Nytt barnbarn kommit till världen
Har en bakåtvänd stol med stödben och två säkerhetsband som man normalt
sätter fast under bilstolen.
Jag hittar ingen fästpunkt för dessa under stolen på min bil, är tacksam för tips.
Nej tyvärr har inte Tesla tänkt på detta, inga dedikerade fästöglor varken fram eller bak tyvärr. Du får göra som jag gjort för sonens bakåtvända, dra spännremmarna ner under stolskenorna "bakom" golvinfästningen.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Nej tyvärr har inte Tesla tänkt på detta, inga dedikerade fästöglor varken fram eller bak tyvärr. Du får göra som jag gjort för sonens bakåtvända, dra spännremmarna ner under stolskenorna "bakom" golvinfästningen.
Ni som löst detta lägg gärna upp en bild på hur det ser ut i er bil. Kom hem med vår Model S i förrgår kväll, upptäckte igår att ena isofix-bygeln är defekt (böjd som tusan och skadad/färgen skrapad ovanifrån så har redan bokat servicetid), men vår andra bakframvända stol utan isofix blev jag snopen när jag skulle sätta in idag, då jag inte hittade någonstans att fästa banden.
Jag sätter remmarna runt passagerarstolen fram, alltså varje rem trycker man in mellan sits och rygg och drar sedan remmen runt ena sidan av stolen och andra remmen runt andra sidan. Funkar bra men du får ändra remmarna ifall du flyttar passagerarsätet.
Jag slängde ut stolen med remmar och köpte en stol med iso fäste istället, fan vad skönt
Men oavsett om du har isofix så spänner du väl fast den i framkant med remmar som stabiliserar den bakåtvända stolen i sidled. Det är ju som jag förstår denna fastsättning TS efterfrågar. En bakåtvänd stol med isofix men utan att stabiliseras i sidled fram är ju otroligt farlig vid en ev. sidokrock. Det hoppas jag ju verkligen ingen här är så korkad att utsätta sig och sina barn för det.
Uttryckte mig slarvigt, jag köpte en rättvänd istället för pojken var precis gammal nog för det.
När det gäller den lilla flickan så hade jag tänkt versionen med vridbar stol o isofäste.
Ja, jag vet att jag startade tråden med en bakåtvänd stol, sorry
Besafe izi rf i-size som bara har Isofix och vunnit massa priser är bara skit då?
Folk gör vilka val de vill för sig och sina kära, jag personligen hade inte satt mitt barn i den nej. Tänk att den största delen av tyngden av barn och stol är runt en halvmeter från fästpunkterna, och det kommer en bil och kör in i sidan, vilka brutala krafter i vridmoment runt infästningen det blir av det om där inte finns något som även håller mot i framkant.
Så nej, jag hade absolut inte valt den stolen åt min son som åker bakåtvänt. Jag har en stol som både sitter fast i bakkant, och med spännremmar i framkant i båda sidor....men som sagt, upp till var och en hur man väljer för sina barn.
Som jag läste i en annan tråd finns det jättebra "öglor" i skenorna i stolen framför. Höj bara upp stolen så dyker dom upp. Iallafall på vår 2018 års modell. Edit: (Undertill alltså där stolen glider fram/bak osv,,,)
Som jag läste i en annan tråd finns det jättebra "öglor" i skenorna i stolen framför. Höj bara upp stolen så dyker dom upp. Iallafall på vår 2018 års modell. Edit: (Undertill alltså där stolen glider fram/bak osv,,,)
Öglan är inte helt bra att fästa i.
Den klipper av remmen eller pajjar stolen om man sänker stolen från maxhöjd.
Sen kan man inte heller juster stolen fram/bak utan att ändra remmarna.
Bättre att dra remmarna in under baksätet. Där kan man fästa i baksätets "ben" nere vid golvet.
Öglan är inte helt bra att fästa i.
Den klipper av remmen eller pajjar stolen om man sänker stolen från maxhöjd.
Sen kan man inte heller juster stolen fram/bak utan att ändra remmarna.
Bättre att dra remmarna in under baksätet. Där kan man fästa i baksätets "ben" nere vid golvet.
Ok, tack för tipset får kolla detta. Alternativt får man låta bli att justera stolen som banden sitter i. Men såklart bättre att kunna justera stolen om de går fästa på annat vis. Har du foto på hur du dragit in under baksätet?
Istället för att sätta banden under baksätet så skulle jag nog ta och göra som inlägg nummer två i denna tråden, för då sitter stolen stadigt.
Jag tittade på det men på en MX som jag har så är skenorna inklädda i plast. Vet inte hur det ser ut på en MS.
Spänna runt plasten blir inte säkert så då måste man demontera all plast. Fick bort nån bit ganska enkelt om jag minns rätt men sen blev det knepigare.
Jag är nästan 2m lång så jag har förarstolen långt bak, vilket gjorde att det kändes som att remmarna skulle ta i stolen/ryggstödet ändå när jag drog bak stolen. Så jag gav upp den tanken men det kanske hade gått tillslut om jag varit ihärdigare....
Edit: Men jag håller med att det är bättre att fästa frammåt ur ett säkerhetsperspektiv.
Med allt som skrives om teslas säkerhet, världens säkraste bil osv, så kan man ju inte förstå riktigt, varför de glömmer bort säkerheten för det käraste vi har, nämligen våra barn o barnbarn.
Hur lätt hade det inte varit att sätta fäste i bilen när de tillverkar den, nu är det kanske så på många andra bilar också, men nu handlar det ju om tesla.