och grejer låter mest svindyrt (folie etc), krångligt (gör det själv) och kanske även påverkar luftmotståndet (stänkskydd).
Är det bara jag som tänker att det borde vara billigare och enklare att lacka om utsatta delar om något år om dom börjar se fula ut? Om det är aluminium under lacken borde det ju inte vara problem med rost ändå.
Att man öht ska behöva göra det på en bil som kostar över halvmiljonen är skandal. Jag satt mer eller mindre med fingret på beställningsknappen tidigare i veckan och ångrade mig pga problemen med blästring av lacken. Än så länge har Tesla inte tagit ansvar för den undermåliga kvaliteten och då känns det som ett lotteri att köpa en Model 3, en del bilar klarar sig bra och andra ser för j-vliga ut efter bara några hundra mil. Svart verkar vara mest känslig men även metalliclackerna tycks vara drabbade.

Att lacka om är inte billigt. Att döma av bilder på drabbade bilar i Kanada så är det inte aluminium, det är vanlig plåt och rostar om det blir skador genom lacken, vilket inte täcks av rostgarantier.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3658064
Verdi

Inlägg av Verdi »

SALVETA skrev:

Det är nog garanterat bättre, enklare och billigare med stenskyddsfolie än att lacka om. Lackar man om riskerar man nyansskillnader och så får man leva med att det är fult och slitet.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

Nån som vågar sig på att göra det själv?
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

SALVETA skrev:

Tyvärr e ju 3:an byggd i stål så rost kommer snabbt...
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Inlägg av snowtroll »

Ja just balkarna under dörrarna är av stål och man bör nog gulla lite extra med dom, precis såsom på vilken annan bil som helst.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Är det nån skillnad på fälgalternativen? 18":arna ser ut att sitta längre in i hjulhusen. Men det kanske är en synvilla?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

helix skrev:
Klockar nu in 500 mil med min svarta 3P. Nytvättad bil idag och tog mig en närmare titt på trösklarna i solskenet. Ser fortfarande ut som nya och inte ens ett litet stenskott går att hitta.

Min bil har keramisk lackbehandling sedan ny och är körd blandat motorväg och landsväg. Mycket märkligt att det kan skilja så här mellan olika bilar :?
Uppdatering efter 800 mil med original 20". Fortfarande inga stenskott eller problem med lacken på trösklarna och runt hjulen. Däremot fått några små stenskott på fronten, men det har sin förklaring av andra orsaker. De var simpla att fixa med ett lackstift och det är klart fördelen med svart då det inte blir några problem med färgmatchning.

Kan väl tillägga att jag har rätt tung högerfot och inte direkt varit sparsam med accelerationerna heller. Däremot har jag inte kört på grusvägar mer än vid krypkörning på parkeringsplatser och liknande. Den sämsta vägen jag kört på är nog när man ska till Superchargern vid Toftaholm. Där är det småsten på vägen och asfalten kokar på vissa delar av vägen nu i värmen och förstår inte riktigt vad de håller på med där. Ska bli skönt när Markaryd SuC öppnar så man slipper den vägen när man kör söderut även om Toftaholm är ett trevligt ställe :)
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Verdi skrev:
Är det nån skillnad på fälgalternativen? 18":arna ser ut att sitta längre in i hjulhusen. Men det kanske är en synvilla?
18, 19 och 20-tummarna har exakt samma bredd och position, utom Performance-20-tummarna som sitter 5mm längre ut (ET35 istf ET40).

Källa: https://epc.teslamotors.com/#/systemGroups/47389
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

BjornS skrev:
Verdi skrev:
18, 19 och 20-tummarna har exakt samma bredd och position, utom Performance-20-tummarna som sitter 5mm längre ut (ET35 istf ET40).

Intressant.

Vet inte om det har någon betydelse, men Performance har 10mm lägre chassi, vilket kan påverka?

En annan grej kan väl också vara olika däck antar jag eftersom de har olika mönster och kanske därmed kastar upp sten på olika sätt beroende på hur däckmönstret ser ut?

Jag har som jag skrev tidigare 20" med Michelin Pilot Sport 4S och har noll problem med trösklarna...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
BjornS skrev:
Verdi skrev:

Intressant.

Vet inte om det har någon betydelse, men Performance har 10mm lägre chassi, vilket kan påverka?

En annan grej kan väl också vara olika däck antar jag eftersom de har olika mönster och kanske därmed kastar upp sten på olika sätt beroende på hur däckmönstret ser ut?

Jag har som jag skrev tidigare 20" med Michelin Pilot Sport 4S och har noll problem med trösklarna...
Samma här Keine problemas!
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

snowtroll skrev:
Ja just balkarna under dörrarna är av stål och man bör nog gulla lite extra med dom, precis såsom på vilken annan bil som helst.
Behandla de hos
55618323_10156592575012672_2927116260577640448_o.jpg
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av dhanjel »

Har fått lite prisförslag på stenskottsfoliering, men vill hålla nere priset lite. Vad tror ni om framskärmarna, ska man passa på och ta dom eller ej? Blir 4k extra.

Det jag tänkt ta i övrigt är front, huv, sidkjolar och nedre delen av dörrarna.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

dhanjel skrev:
Har fått lite prisförslag på stenskottsfoliering, men vill hålla nere priset lite. Vad tror ni om framskärmarna, ska man passa på och ta dom eller ej? Blir 4k extra.

Det jag tänkt ta i övrigt är front, huv, sidkjolar och nedre delen av dörrarna.

Får man fråga vad du fått för pris?
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av dhanjel »

Har det inte framför mig, men tror det var kanske 13-14k
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

dhanjel skrev:
OK har begärt in en här i Kalmar också, får se vad den landar in på.
Användarvisningsbild
canonfeed
Teslaägare

Inlägg av canonfeed »

maccis skrev:
dhanjel skrev:
Hej var i Kalmar kan du få det utfört?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
X 100D 2017
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av dhanjel »

maccis skrev:
dhanjel skrev:
Min är planerad för nästa vecka på Ditec här i Växjö, kan återkomma med resultatet.
Är ju ändå hyfsat nära att köra :)

(Ska bara bestämma vilka delar jag ska ta)
Skriv svar